A nyilvános SZVÖR szerint (bár lehet, hogy az nem a legfrissebb) hétvégén 1 Bz és 1 Bzx tárolón van Hatvanban, tehát annyira nem tűnik lehetetlennek pl. plusz egy mellékkel erősíteni vasárnap délután - de a válaszból úgy tűnik, hogy utána sem néztek.
Pár napja írtam a START-nak egy észrevételt a BZ-ket és az összeállítást illetően.
Vasárnap délután rendszeresen vannak vonatok BZ+mellék összeállítással kiadva, legutóbbi utazásnál aki Selypen és Lőrinciben szállt fel, csak állóhelye maradt. Oké, nem nagy távolság Hatvanig, de kifizetünk x összeget a jegyre, jön egy 50 éves szakadt BZ és még leülni sem lehet. Vagy az itteni emberi ember örüljön hogy kereke van és gurul... Alább a levél:
Köszönettel vettük megkeresését mellyel kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatjuk:
Hálózatunkon különböző típusú és korösszetételű járművek közlekednek, a kocsik/motorvonatok egy-egy területre vannak leosztva, állomásítva. A területeken meghatározásra kerül a kiállítandó vonatok száma és típusa. Társaságunk járműparkját folyamatosan fejleszti beszerzések, felújítások valamint új járműgyártás útján, ezért szükségessé vált a hálózaton futó járművek karbantartási bázisának szakosítása gazdaságossági és logisztikai szempontok miatt. A szakosítás kapcsán a járművek közlekedési területei is megváltoztak, amely érinti az Ön által említett vonalat is. A 81 sz. vasútvonalon ún. orosz motorvonatokkal biztosítottuk Utasainknak a célállomásukra történő eljutás lehetőségét azonban a fentiekben jelzett változást követően változtak a vonalon közlekedő járműtípusok is. Jelenleg az Ön által tapasztalt járművekkel tudjuk biztosítani Utasaink célállomásra történő eljutásukat.
Ugyanakkor jelezzük, hogy több megkeresés érkezett társaságunkhoz a mozdony vontatta hagyományos szerelvény zaj kibocsátása kapcsán. Természetesen a MÁV csoport célja, hogy a vasút közelében élőknek a vasúti közlekedés ne okozzon aránytalan környezeti hátrányokat, így vizsgálták a lehetőséget a minél kisebb zajterhelés biztosítása érdekében, tekintettel arra, hogy a hagyományos szerelvény mozdony zaja magasabb, mint a Bz motorkocsi zaja.
Mindazonáltal megértjük érveit a jelzett Bz motorkocsik kapcsán, ezért a jelzésében foglaltakat természetesen és továbbítottuk kocsigazdálkodással megbízott szervezeti egységünk részére.
A tapasztalt kellemetlenségekért és kényelmetlenségek miatt szíves elnézését kérjük. Megkeresését köszönve ügyfélszolgálatunk a jövőben is áll szíves rendelkezésére.
Nesze semmi fogd meg jól válasz.
Uzsgyik nem várhatóak vissza a vonalra, amíg "folyamatosan tartanak a beszerzések, felújítások" ezzel kell be érni:
Többször is volt már itt a topic-ban az újság cikk. Néztem a Nógrád archívumában, de sanszos, hogy az újságíró aki írt róla lövése sem volt a vonat típusáról, gondolom ahogy szokás "szuper vonatnak" vagy űrhajónak nevezte. Találtam egy Gyarmati cikket, ott már kapisgált valamit az újságíró, mert majdnem eltalálta: "Deziré motorvonat" :-)
Ha húzva közlekedett akkor a vezérlő kocsira nem nagyon kellett személyzet, mert azon kívül hogy "csattogott" a vonat végén nem töltött be több szerepet mint bármelyik kocsi a vonatban.
Vagy úgy akartad írni, hogy Somos felé közlekedett húzva?
Amúgy, igen, igazad van, én ezt az időszakot még nem éltem meg, vagy nem emlékszem rá, de ami elém került olvasmány ebben a témában, valóban úgy működött ahogyan írtad.
Még használtak egy nagy fehér tárcsát is a vonat elején.
Mennyivel jobban jár majd az utókor amikor a mai vasútüzemről emlékeznek, rengeteg írott anyag és fotó fog rendelkezésre állni számukra.
Lehet amúgy mi is láthatnánk több ezer képet, ha nem valamelyik padláson lévő ládban vagy bőröndben porosodnának, ha nem is így van a gazdája nem biztos, hogy gondol arra, egy-egy családi kép hátterében megbúvó mozdony, vonat részlet vagy őrház, valaki számára mekkora jelentőséggel bírna ha felkerülne a világhálóra digitalizálva.
Akkor a gőzös és púp nem tudtak a vezérlőkocsival együtt menni, a mozdonyon és vezérlőkocsin a vonatszemélyzet kommunikált egymással. A későbbi üzemben jött létre a távvezérlés, itt még a hagyományos módszerrel műödött. :) Sajnos húzva közlekedett mindig, a gőzösökkel nem tudom, hogy húzva vagy tolva ment-e.
