Keresés

Részletes keresés

arpapa Creative Commons License 2019.09.29 0 0 150223

Ne vegyél mindent komolyan Gyula bácsitól, néha vicces!
A kocsis még tán most is ülne, ha úgy lett volna, meg az is aki odaengedte.
Ha figyelmesen olvastad, mindenféle biztosítás volt akkor.

Előzmény: schlumberger (150221)
arpapa Creative Commons License 2019.09.29 0 0 150222

Az fejszereléssel kapcsolatban, melyben többször is részem volt.
(Gyula bácsi lassan már "mindenhez is" ért, de abban biztos vagyok, hogy fejszerelésben nem vett részt. )
Nos a fejszerelést végrehajthatta az MRTB, vagy az osztályok technikai ütegei, szállító járművön, illetve a rakéta ütegek indító állványon, ezt a HVHKSz keretében gyakoroltuk, mikor is az egész technológiai folyamatot gyakoroltuk, vagyis a nullás készenléti fokozattól a hatostól a hármasig, utána már készültségi fokozatok voltak, a három, kettő és egyes.
Röviden:
A nullás: hordozó hermetikus burokban, műszerek mellette ládákban
6 -os: Műszerek beszerelése, ellenőrzése átrakása teleskára, vagy már azon volt tárolva.
5 - ös: Hordozó feltöltése oxidáló és hajtó anyaggal átrakás indítóállványra  ( később indítóállvány át lett alakítva és ott is lehetett tölteni, Kecelen ilyen állvány van. )
4 - es Fejszerelés teleskán, vagy indító állványon / eddig voltak a készenléti fokozatok
3 -as készültségi fokozat: A rakéta fejrésszel szerelve, az indítóállás közelében, vagy az indítási ponton.
2 - es Készültségi fokozat: Rakéta egyszer felemelve, általános ellenőrzés végrehajtva, vízszintes helyzetbe helyezve, de emeléshez előkészítve, leálcázva
1- es készültségi fokozat: Rakéta függőleges, célrairányozva, indításhoz előkészítve, sűrített levegővel feltöltve. már csak indítóhajtóanyag és fedélzeti akksik üzembehelyezése van hátra indításkor. Ebben a helyzetben hét napig lehetett az üteg, és váltással akár több hónapig is az ezred.
Csapás: öt perc és indítás.
A fejszerelés csavarjairól: nem hiányozhattak, mert a hordozó műszerese rekesze egy nagy piros fedéllel volt lezárva 19 darab alátét és csavarral, fejszerelés előtt ezt le kellett venni, és csak közvetlenül előtte. Két illesztő csap is volt.
A fejszállító kocsiból való kivétel előtt a plombázottságot kellett ellenőriznem a fejrész törzskönyve szerint, ami a fejrész tartozéka volt egy fémdobozban.
A fejrész mankó kerekei után az kezelők bent a konténerben lecsavarozták a fejrész láda tetetéjét 24 - es villáskulcsokkal, majd ott leemelték a konténer fedelét, és kitolták az alsó tároló részt.
A fejrészeken rajta volt, azokkal voltak rögzítve a kiemeléshez szükséges hevederek. A daru a speciális emelő gerendával ráfordult, elől egy, hátul kettő kötéllel, melyeket csatlakoztatni kellett, és megfeszítés után felszabadítani a fejrészt.
A daru ráfordult a hordozóra, ekkor lett eltávolítva a piros fedél, felhelyeztünk egy távtartót, nehogy katona keze beszoruljon, fejet behajtani tilos volt.
Majd a katonák csatlakoztatták a kábeleket, és leplombálták.
A távtartó el lett távolítva, megtörtént az illesztés, nem volt egyszerű, de sokszor gyakoroltuk. Felcsavarták és meghúzták a 16 db csavart, majd felhelyezésre került egy vékony ballisztikai szalag, ( nem volt egyszerű, többször kellett rásimítani, majd egy pöckös kulccsal  rögzíteni feszíteni.
(Mindezt a rakétán a szakaszparancsnok, az operátor az állvány vezető, a segédvezető és két irányzó sorkatona hajtotta végre. A norma ideje daru telepítéssel 32 perc volt. )
Rögzítés után az operátor kimérte a paramétereket és szükség esetén megkezdte a fejrész fűtését adott tartományban, felkerült még a hővédő burok is.
Nos ennyit erről(
árpapa
Aki nem csak látott,  szerelt is fejrészt, igaz atomot soha, ezért viszont hálás vagyok, hogy a hidegháború hideg maradt.
( Kéretik nem elfelejteni, hogy szemben velünk éppen olyan jó rakétások voltak, hasonló feladatokkal. )

