Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Mióta van fent a Victrix TT, mi a tapasztalatod, milyen hibák jönnek elő?
Nekem victrix 12 TT van, 1,9 kw a min. teljesítmény.
Most fűti a 3. szezont eddig tökéletes.
A kazán testet tavaly nyáron kärcher nagy nyomású mosóval tisztítottam, egy alváz mosó (90 fokban görbített) adaptert kissé átalakítottam. Persze a helyén nem kellet kiszerelni.
Alumínium-szilícium hőcserélős kazán javasolt, és ahogyan előttem írtám nagyon fontos. hogy a legkisebb teljesítményre moduláljon le (az enyém 3,6 Kw-ra ).
Ilyen kazán pld az immergas vitrix TT, nekem bevált, igaz a szerelők nem szeretik, mert egy kicsit nehéz belül a hőcserélőt tisztítani.
Volt már ez előtt baxi kondenzációs, de annak átlag hét évente kilyukadt a hőcserélóje (iniox acél), ezért a legutóbbi esetnél lecseréltük a kazánt.
Elolvastad, mi volt a kérdés? "a ház tetőteres (kb.2x110m2), nemrég lett a hőszigetelés javítva (15cm eps és 10cm xps a lábazatra , 3 rétegű ablakokra cserélve, tetőtéri ablakok cseréje)."
Itt mitől kellene rettegni? Hányszor fog előállni az, hogy napokon keresztül méretezési hőmérséklet legyen kint, folyamatosan? Ha meg mégis, akkor két-három nap után bedug két hősugárzót és megoldja. Méretezni pedig arra kell, amit nocsak-nocsak-nocsak ábráján látsz!
Én azért 16kW alatti kazánt nem választanék, ha nem új építés a ház.
Oké, hogy 12.4 a kiszámított, de azért régebben még nem figyeltek annyira oda(most se mindenki), hogy hőhíd-mentesen, jól átgondolt szigetelésekkel építsék a házakat.
A födémben sincs valószínűleg olyan szigetelés, mint egy újnál. Sem a párkányok, sem az ablakbeépítések legtöbbször nem olyanok.
Illetve a 12.4 szerintem nettó hőigény, amire azért még jöhet némi veszteség.
Ha 10kW lenne, akkor jó lehet a 12-es kazán, de 12.4-re minimum 14 vagy 16-os szerintem nem tulzás.
Egy jól moduláló kazánnál meg kb mindegy, hogy a 12 vagy 16kW-osat veszel.(Bosch 7000i, Ariston Genus One, Immergas Victrix TT, Wolf CGB, stb).
Mi a számítás alapja... - hőtechnika? - légköbméter ? - alapterület ?
(nekem a hasonló ház 5 kW körül kérne -15 fokban - 2x100 m2 - 10 cm xps a lábazaton - 10 cm grafitos a thermoton-30 falakon - 28 cm gyapot a tetőtérben 18+10 cm - javarészt 3 rétegű, 6 kamrás, melegpereemes ablakok a kicsi abalakok maradtak a régi 3 rétegűek pl. a fürdőké)
Szóval, sokallom a 12,4 kW-ot... ~ 8 kW-ot várnék az épület leírása alapján Újraszámolás valós hőtechnikai alapon?
Volt már végig fűtött teljes téled a kész hőszigetelésű házban?
HA volt akkor a fűtésre elahsznált gáz m3-ből tázia kg-ból lehet visszafelé saccolni a szükséges kazán kW-ot.
Hagyományos/turbó gázkazán esetén. Fűtési meleg mennyiség gázból = 7,5x gáz_m3 (kWh) Megj: fűtési meleg száraz túzifából = 3,3x tűzifa_kg (kWh)
Aztán ebből a szezon átlagos fűtési teljesítménye (kW) fűtésiteljesítmény_átlag = fűtési_kWh / 170nap /14 óra_naponta (kW)
A kinti -15 fokban az átlag 2X-ese kell !!! kazán_méret_minimum = fűtésiteljesítmény_átlaga x 2 (kW)
pl. ha 1400 m3 gáz fogyott a fűtésre egy télen, akkor Az 7,5 x 1400 = 10 500 kWh meleg egy télre. A fűtésiteljesítmény_átlag=10500/170/14=4,4 kW A kazán_méret_minimum=4,4x2=8,8 kW
Kis tartalékkal 10-12 kW-os kazán bőven elég még a kinti mínusz 15-20 fokban is :-)
A tél zömében pedig csak 2-4-6 kW-al fog fűtögetni. Ezért kell, hogy minél kisebb kW-ra is letudjon modulálni, 3 kW alá is...
