Ide várom azokat a szabadidős vitorlázást kedvelő kalandorokat, akik az "ultrakönnyű" - azaz tőkesúly nélküli - vitorlázás gyakorlói, szerelmesei, megszállottai... :o)
Ha valaki kedvet kapott Tisza-tavi vitorlás versenyekhez júnusban több lehetősége is lesz rá. Ezek egy kivételével mind amatőr, baráti versenyek, bárki indulhat rajtuk bármilyen vitorla meghajtású járgánnyal, ami elmegy 100-105 cm merüléssel. A Sarudi-medence szezonnyitó pályaversenye át lett rakva június 4-re. Egyszerű háromszög pálya, délelőtt 9-10 körül szokott lenni a rajt. Rajtvonal és célvonal azonos és többnyire a sarudi viharjelző előtti vízfelületen van kirakva. Szélerőtől függően 1-2 kör a versenytáv. Megfigyeltem, hogy kis szélben nagy, nagy szélben kicsi pályát szoktak rakni. Ezt nem én szervezem, de ha valakit érdekel tudok a rendezőkhöz elérhetőséget adni.
Június 11-én szombaton 17:00-kor V. Tündérrózsa Kupa. Túraverseny amin átvitorlázunk Sarudról Abádszalókra így van tavi és folyami része is. Táv kb. 20 km. Megkötés, hogy 10,5 méternél magasabb fix pontú hajó nem indulhat. A délutáni indulás szándékos, hátha belecsúszunk egy kis naplementés vitorlázásba. Remélem este lesz elég vendéghely még Abádszalókon, mert vagy a hajóban alszom a kikötőben, vagy kerítek szállást a városban. Mi ilyenkor valami közeli vendéglátóipari egységeben szoktunk közösen megvacsorázni és némi itóka is el szokott fogyni. Hosszú esték ezek. Másnap június 12-én vasárnap Abádszalókon 10:00 kor szezonnyitó pályaverseny. Ismét egyszerű háromszög pálya, 1-2 kör szélerőtől függően. A helyi sporttársak mindig nagy pályát raknak kb. 4x4x2 km oldalakkal, remélem néhányan indulnak majd közülük is a versenyen. Itt már mélyebb a víz, akár 120 cm merüléssel is el lehet csoszogni. Lehet akár csak az egyik versenyen indulni, de az esti közös kvaterkázással talán nagyobb buli a kettő együtt. Vasárnap kora délután visszaút Sarudra egyénileg vagy akár csoportosan, ahogy kedvünk szottyan és szél, benzin van hozzá. Ha valakinek vontára van szüksége az előre jelezze, hogy készülni, szervezni tudjak rá, pl. vigyek elég benzint magammal. Különösen a túraverseny erősen szél és Tisza függő, árhullám vagy túl nagy esetleg túl kevés szél esetén nehezen kivitelezhető, ezt érdemes kalkulálni.
Június 24-25-én Sarudon II. Élményfalu Tisza-tavi Országos Kalóz Regatta lesz. Na ez az a verseny ahol amatőrök nem indulhatnak. Ide versenykalóz és versenyengedély is kell, mivel ez egy szabályos osztályverseny. Én tavaly néztem a vízről, tanulságos volt, ilyenkor mindig rádöbbenek, hogy mennyire nem tudok vitorlázni.
túl vagyunk rajta, fock állitó matróz státuszban kezdett, 1 óra után mikor elsőnek átléptük a 10 km/h-t kineveztem első tiszté, 12 km illetve 2.5 óra után átvette a kormányt, 18 km-nél megkapta a kapitányi címet
1ébként k... jót vitorláztunk, 28 km 4 óra 2/3 tavi 1/3 folyami, volt erősebb szél, meg forgós alig valami mikor keresni kellett az irányt, egyszer elszállt a folyó közepén a groszshoz seklink, aminek eredménye 720fokos forduló lett, egyszer felakadt a svertünk, a folyón a fasor mögött megfrogó szél néha akkor vezényelte a forddulót mikor mi még nem is terveztük
köszi még 1X harmatszegnek a lelkes szervezést
jófej társaságot ismertünk meg sarudon, menjetek ti is!
