Keresés

Részletes keresés

Haralamos Creative Commons License 2013.03.19 0 0 184

Kedveskéim 

ON 
A magam egyszerű módján megpróbálkoznék némi érveléssel, valamint agy kis szögtelenítéssel (a koporsóéval, meg álláspontokéval, hogy a téma gömbölyűbb lehessen). 

A továbbiakban (a topic, netán topik állapotára tekintettel) a hozzászólások hivatkozási számaként 
az „Időben növekvő” kiíratásra állított (40 hozzászólást jelentő) oldalszámot / a sorszámot adom meg. 

Eddig nem érkezett megnyugtatónak mondható válasz a következőre: 

39/66 
Feltennék neked egy kérdést. 
Milyen módszerrel határozták meg az ókorban a napéjegyenlőség pontos időpontját? 

Keletkezett egy határozott, de indoklás nélküli válasz: 

45/251 
Ez valóban reális lehetőség, ugyanis tényleg nem tudtak olyan pontosan mérni, ahogyan neked arra szükséged lenne. 

Majd a kérdés egy pontosítása: 

46/1509 
A "napra pontosan" ugyebár azt jelenti, hogy meg tudta különböztetni a márc. 20. este 23 órát a márc. 21. hajnali 2 órától, ugye? 

Aztán olvashattunk egy izgalmas, tanulságos gondolatmenetet arról, hogy valószínűleg megállapíthatták az ókorban a napéjegyenlőség kellően pontos időpontját alkalmasan kialakított árnyékvető segítségével: 

48/373 

Ez azonban az írója szerint sem volt teljesen meggyőző, amit a folytatás részben igazolt is. 
Én a leírt módszert a hozzá mellékelt megfontolás sorozattal alkalmazva elegendően pontosnak ítélem, a feltett kérdésre adható igen válaszhoz. 
Valamint azt is gondolom, ha nem árnyékvetőt alkalmaznak, hanem fényvetőt, azaz, ha kis lyukon beeső fénycsóva pályáit követik nyomon a leírtaknak megfelelően, úgy a pontosság még növelhető. Ez esetben a megfigyelés körülményei is sokkalta kedvezőbbek, hiszen hónapos hosszúságú figyeléssorozatokat jobb árnyékban csinálni, mint tűző napon. Gyanítom, hogy nagy számban találhatók e célra alkalmas épületek maradványai. 
Igen ám, de lehet, hogy a napéjegyenlőség időpontjának meghatározását hiperbolikus görbesereg egyenesbe fajulási helyének kiválasztásává transzformálni, a feladat elbonyolítását jelenti. Augustus napórája a békeoltárral a bizonyítéka, hogy Szoszigenész korában már biztosan foglalkoztak evvel. (Csak halkan jegyzem meg: a békeoltáros játékot én a korszak látványüzletének – sóbiz – tartom, a gladiátorküzdelmekkel együtt.) 

A feladat ugyanis: relativ időmérés. 

Hallom is már a felhördülést: időmérés…akkor…ilyen pontossággal! …Kizárt! 

Márpedig nemhogy kizárt lenne, hanem több úton is bizonyíthatóan megcsinálhatták, sőt megcsinálták. De nem akkor, hanem sokkal előbb. Akár ezer évekkel Szoszigenész elött! 

Bizonyítsuk be együtt! 

A bizonyításhoz néhány alapfeltevésben szükséges megegyeznünk. 
Most csak egy feltevést javaslok elfogadásra, a többit a végén, mert nem nélkülözhetetlenek az aktuális gondolatmenetünkhöz. 

1.) A régi korok emberei sokkal türelmesebbek, kitartóbbak és érdeklődőbbek tudtak lenni, mint mi. 
(Mindenki által ismert tény. Nem kell külön bizonyítani.) 

A fentiek szerint a bizonyítandó állítás: Szoszigenész korában (2000 évvel előttünk) tudtak +/- 1/2 óra (30 perc) pontossággal időtartamot mérni legalább 1/2nap (12 óra) intervallumra vonatkoztatva. 
(Ez kb. 30%-al erősebb megszorítás, mint a fenti, pontosított felvetésben) 

A.) Rekonstrukciós bizonyítás. 

