Sokunk gyermekkorát idézik ezek a képek, melyeket sokan szívesen nézegetünk: milyen is volt akkor a vasút, amikor még komoly teherforgalom volt, a járműpark a jelenleginél sokkal színesebb és nagyobb darabszámú volt. Az Interneten - és a fórumokban is - szinte vadászni kell ezekre a képekre, ez a fórum az ilyan képek gyűjtóhelye lehet.
Számomra újdonság, hogy az M62 kazánkocsistól dolgozott Szlovákiában is. Meddig mentek?
A Púpossal kijárásával kapcsolatban úgy tudom, hogy a magyar mozdonyvezető is utazott a vonattal, hogy esetleges műszaki probléma esetében kéznél legyen.
Az 5816-os az Hatvanból volt közvetlen vonat Losoncra 92-ben. Aztán , hogy három Bhv volt vagy 2 Bhv meg 1 teleablakos Bh azt majd valami kocsiguru megmondja.
Körülbelül igen. Nemnagyon szerették az "idegen" levegőt,jó párszor kellett segélyezni őket,de még szlovák területen adták meg magukat általában.Ha volt kint másik csörgő akkor az hozta haza a vonatot a dög géppel,ha nem mint a képen is látszik,akkor a Tarjáni tartalék hozta le. Ha jól látom akkor a dög csörgő a 2137-es,azon volt szürke "füthető" tükör akkoriban,a többi gépen hagyományos tükör volt. A 2123,2137 párost sokszor húzták haza dögként.
Igen. Így a válasz is adott,hogy gépcsere nem volt Somoson,most jutott csak eszembe hogy meséltek róla.Át járt az M62+rezsó,a szlovákoknak is volt tipus a 62-re,viszont a rezsón magyar személyzet teljesített szolgálatot. Járt át púpos (M40+3 Bhv)is Salgótarján Külső-Losonc viszonylaton,ha jól rémlik napi 3 pár vonat volt,erre még emlékszem is. De a szlovák vezérek nem voltak megelégedve a púpos teljesítményével,így rövid életü volt.
Elképzelhető hogy valami vonatbefolyásoló gondja lehetett,okozott néha problémát,de lehetett orvosolni,persze ez csak egy feltételezés.
Igen,a motor felpörög de minimális a zajkibocsájtása még akkor is egy csörgőhöz képest. (A fütési feszültség a motor fordulatának emelkedésével párhuzamosan nől 1000V-3000V-ig) Sokszor kellett evégett magyar kocsit lezárni nemzetközi vonatnál,nemnagyon szerették a magasabb "feszücsséget".
"2140-es fehérvári Csörgő látható szintén Esztergomban. Azt nem tudom, hogy mentesítő vonattal-e,"
Az különvonat volt, hogy honnan már nem tudom,de Fehérvár-Komáromon át ment ezek szerint a 2140-essel és az egyik egykori tanoncom vitte.
Erre azért emlékszem,mert el akart csalni magával.
"Egyébként a 2140-es gép jóval korábban valószínűleg volt hámános állagban is, mert emlékszem rá gyerekkorból, hogy a '70-es évek vége felé rendszeresen láttam a 2-es vonalon.)"
Később a 80-as években lehetett,mert 1978 vagy 1979-ben jött újonnan,de nem volt ott állagban,csak csere volt a 2113-assal, mert ez a gép kapott vmi erősebb,kísérleti hajtóművet.
A nagyobb nyúzás miatt volt a csere,mert akkoriban nálunk 8 kocsis ingákkal jártak.
Azt rebesgették,hogy 16 hengeres csörgőt gyártanak majd ezzel a hajtóművel.
144-es már korábban felkeveredett Hatvanból Pestre, mert az MVP építésénél már fotóztam a leendő park területén, anyagolás közben. Emlékeim szerint akkoriban valami Csörgő döglések is voltak a Hámánban, egy ilyen alkalommal N. Bandi barátom hozta fel Hatvanból. De szerintem az is az ezredforduló elött volt.
