"Pestszentlőrinc-Pestszentimre önkormányzata októberi képviselő-testületi űlésén hárommilliárd forintos kötvénykibocsátásról határozott. (...) A közeljövőben szakmai és civil fórumokon döntenek majd azokról a feladatokról, konkrét fejlesztési célokról, amelyeket ebből az összegből valósít meg az önkormányzat." (Városkép újság 2008. november 10-i szám).
Nem is értem az aggályaidat. Teljesen életszerű a dolog: előbb elhatározzuk, hogy eladósítjuk magunkat, aztán kitaláljuk, hogy mire is költsük el a hitelbe kapott pénzt.
Idézet a Hírszerző portál 2008. március 23-i cikkéből:
"Megkerestük a Fővárosi Önkormányzatot is, ám Hagyó Miklós főpolgármester-helyettessel nem sikerült beszélni, a jövő hétre ígérték reagálását. Két témában azonban a Főpolgármester-helyettesi Iroda továbbította válaszaikat. Legnagyobb meglepetésünkre azt írták, hogy "a Külső Keleti Körút nyomvonalának tervei környezetvédelmi szempontból ezen a szakaszon kezdettől fogva térszín alatti vonalvezetést javasolnak. Alapvetően két változat került kidolgozásra: kéregalagút kialakítása, illetve fúrt mélyvezetésű alagút. Terepszinten vezetett változat eddig nem került megtervezésre."
A végső időpontot senki sem ismeri
A tervezett beruházás költségeivel kapcsolatban közölték, a két alagút tervezett költségei hat évvel ezelőtti alapáron a következők lennének: a kéregalagút 30 milliárd, a fúrt mélyalagút megépítése 50 milliárd forint volna. A Külső Keleti Körút teljes kiépítésének költsége elérné a 80 milliárd forintot - 2002-es alapárakon."
Amíg ezt a hírt közzétették, a következők történtek:
- tavaly novemberben egy UVATERV-es barátom megsúgja, hogy ezek az eredeti fővárosi tervek, ezekkel a várható költségekkel
- megkezdődik a kerületben a (meghiúsult) népszavazás előtti kampányőrület
- az első lakossági fórumokon a kerületünk vezetői szembe hazudva letagadják ezeknek a terveknek a létezését
- aztán már nem tagadják, de nem is erősítik meg
- az utolsó fórumon egy "jóságos" politikus bácsi megigéri, megvizsgálják, milyen lehetősége van egy mélyvezetéses kivitelnek
Mint azt már többször idéztem, a KKK valós célja a XV. - XVI. - XVII. kerületben található lepukkant rozsdaövezetek felértékelése, vonzóvá tétele a befektetők számára. Ez egy olyan cél, melyet hosszútávon semmilyen egyéb tényező nem tud befolyásolni, azaz fővárosi érdekből ez az út valamikor meg fog épülni.
A kérdés a mikor. Az ország jelen gazdasági helyzetét figyelembe véve valószínű, hogy tíz éven belül nem lesz megvalósítható.
Hogy lesz-e, mikor, hogy, miert, az benne van a kerdesedben... senki sem tudja. Mostansag meg odafenn se nagyon. Es nem ugy nez ki epp mostansag, hogy lenne erre par tizmilliard...
Sziasztok! Lesz egyáltalán ilyen KKK? Ha igen kb. mikor kezdik építeni? Sokat visszaolvastam, de a politika napról napra változik, így arra vagyok kíváncsi, hogy mi a helyzet ma?
Viszont remélem, hogy csak én vagyok túl paranoiás, de nekem gyanús ez a kötvénykibocsátási balhé. Amikor azt mondják, hogy bocsássuk ki a kötvényt, adjuk el, aztán majd elköltjük a pénzt. Valamire. De hogy mire, azt nem mondjuk meg előre.
"A Cséry-telepi komposztáló megvalósításához korábban nélkülözhetetlennek tartották a Külső keleti körutat, amely azonban továbbra sem épül.
– A tervek szerint 2007. december 31-ig kellett volna megépíteni az utat. Az már látszik, hogy nincs fedezet a tervezettnél nagyobb összegű kisajátításokhoz. Éppen ezért egyelőre nem látjuk reálisnak, hogy belátható időn belül elkészüljön az út."
