Lenne egy kérdésem a méretezéssel kapcsolatban. Készítettem egy szélkereket. Nem áramgyártás csak hobbi céllal! A gondom az, hogy az irányító sík valószínűleg túl közel van mert elforog az egész. A méretek 4db 60cmx8cm-es lapát ez az álló tengelytől 4cm lóg előre, a hátsó "irányító" lap viszont 40cm-e lóg hátra a tengelyközéppontól. Na ehhez kellene valami ideális méret mert most az első hátsó arány~10x. Viszont lehet, hogy a felületet is ehhez kellene alakítanom vagy még jobban megnövelni a hátralógást, hogy irányba tartsa a szerkezetet? Előre is köszi a segítséget! Így néz ki.
Az a porszivó motor ötlet valaha nekem is megtettszett.
Az akkori Bajai (magyar ) VBKM porszivó lemeztestjébe beleillett a lengyel 24V-s (Ikarusz beszállitó)
ablaktörlő motor állandó mágnese. a soros tekercseket szabadon hagyva , a keféken kaptam 10--40V-t ! Szél/fordulat.
Az autó generátor forgórészét kiveszed , csapágylehúzóval szétszeded, a gerjesztő tekercs helyére 2db hangszóró mágnes . Az egyik oldali körmöspólus tengelynyilásából ki kell szedni kb 8mm-t (eszterga) ide egy bonamid gyűrű --s máris lehet összerakni. Jól fog működni!
Azért kell ez, hogy a tengelynél megszakadjon a mágneses vezetés, s akkor a körmök között sokkal magasabb lesz a mágneses tér.
sajna az edzett -kovácsolt körmöket nem viszi a fúró, reszelő. csiszolópapirral meg esetleg a lakatlan szigeten ...............
Miért nem jó neked a hagyományos villanymotor? Minél nagyobb feszültségű,annál kisebb áttétel kell hozzá. Ilyen játék méretű gépek úgysem tudnak komoly termelést produkálni... Léptető motorok is jók,kis fordulaton már nagy feszültséget tudnak. 230 voltos szénkefés motorok is vannak állandó mágneses kivitelben.(mosogatógép motor) De a tekercses állórészű is átalakítható,2 mágnes kell bele,és kész :) Autó generátor nem életképes,nagyon nagy fordulatszám kellene,amit megesz az áttétel. Vagy 5 méter átmérőjű szélkerék...
Ez a következő prodzsekt. Próbáltam felvenni a kapcsolatot a gipszelt kezű emberrel, aki direkt ilyen generátort készít, de nem sikerült. Kerestem a másikat, aki állandó mágneses forgórészt csinál autógenerátorhoz, az se sikerült.
Valahol Földes felé lebontották a hatalmas házi szélgenerátort. Rendes, ipari méretű cucc volt, Lehetett vagy 10-20 tonna. Nem emléxem, pontosan melyik faluban volt.
Látod, a bicikli dinamót, és az egyenirányítót? Fönn nem tudtam szerelni, de most majd átalakítom. jön a #4es szélkerék. A gyorsabb éxíjjon lessz a dinamó, rendes4diódás egyenirányítóval. akumlátort egyenlőre nem szeretnék bele tenni.
Valójában, ha áramtermelésre adnám a fejemet, az egészet a tetőgerinc fölé kéne emelni, és egy 5,5 méteres szélkerék kellene. Viharban meg leszakítaná a tetőt.
a generátor "B" csatlakozóján minek kellene lenni?
Ha a szélkerék 60at fordult (másodpercenként egyet), a generátor 1250et. Ez is kevés volt. Másfél voltnál többet nem adott le.
Ha eléri a 6 voltot, hirtelen felugrik 15-16 voltra, és nagyot fékez. Kigyullad 20W lámpa. Ezt a pontot kéne elérni, és a fordulatot fenntartani. Ha kézzel tekerem, ez elérhető, de a fordulatot nem tudom tartani. A saját gerjesztése elvesz vagy 100 wattot?
Míg otthon voltam kicseréltem a szélgenerátor csapágyait.
Sajnos volt egy kis probléma az egyik szimeringgel és befolyt az esővíz, minek következtében
mindent berozsdásodott bent, a csapágyak használhatatlanná váltak és nyikorgó kukorica-darálóra kezdett emlékeztetni a gép.
Ezt egy kiváló lóbalzsamos dobozzal és akril tömítő pasztával orvosoltam. Így már hermetikus a vég, illetve az orr, amíg felkerül a generátor.
Még egy érdekesség:
Hiába balra forog a gépem (tolató üzemben épp ráhajtja a jobbmenetre a rotort), kis szélben képes széliránnyal szemben szemben forogni és megpróbálkozik lehajtani a rotort a tengelyről. Ez addig fajult, hogy a biztosító M6-os csavart kihajtotta a furatból a rugós alátét és a menetrögzítő ellenére.
Most ezen is javítottam és M8-as erősebb csavart kapott a rotor biztosításként.
A "bicikli dinamó" gaetz egyenirányitással ..ehhez nagyobb áttétel a jó szél/fordulat fügvényében 1;14 vagy feletti.
A második fokozat az a generátor ehhez kell a kisebb áttétel 1;4-------8 ig
Ennek nem jó az autó gerjesztője , házilag célszerű vmi alie...,eba... stb kapcsoló üzemű tápot venni .s azzal gerjeszteni... Feszültség és áram határolás is ! mert a generátorod megfogja bármekkora szélben is a lapátot!Ritkán kell a 100 W!
Persze még akárhány féle megoldás is elképzelhető/kivitelezhető ..........