Régi - nem vasúttal kapcsolatos - tarjáni fotókon én is láttam Nohabot, nekem is van egy tőlem idősebb haverom ő határozottan emlékszik is rá, így őt egy Nohab látványa sokkal jobban megérinti mint engem.
Nekem az a Szergej ami neki a Nohab. "Gyermekkorom vonatait" vagy Szergej húzta vagy Púpos.
E-miatt a videó miatt már majdnem kidobtak itthonról, egyszerűen az a hang - próbáltam belinkelni úgy, hogy onnan induljon a videó - feledhetetlen, ezek a "gáz fröccsös" indulások, a mai napig a fülemben vannak.
A Rákóczi sulival szemben laktunk és gyerekszobánk ablaka a csillagház, mostani városháza felé nézett, minden vonat indulást lehetett hallani! :-)
Mondjuk ha az utazásaimhoz, sör helyett üdítőt vittem volna, lehet jobban emlékeznék pár dologra. :-)
Találtam két videót még a csörgős ingák idejéből, itt pont mind a két esetben a vezérlő kocsi van Somos felé.
A második videóban a "B" vágányon áll, mögötte a "Garzon házak".
Amúgy oktatástechnológia szempontjából van annak szerepe, hogy esetleg a domborzati viszonyokat is figyelembe véve merre van a mozdony?
A 70-es en a szobi zónázók még fecskéből voltak kiadva jártak mind a kétféle képpen, egy időszakban Szob felé volt a mozdony és a nyugati felé a vezérlő, majd fordítva is.
De ezek egységesen, nem random, egy időszakban nem volt ilyen is, olyan is.
Az lehet, hogy a 81-esen is voltak ilyen időszakok?
Közvetlen emlékem nekem sincs, de megbízható szemtanútól tudom, hogy a NOHAB a POLONIA továbbításán túl rendszeresen be lett fogva egy-egy tehervonatra a vonalon.
Egyszer(lehet töbször is)volt már téma.(kár hogy nem engedtek akkoriban fotózni,még ha szar minőségű lenne ,de legalább lenne sok fotó a témában..csak hát más világ volt).
Vmikor emlékeim szerint volt egy személy(sebes) a keletiből ugy 34 9 felé volt Terenyén,majd --szintén--Terenyén 12körül volt visszafelé.Évekig igazi papagály összeállítására emléxem,kocsikb terén, vmint arra hogy épp az húzta amit hirtelen kiadtak rá,424,szergej,nohab...gyerekként mindig tippelgettem hogy épp mi lesz rajta.
Egyébként ritkán még nohabot teher élén is lehetett látni a 70-es vége és 80-as évek elején...ill. a polónián.
A vezérlőshöz annyit hogy mindig felfelé volt rajta mozdony...a gőzösnél és a púpnál is.
A gőzös még vmikor 70-s években,még fekete személykocsikkal,a vezérlőn az egyik ütköző fehérszínű volt.
A púpos meg a 80-as években ...
Gyerekkorom összes nyarát Terenyén a vasút mellett töltöttem...akkoriban nem sok vonat ment el hogy ne azt nézzem.. kár hogy nem engedték akkoriban hogy azokat (is)fotózzam.Bár elég gagyi masináim voltak.
Gőzösre nem emlékszem, M40-es tudtommal soha nem járt tolt vonati üzemben, amelyik csak Salgótarjánig közlekedett azt is visszatolták külsőre, ott volt lehetőség a körüljárásra, majd újra feltolták a "Fő térre".
Tolt vonati üzem az M41-esek és a hozzájuk passzoló vezérlő kocsik megjelenésével kezdődött el.
Somoskőújfalu felé volt a vezérlő kocsi, Hatvan felé a mozdony.
Dátumokra nem emlékszem, hogy mikortól meddig milyen üzem volt.
Én gőzöst - 47 éves korom ellenére - már csak elvétve láttam a vonalon, utazni soha nem utaztam olyan vonattal amit gőzös vontatott vagy tolt.
https://flickr.com/search/?text=kisterenye - itt van egy kép '80-ból amin a 240-es Púpos továbbít vonatot, igaz ez húzott és nem tolt személy, a vezérlő is Hatvan felé néz.
Régóta tervben van vonal villamosítása már a 80-90 években felmerült végül nem lett belőle semmi. Pedig akkor még megérte volna. De ehez elengedhetetlen a vonal fejlesztése!Részleges 2 vágányosítás.Mondjuk Salgótarján külsőig!Odáig 120km/h sebsebég.
A KISS-ek alapvetően nem a Flirteket váltják ki az elővárosból, hanem a villanymozdonyos posta bhv-s vonatokat.
De ha szabadulnának is fel Flirtek, azoknak is lenne helyük, mert Budapesten és környékén további kisebb-nagyobb menetrendi fejlesztéseket terveznek akár egy éven belül, akár kicsit hosszabb távon, amire szintén kell jármű (40, 80 - itt pl. a Rákoson forduló S76 hosszabbítása, de pár éven belül a 150-es sűrítése, esetleg a 77-es újraindítása, majd a 71-es és 142-es sűrítése, ha valami csoda folytán valami azoknak a vonalaknak a fejlesztéséből).