Mivel nincs sok igazán hideg (-5 foka alatti) nap a magyar télben. Sőt a magyar tél kinti átlaga +4 fok körüli !!! lásd: a képet
****** Vagyis alighanem ...
Olyan kazán kell, ami - nem fölöslegesen sok kW-os >> 10-12 kW de max 14-15 kW elég
- minél kisebbre letud modulálni 3 kW alá!! sőt inkább 2 kW közelébe
Ilyen kazánból nem sok van a forgalomban, de azért akad. ******
Napok (sokéves átlag) száma a kinti hőmérséklet szerint a magyar télben. pl. -5 fokos vagy hidegebb ~ 10 nap várható egy télen (narancssárga) - 10 fokos vagy hidegebb pedig csak néhány nap várható egy télen
A szokásos télies idő úgy -3...+3 fokos a magyar télben >> ~60 nap >> ~2 hónap
Sziasztok! Lecserélnénk a házunkban a régi Thermomax öv álló kazánunkat egy kondenzációs kazánra.
a ház tetőteres (kb.2x110m2), nemrég lett a hőszigetelés javítva (15cm eps és 10cm xps a lábazatra , 3 rétegű ablakokra cserélve, tetőtéri ablakok cseréje).
12,4kW a számított hőigény (ezt nem tudom mennyire pontosj. A hmv villanybojletrel van megoldva és nem nagyon tudom és szeretném megváltoztatni, mivel a kazán egy külön épületben van a vezetékes víztől távol.
Mi most a Bosch, a Viessmann, és persze az Immergas és Ariston között variálunk.
Az Immergas sem tűnik rossznak, de na, nagyon fapados a kezelője, termosztátja, illetve tudtommal az időjáráskövető mód görbéi sem eltolhatók benne.
Persze úgy indult, hogy akkor hőszívattyú, hiszen az a "szakmánk" elég jól átlátjuk. . De az jó 2-2.5M, vagy több, és a fancoil is drágább önmagában, mint egy komplett klímaszett... Akkor legyen Wolf CGB. De az is 1M már, és igazából nem látni, miben jobb nagyságrendileg. Akkor legyen Bosch.
Így a Bosch és a hsz. árkülönbségéből kijön egy komplett alternatív rendszer, pl kandalló, és egy komplett, vagy legalábbis jól előszerelt szellőztetőrendszer, persze magunknak csinálva.
Még egy még kisebb kazán kéne, de valahogy az megrekedt a feljesztésben, senki nem ment 2(2.5)kw alá.
Egyszerűen nem szeretem a klímát, és eleve hűtésre is lett méretezve minden födém kör, pont emiatt. Ha magát az épületszerkezetet temperálom, akkor szerintem kisebb a hőingadozás és jobb a hőérzet is. Majd ha elkészült, beszámolok róla, tényleg így van-e :-D
A 7000i akkor még nem létezett, mikor az aristont vettem, tudtommal 2020-ban jelent meg. (Ahogy a mostani vitodens 100 sem volt még akkor)
Külföldi oldalakat is össze agyon túrtam alacsony minimum teljesítményű kazánok után. A Wolf, ami akkor még jónak tűnt, de az talán még jobban túlárazott, mint a viessmann.
Millió alatt szinte nincs is olyan, ami nekem tetszene. Az ariston kért 20 000 Ft-ot paneljavításra, 280 volt maga a kazán, és tökéletesen teszi a dolgát.
Évente szétszedem, kitakarítom, váltószelepet lekenem szilikonzsírral, ha kell, O-gyűrű csere és ennyi. Ez meg úgyi kötelező mindegyiknél.
Jó dolog a hűtés, bár nekem az a személyes meggyőződésem, hogy arra a helyiségenkénti klíma a jobb, vagy esetleg fancoil, de kinek a pap, kinek a papné!