 

Előzmény: kovacsgyula44 (150212)
schlumberger Creative Commons License 2019.09.29 0 0 150221

Józsi bácsi lovasszekere... a társszerv (BM) üzemeltetésében működő, távolban működő elvtársaknak rádióüzeneteket sugárzó ojjektumban is megtörtént, hogy a szolgálatos személyzet nézte a Dallast, majd amikor a vége után felkapcsolták a villanyt, ott ült az ottani Józsi bácsi is, akinek a birkái legelték a füvet az antennák alatt. Ott is titok, egyáltalán hogy került be a kerítéseken át még az épületbe is...

Előzmény: kovacsgyula44 (150212)


kovacsgyula44 Creative Commons License 2019.09.29 0 1 150220

Amit leírtam korábban, hogy a "megalkuvás nélküli" követelménye a működőképességnek. Ennek ellentmond, hogy megérkezik a fejrész és nem tudják szerelni csavarok hiányában. Murphy természetesen mindenek felett. A megbízhatóság és minőség egyik legfontosabb eleme a redundancia. Mondjuk menetes feladatot hajtok végre bemérő tisztként Kapusztyin Jarban, a rakéta indításhoz elegendő lenne, ha én a ceruzámmal ráböknék egy pontra, hogy itt vagyunk, meg elindítanék egy giroteodolitos mérést, hogy szerintem ennyi a tájékozott irányérték. Nem. Nekem le kellett olvasnom a bemérő gépkocsi koordináta számlálóján a hely koordinátáját, végeznem kellett geodéziai pontok alapján egy három pontos hátrametszést és összehasonlítani a bemérő gk számlálóin leolvasottal, plusz még végeztem egy un tájolt metszést is két pont alapján, ha ezek hibahatáron belül egyeztek akkor a legpontosabbnak tartott hátrametszésből kapott értékeket fogadtam el koordinátáknak. A hátrametszés is adott egy tájékozott irányértéket, ezt összehasonlítottam a giroteodolit mérései alapján számoltakkal, sőt mértünk még a Napra is. A három irányértéket hasonlítottam össze és itt is a legpontosabbat a geodéziai mérésből számítottakat fogadtam el. Ez a redundancia. A geodéziában az ilyeneket úgy hívják, hogy fölös mérés. Beosztottjaim próbáltak mindig rábeszélni, hogy főnök, ezek a "fölösleges" mérések. Itt is van csavarkészlet, ott is van, ez redundancia. Az eset mutatja, hogy Murphy a redundanciát is képes legyőzni.

Előzmény: kovacsgyula44 (150212)
1v16masina Creative Commons License 2019.09.29 0 0 150219

Józsi bácsit nem érintette meg a világpolitika, a józan paraszti eszére hallgatva úgy gondolta, hogy az ő széna begyűjtése van olyan fontos, mint egy nagyhatalom  hadgyakorlata.

