Keresés

Részletes keresés

jklmn Creative Commons License 2020.11.03 0 0 161710

A beton fedezékek jelentősen csökkentették volna a veszteségeket egy nem túl közeli atomrobbanás, vagy szőnyegbombázás esetén. Az idők változnak. Amikor Izrael számára bizonyítottnak tűnt, hogy a szír kormányerők vegyi fegyvert alkalmaztak a kormányellenes erőkkel szemben, pedagógiai célzattal lebombázták a szerintük érintett repteret. A felvételeken azt lehetett látni, hogy a fedezékek elhúzható ajtaját középütt, a kilincsnél érte a találat, eltűnt az ajtó, a lökőhullám a gépeket rápréselte a hátsó falra, kivitte a géppel együtt a hátsó falat is, ettől a gépek erősen II-es értékcsoportúak lettek.

Előzmény: Tomsz85 (161700)
Plieur Creative Commons License 2020.11.03 0 0 161709

Hát ezt ott kellene megkérdezni:)

Előzmény: jklmn (161696)
Hehe164 Creative Commons License 2020.11.03 0 0 161708

Univerzális jármű nem létezik.

Előzmény: trakeszv6 (161704)


_Berci Creative Commons License 2020.11.03 -4 0 161707

 

Haboruban, atmeneti összetüzesekre kivaloan alkalmasok

 

Ez hibasra sikeredett.

Helyesen:

Haboru nem lesz, ha megiscsak lesz/lenne, az nem Magyarorszag szamara lesz lenyeges, amugy könnyebb, formalis feladatokra  ...

 

Előzmény: _Berci (161706)
_Berci Creative Commons License 2020.11.03 -4 0 161706

Magyarorszagnak böven eleg lesz 2 db formalis(an bevethetö) dandar. Haboruban, atmeneti összetüzesekre kivaloan alkalmasok ... de valszeg bekefenntartason kivül nem lesz mas feladatuk (jo, raadasnak egy kis nemzetközi gyakorlatozas, vagy nehany fototermin, haccsereg napjan felvonulas ...).

Előzmény: trakeszv6 (161705)
trakeszv6 Creative Commons License 2020.11.03 0 0 161705

Szerintem a leopard harckocsi beszerzés is elhamarkodott döntés volt.Szép és jó technika csak akkor egy teljes összhaderőnemi fejlesztés kellett volna.

Előzmény: trakeszv6 (161704)
trakeszv6 Creative Commons License 2020.11.03 0 0 161704

Szerintem valami olyasmi páncélos harcjárművet/szállitó(ki hogy nevezi ,mi a funkciója) kéne rendszeresiteni ami lefedi ezeket ,többrétegű a felhasználása,és egy egész járműcsalád kialakitását,megvételét biztositaná az adott cég. igy egységesiteni lehetne a fő alkatrészek csere szavatosak volnának ..és mint kis országnak valami ilyesmiben kéne gondolkodnia.

Előzmény: Hehe164 (161703)
Hehe164 Creative Commons License 2020.11.03 0 0 161703

Nem igazán így van szerintem.

 

Meglehetősen sokat kellene rendszeresíteni az aszimmetrikus hadviselés miatt.

A NATO-nak felajánlott kontingensekben ezek alapjárművek.

 

A két tervezett dandár nem hazai zabhegyezésre van szánva, hanem nemzetközi részvételekre.

 

(Sok remény amúgy nincs kettő hadrafogható dandár felépítésére/üzemeltetésére)

Előzmény: trakeszv6 (161701)
trakeszv6 Creative Commons License 2020.11.03 0 0 161702

Mint minden eszközt ezeket se kimélte a haderőreform,pedig ha jól emlékszem mikor a MIG-21 et mielőtt kivonták még utoljára bucsuzoul összehoztak 50-60 db (nem tudom már a pontos létszámot)működő 21-eseket ami mind levegőbe emelkedett "bucsuzul".

Előzmény: jklmn (161696)
trakeszv6 Creative Commons License 2020.11.03 0 0 161701

Ha igy van nincs értelme rendszeresiteni, nálam a csapatszállitó egyenlő a PSZH-val.

Csak felderitésre vagy ABV felderitőként.estleg jeep-nek.Harci körülmények bevetésére ezek szerint nincs értelme.

Számomra többet tudott a D-944 vagy a BMP-1 abból is volt felderitő változat meg műszaki.

Előzmény: Hehe164 (161681)
Tomsz85 Creative Commons License 2020.11.02 0 0 161700

Biztos így van ahogy írod, csak én nem ezt írtam. :) 

-----------------------------------------------------------

Szerintem az eredeti terveben az volt a fejekben, hogy Pápa is megmarad, valahol olvastam is, hogy miért Kecskemétre kerültek a 29-ek, de kapásból nem emlékszem rá. Maga a 29 beszerzés is egy hirtelen jött ötlet volt, szerintem nem sokat terveztek. De világos hogy fedezéket és hangárokat kellett volna építeni nekik. 

