Nézegetem a maps -ot . Talán ez a eközelebbi pont ahova le lehet menni kocsival : 44.189875433989265, 15.599724233105007 . 30 Km oda vissza , még belefér . Meglátjuk ..
Bármelyik településen ott lehet hagyni a kocsit egy napra víz közelében ingyen.
Az obrovaci "beach"/benzinkút/bolt sem fizetős parkoló, kényelmes beszállóhely.
Az átemelés az első vízesésen nem lehetetlen, csak majdnem.
A víz többnyire stabil az erőmű miatt, csak egy rendkívül nagy esőzés után gyorsul fel.
A szél viszont igen durva tud lenni, már a közepes is tud meglepetéseket okozni a kanyonban.
A kanyon torkolati, alsó szakasza a látványos, feljebb már inkább folyó-szerű, de azért az sem csúnya!
Ha van rá egy egész nap, és bírjátok erővel, akkor érdemes Maslenicából, vagy a Karin-csatorna valamelyik strandjáról (esetleg Novigrádból) indulni. Onnan oda-vissza a vízesés kb. 32-36 km.
Ha jól emlékszem pár éve olvastam itt egy túráról a Zrmanja kanyonban , de nem találom a hozzászólások között . Nem leszek messze tőle idén , esetleg megézném , tudnátok egy jó kinduló pontot mondani ahol nyugodtan ott lehet hagyni az autót egy napra ?
Bár azt is néztem autóval el lehet menni Obrovac -ig és onnan az első malomig , de az csak pár kilométer .
Június elején(2-7) leutazunk Osorba, Losinj szigetére. Lazulós csillagtúrázás lesz, reményeim szerint delfinekkel is találkozunk. Várok szeretettel minden kezdő, és profi kajakost. Szállás kempingben lesz. facen programszervezőn fent van, akinek nincs jogosultsága belépni, az keressen engem:)
Tengeren vagy parttól távoli nyílt vízen még soha nem borultam. Két éve viszont elrontottam gy indulást, az erőso sodrás ráfitt egy kikötőhídra, és befordított a víz alá. Ott aztán hiába eszkimoztam volna Ez is azt mutatja, hogy ha igazi baj van, akkor legjobb kitolni magad a hajóból, vigyázni az evezőre és a kajak közelében maradni. Aztán a víznél lejjebb már ugysem kerülsz, szépen összeszeded magad, és kitalálod, hogy partra úszol vagy visszamászol a kajakba. Nekem közel volt a part, kiúsztam, víztelenítettem.
Aztán vártam a társamra. Mert az evező, nos az elúszott.
Tengeren, főleg kezdőként nem túl okos dolog egyedül barangolni. Talán ez a legfontosabb szabály. Emiatt bölcsebb dolog először a társmentéseket begyakorolni. (És közben nem venni komolyan a "T-rescue" és társai hasznosságát, éles helyzetben.) Venni pumpát, float-ot! Lehet gyakorolni a low-braceeket, leginkább azért, hogy ráérezz, hogy forgatod az evezőt evezésből támasztásba, egyik oldali támaszból másik oldaliba. Aztán ráérezz a súlypont mozgatására.
Ezután egyre jobban rá lehet térni a high-brace-ekre. Ezt már érdemes vízben álló segítővel gyakorolni. Utána már igazából megy is az eszkimó, csak össze kell rakni fejben. Ha azonnal eszkimó oktatásra mész, akkor jönnek az olyan korcs megoldások, minta pawlata, ami látszólag gyors siker, élesben viszont erősen korlátozott a hasznossága. (Ugye egy eszkimófordulót, igen jó eséllyel ellenoldali támasszal zársz...)
Köszönöm a válaszokat, ez már jó kezdésnek. Valahol nekem az van így a fejben, hogy ha borul az ember, akkor egy tavon, folyón nincs nagy gond, hisz visszafordítjuk a kajakot és ha visszamászni nem is sikerül, de belekapaszkodva ki lehet úszni a szélére és nincs gond. De ha ugyan ez megtörténik egy nagy vízen, akkor ott már más a kérdés. Egyébként valóban nagyon kezdő vagyok, csak pár néhány órás túrát és egy nagyobb Balaton kerülést(5nap) csináltam meg eddig. Borulás csak akarattal próbaképp volt. Így nem tudom milyen szituban esik meg. Itt nem vadvízre gondolok, az nekem messze van tudásban. Ezért is tűnik az eszkimó fordulás a "legjobb" megoldásnak nekem. S ezért kérdeztem rá. Egyébként tényleg azt gondoltam, hogy ez egy relatíve alap ismeret, amit megtanulnak a kajakosok, pont azért, mert a legkézenfekvőbb megoldás.
ennél sokkal fontosabb, hogy borulás esetén ki tudj mászni a hajóból, vissza tudd azt fordítani és nagyrészt vízteleníteni, illetve vissza tudj mászni bele.
Nagyon kezdőként sok mindent kell tanulnod, amivel megelőződ, hogy eszkimózni kelljen. Megfelelő lapáttechnika, támaszok, súlypont áthelyezések a támasztások közben. Utóbbiak az eszkimóforduló sikerének kulcsai is. Eleinte az is probléma az embernek, hogy tudja, épp hogy áll a lapát a kezében ha hirtelen kell evezésből kitámasztani. A kezdő borulások 90%-át ez adja, legalábbis amikor már túl van az ember a "beülök, aztán borulok is" szinten. Szóval szerintem az első évben eszkimót tanulni korai.
És nem, nem alap. a kajakosok java nem tud eszkimózni. A társmentés, és float használat sokkal előbbre való. A végső biztonságot persze az eszkimó adja meg, de a korábbiak ismeretének hiánya sokkal nagyobb gond, mint az eszkimóforduló nem tudása.
Hogy a kérdésre is próbáljak válaszolni, szerintem nem sokan oktatnak ilyesmit, esetleg vadvizes társaságoknál érdemes érdeklődni. Emellett én személy szerint leírásokból és Youtube-ról tanultam szinte mindent, aztán páran együtt begyakoroltuk.
Nagyon kezdokent a kajakban, szeretném megtanulni az eszkimó fordulást borulás esetére. Gondolom, ez alap. Szekszárd, Pécs környékén hol tudnám ezt megtanulni?
Igazából hasonlóan rossz kétszemélyes kajakot nem tudna senki ajánlani. Ha nem arra kell, hogy a két ülés közé beraksz még 1-2 gyereket, akkor csak önsorsrontás egy 83 cm széles teknő. Ez már az a kategória, ami hiába kajak, nem lehet normálisan evezni a saját szélessége miatt.
Prijon Seayak Classic-ot cserélnék Dag Biwok-ra, értékegyeztetéssel. A Seayak szép állapotú, gyári Prijon kormánnyal szerelt, jól egyben lévő hajó. Az adatai, csak hogy ne kelljen keresgélni:
szélesség:58 cm;
hosszúság:490 cm;
saját súly:27 kg;
terhelhetőség:120 kg;
beülő hossza:80 cm.
Önmagában egyelőre nem eladó. A csere oka, hogy a családban van olyan személy (a legkisebb és jó Apám), akik még/már önállóan nem teljesen vízbiztosak a Dunán. Érdeklődést az egrefoldre kukac gmail.com címre várok.