Keresés

Részletes keresés

Ridley4Lev Creative Commons License 2019.03.16 0 1 20421

Nem

A mai Central Europe Aircraft Technology Center (ACE) és a Lufthansa Technik Budapest Kft. hangárjainak az iroda épületei a 73-101 jelzés - három az előbbi előtt, a másiknál pedig egy található. Mivel 1977-es évben kezdték el ezek kiépítését, és az egyik hangár a Magyar Népköztársaság Belügyminisztériuma Állambiztonsági Főcsoportfőnöksége Kormányőrség V. (Repülési) Alosztályához tartozó Tu-134-ek javítását tervezték ott végezni ezért BM besorolás alatt volt a tervezés. 

Előzmény: Whallacki (20420)
Whallacki Creative Commons License 2019.03.16 0 0 20420

Nocsak! Ott is volt (van?) valami furfangos berendezés?

Előzmény: Ridley4Lev (20414)
Chapadj Creative Commons License 2019.03.16 0 1 20419

Előzmény: Chapadj (20418)
Chapadj Creative Commons License 2019.03.16 0 0 20418

További adalék a témához a Postamúzeum 1996-os évkönyvéből, a diósdi múzeum ismertetőjéből:

Előzmény: radar-nyh (20382)
charlie21 Creative Commons License 2019.03.15 0 1 20417

 

70-104 ,Felhő, Csévharaszt

charlie21 Creative Commons License 2019.03.12 -2 0 20416

 

Kis sorozatom első darabja volt a tavalyi 2018 as Zsámbéki Hadi kulturális Találkozó néhány képe. És íme már el is telt az év, legalábbis így programokban. A múlt hétvégén ismét barátaim társaságában sikerült látogatóként részt vennem. Köszöntelek 2019 tavasza. 

Tomsz85 Creative Commons License 2019.03.11 0 0 20415
Már nem emlékszem, meg arra sem hogy milyen nicknev írta.
Előzmény: VoltKatona(Lee) (20413)
Ridley4Lev Creative Commons License 2019.03.11 0 0 20414

Ez egy épület Ferihegyen

Előzmény: Whallacki (20363)
VoltKatona(Lee) Creative Commons License 2019.03.10 0 0 20413

Mi volt az?

Előzmény: Tomsz85 (20389)
hadsz Creative Commons License 2019.03.10 0 2 20412

Hazafelé útba ejtettük az egykori csehszlovák BARSz-402 állomást. Mivel ez jelenleg is aktív katonai objektum, így csak kívülről és tisztes távolságból lőttünk egy-két fotót...

 

 

charlie21 Creative Commons License 2019.03.09 -1 3 20411

 

A Harmadik Lengyelországi T7 tároló, a 3002 es Brzeznica ( ezek a lengyel nevek :-)   ) Nahát ez van. Ez szintén felszámolva, de mindkét tároló maradékába be tudtunk menni, kipucolva, berendezés kiszedve, de érdekességnek tökéletes. A tárolok mindkettő üres,  se gépészet se semmi, nem nehéz bemenni , van valamennyi rés. A többi a képeken . Itt még megvan a gránit is, ajtó nélkül de ott van. Szeretjük az ilyet :-) A bunkerezés végén köszöntelek titeket olvasókat egy sörrel ! Egészség! Ezzel ezt a túrát zárom, de azóta szerencsére újra jártam érdekes helyeken hamarosan felrakom .

charlie21 Creative Commons License 2019.03.07 -1 4 20410

 