Előzmény: 75AP47 (161697)
jklmn Creative Commons License 2020.11.02 0 0 161699

Mielőtt éber kómába kerülnénk Németh Szilárd garázsátadásától elbűvölve, el kell mondjam, hogy 1994-ben Torunban a lengyeleknél, 1996-ban a cseheknél Jincében láttam az MZ Dana lövegek tárolását. Fűtött garázsokban hermetikus gumi burokban tartották a lövegeket négy lövegburok volt összekötve gégecsövekkel egy mikrohullámú sütő méretű páramentesítő berendezéssel, amely a hermetikus burkokon belül biztosította a 0 páratartalmat. (94-96!)

Előzmény: jklmn (161566)
jklmn Creative Commons License 2020.11.02 0 0 161698

Ha 93-ban döntés, hogy Kecskemétre jönnek a 29-esek, fedezék meg sehol, vihar iramban kellett volna elkezdeni építeni.Gondolom egy fedezék olcsóbb mint egy gép. Azt sem értettem, amikor 96-ban ott voltam, hogy a rakétákat is csak egy réteg ukrán hullámpala védte a raktárakban. Megismertük azt is, hogy mennyi időnként képes a technológiai sor bevizsgálni, előkészíteni rakétákat egy leürült, leszállt gép újratöltésére. Elképesztő, hogy milyen szám jött ki az összes gép első feltöltésére, majd újratöltésére. Kicsit sem hasonlított a hasonló izraeli adatokra. (73-as izraeli adatokra)

Előzmény: 75AP47 (161697)
75AP47 Creative Commons License 2020.11.02 0 0 161697

Pápán a fedezékekben 3 db MiG-21-es állt, 2 egymás mellett, egy pedig hátul, a "lyukban"-azaz a gázsugárterelőbe részben betolva... Az hány méter is? szerintem több, mint 11,36m.

Egyébként pedig nem MiG-21-eseknek készültek, hanem a 23-asoknak. ezért lett annyi, ahány darab MiG-23 volt az alakulatnál. Ha jól tudom, az 5-ös számú fedezék azért nem épült meg, mert a 05-ös oldalszámú MiG-23-as addigra lezuhant, mire sorra került volna az építése.

 

Előzmény: Tomsz85 (161687)
jklmn Creative Commons License 2020.11.02 0 0 161696

A légierő elherdálása több nullával nagyobb károkozás, mint mondjuk a "hernyótalp fóbia" következtében kivont eszközök értéke. Ennek ellenére a légierő akkori főnökei megbecsült, megtapsolt emberek a baráti találkozókon.

Előzmény: Plieur (161694)
Plieur Creative Commons License 2020.11.02 0 0 161695

Az Airbus egy nagy európai kirakós játék, lebontva típusokra, Broughton mellett megfér Nantes is:).

 

Előzmény: M.Zoli (161693)
Plieur Creative Commons License 2020.11.02 0 0 161694

Egy blogger nagyon jól összefoglalta, érdemes olvasni:

https://military-technology.blog.hu/2020/05/15/volt_egyszer_egy_mig-21_-23_es_szu-22_harci_repulogepflotta_papa

Az infók stimmelnek, már a 90-es évek közepén elkezdődött a 21-23 flotta kivonása, a már itt is sokszor szidott módszerekkel, tehát már tudott volt hogy a 29-es flotta marad-egy bizonyos pontig, az amelynél kezdődött a folyamat amiről Molnibalázs is hosszan elmélkedett, a vadász tender amely valójában nem is volt az:)

 

 

Előzmény: Tomsz85 (161689)
M.Zoli Creative Commons License 2020.11.02 0 0 161693

Amikor meg az Airbusnal dolgoztam, akkoriban a szarnyakat Nagy Britanniaban gyartottak, es szallitottak Franciaorszagba, nemetorszagba, stb. Lehet nem kizarolag ott gyartanak szarnyakat.

 

Volt alkalmam megnezni ahogy az Airbus Belugakbol pakoljak ki a szarnyakat Hamburgban. :)

Előzmény: Plieur (161691)
Plieur Creative Commons License 2020.11.02 0 0 161691

A hk fórumban régebben leírtam a kuriózum brit rendszert, max hk század szintű gyakorlatok, ha külföldi gyakorlatok ( pld. balti államokban némi demonstrációval), akkor megint század színt, gondosan rotálva a technikát századok között és odafigyelve a km és üzemóra gazdálkodásra, mert csak így telik. Nálunk is ez várható, a rendszerben tartás meg kb inkább 40 év lesz mint 30, kb 10-15 évenkénti korszerűsítésekkel.