Vegyünk egy darab kötelet (bőrszíjat, indát, stb.) és egy darab (több mint 10 kg. tömegű követ. 
(Nem kétséges, hogy volt akkoriban.) 
Készítsünk belőlük nagyjából 10 másodperc lengésidejű ingát. A lengésidő abszolult nagysága érdektelen, csak legyen elég lassú a számláláshoz. (Volt ehhez szükséges magasságú fa, állvány, vagy épület.) 
Meglendített inga mellé állítsunk egy írnokot (ld. egyiptomi ábrázolások), aki az írótáblájára minden lengés végén húzzon egy-egy vonást (lehetőleg könnyen számlálható csoportokban). A kifáradásból adódó hibázás csökkentésére alkalmas időnként cseréljük az írnokot. Éjszakára azért legyen világítás (fáklya, tábortűz, stb.) 
Már csak egy figyelő kell, aki jelezzen amikor a napkorong pereme éppen megjelenik a horizonton (az első szembevágó, tehát éles fénysugár) (látószöghiba a rögzített megfigyelési helyen kisebb 0.02 fok) és ekkor az aktuális írnok tegye le az éjszakai (pl.*-gal jelölt) számlálás tábláját, valamint vegye fel a ( pl. O –val jelölt ) nappaliét. Az utolsó éles fénysugár eltűnésekori jelzésre fejeződjön be a napi mérés és kezdődjön a következő napi. 

A mérés elvi hibája kisebb mint 2 lengés fél napra vonatkoztatva. Ez a fenti, hasalt adatokkal 
20 mp / 43200 mp = 0.0004629 
Ez pedig kisebb, mint 0.5 ezrelék! 

A mérés gyakorlati hibája, ha óránként kb.4 lengéstévesztést, azaz 12 órára 50 tévesztést feltételezünk (az ilyen írnoknak útilapu jár), a félnapi hiba 
(50*10) mp / 43200 mp = 0.012 (kerekítve) 
Tehát még így is jobb mint +/- 2%. 

Mi volt az elvárás? 
+/- 30 perc fél napra, azaz 
30*60 mp / 43200 mp = 0,0416 

Tehát a rekonstrukciós mérési módszer (megengedhetetlen gyakorlati hibával is) közel négyszer pontosabb mint az eredeti kérdéshez képest jelentősen szigorított elvárás. 

Ez is csak akkor, ha a hibázást csak az egyik fél napra feltételezzük, a másikra nem. Mert ha mindkét félnapra azonos tendenciájú a hibázás - ami várható adott személyi és tárgyi feltételeknél -, akkor a gyakorlat pontosság az elméletileg várható közelébe csúszik vissza. 

Következmény. 
Az ókoriak az napéjegyenlőség időpontját percre pontosan meghatározhatták, ha akarták. 
Mivel sokkal inkább akarták, mint Mi (itt a topikban), ezért meg is állapították! Rituális rendszerességgel állapították meg, ezért nagyon pontosan prognosztizálni is tudták bekövetkezését. 
A naptár nekik is „mérőzsinór” volt az évhosszúságú időszakaszokban való eligazodáshoz, ezért az elejét rögzítették. Éppen a napéjegyenlőséghez! 

B.) Egy példa a hagyomány alapján lehetséges bizonyításra. 

A Bibliába nem kanonizált (apokrif) iratok közé tartozik Enoch könyve. (Szokták írni Henoch-, Hanoch-, Hánókh-,Énók-nak is.) 
Az alábbi idézetek forrása: Charles, R.H.: The Book of Enoch, Oxford University Press, authentic translation,1912. Magyar fordítás: Békési József. 

A történet szerint az Úr parancsára Uriel, a szent angyal elrepíti Enochot egy távoli, zord, hideg vidékre, hogy megtanítsa neki az égbolt törvényeit. Kalandjait és a tanultakat mondja el Enoch a kövben, pontosabban írásban lett rögzítve, valamikor i.e. 200 körül az akkor már kb. 3000 éves szóbeli hagyomány alapján. A bilikus hagyomány szerint Enoch Noé szépapja! (Mózes 1. 4.16-23.) 

