Mivel a járműveket uniós támogatásból veszik, az EU euróban fizeti az euróban meghatározott támogatást, nem drágul semmi. Amennyivel többe kerül forintba átszámolva most a jármű annyival többet fizet majd az EU forintban átszámolva, de az euróban ugyanannyi az összeg.
Kérdés, a gazdasági és a költségvetési helyzet hogy alakul. Mindenesetre a tranzitforgalom egy része rászabadul a pályára ősztől, attól tartok, egy éven belül nagyon sok lassújel lesz - a jelenlegi ütemes menetrend pedig tarthatatlan lesz.
Apróbb lépések történnek a Kiskunfélegyháza-Szeged vonal felújítása ügyében. Az érintett településeken jónéhány vasúttal szomszédos ingatlanra ún. kisajátítási vonalat vezetnek fel, amelyekig aztán majd a vasút idővel terjeszkedhet. Szélesebb lehet a vasúti közlekedés területe a szabadkai úti átjárótól délre, becslésem szerint egy-két vágánnyal.
A 136-s vonal Szeged - Rendezőtől a határig 12 km, azon van 13 útátjáró. 1-2-t megszüntettek/nek. A maradékból 3-4 fénysorompós, ha jók az emlékeim, a zöme egyszerű földutas átjáró andráskereszttel, ott nem fog 15-el cammogni a tehervonat.
látatlanban tippelve miután voltam a helyszínen is videózni. A határtól legközelebbi átjáró, ami Röszke felé megy a közúti hatátkelőtől, utána egy van Röszke és Szentmihálytelek között, meg a régi GV épület megy már Szentmihálytelken ahol szemben volt TSZ telep van és kamionok járkálnak oda be. A többi érdemi forgalmatis bonoylító az már Szegbelül van ott ,ahol mráa többi vasútvonal mellett fut a 136, azok most is biztosítva vannak.
A 135-ös átépítésekor évekig ezeknél sokkal forgalmasabb átjárók (Szeged, Vértói út, Sándorfalvi út, Pihenő utca) üzemeltek gond nélkül nappali forgalmi viszonyok mellett. (Nappal ment arra az építési forgalom és az algyői kiszolgálás.)
Egyszerre csak egy vonat mehet Szegedig, ha csak egy van nem tud összeütközni másikkal. Abban a pár átjáróban meg átcsattog 15-el. Mennyi fénysorompós átjáró volt? 3 talán? A többi eddig is biztosítatlan volt.
"Augusztustól megindulhat (az eddig Budapest–Kelebia–Belgrád-útvonalon haladó) teherforgalom a Szegedet Röszkén át Belgráddal összekötő új pályaszakaszon, miután az utolsó kilométerei is megépültek.
Amint azt Vitézy Dávid államtitkár a helyszínen elmondta, a pályaszakasz teljeskörűen 2023 második felére készülhet el, ami azt jelenti, hogy a vonal villamosítása után a teherforgalom mellett a személyszállítás is megindulhat rajta."
A Hódmezővásárhely és Kútvölgy állomásközben az 1512-1516 szelvények között van egy 40 km/órás sebességkorlátozás. Rövid síndarabokat láttam a pálya mellett - sínvégcserét végeznek? Esetleg hézagnélküli vágány kialakítása lesz?
136-os vonal helyzetjelentés. Ha minden igaz ma átadták a kisvasúti aluljárónál a műtárgyat és mehet a vágányfektető csodagép tovább, talán már 1 hét múlva is ha kimegy valaki ismét már jóval több lerakott vágányt fog látni. Szerb oldalon már a drót is elkészült. Ami viszont Horgoson feltűnt a videóban is látszik, hogy a főút felé, ahol a lakóházak vannak nem épült a peronról járda, gondolom azért, mert az úton nincs zebra, ahol át lehet kelni a másik oldalra. Néhány hét alatt biztosan lesz itt kitaposott ösvény
Megnéztem: A kakasszéki útátjáró (ezek szerint van esély arra, hogy legalább az a 40-es lassújel megszűnik a nyáron), valamint két földutas átjáró, az egyik a volt Kutasi puszta mh. és Sóshalom mh. között, a másik Sóshalom volt megállóhelynél. Amit nem értek: ezzel összefüggésben miért lesz Orosháza-Gádoros között is vágányzár? Talán megszüntetik Orosházán a felüljáró alatt a IV. vágány átjárójának 20-as sebességkorlátozását?
Dolgoztak azon a műtárgyon ,ahol az egykori kisvasút ment át a nagyvasút alatt serényen ma. Röszkén is dolgoztak, két vágány le van rakva, persze be kell még szabályozni. A szerb oldalon már a vezeték is megvan, Horgos pedig kb. kulcsrakész. Van egy régi állomásépület még a szerb oldalon, Kamaráserdő, épület megmaradt, befalazva minden nyílászáró, és zajvédő fal is épült az épület és a vágány közé. Amennyire láttam az országhatárig végig megvan a drót is. Röszke felé az utolsó átjáró kibontva és a határig se sín se ágyazat nincs csak teljesen legyalult töltés
Zukiberci zártosztályú csoportjai helyett itt egy mai beszámoló.
4+600 - távlati Szentmihálytelek megállóhely
Eddig jött el a VHÍD gépszörnye, amely kb 4+400-ig járható pályát hagyott maga után. A megállóhelyen jelenleg kavicságy van leterítve, illetve a sínszálak kihúzva. Az oszlopok eddig állnak, innentől csak nagyon mutatóban.
5+900 - Szeged-Szentmihály, régi kisvasúti aluljáró
Itt elég komoly munka zajlott, a munkások nyüzsögtek a műtárgyon. A felszerkezet elkészülni látszik, de még ki van zsaluzva, tehát van munka bőséggel.
6+400 - Szeged-Szentmihály, Harcos út
A helyszínen nemrég fejezhették be a vízépítési munkákat. Egy réteg zúzottkő, de csak Röszke felé.
10+100 - Röszke, József Attila utcai átjáró és vasútállomás
Ez volt a másik helyszín, ahol heveny munka zajlott. Épül az új magasperon, impozáns hosszúsággal. Szegény Bz el fog veszni mellette. Az átmenő fővágányt mér kisgépes módszerekkel összerakták, illetve lehelyezték a Szabadka felé eső oldalon a nagy ívsugarú kitérőket is. Áll már egy-két felsővezetéki oszlop is, illetve elég sokat deponáltak.
11+750 - Röszke, Dugonyi úti átjáró
Itt is még csak a kavicságy teregetésével és a sínszálak kiosztásával foglalkoznak. A balfelől betontuskók szerintem a majdani útátjáró részei lesznek. Ha az ember Szabadka felé tekint és nagyon belehunyorít a júniusi napsütésbe, akkor az őrtoronytól kicsit balra megláthatja a jugók által már telepített felsővezetéket.
Megy a munka ezerrel, remélem készen lesznek augusztusra. Azt azért meg kell említenem, hogy igen jelentős az a hossz, ahol még csak az alépítmény készült el, a felépítménynek viszont még a nyomai sem látszanak. Röszke állomás legfeljebb átjárható lesz, de itt szerintem nem lehet belépő/kilépő tehervonatokat fogadni.