Előzmény: kovacsgyula44 (150212)
1v16masina Creative Commons License 2019.09.29 0 0 150218

Azt  ki inni egyhajtásra, az lett volna az igazi katonai virtus...  :)

Előzmény: _Berci (150216)
1v16masina Creative Commons License 2019.09.29 0 0 150217

Tótvázsonynál , Kis-Moszkva környékén az erdőben kószálva az ember  géppuska-fészekbe botlik teljesen váratlanul. Meg drótkerítés maradványokba. Szerencsére mikor arra jártam , már jó ideje hazamentek az "etásak", a "holmijukkal" együtt.

Mikor jártunk a Balatonra fürödni Nagyvázsonyon keresztül, emlékszem hogy az útról látszott a  Bakonyban a fehér panelépületek teteje a fák között.

De ki az ördög tudta akkor régen, hogy milyen raktár lapul ott a föld alatt, meg mi van ott.

A lakóhelyem kenyérgyárába mindennap lejött egy orosz  katonai teherautó, ahonnét elvitték a csak az ő számukra sütött barnakenyeret.

 

Előzmény: kovacsgyula44 (150203)
_Berci Creative Commons License 2019.09.29 -6 0 150216

Söt, az agyuhüvelyekre csak egy rezlemezt kellett volna forrasztani fogantyunak, oszt kivaloan lehetne belöle mind a mai napig sört inni ... dual use ...

Előzmény: 1v16masina (150211)
Tomsz85 Creative Commons License 2019.09.29 0 0 150215
Maximum darut lehetett volna építeni rájuk. Szerintem még a motor váltó is maradhatott volna, ha nem építőiparban használták volna, tehát nem minden egyes nap, hanem mondjuk polgári védelmi használatra.
Előzmény: 1v16masina (150211)
Tomsz85 Creative Commons License 2019.09.29 0 0 150214
Építsenek itt tárolókat. Így akartam írni.
Előzmény: Tomsz85 (150213)
Tomsz85 Creative Commons License 2019.09.29 0 0 150213
Senki nem beszél itt a magyarok szerepének felnagyitasarol, rajtad kívül.
Sok köze nem is volt Magyarországnak ahhoz, hogy a szovjetek ide is építsenek és taroljanak itt atomraketa fejeket. Ez egyszerűen technikai és stratégiai kérdés volt.
Azért érdekes, hogy konkrét akkori felelős emberek már nyilvánosan lenyilatkoztak, dokumentálva van, hogy taroltak itt atomfejeket, de azért vannak akik vehemensen tagadják ezt.
Előzmény: hestonbluementhal (150202)
kovacsgyula44 Creative Commons License 2019.09.29 0 1 150212

Még egy dolog. Vettem részt EGYSZER un. KONTAKT gyakorlaton, ami arról szólt, hogy elrendelték az atomfejek átadását a végrehajtókhoz. A mi ütegünk is részese volt a feladatnak, ráadásul, magyar innovációval, fejrész szerelés ütegnél. A lényeg az volt, hogy a helikopter hozta a fejrészt a dandár technikai ütegéhez, ahol a kaposvári MRTB fejrész szállító kocsija várta volna, a fejrész szállító hozta volna az üteghez, a darun történt a fejrész szerelés az indítóállvány alá ment volna a szerelt rakétának és átvétel után egyből ment volna az indítóállásba. Oláh István volt a legnagyobb magyar a tetthelyen, a szovjetek késtek, kérte, hogy hasznosítsuk a várakozási időt, képezzem ki bemérő tisztnek. Tanúsítom, Oláh et. megtanulta a GAZ 69 TMG bekapcsolását és leállítását. A jelenlévők rádió kapcsolatban voltak a szovjetekkel, akik vélhetően azt nézték meg, hogy kerül a fejrész a helikopterbe.Ahhoz képest, hogy jelezték, a szovjet elvtársak helikoptere elindult, fél órán belül megérkeztek. Ez arra utal, hogy nem Vlagyivosztokból hozták a fejrészt.  Az orosz tábornoki kar érkezése pár perccel előzte meg a fejrész érkezését. Közben volt egy kis intermezzo, az orosz-magyar tábornoki kar jelenlétében a darun függő, fejrészre váró hordozó alatt Józsi bácsi elhajtott egy szénás szekérrel. A bemutató nagy blamázs volt, mert nem tudtunk fejrészt szerelni. A hordozóhoz is meg a fejrészhez is rendszeresítve volt egy készlet csavar. Aki a fejrészt küldte, úgy gondolta lesz a hordozónál, a hordozós meg úgy gondolta lesz a fejrésznél. Ki kellett várni, amíg valaki elment a több kilométerre lévő osztály technikai szakaszhoz és elhozta egy másik hordozó csavarkészletét. Később (évtizedekkel később) egy elhárító kolléga elmesélte, hogy az egész gyakorlaton minden élesben ment, vagyis nem csak a rakéta dandárt mozgósították hanem a kapcsolódó karhatalmi ezredet is, az erdőt a karhatalmisták hermetikusan lezárták. Józsi bácsi hogy került a függő hordozó alá, máig titok. Viszont az, hogy minden élesben ment, aktivizálódásra kényszerített néhány alvó ügynököt, akiket ők az elhárítók meg is csíptek, így a gyakorlat nekik is nagy siker volt.