Egy részlet a 72. fejezetből: 
És a Nap visszatér keletre és belép a hatodik kapuba, és harmincegy reggelen keresztül a hatodik kapuból kel föl és a hatodik kapuban nyugszik le. Azon a napon a nappal hosszabb lesz, mint az éjszaka, és a nappal az éjszaka kétszerese lesz, és a nap tizenkét rész lesz, az éjszaka pedig rövidebb lesz és hat rész. 
És a Nap felkel és a nappalok rövidebbek és az éjszakák hosszabbak lesznek, és a Nap visszatér keletre és belép a hatodik kapuba, és harminc reggelen keresztül abból kél föl és abban nyugszik le. 

Ezen idézetből több fontos következtetés adódik. 

- Ez egy nyári napforduló megfigyelésének leírása. 
- Csak az idézetben leírt (áthagyományozott) megfigyelés sorozat több mint két hónapon keresztül, folyamatosan történt. (Az egész könyv alapján több éves „tanulmányút” körvonalazódik.) 
- A szöveg alapján a nap 18 részre osztott, tehát 1 óra 20 perces, azaz 80 perces felbontást ad, ami 
aránylag pontatlan +/- 40 perces mérési pontosságra enged következtetni. És ez nekünk a lényeg! 

(Nem lenne szükséges a témánk szempontjából, de gondolatébresztésként még két következtetés: 
- A Nap „kapuban” tartózkodási ideje 31 és 30 nap. No fene! Csak nem a mai értelemben használt hónapot jelent a kapu. A holdhónapokban számoló zsidó hagyományrendszerben?! 
- A nyári napforduló napján 2/3 nappal és 1/3 éjszaka arány kijelölhetővé teszi a földnek azt a régióját ahol Enoch „tanulmányútja” történt. Hát ez bizony nem a Vörös tenger közvetlen környéke.) 

Ha legcsekélyebb hitelt adunk a leírásnak, ennyi pedig megadhatunk, akkor i.e. 200-ban legalább +/- 40 perces pontossággal meg tudták mérni a napszakok idejét. Márpedig ez legalább 150 évvel korábbi, mint Szoszigenész. 

Ha pedig, tiszteletünk jeléül, megengedjük, hogy a bibliai hagyományból eredeztethető időzítésben Enoch története több mint 5000 évvel előttünk valóban megtörtént, valamint a 3000 éves szájhagyomány 
adatait hűen foglalták írásba (és azért, ilyenre is lehet következtetni), akkor Szoszigenész olyan erejű tudás örököse, ami csak az évezredes hagyomány által kijelölt napra engedte neki a naptári tavaszi napforduló napját rögzíteni, ami pedig Március 21. 

Befejezésül a fentebb megígért további alapfeltevéseket adnám közre. (Jelzem: ezek egy része piszkálhatja modern hiúságunkat, de ha nem tudjuk legyőzni, akkor magunkat kárhoztatjuk reménytelen tévelygésre.) 

2.) A régi korok emberének (az átlagembernek is) sokkal fontosabb volt az égbolt történéseinek állandó megfigyelése és mozgástörvényeinek ismerete, mint (látszólag) a maiaknak. 
Annyira fontos, hogy (úgy ítélték) az életük függ tőle. A világon fennmaradt rengeteg tárgyi-, írott- és hagyományemlék bizonyítja ezt. (Az a mi fogyatékosságunk, ha nem vesszük észre ezeket.) 

3.) A régi korok emberének szellemi teljesítőképessége pontosan olyan jó volt mint a mienk, csupán eszközellátottsága volt szűkösebb és más összetételű. 
Azonban a szűkösebb lehetőségeiket sok esetben hatékonyabban, célirányosabban tudták kihasználni, működtetni, mint késői utódaik. (Hány dologgal kapcsolatban hangzik el: ma sem tudnánk különbet…, vagy: fogalmunk sincs hogyan csinálták!) 