Gyönyörű táj, jó beállítás! Azt nem is tudtam, hogy már a Szergej+rezsók is jártak át a határ túloldalára abban a térségben. Úgy emlékeztem, hogy ez csak a Csörgőkkel kezdődött.
Köszönöm a pontosítást a fűtőházi vágányokkal kapcsolatban!
A Búvárok megbízhatóságát nem akarom kétségbe vonni, hiszen közelebbről sajnos nem ismerem őket, de van egy emlékem, talán pont a fénykép készítésének napjáról és talán pont a kedvenc Búvároddal kapcsolatban, hogy fölfelé útban segélyt kellett kérnie a vezérnek. Teljesen nem állt meg a Búvár tudománya, de valamiért olyan 40 km/h -nál nem tudott jobban felgyorsítani. Végül valamelyik állomáson kaptunk egy Szergej előfogatot, és onnantól kezdve "száguldottunk"! Mivel én az ottani pályaviszonyokkal nem voltam tisztában, nem tudtam, hogy nem lassújelek miatt döcögünk-e, végül a jegyvizsgáló által kaptam magyarázatot a történtekre.
Egy kérdést még hadd tegyek fel a végén: A Búvár is felpörgeti a motor alapjáratát, ha bekapcsolják a vonatfűtést?
A pápa látogatás néhány évvel később volt, most fejből meg nem mondom, mennyivel. Úgy emlékszem, akkor nem voltak a 2-esen külön mentesítő járatok, csupán a menetrend szerinti vonatokat "turbózták fel" 9 kocsisra, viszont a gépük maradt Csörgő. Mivel akkor nem jártam fönt Esztergomban, így nem tudom, a 4-es vonalon milyen vonatok jártak ez apropóból?
De, visszatérve Mindszentyhez, még két képet megosztanék, melyek akkor a 4-esen érkeztek Esztergomba. Az elsőn a győri illetőségű 202-es Bobó egy olyan szerelvény élén látható, amelynek feltételezhetően volt soproni stokkja is:
A másodikon (hogy fehérvári Fórumtársaknak is kedvezzek! :-D), a 2140-es fehérvári Csörgő látható szintén Esztergomban. Azt nem tudom, hogy mentesítő vonattal-e, vagy csak normál menetrend szerintivel, mindenesetre abban a hónapban még, normál üzemben, a 2000-es Dácsiák uralták a 4-es vonal személyforgalmát, a hónap végi menetrendváltástól vették csak át a szerepüket az északis Csörgők.
(Egyébként a 2140-es gép jóval korábban valószínűleg volt hámános állagban is, mert emlékszem rá gyerekkorból, hogy a '70-es évek vége felé rendszeresen láttam a 2-es vonalon.)
Nálunk (HKVF-->Északi) akkoriban már csak "vendégségben" voltak a Szergejek, így Fradi teljes Szergej állományát tekintve sosem voltam képben igazán.
Amikor a 144-essel "személyes kontaktom" is lett, már magán viselte az elébb említett jegyeket, talán ezért könyveltem el magamban "echte hatvani" gépként. De ez már lehet, hogy az ezredforduló után volt...
Igen,nagy valószínüséggel ugyan az a szerelvény látható a képen is,és a videóban is. Még emlékszem ezekre az érdekes bordó sárga festésre a búvárokon,azthiszem a képen az Urpín nemzetközi látható(dél környékén indult Hatvanból). Ráadásul a kedvenc "skodám"(Tarjáni vezérek hívták így is,bár semmi köze igazából a skoda gyárhoz.) tündököl a képen a 273-5. Csendes,megbízható,kényelmes gépek. A második kép az valóban a Hatvani fütőház hátsó vágánya,helyesebben a delta ahol régen a gőzösöket deltázták. (azóta a kép bal oldalán a fáknál épült egy beton kerítés.)