Előzmény: kovacsgyula44 (150206)
1v16masina Creative Commons License 2019.09.29 -1 0 150211

Felesleges " látványpékség" volt felrobbantani ezeket a szállító járműveket.

Egy korszerű motorral és automata váltóval átépítve, a Katasztrófavédelem számára kiváló alapanyag lett volna különlegesen nehéz körülmények közötti felhasználásra.

 

Előzmény: arpapa (150195)
sz332 Creative Commons License 2019.09.29 0 0 150210

szellemvarosok.blog.hu/2014/09/19/ahol_a_szovjetek_az_atomot_taroltak_724

 

 

_Berci Creative Commons License 2019.09.29 -6 0 150209
Előzmény: _Berci (150208)
_Berci Creative Commons License 2019.09.29 -6 0 150208
tuzer Creative Commons License 2019.09.29 0 1 150207

Mág annyit az atomhoz, hogy nekem, mint az 5/2. ö. hkz. (SCUD-B tíousú harckocsikkal) minden gyakorlaton az ún. TBP-n (technikiai biztosító pont, a rakétatechnikai szakasz harcrendje) elemei között ki kellett jelölnöm és be kellett rendeznem egy helikopter leszállóhelyet a fejrész fogadására.

 

Nincs az a helikopter, amelyik a Kárpátokon túlról elért volna hozzánk.

kovacsgyula44 Creative Commons License 2019.09.29 0 0 150206

Lacitól elnézést, Grátzki.

Előzmény: kovacsgyula44 (150205)
kovacsgyula44 Creative Commons License 2019.09.29 0 0 150205

Ez lehetett volna egy másik rakéta alakulat is, de azt tudtuk, hogy a "testvéreink" Dombóváron vannak. A kivonulás után egy tapolcai tankos évfolyamtársam, Gráczki Laci lett a bázisparancsnok a tótvázsonyi objektumban. Vele néhány interjú volt olvasható a korabeli sajtóban. Később oda TV stábokat is beengedtek, ami abszurdum, hisz a védett objektum, legyen az Tótvázsony, vagy Kunmadaras, az oroszok nélkül is a szenzitív objektumok körébe tartozik, a nyilvánosság árt neki. A felvételek egyértelműen mutatták, hogy egy többszintes, "atombiztos" objektum tároló volt, a beépített daruk 2-3tonnás tárgyak felszínre hozására voltak alkalmasak. Ezek a tények bennem kétségeket nem támasztottak, hogy ez lehetett az egyik tároló.

Előzmény: kovacsgyula44 (150203)
etomcat Creative Commons License 2019.09.29 -1 0 150204

> Magyarországon természetesen, soha nem voltak atomfegyverek...Miért is lettek volna?

