"Nos, nekem teljesen átlagos monitorom és PC-m van, mégis érzékeltem a különbséget!" Az a kérdés, milyen programmal nézed a képeket. Ha olyan képkezelő progival,ami ismeri az AdobeRGB-t, akkor látod a különbséget, ha meg olyannal ami nem, akkor megtapasztalhatod, hogy az ARGB képeidet mások hogyan fogják látni a neten (lévén, hogy a böngészők sRGB-vel jelenítik meg őket). Most nem olvastam el a hivatkozott leírást, de nekem az maradt meg, hogy amíg magadnak állítgatod a képet, addig jó az Adobe nagyobb színtere (ilyen alapon érdemes a fgépet is arra állítani), de amit netre akarsz tenni, vagy "ellenőrizetlen" monitorokon akarsz megjeleníteni, továbbá a nyomtatásra küldendőket a képmanipulációk utolsó lépéseként át kell konvertálni sRGB-re, mert ellenkező esetben fakó lesz a megjelenésük.
most már csak az a kérdésem, hogy itthon megpróbálhatom a frissitést, ha igen hol találok frissitő csomagot. vagy inkább szervizbe vigyem és ott tuti meg tudják csinálni ? ingyenes e vagy fizetni kell érte ? nem szivesen rontanám el a gépem akkor inkább marad a 2gb bár a rawokhoz jó lenne egy nagyobb
Pár éve, mikor először laboráltattam a Fotomarketnél, én rákérdeztem és határozottan az volt a válasz hogy sRGB-ben kérik az anyagot. A kislány akitől kérdeztem, nem is tudta, de hátraszólt egy kollegájának és ő mondta.
"A Fuji Frontier laborgépek figyelmen kívül hagyják a színprofilt. Ha a laborgépen az automatikus színkorrekció be van kapcsolva, akkor az Adobe RGB-képek is viszonylag jól jelennek meg, de e nélkül fakók lesznek. A gép saját színvilága az sRGB-hez áll közelebb, és a gépkezelők is sRGB- képekhez vannak szokva. Ezért jobb, ha a képeket levilágítás előtt sRGB-re alakítjuk."
Nos én ezért írtam amit írtam. Azt azért kétlem hogy a laborgép Adobe RGB-én állna fixen. Már csak azért is mert a digitális gépekből kiözönlő képek legnagyobb százaléka sRGB. Gondolok itt a családi kompaktokra (is), amiből a legtöbb van. Sőt gyanítom a dslr vázakból kijövő is. Tehát jó esetben automatán kéne állnia a laborgépnek. Én ezidáig sRGB-t használtam, és leszámítva a TFT-monitor kalibrációs hibáját, színhelyesen hívták a képeimet. De legyen igazad, és támogatott az ARGB, jobban járunk vele. Mindenesetre csinálok magamnak egy kis tesztet, beadom hívásra, azt majd színt vall. Üdv.
"Ami meg talán a legfontosabb, a laborok is élből sRGB-re alakítják."
Én meg úgy tudom, hogy pont ott használnak Adobe-ot. A cikk is ezt támasztja alá. Én is jártam már úgy hogy sRBG-t vittem be, aztán szídhattam magamat.
Szerény 17ezer képet készítettem a k100-asommal. Ezen képek nagy részét (3/4-ét) az elöbb említett sRGB-ben készítettem. Képeimen hasonló pozitiv változásokat tapasztaltam mint amelyet Ormió is említett - képnek jobb, élethűbb lett a benyomása. :)
Otthoni fotónyomtatómmal (amit gondolom sokak csak játékszernek titulálnának/titulálnak) nyomtattam már elég sok képet /volt vegyesen családi, természet stb.../ és különbséget nem vettem észre azon képek között amit aRGB-ben és amit sRGB-ben készítettem. Ez lehet a "gyengusz" nyomtató hibája is- végülis nem professzionális képnyomtatásra tervezték szegénykét. :)
Szia Ajaxon, "Egy esetben látnám értelmét, ha a végső konvertálás jobb eredményt adna, mintha végig srgb-ben dolgoznánk." Ezzel teljesen egyetértek veled, de a többi következtetéseddel nem feltétlenül. Engem inkább csak elbizonytalanított a cikk. Azért, mert amint e fórum hatására elkezdtem kísérletezgetni, valóban szebb tónusú képeket (a továbbiakban JPEG-értek "kép" alatt) kaptam, főként a piros és a zöld tekintetében. Melegebb, valósághűbb, hangulatosabb.A "kísérlet": K100D-n átállít, JPG megnéz, pár ezt-azt módosít... vagy ha RAW-ba fotóztam, (ugye ez a gép állása szempontjából mindegy, hiszen a RAW színtelen, mint megtudtam) akkor a RAW th-t átállítom Adobe színtérre. Nos, nekem teljesen átlagos monitorom és PC-m van, mégis érzékeltem a különbséget! Nyomtatást nem próbáltam (a nyomtatóm is átlagos) Viszont aszongya, hogy a netre kitéve már egy csomó hibalehetőség lenne, mert az átlag böngészők buták. Hát ezt nem szeretném, de persze, ha lesz időm, kipróbálom magam is. Nagy ambícióim nincsenek (kiállítás, ilyesmik), de szeretném, ha a családi, baráti fotókat meg tudják nézni a netről, vagy ha átküldöm direkt és egy átlagos képnézegetővel. Szóval, csak bizonytalankodom. Hátha hozzátesz itt még valaki. :-) Ormió
Valahol régebben én is azt olvastam, hogyha a "lánc" valamely tagja nem tudja az aRGB-t ugrik az általa nyújtott előny, ráadásul a színek is "elmásznak", eszerint nem így van?