4.) Információrögzítő és áthagyományozó technikáik olyan hatékonyakká finomultak, hogy akár évezredes időtávokra megbízhatóan továbbítottak bonyolult ismerethalmazokat. 
(Ezt bizony a Internet korában nagyon nehéz lenyelni, de nélküle esélyünk sincs a dolgaik megértésére.) 

Köszönöm megértő figyelmeteket. 

Ölel benneteket: vakTyúk 

 

Haralamos Creative Commons License 2013.03.19 0 0 183

Én már előkészítetem a vizilóbélből készített ingámat.)

Előzmény: Törölt nick (182)
Törölt nick Creative Commons License 2013.03.19 0 0 182

Holnap kb. délben tavaszi napéjegyenlőség... lehet méricskélni :D

Göncölszekér alvázszáma Creative Commons License 2013.03.02 0 0 181

Itt egy előadás sok és meggyőző adattal.

 

E szerint a középkorban sok, egymással párhuzamos naptárat használtak, néha tudatosan, néha jóhiszeműen keverve a referencia pontokat.

 

 

sziapo1 Creative Commons License 2013.02.23 0 0 180

Mi az, hogy nap=éj, én vagy alszom, vagy ébren vagyok, ezek nem egyenlőek, csak hasonlóak, mert mindkettő túl rövid nekem.
Mi az, hogy Jézus-Krisztus születése? Bibliában ott áll, hogy ki kell irtani: Jezubeusokat, khitteusokat, khivveusokat, ,,, Biblia = hallományokból-vágyakból-álmokból szőtt példabeszéd sorozat azoknak, akikre valamiféle viselkedés elvárást rá akartak vetíteni.

Azaz ezek számára hívó szóként kellett egy villanypásztor fogalom. Egybe kellett terelni a nyájat, akikre rávetítették: Tűrj és szenvedj "Az Istenért!", Nade ez a népesség visszakérdezett: "Mi az Istenért tennénk?"
Egy szimpla Isten oda-barkácsolna néhány csodát, de az istennek sem vennék az emberek komolyan, kell tehát egy lányregényes szenvedés, látványos kínhalál, és a földöntúlivá váláshoz az a nagy "Ő" feltámadása...

És megszületett Jézus-Krisztus, majd kiszenvedett, végül feltámadott...
Mivel a tömeg nem értett azonnal a példa-szóból, kellett a neki-rájuk szegezett válasz, és  többszázéves okosságként jött Pál=Saul, mint az 1000 éves feltámadás "feltálaló"-ja, mert a feltalálóját bizonnyal nem ismerjük.

Miért is keressük Jézus Születését??? Netán a feltámadását?
Régi "ÍRÓ-MÁNIÁSOK", hogy fényezzék saját dumájukat a hírből még ismert földöntúli eseményekkel kicicomázták saját agymenéseiket.
Tehát leírások sokasága = halomba hajigált tévemlékezés. A csillagászok leírása is önfényezés, de a lényegük, hogy megjósolták napra, percfélére pontosan mikor mi történik majd!
Az írómániások egyik faja sohasem a "történések" precizitására törekedett, hanem "Történ-Ész" tudósi címre pályázott, azt a cínet meg az épp hatályos "tótum-fa..-tor" adományozta, ha neki a mese éppen tetszett!
Néézzétek mán a pártjainkat 4 évente átírják, mikor mi történt! Csak már szégyellik a napfogyatkozásra kenni a szart. Nade régebben? Csak a hihetőség érdekében állították "időrend"-be a meséiket.

A lényeg tehát

létezhetett-e a Nasa által 1 esetben igazolt 194 éves tévedés sorozatban, létezik-e csillagászati pontosságú megfigyelés, és azok találkoznak-e Hunniváry Zoltán helyett pl.Magyarvári Szultán, vagy bármi névvel Hungár naptárt álmodozó leírásával.
Mellékes miféle meséket, tréfás önfényezéseket firkált belőle. Mellékes ki miért hisztizi szét ezen butaságait,
ha ülnek a lényegi következtetések.