Hozzám viszonylag gyakran jönnek nulla vitorlázással barátok, gyerekek. Amint kiérünk, átadom a kormány, és kezelem a fockot, grószt. A földöntúli vigyor az arcukon mindent megér 😁
Meglátjuk szombat reggel milyen irányú és erősségű szél lesz, esik-e az eső és hányan jövünk össze. Igyekszem 9-re a kikötőben lenni, akkor tartunk egy gyors megbeszélést. A fordító pályajel a Tiszán jó ötlet. Az első két javaslat jó megoldás lehet, kb. féltávnál vannak, addig jól vitorlázható a folyó Ny-ÉNy-i szélben is. Az első a Dinnyésháti kikötő közelében van. A kikötő bevezető csatornái, a nyaralóhajós stég jól látható helyek a jobb parton, volt már tavalyi versenyen is pályajel, akkor mondjuk célvonal a gyenge szél miatt. Felfelé a folyón a másik pont kb. a magasfeszültség vonalában van, az is lehet egy sajátos fordító pályajel, addig mindig jó szél fúj. A harmadik a Pervát-sziget, na az teljesen reménytelen, csak kamikázék próbálják meg körbe hajózni, jellemzően horgászladikok minimális merüléssel és teljes boldog tudatlanságban. Vitorlással én a közelébe nem mennék az északi oldalának bármennyire is csábító, mert láttam télen leeresztett vízállásnál, fotóztam drónnal is. Tavaly egy aknásznaszád bement oda és háromból két szárnyát otthagyta a hajócsavarjának. A Pervát mellett ki vannak rakva laterális bóják a folyón, itt nem véletlenül jelzik a hajózható utat. A piros és zöld bóják vonaláig és nem tovább. Ha kimegyünk a Tiszára, meg kell beszéljük, hogy hol lehet biztonságosan megtenni. Két hete kibójáztunk egy olyan utat, ami 120 cm merülésig járható, ki is próbáltuk múlt vasárnap ÉNy-i szélben kimentünk raumban, negyed szélben meg simán vissza vitorláztunk, de aki sose próbálta annak megmutatnám inkább térképen is. A mancsaft ha kicsit is jobb szél van, első alkalommal nálam csak élő ballaszt, kezeli az orrvitorlát, a kamerát, gps-t, eteti és itatja a kormányost, felderíti az orrvitorla holtterét, napozik, seggest ugrik a vízbe, kötélen vontatódik a hajó után és fülig érő szájjal élvezi a vitorlázást. Ha nagyon gyenge szél fúj, akkor esetleg kormányozhat, de csak úgy, hogy bármikor én is bele tudok nyúlni.
Vagy a tanulási görbéje lesz baromi meredek, vagy ne ültesd a kormányosi pozícióba.
Sose felejtem el a feleségem első megmozdulását mint kormányos. Jó, én is hibáztam mert nem lett eligazítva a kormány működéséről. Mondtam neki meghúzom a bójalánccal előre a hajót, sebességet nyerünk, addig tartsa egyenesben, utána irány az "átjáró" jobbra. Menni fog? Igen. Húzom, indulunk, sebességet nyerünk, kormányos a kormányt fordítja. Csak azzal nem volt tisztában hogy ha jobbra akar menni, akkor balra fordítsa. Úgyhogy azzal a lendülettel beparkoltunk a nádasba, mert a szél amint belekapott a vitorlába már mentünk is a nem megfelelő irányba. Vitorla leereszt, motor felszerel, hajó a nádasból kitolat. Csak magamat okolhattam. :-)
Aki sose ült hajón, főleg ha fúj is a szél, max a fockot kezelje meg ülje ki a hajót. Aztán ha érdekli a hajózás, akkor egy gyenge háromnegyed szeles menetben el kell kezdeni gyakorolni hogy mozog a kormány, mekkora mozdulatnak mekkora hatása van. Ráadásul ugye ez is sebességfüggő, egy siklásban lévő hajó egész apró mozdulatokra is képes nagyon érzékenyen reagálni, míg ha épp csak odébb tudsz állni annyi a tempó akkor csinálhatsz akármit.
