Aztán tökéletesen tönkre is ment, nem is egygyszer.
A legutóbb kimúlt motort is 2005-ben hozták Brassóból, és már odaát sincs tartalék.
A múzeum meg nem akarja közlekedtertni, mert egyedi, és már volt egy súlyos balesete, amikor egy Passatot gázolt le (nem, nem egy c.gányokkal teli Zsigulit, mint azt a városi legenda tartja), a kasztnit Szentesen kalapálták ki.
Mit tekintesz annak? Bobók, Zetorok, Gokartok, Púposok motorja is Jendrassik rendszerű. Ha győri gyártású soros motor is megfelel akkor Mk48,1005. De ha olyan motort keresel amely Jendrassik hazai tevékenységének idején készült akkor valóban nincs.
Abba inkább bele se menjünk, hogy mi a különbség a csehszlovák ipar korabeli fékezőszelepei, és a Knorr D2-ese között, azon felül, hogy ezekből melyik található meg nagy számban nálunk. Egyébként a szóba hozott csehszlovák fékezőszelep sem kisebb, csak süllyesztve van az asztalba.
Figyelembevéve, hogy a D2-es az egyik legelterjedtebb fékezőszelep Magyarországon, és nagy darabszámban marad a selejtezett mozdonyok után (M43, M47) is, gondolom a legcélszerűbb választás, mivel valóban csak le kellett emelni a polcról. Bármilyen más megoldás költségesebb, és munkaigényesebb lett volna…
Nemrég belefutottam a Vasútgépészet magazin egyik viszonylag friss, idei számába, ahol Süveges László értekezik az új-zélandi Ganz motorvonatokról. A cikk maga érdekes volt, volt benne némi új infó, azonban az utolsó bekezdések egyike felkeltette a figyelmem:
"Hangsúlyozni kell, hogy a vonatok a vonatkozó előírásoknak és effektív kivitelüknek megfelelően nem tartalmaztak azbeszt anyagot. A szétbontásról hírt adó újságírók nem hangsúlyozták, hogy a vonatok szétbontása ugyan az azbesztmentesítésre szolgáló telephelyen történt, de az nem jelenti azt, hogy a vonat azbesztet ténylegesen tartalmazott volna. Sajnos a szakmában sokan azt hiszik, hogy a vonatok azbesztesek voltak, ami nem igaz. Ezért kell odafigyelni a mindenkori újságírói tevékenységre, nemcsak úgy általában."
A szóban forgó azbeszt a kocsik falának belső részén kapott helyet egy hangszigetelő réteg (anti-drumming) formájában. Utánajártam hát, hogy mi van, ám végül az azbeszt meglétének tényét a vasút korábbi dolgozói is megerősítették, egymástól függetlenül is tudni vélték, hogy az azbeszt már az érkezéskor is volt a járművekben, nem utólagos barkácsmunka, illetve egy másik hírben a Metlink - a wellingtoni tömegközlekedés lebonyolításáért felelős vállalat - egy vezető beosztású alkalmazottja is megemlíti, hogy igen, a járművek valóban tartalmaznak azbesztot.