Miért esett a választás az Aristonra? Mit gondolsz, pl a Bosch 7000i mivel tud többet/kevesebbet, a plusz 200.000Forintért?
Nem is az a cél, hogy a fűtésen nyerjek vele, hanem nyáron tudjak kicsit hűteni, temperálni, illetve ezzel lenne egy alternatív fűtésem, ha úgy járunk, mint tavaly februárban,
hogy útépítésnél a markoló megtalálta a település gáz betápját :-D
A rendszert hidraulikus oldalról igyekeztem a legegyszerűbbre csinálni. Egy 12 kW-os - sokak által utált - Genus One van fent, alacsony hőfoktartományba állítottam,
ezután van egy hidrováltó, majd a hidrováltó szekunder oldalán kettő darab wilo yonos pico. Egyik szivattyú a padlófűtés, másik a födémé.
Ezzel remekül meg tudom oldani, hogy nyáron csak a födémbe menjen majd a hidegvíz, ha annyi épp elég.
Az osztógyűjtőkön minden körre tettem egy termofejet, amiket a betonba ágyazott PT100 értékei alapján nyitogatok, majd indítom a szivattyú(ka)t, utána a kazánt.
Eddig a legnagyobb teljesítmény, amit láttam fűtés üztemben, az 7kW volt rövid ideig az első fűtés alkalmával. Szóval ha hőszivattyú, akkor valami kicsi, és erre van is alternatíva, de ez nem az a topic.
A genus kapcsán annyit, hogy eddig nem találkoztam még egy olyan készülékkel, amit ennyire a házhoz tudnék állítani, mint ezt. Szüleimhez tavaly ősszel tettem fel egy Viessmann Vitodens 100-at.
A viessmann nem egy rossz kazán, de nagyon túl van hájpolva, és túlárazva. Olyan alapvető dolgok hiányoznak belőle, ami a genuson mind megvan, és sokkal értelmesebben is van megoldva.
A genus panelhibára számítottam, ez ismert volt a vásárláskor is, és mikor elkezdett előjönni, elküldtem a korábban linkelt embernek javításra. Azóta elfelejtettem, hogy van kazán a falon.
Van egy tartalék panelem hozzá, és azon gondolkodom, elküldöm neki ezt is, csinálja meg. Ugyan nem rossz, de lehet, csak idő kérdése ennél is. Nem tudom, mit csinált vele, de most atom stabil.
Feltételezem, ez egy új panelen is megbarkácsolható.
Viessmann:
Kazánon belül a tágulási flexibilis csővel van bekötve. Minek? hogy legyen ami kilukad?Nincs kézi légtelenítő a legfelső ponton, nincs egy analóg nyomásmérő. A sorkapcsok még 1980-ból való sima "csokik".
Nagyobb baj, hogy a csatlakozósornak kétféle bekötése is van, és nem biztos, hogy az lesz a nyerő, ami a gépkönyvben van... Főleg a HMV tároló érzékelőnél fontos ez. Viessmann HMV érzékelő 46 000 Ft-ért?
Ugyanmár, emberek... B3950K karakterisztikájú, 10K NTC kell ehhez is. Vízálló, rozsdamentes tokozott hüvelyben, 3 méter vezetékkel vettem 5 darabot 2800 Ft-ért. No comment.
Tetszik viszont a primer hőcserélő, a külön gyújtás + külön lángérzékelés, de nagyjából ennyi. Stabilan teszi a dolgát, de ezen nincs olyan, hogy majd én megmondom, milyen égőteljesítményhez
milyen szivattyúfordulat tartozzon, mennyi legyen a teljesítményfelfutás ideje, satöbbi. Vagy csak én nem találtam meg, de akkor jól eldugták. Ez annak jó, aki nem akar foglalkozni vele. Feltesz, bekapcsol megy.
A 100-as sorozaton ráadásul a buta kijelző van. A 200-as tetszene, de nem véletlen, hogy idehaza nem is forgalmazzák. Nem ér ez annyit. Inkább veszek 3 genust, vagy immergas victrixet vagy Bosch condenst.