A nagy gyakorlatok ( zászlóalj színt fölött ) meg ritkák lesznek mint a fehér holló, a költségek miatt.

A koncentrációról meg annyit hogy az Airbus franciáknál gyártott komplett szárnyakat szállít a brit összeszerelő üzembe, mert még így is megéri, sok ilyen példa van. :)

Hogy miként zajlik a belső klikkharc arra nincs rálátásom, de az is lehet amit leírtál, majd évtizedek múlva derül ki mint az szokásos:)

 

Előzmény: Tomsz85 (161688)
megint itt vagyok Creative Commons License 2020.11.01 0 0 161690

Hát, igen! Állandóan odaette a fene HT-kat, hátra. Semmi bajunk nem volt velünk, mert a "csatatéren" jól megvoltunk egymással, de az a hátsó két padláda a két távírász fekhelye volt. :-))

Előzmény: Tankiszt (161679)
Tomsz85 Creative Commons License 2020.11.01 0 0 161689

Mindkét hely eléggé az ország szélén van, szerintem már csak ezért sem akartak oda települni. Habár akkor még állomásoztak vadászok Pápán és Taszáron is, nemtudom akkoriban tudták-e azt előre, hogy végül csak 1 marad. 

Előzmény: Plieur (161686)
Tomsz85 Creative Commons License 2020.11.01 0 0 161688

Maximálisan egyetértek ezekkel amiket leírtál. 

Így van, önellátó gyár gyakorlatilag nincs, én a közúti járműgyártást egy fokkal jobban ismerem, de a fődarab pl. a motor ugyanazoktól a gyártóktól jön, mondjuk egy szóban forgó harcjárműbe is. Európában nehézteherautógyártó talán egy olyan van, aki minden fődarabot maga csinál, de abban sem vagyok teljesen biztos, mert váltót szerintem már a Merci se csinál maga. Traktorgyáraknál ugyanez a helyzet. Az USA-ban meg sokkal előbb végbement már ez a koncentráció ill. szakosodás. 

 

Mondjuk egy 30 éves magyar használat jó eséllyel nagyrészt telephelyen belüli ücsörgéssel telik el, meg 1-2 látványgyakorlat, nyilván háború inkább ne legyen. 

Igen, a Rába hiába lett állami tulajdonú, a vezetője valószínűleg nem fekszik olyan jól a jelenlegi hatalomnál, mint mások. Valamint a vezérnek nem ez a hobbija, hanem a stadion, meg hogy Mezőhegyesből világszínvonalú mintagazdaságot csináljon, a Lázár most ott éli ki magát, oda van eltéve. 

Előzmény: Plieur (161684)
Tomsz85 Creative Commons License 2020.11.01 0 0 161687

Hát, ha a Gripen a 8,4m fesztávjával nem fért be a MiG-21-nek készült fedezékekbe, akkor a 11,36 m fesztávú MiG-29 se fért volna be. (Az adatok csak wikipédiásak, az volt a leggyorsabb) 

Előzmény: jklmn (161682)
Plieur Creative Commons License 2020.11.01 0 0 161686

Jó kérdés, ugyanis a 21-es és 23-sok betonfedezékei  ( 11-es és 13-as bunker sorozatok) nem alkalmasok a 29-eshez, viszont volt egy amelyk igen, ez a 16-os sorozat, ezt még a 70-es évek elején építették, olyan gépeknek mint a Jak-28, Szu-24M, Mig-25. Nukl. csapásmérő ezredek ( Jak-28 és Szu-24M) tudtommal csak 2 helyen állomásoztak, Kunmadaras és Debrecen, tehát a fedezékek ott kellene legyenek. Ami a kunmadarasi reptérrel történt az elrettentő példának tökéletes:(

olyan iramban tették tönkre hogy oda gépet telepíteni...:(

A megpüfölt 29-es esetről hallottam, a seprű nyeleknek tudnék egy alternatív felhasználást, csak az a bizonyos ÜTI nem örülne neki:), hasonlóról nem is hallottam még.

Szabadtéri tárolás nem ördögtől való, ez mindig is hangár kapacitás ( tehát beruházás kérdése), üsd be gugliba hogy Eielson AFB winter és láss csodát, de hasonló helyzet másoknál és más típusoknál.

Előzmény: jklmn (161685)
jklmn Creative Commons License 2020.11.01 0 2 161685

A felszabadítók, amikor elunták a felszabadítást és hazaballagtak, nem hagytak ránk egyetlen olyan repteret sem, amelynek fedezékei 29-esek befogadására alkalmasak lettek volna? Van nemzetközi példa arra, hogy vadászgépeket a puszta ég alatt tárolnak? Van nemzetközi példa arra, hogy amikor az ónos esőtől jég rakodik a sárkányra, akkor egy ÜTI kiküldi a bakkákat, hogy seprű nyéllel verjék le a jeget?