A második T7 tároló Lengyel országban, a 3001 es, Podborsko. A laktanya része ennek is persze börtön, úgy látszik erre nagyon alkalmasak, a cseh Vegák is ilyenek, isten háta mögött jó lesz az. Nagy része bontva, de az egyik T7 tároló múzeum, a másik ugyan zárva de megvan egyben, vajon mi lehet bent? A múzeum nagyon tip top, van villany, minden működik, a szellőzés, a daruk is! Be is mutatták! Rég láttam ennyire egyben levőt, csak a rakodók hiányoznak, ami Misovban meg van. Talán Misov a legjobb ebben a témában. Vezetőnk mikor megjött nyitotta a nagy rakodó ajtót, ez is ritka, nagy élmény. Semmi mászás, barlangászás. A képek magukért beszélnek. És leírom 10 szer is , Tótvázsony még most is rendben van nagyrészt , kéne vele valamit kezdeni!!! A múzeum után megnéztük a zárt "tükör" T7 bunkert, és itt megvan a "gránit" is, az ajtó zárva, mi lehet bent? Szépen ott van 

hadsz Creative Commons License 2019.03.06 0 4 20409

Lassan ideje a végére érnem a tavaly őszi túránk beszámolójának.

 

A hazautazás előtti napra maradt az út - számomra - egyik legérdekesebb célpontja. Itt a fórumban már sokszor megénekelt BARSz rendszer hét állomással képviselte magát Lengyelországban. Ezek közül hármat a szovjetek, négyet pedig a lengyel néphadsereg híradó alakulatai üzemeltettek. Mi az ország déli részén megépített 201-es objektumot néztük meg. Ez speciel az egyik szovjet bázis volt, a kivonulást követően, ’93-tól viszont a lengyelek használták még egy rövid ideig. A terület jelenleg magántulajdonban van, így természetesen a tulajjal egyeztetve szerveztük meg a látogatást. A Ciasna melletti objektumhoz vezető mintegy 3,5 km-es erdei út egy börtön mellett halad el, valaha ez volt a kiszolgáló laktanya. A 201-es állomás azért is különleges, mert a területen két bunker is található egymástól kb. 300 méterre. Az egyik a BARSz troposzférikus rendszer kétszintes, újabb generációs védett típusépítménye, míg a másik egy tekintélyes méretű, háromszintes földalatti híradó központ (Передающий Радиоцентр - PDRC), amely a vezetékes hálózatok mellett leginkább rövidhullámú sávokat használt. Az objektum körül számos antennarendszert telepítettek (köztük földbe ásott antennamezőket is), melyekkel a különböző típusú kommunikációs kapcsolatokat biztosították. Ez utóbbi létesítmény jelenleg nem hozzáférhető, a bejáratot a tulajdonos több m3 betonnal zárta le a vandálok, fémgyűjtők ellen, mivel még olyan állapotban van, hogy tervezik a jövőben múzeumként megnyitni.

 

A terület főbejárata az ellenőrző - áteresztő ponttal (KPP - Контрольно-Пропускной Пункт), az őrség épületével.

 

 

A mobil híradó technikát rejtő védett garázskomplexum itt más kialakítású, mint az eddig látottak. Ahogy a fotókon is látható, jelenleg lőtérként használják, különböző kaliberű fegyvereket lehet kipróbálni, elég széles a választék.

   

   

Mielőtt megnéztük volna a bunkert, a tulaj fiának vezetésével sétáltunk egy-két órát az objektum körüli erdőben, aki mutatott néhány érdekességet (többek között ekkor láttuk a már említett földantenna mezőket is). Sajnos arrafelé is igen sok probléma van az idiótákkal és a fémgyűjtőkkel, akik közül többen kifejezetten szervezetten és hatékonyan dolgoznak…

Az antennatornyokat évekkel ezelőtt ledöntötték, és a bunkert is betemették, de az elszánt ”látogatók” ennek ellenére mindig megtalálják a módját, hogy a bejussanak és hozzáférhetővé tegyék a létesítményt - jelen esetben a mi szerencsénkre is. Konkrétan ezen a rókalyukra emlékeztető, tényleg szűk nyíláson másztunk le, felfelé meredező betonacél szálak között, keresztül a valamikori főbejárathoz vezető alagút áttört vasbeton falszerkezetén. Kalandos volt, de sikerült…

  

Ez pedig a főbejárat zsiliprendszere, kamrái a DZG 120-180 típusú nyomásbiztos és légmentesen zárható páncélajtók két változatával. Belépés előtt az itt elhelyezett orifonon keresztül kellett bejelentkezni, adott esetben a rendszeresen változtatott jelszó megadásával. A jobb szélső fotón a dekontamináló (mentesítő - fertőtlenítő) részleg egyik helyisége, amelyet minősített helyzetben, illetve gyakorlatok során használtak.