Hogy egy másik szerző (Eltévedt történelem) gondolatával búcsúzzak, lehet, hogy igaz: A mai időszámítás 1. Magyar Arszak beiktatásától kezdődik. És a Hunok vitték szét a nyugati világba. Ahol kapóra jött az "Anno dominium!" mintájára a számukra szebb "Anno Domini" megjel-"ölés"!
Tehát

Éljen magyar Arszak! = Éljen MagyarOrszág!

Törölt nick Creative Commons License 2013.01.21 0 0 177

Pap Gábor
"A tizenegyedik parancsolat: NE HAZUDJ!"
Pap Gábor csak tévedett, de nem hazudott! Hunnivári viszont... na mindegy, kár a szóért.

Haralamos Creative Commons License 2013.01.11 0 0 176

A 2012-es év maja naptár éve volt,  

 

a 2013-as a Hungár naptár éve lesz...  

 

Haralamos Creative Commons License 2012.10.11 0 0 175

Örülök, hogy nem fogadod el őket, de a ma "Szent és sérthetelten kronológiánk" rájuk van építve, sőt még régebbiekre Scaliger és Petavius munkásságára.  

Szóval minden rossz, csak a kronológia marad? 

Nem elvtársak a múltat el kell törölni, és szépen vissza kell számolni az időt. Az eredményt majd meglátjuk... 

 

Ne 85 éves szamarak fujják a passzát szelet, mert ők látták Lenint! 

Előzmény: Törölt nick (174)
Törölt nick Creative Commons License 2012.10.11 0 0 174

 

Persze azt nem kedvelem, ha az addig kőkemény forrásokat, tudósokat, Te itt lefikázod. és hiteltelenné teszed, hogy a cáfolatom értelmetlenné váljon. 

 

Sajnálom, a Hungár naptár nem Ginzelre vagy Iedelerre hivatkozik, hanem a húsvéti krónikára. Akkor aszerint kell rendben lennie. Előbbi urakra meg saját művük tekintetében ugyanez vonatkozik, nem lehetünk elnézőek, hiába kőkemények. Pusztán autoritatív érveknek nincs helye, ha nem állják ki a próbát.

Előzmény: Haralamos (171)
Törölt nick Creative Commons License 2012.10.11 0 0 173

És még komolyan is gondolod?  

én nem gondolom, hanem tudom.

 

De örömmel üdvözlöm minden újabb kisérletedet. 

kisérletemet mire?

 

Persze azt nem kedvelem, ha az addig kőkemény forrásokat, tudósokat, Te itt lefikázod. és hiteltelenné teszed, hogy a cáfolatom értelmetlenné váljon. 

nem fikázni szándékozom, csak megmutattam néhány támadási felületet. Tényleg

 

az akadémiához meg semmi közöm, őket így simán lesöpröm :-) de te nem akartál sakkozni :-)

Előzmény: Haralamos (171)
Haralamos Creative Commons License 2012.10.11 0 0 172

én tudom amit meg akartam tudni, hinni meg mindenki azt hisz amit akar :-)"  

 

Nagyon pozitiv hozzáállás, ha fiatal lennék én is így kezdeném.  

Én már csak öregen kezdtem el, igaz anyagi és erkölcsi függetlenség birtokában, de nem panaszkodom a végeredményre.)

Előzmény: Törölt nick (170)
Haralamos Creative Commons License 2012.10.11 0 0 171

) Nyugodj meg, nem áll szándékomban sorban leradírozni a Hungár naptár napfogyatkozásait" 

 

Ha a ZAKAMÉDIA csak agyonhallgatással (Kivéve a pécsi Keszthelyi Sándort) tudta karbantartani elavult nézeteit, majd éppen Te fogod itt megcáfolni a mindent elsöprő fogyatkozás sorozat? 

 

És még komolyan is gondolod?  

 

De örömmel üdvözlöm minden újabb kisérletedet. 

 

Persze azt nem kedvelem, ha az addig kőkemény forrásokat, tudósokat, Te itt lefikázod. és hiteltelenné teszed, hogy a cáfolatom értelmetlenné váljon. 

