Ez a topik csak a kerékpárosok MÁV-os élményeinek leírására szolgál. Hátha egyszer kedve támad a MÁV-nak egyben elolvasni, vagy valamelyik érdekvédelmi szervezet fel tudja használni egy tárgyaláson. Van jó és rossz tapasztalat, segítőkész és tapló kalauz, százezer forintért kínált és egyetlen telefonhívásra felcsatolt kerékpároskocsi, kényelmes kerékpárszállító és fél lábon utazás a bagós peron vécéajtajában... Sok mindenfélét olvasunk a túrabeszámolókban, ide velük! Nem kell az egész túraleírás, csak a vonatozás, hogy áttekinthető maradjon. Ha lehet, adatokkal.
A válasz egyszerű: november 15-től új üzletszabályzat érvényes, és abban ez a kitétel már nem szerepel...
Technikailag amolyan felelősségkorlátozó bekezdésként lehetett értelme ennek a bekezdésnek. Ha belegondolsz, egy régebbi építésű kocsi esetében sínkorona (sk) szintről de még sk+15 cm-ről is, le- vagy felpakolni a cangát nem egy egyszer mutatvány még egy átlagos felépítésű férfiembernek sem. Alacsonyabb hölgyek vs. felpakolt túrabringa esetében megfelelő segédeszköz (elevátor ill. ejtőernyő) nélkül ez akár megoldhatatlan problémát is jelenthet.
Ezzel a korlátozó passzussal azonban a bringával esetlegesen hanyatt eső utasok által benyújtott kártérítési követelések száma csökkenthető volt.
Maga a rendelkezés ugyanakkor szvsz. a gyakorlatban alkalmazhatatlan volt, mert a peronszintekről én még nem láttam sehol sem ilyen jellegű kimutatást egyetlen szolgálati helyen sem. Arról már nem is beszélve, hogy mi van, amikor a vonatot valamilyen okból az sk +15 cm-es peronmagasságú vágány helyett sk+0 vágány mellé fogadják??
Legyetek szívesek nekem értelmezni a MÁV üzletszabályzat 11. szakasz kerékpár szállítása 1. pontjának elejét:
"Azokon az állomásokon és megállóhelyeken, ahol a peron magassága és a sínkorona szintje között 15 cm-nél nagyobb a távolság, lehetőség van az utas őrizetében történő kerékpárszállításra."
Jól értem, hogy nem emelt peronos mh-en vá-on (vagy ahol nincs meg a 15 cm különbség - colstokkal, mérőszalaggal közlekedők előnyben) elvben nem szabad felszállni vonatra?
Október 7-én írtam egy E-levelet a MÁV-nak, mellékeltem egy fényképet a vonatjegyről - aztán...
...két hét múlva valami ilyenféle levél jött tőlük: „A helyzet tisztázásához kérjük az észrevételében említett menetjegyet vagy menetjegyeket (vagy azok fénymásolatát) - a kézhezvételtől számított 15 napon =elül - postacímünkre (MÁV-START Zrt. Központi Ügyfélszolgálat 1426 Budapest Pf. 56.), vagy e-mailben az eszrevetel@mav-start.hu címre...megküldeni...”
Újra elküldtem - arra gondoltam, talán el is felejtették már... De nov. 13-án (péntek) a postás hozott egy tértivevényes ajánlott levelet: „...állomáson munkatársunk tévesen, díjfizetés ellenében...” adta ki a kerékpárjegyet. „Munkatársunk nevében is szíves elnézését kérjük... Társaságunk a kerékpárjegy árát 200 Ft értékű utazási utalvány formájában visszatéríti...””
A vasút az mindig egy kicsit másik világ volt. Nálunk bő 160 éve zötyög a vonat, tehát a vasúti szakzsargon kialakulása is valamivel több, mint 160 éve kezdődött.
Ebben a szaknyelvben olyan speciális, máshol már nem használt kifejezéseket, szóösszetételeket is lehet találni, hogy még az ínyenc nyelvtudorok is megnyalják utánuk az összes (mind a húsz) ujjukat...:o))
Szerintem ez nem így van. A személyszállítás mindenképpen veszteséges, nem hiszem, hogy ezen múlna a dolog. Inkább arról van szó szerintem, hogy annyira kis szegmens a bringával utazó, hogy nem nagyon törődnek vele.
Van olyan, hogy parancskönyv, miben aláírással igazolja a dolgozó, hogy tudomásul vette a szolg.vezető közleményeit...stb.Minden szolg.előtt minimum el kell olvasni.Ha netán pénzes jegyet adna, vissza kell téríttetni.