   

   

Az objektumban szembeszökőek a ”kitermelés” nyomai, függetlenül attól, hogy a bunker magánterületen van, és az erdészet is sokkal szigorúbban teszi a dolgát, mint nálunk. Szerencsére azért még így is akadt látnivaló bőven!

  

  

 

A szellőztető és a légkondicionáló rendszer gépháza, amely berendezések egyrészt a bunker levegőellátását, 1-es, 2-es üzemmódban a beszívott levegő mennyiségével a szükséges belső túlnyomását, másrészt az állandó hőmérsékletét (hűtés - fűtés) biztosították. A jobb oldali két fotón az aktívszén-szűrők és a finom porszűrők kisebb helyiségei, melyek - értelemszerűen - közvetlenül a beszívó ventillátorok terme mellett kaptak helyet.

   

 

A BARSz rendszer lelke a Baget-Sz (R-417Sz) típusú tropo rádióállomás központi helyisége, illetve az, ami jelenleg látható belőle. A négy irány miatt két ilyen, szimmetrikus kialakítású terem került kiépítésre a bunker felső szintjén. Ezekből nyílnak az adók és a hőcserélők, valamint a hűtőventillátorok kisebb helyiségei. Már csak a tartókonzolok maradtak… A jobb alsó fotón láthatók a túlnyomásos csőtápvonalak átvezetései a torony alatti szerviz alagútba. Az alsó-középső fotón, a padlón levő kerek búvóajtók az alsó szinten található víztartályokba nyílnak.

 

  

 

Az irányító, diszpécser központ a vezérlő pulttal és néhány kapcsolószekrénnyel, illetve jobbára csak azok vázaival, kereteivel. A jobb oldali képen a mindkét szintet közvetlenül összekötő vészkijárat aknája látható.

 

 

Ide még szeretnék visszatérni, maradt mit megnézni!

 

radar-nyh Creative Commons License 2019.03.05 0 2 20408

A földalatti antennák témánál vetődött fel a tengeralattjárókkal történő kapcsolat tartás.

 

Íme, a tengeralattjáró kommunikáció: https://lazarbibi.blog.hu/2016/08/06/hogyan_kommunikalnak_a_tengeralattjarok

 

 

radar-nyh Creative Commons License 2019.03.05 0 1 20407

Ez a kép linkje: http://www.radiojamming.puslapiai.lt/foto/image008.jpg

 

 2.5/5 kW SW communications radio transmitters "Viaz-M2" at the local radio jammer near Panevėžys in Lithuania.

Előzmény: radar-nyh (20406)
radar-nyh Creative Commons License 2019.03.05 0 0 20406

A kép feltöltést még gyakorolnom kell, de fog menni!  :-)

Előzmény: radar-nyh (20405)
radar-nyh Creative Commons License 2019.03.05 0 0 20405

 

Ilyen adókkal zavarták a SZER-t Székesfehérvárról. (a kép nem ott készült, de megtévesztésig azonos - még a helyiség is)

 

radar-nyh Creative Commons License 2019.03.05 0 0 20404

Ha egy kicsit több időm lesz előkeresem az ezzel kapcsolatos dokumentumaimat.

Sajnos, mint valamelyik előző hsz.-ben írtam, sokszor csak a linket mentettem, és ma ezek nem működnek.

Törölték, megszünt, vagy korlátozták az elérhetőséget.