Az időjárás követő részével egyetértek. 2020 decemberben költöztünk, 30cm ytong+30vb födém. Homlokzaton 20 cm grafit eps, födémen ~40 cm cellulóz. Aljzatban 20 cm eps150, alatta kívülről szigetelt pince.
Nem használok időjárás követést, mert minek? Átmeneti időben, mikor fűtögetni kell, akkor 27 fokon van a víz, téli "hidegekben" maximum 30 fokon. A kazánt akkor indítom, ha legalább 3 fűtéskörről van fűtésigény,
így minimumon (2,3-2,4 kW), kapcsolgatás nélkül szépen megy átlag 4C° delta T-vel. Több értelmét látnám ebben az esetben nem a külső, hanem, a belső hőmérséklet alapján tologatni a fűtési görbét, de végül ezt ki sem próbáltam.
0,2 C°-on van most a fűtéskörök hiszterézise. Csak padló + födém fűtés, így a hőtároló tömeg az adott. A nappali - étkező - konyha részben van néha melegebb, ha besüt a nap, illetve sütéskor, de ezt a szellőztető
rendszer viszonylag jól csillapítja. Még annyit fogok csinálni, hogy ezen a részen beteszem a szabályzási "egyenletbe" a levegő hőmérsékletet is a beton hőmérséklet mellé. (Jelenleg mindent a beton hőmérsékletre szabályozok)
Levegő hőmérséklet nagyjából 1 fokkal van a beton hőmérséklet alatt. A távoli jövőben nekem is tervben van esetleg hőszivattyú, de ha lesz is, akkor abból is a legkisebb.
Átmeneti időben dolgozhat a hőszivattyú 1-2 kw környékén, ha hidegebb lesz, akkor meg bekapcsolom a gázkazánt, amúgy meg az fűti a HMV indirekt tárolót.
Azt hiszem, a hőszivattyúnak ez a 28 fokos előremenő kellemes munkakörnyezet lesz, és ezzel meg tudom oldani a nyári hűtést is, ami egyelőre nincs. Klímát tuti nem rakok fel.
A kültéri mindenhol ronda, de a legnagyobb szívfájdalmam az lenne, hogy ki kell fúrni a légtömör épület falát... Azt biztosan nem fogom semmi pénzért. A hőszivattyúnak meg elő van készítve a terepszint alatti becsatlakozás
a pincében levő gépészeti helyiségbe. A puffer szerintem pont annyit rontanana a hatásfokon, amennyit a hőszivattyú hozzátesz. Nem kell se keverőszelep, semmi plusz tároló, csak direkt rá a fűtéskörre konstans előremenővel és ennyi.
Az ilyen típusú túlfűtést nem tudod megakadályozni semmilyen termosztáttal, zónavezérléssel. Alapvetés, hogy a padlófűtés keringése lehetőleg folyamatos legyen. Az előremenőt csökkentsd odáig, hogy a leghidegebb időben is kifűtse a házat. Ezzel egyszersmind csökkented a túllendüléseket is.
Mondanám, hogy időjárásfüggő előremenő, de egy jól szigetelt épületre a külső hőmérséklet változása olyan lassan hat, hogy arra szabályozást alapozni értelmetlen.
Ha túl van fűtve a nappali, akkor az nem thermosztát, hanem beszabályzási hiba!
Ha melegebbet szeretnél a gyerekszobában, akkor oda kell nagyobb tömegáramot irányítani, és újraállítani a rendszert.
A hőszivattyús puffertároló egyébként nem annyira világbajnok ötlet. Persze így szokták gázkazánnal közösíteni, mert ez az olcsó, meg hülyebiztos megoldás, de hsz. szempontjából nem annyira hatékony. Ez egy megszokott, "kazános" gondolkodású régi kapcsolás, ahol nem számít néhány fok pluszminusz.
A hőszivattyúnál ugyan úgy tudod a padlót pufferként használni, szóval ha elegendő a beépített szivattyú teljesítménye, akkor nem is kell oda sem külső bonyolítás.
Ha beengeded a pufferbe a hőszivattyút, és nem egyeznek a tömegáramjaid a két oldalon, akkor keveredés lesz benne, és ugyan úgy kapcsolgatni fog a hőszivattyúd(bár nem olyan sűrűn).