"Az M0 működő tőkét szív el a fővárostól, mint fejlesztési tengely, éppen ezért érzi a főváros szükségszerűnek vért pumpálni egy közbenső körúttal a főváros saját átmeneti zónájába, azaz abba a rozsdazónába, ahol a régi gyárterületei várják a területi felértékelődést. Nagy kérdés, hogy ezt a lépés miért az M0 után lépi meg. Annyi bizonyos, a lépésével a főváros nem az agglomerációs kooperációt erősíti, hanem a kettejük között dúló kíméletlen gazdasági versenyt igyekszik megnyerni – akár saját lakossága környezeti kárára is."
Ez ugyan a körvasút menti körútról íródott, de sejthető, hogy a KKK esetében is hasonló irányelvekkel kell számolnunk.
A legutolsó helyi témában, azt olvastam, hogy csak 2011-ig van ilyen tipusú komposztálásra eu-s engedély, mint amilyet a Cséry telepre terveztek. Addig meg sem épül. (remélem).
A minőségéről sokat sejtet az MTA Világgazdasági Kutatóintézetének közzétett véleménye:
"Ez a dokumentum azt tükrözi, hogy milyen az, ha egy közlekedéstervezéssel és forgalomtechnikával foglalkozó csoport úgy gondolja, hogy már mindent tud ahhoz, hogy “csináld magad” mozgalom keretében elkészítse a főváros teherforgalmi stratégiáját, – és ezt az eljárást az operatív közlekedésszabályozási feladatokkal foglalkozó megbízó is elfogadhatónak látja."
Igen, ő szokott igérni sok mindent. Igért pl. a helyieknek a Megyeri-híd mellé egy másik hidat is. Aztán amikor számon kérték rajta, felháborodott, hogy mindenki az M0 projekten akarja megszedni magát. Pedig még a tervekben is szerepeltetve volt, mégsem lesz belőle semmi...
Ezek után persze, hogy fenntartásai vannak az embernek.
A Cséry-komposztáló beruházás még mindig nincs lefújva, és valószínűsíthető, hogy nem is lesz, pusztán anyagi okok miatt. Legfeljebb majd pereskednek a civilek, de mire megnyernek bármit is, addigra már rég nem a mostani vezetés feje fog főni a per eredménye miatt.
Demszky Gábor egy éve fűt-fát ígért egy sajtótájékoztatón. Külső keleti körút, nem lesz járatritkítás, nem emelkedik a távhő. Mi valósult meg, és mi nem? Érdekes eredményre jutottunk.
A tavaly szeptember 26-i sajtótájékoztatón [1] Demszky Gábor legfontosabb kijelentése az volt – ezt rakták címbe is a médiumok –, hogy 2010-re megépülhet az úgynevezett Külső Keleti körút. A körút a tervek szerint Soroksárt kötné össze a XVII. kerülettel a XVIII. kerületen keresztül.
Most, 2008 végére, mint a XVIII. kerületi önkormányzattól megtudtuk, addig jutott el a projekt, hogy a nyomvonalat kialakították, de az engedélyezési tervek még sehol sincsenek. A másik két kerület még a nyomvonalat is vitatja. A szaroszlop mégsem nő az égig?
A körút egy része uniós támogatással épült volna, mivel itt szállítanák a csepeli szennyvíztisztítóból érkező szennyvíziszapot a Cséry-telepre tervezett komposztálóba. Lakossági ellenállás és környezetvédelmi okok (óránkénti egy teherautó iszappal megrakva) miatt a Cséry-telepi helyszín most bizonytalan
Persze, hogy jogosan használta. Nyílván rendben volt a 71 jármű forgalmi engedélye, fuvarlevele, a sofőrök vezetői engedélye, és ami ebben az esetben még fontos volt, hogy a járművek össztömege nem érte el a táblán feltüntetett 12 tonnát (a cikk ugyanis erre a súlyhatárra utal).
Nyílván ha az alap "Tehergépkocsival behajtani tilos" tábla lenne kirakva, akkor KIVÉTEL NÉLKÜL egyetlen 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű teherjármű sem hajthatna be az adott útszakaszra. A súlykorlátozással azért nem lehet szórakozni, mivel sok esetben statikai oka van.
