Facebook-on van egy, a sorozattal foglalkozó zárt csoport. Jelentkezz tagnak, ott találsz fényképet is. Szépen le van festve, remélhetőleg előbb-utóbb további részegységek is felélesztésre kerülnek.
Az csak egy része. A másik a múzeumi célra kijelölt gépek sorsa, ami az ordenáré lepusztításban nyilvánul meg. És ezzel még a tulajdonos (MÁV) sem foglalkozik, sőt.
Az át-nem-adás titkát úgy hivják: vontatási konkurrencia. Igaz, a Start lassan minden olyan járművét kidobja, amivel érdemi teherszálitási képessége volna. De azért megakadályozzák, hogy bármelyik hazai magánvasúthoz ex MÁV-os gép kerüljön. Ezért vett mindenki román meg cseh gépeket. A Noszi is egy magánvasút (volt) a többi közül...
Ezt egyébként sosem értettem... Előbb-utóbb a V43 001 úgyis a Noszinál köt ki! Mi a manó lenne, ha holnaptól ott volna? Nem valószínű, hogy a MÁV a kardjába dőlne a ténytől... (Mit veszítene...?)
A szlovákoknál, cseheknél az államvasút tartja el a nosztalgiaüzemet. Ezt mintha mindig elfelejtenétek... A MÁV-nál ez 1985-1990 között ment... A cseheknél amúgy ez szépen kezd összedőlni, most volt botrány belőle, hogy a CD Cargo két mozdonyt elvett az azokat 30 éve fenntartó kluboktól, mert Dél-Csehországban nem rentábilis a nosztalgiavonatok közlekedtetése. És pont.
A lengyeleknél a PKP Cargo gőzösök fenntartásából kivonulása után Wolstyn majdnem megszűnt.
Angliát meg Németországot, Ausztriát meg ne hozzuk már ide... Ott már akkor voltak vasútbarátok, amikor nálunk még csak a törzshálózatot épitették ki...
Ja és ott kicsit magasabb az emberek fizetése, úgyhogy magánszemélyek vontatójárműveket tudnak fenntartani. Vagy borsos tagdíjakat egyesületekbe befizetni, megvenni a szintén drága egyesületi kiadványokat.
De azért nem egyszer olvashattuk tőled,hogy a megőrzésre kijelölt (főleg az azonnal bérbe adható) gépeket galád módon nem adja át a tulajdonosa 1x éve!!
**
Olvashattátok. Igen. Mert az lenne a kötelessége, hogy átadja, és mindenféle ürügyekkel ne tartsa magánál. Ne legyenek illúziói senkinek: a Start nem a magyar vasúti múlt megőrzése iránti elkötelezettségből nem adja át, hanem mert nem akarja, hogy a Noszi kezére pl. V43-as jusson. Amúgy honnét veszed, hogy a Magyar Vasúttörténeti Park Alapytvány bárkinek bérbe adná ? Már megint konfabulálsz és prejudikálsz meg rágalmazgatsz? Eddig muzeális járműveket pont a MÁV ad bérbe - a Noszinak!!!!
Na persze,hány nosztalgia mozdony is van méltón megőrizve angliában? Arról nem beszélve hogy mennyi az üzemképes?Vagy csak a tótoknál mennyi üzemképes?...........
Vannak azért - nálunk gazdagabb országokban is - elhanyagolt, magukra hagyott gépek, fogadjuk el, hogy a Part lehetőségein belül megpróbálja a lehetetlent...
Ahhoz ,hogy valamire kijelenthető legyen a futásképtelenség ,egy sor paramétert meg kell vizsgálni a sorozatra érevényes előírások alapján. Vannak korlátozási fokozatok amit a futóképességet vizsgáló kompetens szakember fog meghatározni, ha úgy itéli meg ,hogy szükséges. Ezek a korlátozások a sebességkorlátozástól (egyenesben-kitérőben) a legdurvább csak pőrekocsira rakva továbbíthatóig terjednek. Ez utóbbit értelemszerűen súlyos sérülések esetén (kiflibe hajlott fő keret, stb. ) szokás alkalmazni. Tehát ha felmerül az igény ,hogy a telephelyen kívülre kéne továbbítai (fradi, illetve bárhova), előtte jön egy reszortos aki átnézi amit kell, és az ő szava lesz a mérvadó, hogy mehet, nem mehet, mennyivel, stb. Ezt természetesen bizonylatolni is kell ,ugyanis az engedélyt kiállító az aláírásával felelősséget is vállal. E nélkül az ún. futásbiztonsági vizsgálat nélkül max. a telephelyen belül mozgatható a szerkezet.