 

Szépen akassz ki egy táblát az Akadémia főbejáratára, hogy ezek és ezek a források nem jók, mert a Hungár naptár támadási felületét képezik...

Előzmény: Törölt nick (170)
Törölt nick Creative Commons License 2012.10.11 0 0 170

A téves gyengécske értékeléseidnek meg különösen örülök... 

veled kapcsolatban ugyanezen okból osztozok az örömödben :-)

 

úgy érzed, hogy nekiestem? csak kicsit megkapargattam a mázat :-) Nyugodj meg, nem áll szándékomban sorban leradírozni a Hungár naptár napfogyatkozásait.

én tudom amit meg akartam tudni, hinni meg mindenki azt hisz amit akar :-)

Előzmény: Haralamos (169)
Haralamos Creative Commons License 2012.10.11 0 0 169

marad tehát a 212-es napfogyatkozás, Augustus halála, amelybe ránézésre valóban nehéz belekötni
na meg talán kettő datálhatatlan kósza holdfogyatkozás, amely semmit nem ér

Viszont a 212-es napfogyatkozás mint egyedüli legény a gáton nem alkot sorozatot, támogatás nélkül nem nyerhet háborút." 

 

A Hungár naptár 30 napfogyatkozásos sorozatából háromnak nekiestél. Nagyon örülök neki, mert az agyonhallgatás rosszabb. 

 

A téves gyengécske értékeléseidnek meg különösen örülök... 

 

Előzmény: Törölt nick (164)
Haralamos Creative Commons License 2012.10.11 0 0 168
Előzmény: Haralamos (167)
Haralamos Creative Commons License 2012.10.11 0 0 167
Előzmény: Haralamos (165)
Haralamos Creative Commons License 2012.10.11 0 0 166

Jav.: fojtogatás...

Előzmény: Haralamos (165)
Haralamos Creative Commons License 2012.10.11 0 0 165

haláltusájukat vívják a 164-es és 168-as napfogyatkozások, ehhez jön még a 197-es:" 

 

A folytogatásodon már túl vagyunk, a konzulok segítettek. 

 

A 197-eshez a "A végső visszaszámlálás" 27 oldalát olvasd el.)

Előzmény: Törölt nick (164)
Törölt nick Creative Commons License 2012.10.11 0 0 164

Szóval a Hungár naptár vonatkozásában a Szeleukida kód is bizonytalan, a Szoszigenész topikban gyakorlatilag

haláltusájukat vívják a 164-es és 168-as napfogyatkozások, ehhez jön még a 197-es:

 

Erre az évre vonatkozóan Dio Cassius LV. Könyvében L. Cornelius
Lentulus és M. Valerius Messala konzulsága idején napfogyatkozást
jelez. Ez június 3-án következett be, helyszínként a teljes Földközi-tenger
medencéje szóba jöhet. E napfogyatkozás értékelése kapcsán rettenetes
szarvashibát vétettek az akadémikusok. Mivel nem találtak használható
napfogyatkozást a hagyományos BC 2, BC 3 táján, egy kicsit
megváltoztatták forrásukban a konzulok nevét, zárójeles kiegészítésekkel.
Így alkottak egy a relatív római kronológiától is 8 évvel eltérõ
fantom napfogyatkozást, – i. sz. 5. – amelyet a korabeli Amazonas folyó
környékén lakók tényleg jól láthattak.
forradalom-Hungár naptár 27. old.

 

Nos, úgy néz ki, Hunnivári feltételezi, hogy ezeknek a konzuloknak az éve alaptalanul el lett kutyulva, ugyanennyire alaptalanul azt is megmondja mennyivel, tehát teljesen megalapozottnak tartja ugyanennyivel visszakalapálni a konzullistát, és lássanak csodát, ím egy koncepcióba illő napfogyatkozás.

Háát remélem Hunnivári nem haragszik meg nagyon rám, de számomra ez nem meggyőző.