A cikk egyébként meglehetősen pongyola módon íródott (hogy direkt-e, vagy hozzá nem értés miatt, azt most nem firtatom), és így tényleg könnyű azt leszűrni belőle tanulságként, hogy nincs megoldás erre a problémára.
A cikk: http://www.varoskep.hu/pdf/varoskep_200805_2.pdf 1. és 3. oldal.
"Összesen 81 tehergépkocsit ellenõriztek. Két feljelentésre, egy forgalmi engedély elvételére, hét fõnél 65 ezer forintos helyszíni bírság kivetésére került sor." 81 tgk-ból 71 jogosan használta a táblával védett utat.
Hát, nem tudom... Ilyen "megfelelő" útvonalengedélyről még nem hallottam. Az ellenőrzés hiányáról annál többet, tehát bátran meg lehet sérteni bármilyen szabályt.
Egyébként nekem úgy rémlik, nem útvonalengedélyt kapnak a teheresek, hanem behajtási engedélyt a fővárosba. Útvonalengedélyt a speciális járműveknek (pl. túlsúlyos, túlméretes teherszállító gépeknek) szoktak kiadni, gondosan kijelölve a használható útszakaszt.
Szerintem azt, hogy valamit "nem lehet", ne keverjük össze a "nem akarják" fogalmával.
Nekem a lejjebb idézett cikk alapján már világos, hogy "nem akarják", sőt, valószínűleg sosem akarták a korábban beigért kitiltást meglépni.
Egyébként, amit írtál, az nem teljesen korrekt, mert a tehergépkocsinak ugyan lehet úthasználati engedélye a fővárosra, de a tehergépjárművel behajtani tilos kresztáblát az nem übereli. Márpedig amelyik utcából ki lettek ezek a járművek tiltva, ott ilyen tábla van... Ez ugyanolyan szabálysértés, mint a sima "Behajtani tilos", vagy a "Mindkét irányból behajtani tilos" táblák megsértése.
A teherforgalom kitiltásáról: Valamelyik múltjori kerületi úságban volt egy cikk, hogy a rendőrség ellenőrizte a teherforgalmat néhány kerületi utcán (ahonnan kitiltották a tgk.-kat) az eredmény- a legtöbb tgk szabályosan., útvonalengedéllyel használta az utat. Ugyanis egész Bp-re érvényes engedélyeket ad ki a főv. Az ezzel rendelkező tgk meg arra megy amerre akar a városon belül. Nem lehet őket a főutakra terelni.
"Ennek jegyében a jövő év januárjától tovább szigorítanák a tehergépjárművek budapesti közlekedését, például a Hungária körútra és a teljes pesti úthálózatra - a tranzitutak kivételével - csak díjfizetéssel hajthatnak majd be a tehergépkocsik."
Szó sincs semmilyen kitiltásról. Erre már nagyon nehéz mit mondani... Ez egyszerűen vérlázító!
Sosem voltam egy duhaj típus, de ha ezek után valaki elő mer hozakodni a jelenlétemben a KKK szükségességével, annak lehet hogy nem lesz jó vége... És ezt most valahogy nem viccesen gondolom.
Ezt máshol én is olvastam, de én úgy értelmeztem, hogy most, azaz a híd átadása után még nem tiltják ki a kamionokat. Majd csak később, mondjuk január 1 után. (Bár ahogy látom, kitiltás helyett inkább sarcolni akarnak. Ez tényleg nem jó hír.)
"A korábbi elképzelésektől eltérően a tehergépjárműveket nem tiltják ki Budapestről az M0-ás keleti szektora és az északi híd átadása után, de a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szerint megéri majd az autóút új szakaszait használni, mivel így akadálymentesen, egyenletes sebességgel haladva és kevesebb üzemanyag felhasználásával hajthatnak el a főváros mellett a teherjárművek."
Hogy megnyugtassalak, semmi baj nincs azzal, amit vagy amiket javasolsz. Egész egyszerűen a tárgyalási készséget, vagy ha úgy tetszik, a kompromisszumra való hajlandóságot nem látjuk a döntéshozók oldalán, folyamatosan ezt hiányoljuk.