Szép állapotban van a nickgépem a,érdekes hogy pont felötlött hogy a mai napig ez a festés van rajta,csak megfakulva! Én csak 98-99 környékétől ismerem a gépet,aztán lehet hogy láttam már előtte is személyen,de az emlékeimben csak a 108,127 a biztos. Viszont a vonal topikjában kaptam egy képet én is,valószínüleg a szerelvény azonosításában segít majd valamelyest :)
M62-144 Fűresz mh.(Sk.)1994 októberében az Urpínnal. Fotó: Marek těpánek
Én valahogy teljesen hatvani gépként emlékeztem rá, úgy, hogy csak később kezdett rendszeresen előfordulni Pesten. Talán azért, mert még a bumszli (a'la Hatvan) rezsó csatlakozó aljzatok, és bent a rezsó visszajelző lámpák is rajta voltak, amikor jómagam is dolgoztam vele a későbbiekben.
Mindenesetre köszi a kiigazítást!
U.i: Azt a mondatot amúgy is túlkomplikáltam egy kicsit, mert helyesen fogalmazva vagy a mozdony lenne tájidegen abban a környezetben, vagy az a környezet idegen a mozdony számára, de úgy ahogy írtam, kissé fals a dolog, de erre csak utólag jöttem rá... :-))
"Végül egy "térugrással" két 'Bonusz+' képet osztanék meg, ahol a nick-géped (is) látható, "tájidegen" környezetben, azaz Esztergomban. Az időpont '91. május,"
Akkor még fehérvári vagy Fradis gép volt,úgy-hogy a hely nem "tájidegen".
Érdekes, személyes emlékeim között nem szerepelnek a lengyel gyártmányú 20/19-37 sor. kocsik a 81-es vonalon, mégis a videón ilyeneket húz a Szergej, és Tastam képén is mintha ilyenek látszanának. Ez megint újdonság volt számomra!
Viszont, mivel volt rá érdeklődés, akkor fölteszek további két képet, melyek már kb. a 90-es évek közepén készülhettek, ha jól emlékszem. Szóval, amikor a Búvárok bejártak Hatvanig. Ezek már 750 sor. Búvárok, amikben a fűtőkazánt kicserélték fűtőgenerátorra. Addigra már Csehszlovákia kettészakadt, így a ZSR akkori logója látható a homlokukon. (Elnézést, csak az esetleges fiatalabb olvasók kedvéért részletezem így!)
Az első képen a mozdony mellett megfigyelhető a tömlő, amivel a Púposok tudtak kazántápvizet vételezni kint az állomáson. (És elnézést, mivel ugyanezen a képen középtájt látható egy akaratlan "vízjel", egy szöszmösz, ami a szkenner üvege és a papírkép közé tévedt, csak utólag vettem észre. Majd be kell szkennelnem újból...)
A második fénykép valahol a hatvani fűtőház egy félreeső vágányán örökítette meg a kék Búvárt. (Vagy csak az állomás félreeső vágányán? Már nem emlékszem...)
Végül egy "térugrással" két 'Bonusz+' képet osztanék meg, ahol a nick-géped (is) látható, "tájidegen" környezetben, azaz Esztergomban. Az időpont '91. május, Mindszenty bíboros hamvainak hazahozatala és újratemetése alkalmából ilyen megerősített szerelvények közlekedtek aznap a 2-es vonalon. Az akkor szokásos 3 vagy 4 kocsi helyett 8 - 10 kocsiból álltak, és voltak még mentesítő vonatok is!
Ugyan nincs mit! Igen,Kisterenye látható a videóban az említett időpontnál,a harmadik vágányról halad ki éppen Hatvan felé valamelyik déluátni gyors. Köszönöm szépen,ha akadna esetleg még a vonalról pár régi kép azt szivesen megnézném,bár szerintem más is! :)
Itt egy rezsós abból az időből. 1991.02.01. Salgótarján Mh. Foto :Tasnádi Tamás
Igen, odáig én is eljutottam, hogy "börtönráccsal" csak a protók jöhetnek szóba, de aztán csak a 2-esről találtam ilyen fényképeket. Viszont a két proto' gépen sosem voltam fent, noha később, már felnőtt fejjel, néha volt "munkakapcsolatom" Gigant vezetőállásával... :-)
Igen, tipikusan erre a kicsiösszeállításra emlékszem, sőt, van is valahol egy fényképem róla, ahogy épp megérkezett a Búvárral Somosba délután.