 

marad tehát a 212-es napfogyatkozás, Augustus halála, amelybe ránézésre valóban nehéz belekötni
na meg talán kettő datálhatatlan kósza holdfogyatkozás, amely semmit nem ér

Viszont a 212-es napfogyatkozás mint egyedüli legény a gáton nem alkot sorozatot, támogatás nélkül nem nyerhet háborút.

Törölt nick Creative Commons License 2012.10.09 0 0 163

:-D

Előzmény: Haralamos (162)
Haralamos Creative Commons License 2012.10.09 0 0 162

Értékesnek találod?

Előzmény: Törölt nick (161)
Törölt nick Creative Commons License 2012.10.09 0 0 161

csak nem? mi lesz akkor a Hungár naptár hívőkhöz küldött üzenetével, ha az ennek tájékoztatás értéke van? :-D

 

lesz újabb módosított kiadás? :-D

Előzmény: Haralamos (160)
Haralamos Creative Commons License 2012.10.09 0 0 160

Köszönöm szíves tájékoztatásodat.)

Előzmény: Törölt nick (159)
Törölt nick Creative Commons License 2012.10.08 0 0 159

mitől lenne a babiloni naptár szeleukida időszámítás? :-) hol voltak még a szeleukidák mikor az már megvolt

 

egyébként ebben a tapasztalati alapon működő rendszerrel már csak azért sem értek egyet, képtelenségnek tartom, hogy két héttel húsvét előt lefújták volna az úton lévő zarándokok jövetelét, csk azért, mert a rabbi szemre kicsinek találta az árpát. Meg más okból is kizárt, de a világért sem szeretnélek befolyásolni a meggyőződésedben :-)

Előzmény: Haralamos (158)
Haralamos Creative Commons License 2012.10.08 0 0 158

Sajnos, bár hallottam a szeleukida időszámításról, én kitartok a korai még nem rögzített tapasztalati alapon működő zsidó naptár létezése mellett Jézus keresztrefeszítésének idejében. A rómaiaknál akkoriban még a 8 napos hét volt divatban.  

Előzmény: Törölt nick (157)
Törölt nick Creative Commons License 2012.10.08 0 0 157

mint írtam, ismerték a babiloni naptárt, nem lehetett ott gond a szökőévekkel

Előzmény: Haralamos (155)
Törölt nick Creative Commons License 2012.10.08 0 0 156

Egyébként minek kukkolták volna az új holdsarlót?

 

mittudomén, hagyományból, hogy trombitáljanak a tiszteletére. Legalábbis ezt írja a biblia.

 

Mondjuk hogy el ne veszítsék a hajszálpontos szinkronizációt.

 

Viszont minden hónapban kukkolták, biztosan nem az évkezdet miatt. A káldeusok is kukkolták, pedig anélkül is tudták mikor van.

Számolni pedig elvileg már zsidók is tudhatták kukkolás nélkül is a babiloni fogság óta, tudtommal a naptárukat is átvették, a hónapnevekkel együtt.

Előzmény: Haralamos (153)
Haralamos Creative Commons License 2012.10.08 0 0 155

Lehet, de nem tartom valószinűnek. Sőt biztosan nem ilyen parasztmódszert alkalmaztak Jézus idejében.

A húsvét akkor már nagyon komoly zarándokünnep volt, messziről jártak az ünneplők, csencselők stb. 

 

Pedig muszály volt valamit kitalálni a 365/354 év kompenzálására. Később persze rájöttek a szökőévek szakszerű beillesztésére is, de mivel a Római Birodalom közigazgatása alatt éltek, a naptáruk inkább szimbolikus sőt kicsit titkolt is lehetett...

 

Előzmény: Törölt nick (149)
Haralamos Creative Commons License 2012.10.08 0 0 154

Pedig annak idején 1970-ben lenyűgözött Leningrádban a székesegyház ingája.)

Előzmény: Törölt nick (151)
Haralamos Creative Commons License 2012.10.08 0 0 153

Utána mindig megtartották, de az évkezdet mindig új volt. 

Egyébként minek kukkolták volna az új holdsarlót?

Előzmény: Törölt nick (152)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!