Itt van indulásnak egy kis nézegetni, és hallgatni való:

 

https://youtu.be/g7r5O763vVI

 

https://youtu.be/GtuwRJvHjF4

 

https://youtu.be/X9pqshugFAs

 

https://web.archive.org/web/20111010170223/http://www.simonmason.karoo.net/page68.html

 

NNN Hungarian  YL

 

http://www.simonmason.karoo.net/page30.html

Előzmény: lovasutas (20403)
lovasutas Creative Commons License 2019.03.05 0 1 20403

Üdv!

Írod:

"Innen sugározták anno a híres 3n (NNN) üzeneteket."

Gondoltam megkérdezem, - mit lehet erről tudni, - aztán meggugliztam. Hát, - nem sokat! :)

https://www.prae.hu/article/1771-a-rejtjeles-radiouzenetek-titka/ 

 

Előzmény: radar-nyh (20378)
Tomsz85 Creative Commons License 2019.03.04 0 1 20402

Az 1.számú hadiút "tankátjárója" Mórichida és Tét között.

Előzmény: Ridley4Lev (20399)
Tomsz85 Creative Commons License 2019.03.04 0 2 20401

Nagyon nem fognak hiányozni az utak, egy kis részük esetleg, de nem lesz akkora létszámú sereg és nem fognak olyan sokat vonulni. 

Előzmény: charlie21 (20396)
Ridley4Lev Creative Commons License 2019.03.04 0 0 20400

Így most már tudom Csór után miért vannak kint a táblák:

Ridley4Lev Creative Commons License 2019.03.04 0 1 20399

22. számú hadiút átjárói:

Pula-Öcs

Taliándörögd

Hegyesd

Zalahaláp

Előzmény: lovasutas (20395)
hadsz Creative Commons License 2019.03.04 0 1 20398

Előzmény: hadsz (20397)
hadsz Creative Commons License 2019.03.04 0 0 20397

Igen, roppant bölcs dolog volt. :-)

Előzmény: radar-nyh (20370)
charlie21 Creative Commons License 2019.03.04 0 1 20396

Elolvastam, nagyon tetszik. Most hogy úgy néz ki lesz nehéz technika beszerzés ,felmerültek a logisztikai kérdések. Hiányoznak a régi utak.

Előzmény: lovasutas (20395)
lovasutas Creative Commons License 2019.03.04 0 0 20395

Üdv!

 

Rengeteg érdekes írás  született itt, -  az elmúlt időszakban!

 

Én most EZT találtam, gyorsan megosztom. 

 

Nem véletlenül válaszolok egy lassan 

tíz éves bejegyzésre. Akkor volt ez téma.

 

Hadiutak!

 

Itt térképeken ábrázolva.

Sehol máshol nem találtam meg.

http://www.ktenet.hu/download.php?edid=2057

(remélem, innen is megnyílik.)

Forrás:

"A magyar honvédség megsemmisült" index.hu"szomszédos"  fórum, 143 580. sz. hsz.

A bejegyzés kapcsán még számos új és  hozzászólás érkezett.

 

(MN8459-nél voltam sorkatona , - volt némi közünk a témához, - de ott sem volt erről szó soha.)

Előzmény: miki1962 (7076)
Tomsz85 Creative Commons License 2019.03.03 0 1 20394

Pont ma volt egyik tévén a régi filmek digitalizálásáról egy riport, bemutatták mit hogyan. De a vége az volt, hogy digitalizálás és digitális feljavítás után a kész filmet újra felveszik filmszalagra is, aztán megy a fémdobozba, mert arról már bebizonyosodott, hogy legalább 100 évig jó. 

Előzmény: radar-nyh (20390)
Tomsz85 Creative Commons License 2019.03.03 0 0 20393

Köszönöm a választ!

Előzmény: trollgyalu (20391)
radar-nyh Creative Commons License 2019.03.03 0 0 20392

Látod, ezt én is szívesen olvasnám!

Előzmény: Tomsz85 (20389)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!