Egyébként Hatvan és Budapest között az egri gyors szerelvényével egyesítve közlekedett, ha jól emlékszem, reggel kifelé pedig szintúgy Hatvanig. Sajnos én mindig csak Budapest felé utaztam rajta, amit, ahogy már írtam is, Somos és Hatvan között Szergej+rezsóval továbbított a MÁV (nyilván, hogy Hatvanban ne kelljen tökölni a fűtésnem váltással!).
Akkor fogtam gyanút, hogy fölfelé útban talán Púpossal megy a vonat, amikor a fülkében ülő nénikék, akik valahonnét a határon túli szakaszról jöttek, azt emlegették egymás közt, hogy reggel Hatvanban micsoda gőzfelhők szálltak az ablak előtt! Azóta piszkált a gondolat, hogy a MÁV talán annyira 'pedáns' volt akkoriban, hogy forda szerint már lepróbált, működő gőzfűtéssel adta át a szerelvényt a CSD-nek? Mennyire sajnálom, hogy odaútban sosem utaztam ezzel a vonattal..!
Hálám jeléül két fénykép, amely ugyan nem ezt a vonatot mutatja, de azért az egyiken Púpos, a másikon Szergej+Rezsó látható, előbbi S'tarjánban, utóbbi Kisterenyén készült:
Ja, bocsi, még egy kérdés: A video végefelé, 09:37-nél látható egy Szeregej aggregátorkocsival, ez a felvétel esetleg szintén a 81-es vonalon készült vajon..?
A 90-es évek elején én még általános iskolás voltam.Viszont még emlékszem Púposra,később M62+Rezsó felállásra is a főtéren.Sajnos Somossal kapcsolatban így nem tudok nyilatkozni. Viszont ebben a videóban 0:15-nél Selyp állomás tünik fel amint áthalad egy púpos gőzfütéses gyorssal tarján felé 1992-ben.Remélem azért tudtam segíteni.
Ugyan 1970-re valóban elkészült a 100-as vonal villamosítása, viszont a hatalmas forgalom miatt rendszeresen végeztek kisebb-nagyobb átépítést, korszerűsítést a vonalon, arról nem is beszélve, hogy csak 1972-73-ban lett kész a második vágány Nyíregyházáig. Egy-egy évben a nagyobb munkák miatt a távolsági vonatokat (elsősorban a fekete vonatokat) kerülővel közlekedtették, Füzesabony-Debrecen útiránnyal.
Bár nem túl valószínű, de ezt az eshetőséget sem lehet számítás nélkül hagyni.
Ha ezt csupán a Púposra meg a gőzfűtésre értetted, akkor valóban lehetne. Azonban, ha a kép más részleteit is megnézzük, akkor már nem lehetne mindegyik az Általad említett évszámok közül!
Pl. a HZ 2044 sor mozdonya sem illene bele egy '90-es évek eleji kanizsai látképbe. De nézzünk egy másik képet a kontraszt kedvéért, a '90-es évek elejéről:
Itt még alakjelzők vannak, és nincsenek magasított peronok a vágányok között. Továbbá, a '96-os képek némelyikén láthatóak a villamos előfűtési csatlakozópontok a vágányoknál. Ezen rendszer energiaforrása egy rezsókocsi volt (a villamosítás előtt), mely a kocsijavító sarkánál állt valahol.
A '90-es évek elején viszont még az alábbi masina szolgáltatta az energiát a telepített előfűtési rendszernek (tudtommal csak a tárolóvágányokhoz):
Telepített villamos előfűtési rendszer csak valamikor a '90-es évek közepe táján, az állomás átépítésével egyidőben létesült Kanizsán. (A gőz előfűtési rendszer egyidejű felszámolásával.)