Illetve, hogy precízen fogalmazzak, vezetőink valahogy úgy képzelik el a kompromisszumot, hogy (most az érthetőség kedvéért kicsit vulgárisan fogom kifejezni magam) a nagyon szar helyett a kevésbé szart kellene elfogadnunk. Márpedig (érthető okokból) ezt nagyon nem szeretnénk.
Lehet, hogy így lesz, nem tudom, én sem láttam még erre vonatkozó konkrét végrehajtási tervet. Ha nincs is ilyen, az viszont elég nagy baj, mivel bőven lett volna rá idő előkészíteni...
Igazából amitől én tartok az az, hogy jön a szokásos karácsony előtti forgalmi őrület, tetézve a városon még mindig (és most már túlnyomó részt teljesen indokolatlanul) keresztül hajtó tranzit teherforgalommal, könnyen elhitethető az átlagpolgárral, hogy az M0 átadása nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, és a káosz csak újabb kerülőutak építésével oldható fel. Nekem legalábbis a tegnapi hírekből ez, illetve ennek az előszele jött le.
Ma is kocsiztam rajta, most nagytarcsa és palota közt, jelentős, de jól haladó forgalmat láttam, kb. 50% tgk.-val. vissza hungárián mentem zuglóig, egressytől állt be, odáig elég jól haladt...
kompromisszum: szerezzenek rá pént, és ennyi. Nálunk nem kell a föld alá vinni, de vigyék vissza a lakópark széléről a temető mögé és szintén kész...
Látod, ezért kell mielőbb a valós forgalomszámlálás, hogy ne a pillanatnyi személyes élményeink alapján kelljen megitélni a helyzetet. Távol álljon tőlem, hogy bárkinek a szavában kételkedjek. Te akkor így láttad, én úgy, a harmadik meg amúgy.
A számoknak van egy nagyon jó tulajdonságuk: önmagukért beszélnek. Ha megvalósul a felmérés, csak abból lehet majd érdemben kiindulni. Persze egy ilyen felmérésre vonatkozó javaslatot el lehet utasítani, de akkor megkérdem, hogy miért is nem jó ez a megoldás, kinek az érdekét sérti?
Egyébként a rendőrség akkor fog rámászni a városon áthaladó teherforgalomra, ha erre valaki utasítja őket. A mindenféle halogatások, türelmi idők nem azt szolgálják, hogy a város minél előbb mentesüljön a felesleges tranzitforgalom alól. Be kell vezetni azonnal a kitiltást, és a szabálysértési birságolás terén adni max. egy hónap türelmi időt, addig csak figyelmeztetni... szerintem. A Megyeri-híd átadása sem lehet függvénye ennek a lépésnek, legfeljebb az átadásáig a budai oldalra igyekvő teherforgalom (ez egyébként az össz. tranzit tehergépjármű tömeg mindössze kb. 3-4 %-a) megy továbbra is a Hungária körgyűrűn.
Csak a kitiltás UTÁN lehet felmérni a valós új forgalmi helyzetet, és ez alapján betervezni a szükséges új kerülő utakat, és azok keresztmetszetét. Minden egyéb megoldás kimeríti a találgatás fogalmát, amit műszaki emberként nagyon elítélek. És ezért nem értettem egyet a főpolgármester elhamarkodott (M0 új szakasz átadásának másnapján!!!) propagandájával sem.
Ha már említetted a KKK-t, ebben az ügyben nem megkérdezték a XVIII. kerületi lakosokat, hanem próbálták őket kész tény elé állítani, nem is akármilyen verzióval, innen lett a felháborodás. A "demokratikus" népszavazási kérdés meg nem sikerült demokratikusra, ezért utasította el a bíróság.
Az általad említett kompromisszumos megoldás igenis adott, a mélyvezetésű kivitellel, olyannyira, hogy sok évvel ezelőtt maga a főváros tervezte így az utat a kerület alatt. Csakhogy azóta jócskán megcsappantak a források, és - amikor erre a megoldásra emlékeztettük a városvezető urakat -, elkezdett tickelni a szemük az idegtől, és folyamatosan hajtogatták, hogy ez így nem megoldható.
Úgy tudom, hogy január 1-től lesznek kitiltva a kamionok a város belső részéből. Valószínűleg van valami köze ahhoz, hogy a behajtási engedélyeket egy évre veszik meg. (De ezekről csak olyan pletyka szinten tudok, nem jártam utána.)