Köszönöm, az az ötlet, hogy megszüntetem a zónákat, nekem is eszembe jutott. De hova tegyem a termoszátot, ha a nappaliba megy, ott van a konyha is és ott tartózkodunk, ami nagyban eltolja a hőmérséklete, így a többi szoba kihülhet.
Ha valamelyki hálóba teszem akkor a nappali lesz túlfűtve.
A zóna szabályozás azért került kiépítésre, hogy a gyerekek szobájában melegebbet tudjunk tartani.
Ezért kezdtem el a meglévő rendszer tuningolásán gonndolkodni.
A Következő lépés egy hőszivattyúval kiegészíteni a rendszert ami szintén a puffer tárolóra dolgozna.
Hibajelenség hibakód nélküli, a használati melegvíz rendben, viszont fűtés üzemben nem hajlandó 35-40 foknál magasabb hőfok előállítására, én a (lemodulál) kifejezést használnám.
Tegnap csináltam egy gyári visszaállítást, akkor 1.5 napig jó volt. Ma már újra nem.
Jópár ellenőrzés tisztítás után egyelőre tanácstalan vagyok.
Kérem ha valaki hasonlóan járt vagy lenne ötlete ossza meg.
Soha meg nem térülő beruházás. Magam példáján: ha 0 azaz nulla fogyasztású kazánt építenék be, akkor is csak a kazán ára lenne 4 év gázköltsége. Itt pedig egy pár százalékos üzemi megtakarításról/veszteségről beszélünk...
Mivel tervezési-méretezési hiba volt a túúúúl nagy kazán beépítése... a fűtéshez. Gyakorlatilag minden más megoldás csak rosszabb és drágabb ötlet, alighanem.
Van már beépítve puffered. Úgy hívják, padlófűtés! Mielőtt pénzt ölnél egy túlgondolt rendszer további bonyolításába, amint előttem már írták, próbáld meg kiiktatni a zónaszabályzókat. Ha ettől a szobák közt érzékelhető hőmérséklet-különbség lenne, akkor játszódnék a körök tömegáramaival.
Csak okosságokat mondtak az előttem szólók, én csak azt nem értem, ha teszel puffert, azt miért kell 48-50 fokra fűteni, ha utána meg lekevered? Bőven elég 35-38 fokra fűteni, és nem kell lekeverni.
Nekem is csak padlófűtés van, igaz, a ház nem új építés, de még a 2 szint sincs különválasztva. Nemhogy zónák. Nem látom értelmét.
Valószínűleg más is ír majd okosságokat, de Én is leírom a gondolataimat(nem tapasztalatok):
Ha új a házad, valószínűleg van rajta vagy 15cm homlokzati szigetelés, de minimum 12, a padlóban és a födémen szintén, vagy több, tehát a hőigényed maximum egy 5-5,5kW lehet, a legnagyobb télben.
Nagyon sok érvelés van arra, hogy igazából egy modern, átlagos, nem túltagolt házban nincs értelme szobánként kapcsolgatni a fűtést, mert nem érsz el vele megtakarítást a folyamatos kazánindítások miatt.
Ha végig gondolod, a fűtött szobából a vékony falakon át rengeteg hő átmegy a "fűtetlenbe", szóval közel sem takarítod meg a gáz 1/5 részét, ha egy helyiséget lekapcsolsz.
Én csak kíváncsiságból először nem kapcsolgatnám a szobákat pár hétre, vagy mondjuk kettesével csoportosítanám, ha muszáj. Szerintem meglepődsz, mennyire nem fogyaszt majd többet, megint mondom, egy új, jól szigetelt házra igaz ez.
Szerintem a puffer jó ötlet, de ha teszel még bele szelepeket, meg keverést, meg akkor egy keverőszivattyút, azzal csak a hatékonyságot rontod. Szerintem akkor a puffer után is kell egy szivattyú, szóval plusz 2db, de lehet, hogy rosszul sejtem. Illetve hiába kevered le a fűtővizet, attól nem lesz nagyobb a ház hőigénye, csak lecsökkented a kazán tömegáramát. Azt nem tudom, ez mennyire jó, vagy nem, de szerintem jobb, ha minél több víz áramlik át a hőtermelőn.