És mi van, ha az utas beállít a pénztárhoz, kér egy kerékpárjegyet - a pénztáros pedig nem ingyenjegyet ad ki, hanem - visszaélve az utas tájékozatlanságával - egy "teljesárú" kerékpárjegyet.
Bár én azt sem tartom kizártnak, hogy a pénztáros SEM értesül(t) a MÁV-akcióról.
Hülyén fog hangzani, de be kell állni a pénztárhoz díjmentes kerékpárjegyért.Ha nem teszi meg, pótdíjat kell fizetnie, mint a vasutasnak, de ez csak elv, a jv-n múlik alkalmazza-e
A MÁV-honlapján néhány órával ezelőtt én is olvastam valamit - de most erre a linkre kattintva valami ellenséges angol nyelvű szöveg jelenik meg nekem...
Ha jól emlékszem, mintha azt olvastam volna, hogy aki ÉRVÉNYES menetjegyet vált, az mellé ingyenes kerékpárjegyet válthat... De mi van, ha vki nem vesz jegyet? Pl. azért mert már elmúlt 65 éves? Neki fizetnie kell, ha a kerékpárt felteszi a vonatra?
A vasútnak szerintem nem a kerékpárossal van baja, hanem a kerékpárjával. Egy teljes árú jegy kb harmadáért szállítható bringa helyén legalább két, tejes árú jegyet fizető ülőhely lenne elhelyezhető, és bár a vasút kell az ország működtetéséhez, valahol azért ez is üzlet, és ha az anyagi oldalt nézzük, a kerékpárszállítás gyakorlatilag ajándék, aminek az árát nagyrészt a többi utas és az államkassza állja. Ne értsetek félre, nagyon jó ez így, működik (úgy-ahogy...), használjuk, és a jelek szerint jövője is van, a rá költött pénz egy része pedig az egészséges közlekedés miatt azért visszajön.
Viszont a vasút bringaszállító kapacitását az átlagos hétvégi forgalomra, és nem egy széles körben meghirdetett ingyenes-bicikliszállítós hétre méretezték, így szerintem jobb is, hogy nem kürtölik szét ország-világ előtt.
Egyébként vigyázat: Nekem nem derült ki egyértelműen a szövegből, ezért utána kérdeztem a részleteknek. A pénztárban továbbra is kérni kell a kerékpár jegyet, ami ingyenes lesz, de enélkül a jegyvizsgálónak pótdíjaznia kell (lásd: City-szerda akció), illetve a pályaudvari automaták valószínűleg nem fognak ingyen kerékpárjegyet kiadni.
Én is kerestem egy ideje, meg is döbbentem, hogy a Start oldala milyen mélyen kussol róla, pedig sokkal későbbi akciók, pl city-szerda fennt van...
Szerintem a biciklis egyszerűen nyűg a vasútnak, sokszor a szerelvény szűknek bizonyul ha több biciklis is összejön (pl szóló flirt nyáron Győrbe, vagy egy fülkés kocsikból álló vonaton meg pláne nem sok hely van kerékpárnak) ezért sem remklámozzák. A kényelmetlenségek miatt pedig az utasok sem szívlelik a biciklistákat. A vasútnak sokszor az utas sem nagyon hiányzik, nemhogy a kerékpáros...
Egyébként ha annyira népszerűsítik ezt az autómentes napot akkor miért nem úgy csinálják, hogy minél több emberhez jusson el ennek híre? Már vagy két hónapja figyelem, hogy lesz-e ilyen akció a START-nál de ha Te nem segítesz akkor nem találok rá. Én le merem fogadni, hogy 50 emberből 45-48-nak fogalma sincs arról, hogy lesz ilyen lehetőség. A vonatokon pedig egy dekával sem lesz több bicaj mint máskor. Miért nem reklámozzák? Olyan mintha az illetékesek akarnák is meg nem is de inkább nem is. Pedig ha kedvező feltételek mellet (kerékpár szállító kocsik, kedvező jegyár, normális menetrend, stb.) akkora lenne a népszerűsége a kerékpárral való vonatozásnak, hogy ihaj!!! :D Nem tudom, hogy mikor lesz az álomból valóság...
Tud valaki valamiféle információt az európai mobilitási hét és autómentes nappal kapcsolatban? Nevezetesen, tavaly a MÁV-START az adott héten díjmentesen szállította a kerékpárokat.
Gondolom idén ilyen nem lesz, mert minek az.... ...és különben is válság van