és még azon is sokat gondolkozom, hogy akivel megyek: 100kg és első alkalommal ül hajóba
mit csináljon?
- legyen ballansz és utasításra állítsa a fockot?
- csak a kormányt fogja, és az én 100 kg-om a ballansz és én állítom a fockot meg a groszt?
én a másodikra szavazok hatékonyságban, viszont ez a k...a hajós hagyomány hogy aki többet ült már hajóban annak kell a kormányosnak lenni, meg vitorlás sapkában ülni, meg ilyesmi, teljesen gúzsba köt
komolyra fordítva a szót: 8:15kor kibérlem a kalózt sarudról, bepakolom a sört, naptejet, 10 méter hajókötelet, stb
ha tényleg fordul a menetirány és én ott állok a kikötő öblében sarudon, akkor hirtelen lesz ott valaki, aki engem majd tök jópofaságból lehúz 18 km-re ami gondolom legalább 3 óra????
mivel még sosem közelébe se voltam semmiféle vit verseny szervezésének ezért könnyen javaslok: sarudról induljunk, legyen 1 fordulópont, pl: 47.516157194801714, 20.58025760394049 vagy 47.520861996118164, 20.58457954193987 eddig kelljen elmenni és vissza. ti biztos tudtok ott valami szemmel jól felismerhető dolgot, ameddig parasztbecsületből el kell menni és ott fordulni.
Múlt szombaton szezonnyitó pályaverseny lett volna koszorúzással. A nagy szél miatt csak koszorúzás volt, a pályaverseny halasztva lett június 4-re. Három hajó kiment megpróbálni a szelet, kettő vitorlát is húzott. Még az alap 5-ös széllel el is lettek volna, de a durva 7-es pöfföket soknak találták. A szél már kezdte lefújni a habot a hullámokról. Most szombaton túraverseny lesz, figyelem a szelet, ha túl soknak ígérkezik, akkor inkább halasztunk. Ha marad a most jelzett Ny-ÉNy-i ami szinte teljes szembeszél a folyón, akkor inkább megfordítjuk a menetirányt és Sarudról lemotorozunk Abádszalókra, visszafelé pedig vitorlázunk. Igy hátszélben vagy raumban tudunk felfelé vitorlázni a folyón, kevesen vannak akik szívesen cirkálnak széllel szemben 7,5 km-t a Tiszán. Tavaly nagyon jó versenyünk volt, remélem idén is összejön.
Mennék, de egyrészt a derekam hetek óta nem szuperál, másrészt ebből kifolyólag a Venus még parton van, ha minden jól megy most szombat-vasárnap vízre kerül. Nem akarom tovább húzni akár azon az áron se hogy ez a túraverseny most kimarad.
a jelenlegi tervek szerint mi megyünk haverral hétvégén tiszatavi túraversenyre
sarudon fogunk kalózt bérelni, nem tudom most mennyi, tavaly 10 volt 1 napra, akár szép kártyára is
a windguru szerint elég jó lesz az idő
(mondjuk a nyugati szél pont szembe fúj a tiszai szakasszal, de van így lehetőség fordulást gyakorolni, a szélerősség viszont pompázatos pont annyira erős, hogy még nem kellemetlen, reméljük így is marad az előrejelzés)
Az Európához nem baj, ha 165-nél alacsonyabb vagy és/vagy hajlékony, mint egy balerina... (nem fogsz különben fordulásnál/halzolásnál elférni a bumm alatt):) nem véletlenül volt női osztály...