Előzmény: Plieur (161680)
Plieur Creative Commons License 2020.11.01 0 0 161684

Ha már így szóba került az összeszerelés, akkor érdemes észben tartani hogy :

- kialakult egy igen érdekes piaci helyzet, maradva a kerekes vagy lánctalpas harcjárműveknél, mindenfelé néhány nehézsúlyúba ütközik az ember: GDLSE, Nexter, Rheinmetall és/vagy KMW , BAE

- ezeknek megvan a saját kialakult beszállítói és beszerzési köre, maradva példa szinten, olyan cég Steyr-Puch meg néhány régi cég már nem rendelkeznek a teljes termelési skálával, tervezéstől a gyártásig, gyakorlatilag már nincs teljes hazai gyártás a teljes komponensekre: svájci PSZH-ba német motor és amcsi sebváltó, izraeli torony, szlovén löveg, cseh vagy német páncél, stb-stb). Gyakorlatilag nincs olyan hogy minden egy helyen, vannak összeszerelő üzemek és beszállítóik.

- vannak dolgok amelyeket jobb kerülni, ezek közé tartoznak a saját gyártói bázis nélküli cégek amelyek képesek véghez vinni egy jármű kifejlesztését, egy rendeléskor derül ki hogy gyakorlatilag kis szériás gyártásra sem képesek, így a rendelés megnyerése után keresnek gyártási kapacitást valahol, ami vagy van, vagy gyakrabban nincs/foglalt. Késések , minőségi gondok, stb-stb...

- amit említettél a kiforratlanság és gazdaságtalan gyártás kérdésben, kell pár kiegészítés. Egy mostani ( nem 70-es vagy 80-as évek tervezése /gyártása) jármű sokkal bonyolultabb, több hiba lehetőséggel, ez előfordulhat már a sorozatban gyártott járműveknél is ( anno le volt írva épp itt a fórumon az első román Piranha 3 rendelés viszontagságai), viszont a hazai viszonyokat ismerve figyelembe kell venni hogy ezek a járművek a kezdeti gondok megoldása után kemény évtizedekig lesznek szolgálatban....

A hazai gyártás gazdaságosságához egy megjegyzés: most zárul a kőr. Miután sikeresen le lett bontva és sóval behintve a helye a hazai haditechnika gyártásnak, újra fizetjük a tandíjat, most már euróban. Hála azoknak a zseniális birkaagyaknak ( ez nem feltételezve egyéb önös érdekeket...).

A Rába ügyben valamilyen klikkharcot gyanítok.

 

Előzmény: Tomsz85 (161650)
jklmn Creative Commons License 2020.11.01 -1 0 161683

És akkor Tompika "menyasszony"-ából Csongrád megyei kormány megbízottá avanzsált Tündi-bündi ezredessé előléptetéséről nem is beszéltünk.

Előzmény: megint itt vagyok (161675)
jklmn Creative Commons License 2020.11.01 -1 0 161682

Ezt elbasztam. Valójában az alap kifogásom az volt, hogy a 29-esek miért nem kerültek fedezékbe. A 29-esek sem fértek volna el a taszári, pápai, tököli, Hévíz Airporti, kunmadarasi, stb. beton fedezékeibe? A griff azért nem zavart, mert lízing, a svédek az üzembentartók, ő dóguk, hogy levegőztetik, vagy krumpli tárolókban tartják őket.

Előzmény: Plieur (161680)
Hehe164 Creative Commons License 2020.11.01 0 0 161681

Nem harcjárművekről van szó.

Ezek a járművek csapatszállítási, felderítési, és kísérő célra alkalmas járművek.

Mivel nincs zárt egybeépített felépítményük, úszóképesség szóba sem jöhet.

Harctéren közvetlen bevetésre alkalmatlanok, nem erre vannak tervezve.

A kialakításuk rajtaütések túlélését teszi lehetővé, nem alkalmasak csapásmérésre kézifegyvereknél jobban felszerelt ellenfél ellen.

Városi harcra végképp nem.

Műszaki mentő feladatokra sem.

Előzmény: trakeszv6 (161672)
Plieur Creative Commons License 2020.11.01 0 0 161680

Nem tudni, de ha már nem akarsz majd begyömöszölni egy MIG-21-esnek készült beton fedezékbe ( ami azért kissé lerobbant az elmúlt 30 éveben, de egye-fene, apróságokon nem kell megakadni:))  egy 1m-el nagyobb szárnyfesztávolságú Gripent, akkor mindenesetre használt:)

Előzmény: jklmn (161678)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!