 

Komolyan azt gondolod, hogy a legutolsó faluvégi 152mm-es ágyúba való 2kT-s malacot is különvonattal meg külön helikopterrel hozták volna át a nagy földről 3vh esetén? Ezekből minimum több tucatot ki kellett volna osztani a mozgó / előre nyomuló (önjáró) tarackoknak.

 

Másrészről azt pontosan tudjuk, hogy a NATO-ban volt előretolt atom lerakva az olaszoknál, belgáknál, stb, főleg B61-es légibombák. Az orosz pedig mindig nagyon tisztelte és szívesen másolta az amcsi megoldásokat.

Előzmény: hestonbluementhal (150202)
kovacsgyula44 Creative Commons License 2019.09.29 0 0 150203

Meglepsz ezzel a hozzászólásoddal. A rakétadandár bemérő tisztjeként nekem az volt a dolgom, hogy a különböző rengetegekben (Szepetnektől Mátranovákig) tisztások után matassak, amelyekbe belefér egy indítóállvány. Így matattam Tótvázsony felett is, amikor rejtekhelyéről jött elő (vagyis nem őrtoronyból) egy tiszthelyettesi rendfokozatot viselő őr, nem a szokásos AK-val, hanem spec fegyverrel és papírból olvasva magyarul közölte velem, hogy forduljak vissza. Ahol az őrrel találkoztam, onnét már látszott a kettős kapu, közte a nyomsávval. Ebből én arra gondoltam, hogy itt kollegák laknak.

Előzmény: hestonbluementhal (150202)
hestonbluementhal Creative Commons License 2019.09.29 -3 0 150202

Magyarországon természetesen, soha nem voltak atomfegyverek. (Maximum átutazóban, azok is a levegőben.)

 

Az ok nagyon-nagyon egyszerű, nem bíztak bennünk a szovjet elvtársak, pláne 1956 után. Szeretjük mi, így utólag, a szerepünket felnagyítani a világpolitikában, de teljesen egyértelmű, hogy itt soha nem volt egyetlen atomfegyver sem. Az persze már más kérdés, hogy ha úgy alakult volna, akkor gyorsan került volna ide pár atomrakéta, hiszen ezek fogadására fel voltunk készülve mi is, az oroszok is, de itt soha nem voltak ilyenek. Miért is lettek volna?

sz332 Creative Commons License 2019.09.29 0 0 150201
Sokat látott Creative Commons License 2019.09.29 -1 1 150200

Nem kell elkeseredni! A fórumokon általában azok a legnagyobb szakértők, akiknek legtöbbször semmi valós alapja nincs az adott témához. 

Előzmény: elk_nick (150194)
kristoof Creative Commons License 2019.09.29 0 0 150199

Ami csak, abból az egyszerű okból nem került a szemétdombra, mert 2003-ban megvette a DAF tulajdonosa, az amerikai PACCAR csoport.

Előzmény: 0.hatvány (150193)
kristoof Creative Commons License 2019.09.29 0 0 150198
Előzmény: 0.hatvány (150193)
kristoof Creative Commons License 2019.09.29 0 0 150197

Az oroszoknál általában, Rosenbauer felépítményes Kamazok, Magasból emelő Magirusok és URAL-ok vannak. 

kovacsgyula44 Creative Commons License 2019.09.29 0 0 150196
arpapa Creative Commons License 2019.09.29 0 1 150195

Azért a felrobbantásnál sokkal jobb megoldás, és valóban rakéta indítóállvány lett átalakítva:
árpapa

Előzmény: 0.hatvány (150186)
elk_nick Creative Commons License 2019.09.29 0 0 150194

Üdv!

 

Az úriemberrel szerencsére még van lehetőségem beszélni...Úgy szólítom; "Apám"

Végül is mindegy, az Ő véleménye, információi is csak egy  - még ha az adott témában "tűzhöz közel álló" - ember véleménye valami olyasmiről, amiről kevesen tudhatták az igazságot.

 

 

 

Előzmény: lbecz (150150)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!