Régóta érdekelt ez a színtér dolog engem is. Az cikkből nekem az jött le, hogy az adobe színtér teljesen használhatatlan. Ugyanis hiába nagyobb az "átfogása", meg 16bit, meg frinc-franc, ha a úgysem látjuk. Hisz sem a monitor, sem a nyomtató nem bírja visszaadni. Ami meg talán a legfontosabb, a laborok is élből sRGB-re alakítják. Akkor meg megint elveszett a plusz. Ha meg azt mondanám a pultos kisasszonynak, hogy a gépkezelő állítsa már át adobergb-re a labor gépet.... Hát nem tudom. Ez nekem olyan, mind az egyszeri hifista, aki a milliós hangrendszer végére kommersz hangfalat dug. Egy esetben látnám értelmét, ha a végső konvertálás jobb eredményt adna, mintha végig srgb-ben dolgoznánk.
hali! Amikor vettem a vázat nekem is azt mondták a boltban,hogy max 32gigás mehet bele az új Firmware-el (akkoriban még csak tervben volt az 1.0.2). Mondjuk én Sd-t használok.
Lehet elbeszélünk egymás mellett vagy az én vázam máshogy van beállítva. De nálam a fájlok neve exposzám ami folyamatosan nő - csak 10ezresével kezdődik "elölről". Mappákba ugyanúgy folytatódik a sorszám.
pl.: első mappában _IGP1768-_IGP1800-ig van másodikba _IGP1801-_IGP1892-ig. Szóval folytatódik a számlálás. Ezért nem is szoktam külön a gépre másoláskor átnevezni vagy külön mappákba helyezni. Könnyebben eligazodok,hogy látom a dátumot a mappán - a képet meg látom kicsiben.
Mondjuk kár ezen vajjodni mert ha képkategorizáló progival teszed a gépre az meg megold mindent amit Te szeretnél.
Szia, valóban, de ha naponként új mappát kezd, a tapasztalatom szerint az exposzámot is újra kezdi. Így ha két (vagy több) kártyán lévő könyvtár tartalmát egybe akarom tenni a PC-re, mert mondjuk egyazon nyaralás képei, máris itt a baj. Hamarosan kipróbálom spada módszerét. :-) Ormió
Sziasztok, ahogy elnéztem Davidon által belinkelt oldalt, már ez is elég régi cucc, én sem bántanám ezzel a jól működő gépem. Szerintem csak akkor van értelme, ha valóban újat hoz, mint pl. Alexnak az SDHC kártya miatt. Másé off gépen már újítotam firmware-t, ezt az újabban megjelent optikák miatt volt érdemes megkockáztatni. Sikerült :-) Én egyéb, pl. PC-s, szoftveres frissítéssel is úgy vagyok. hogy sosem a frissítés megjelenésekor töltöm le (fel?), várok egy pár napot, hetet, nem jön-e a javítás javítása. Egyszer már ráfáztam ugyanis a kapkodással... :-) Ormió
Szia, köszönöm válaszod. A használatim 123 oldalán a színterekről azt írja, hogy AdobeRGB-t szélesebb körben, pl. ipari nyomtatásban is használnak. sRGB-t pedig inkább a PC és eszközei. Utsó mondata meg: "az adobe-bal készített kép világosabbnak tűnhet, mint egy sRGB-vel készített, ha sRGB kompatibilis eszközről érkezik". - No und?? Nekem is a Te beállításaiddal vannak a fájl- és mappanevek, de ezzel az a bajom, hogy nyaralok pl. egy hétig, majd egy mappába tenném az öszes fotót, de ez már nem megy simán, mert ismétlődnek a fájlnevek. Neked, mivel naponként elkülönítve tárolod a képeket, ha jól értem, ez nem gond. :-) Ormió
az SDHC kártya kompatibilitás miatt én frissítettem, s eddig nem bántam meg, rossz irányú változást nem észleltem. (s ha még tudna jpg-t menteni raw mellé ... :) )