Keresés

Részletes keresés

elpazarolt tehetség Creative Commons License 2012.07.15 0 0 244

Szerintem nincs gond a gyors ernyőkkel a felhúzásnál, a "hagyományos" technikával is megfékezhető az előrelövés. A gyenge pont az átfogás pillanata. Legalább a fele esetben, amikor a bokron köt ki az ernyő a starthelyen,ez a művelet a ludas, és az általam kedvelt technikából  ez a hibaforrás teljesen hiányzik.

Nem értem miért mondod, talán nem ugyanarról beszélünk, de ugyanúgy irányítható ezzel a technikával is az ernyő. Az egyetlen különbség hogy azt az oldalt, aminek a fékét az A hevedert húzó kezedben tartod, kénytelen vagy a fogantyú helyett a fékzsinórnál fogva húzni ha kell.

Én tudom, mert mindkét technikát alkalmaztam hogy az előre megfogós kevesebb ügyességet igényel, és lényegesen biztonságosabb.

De mindenkit a saját hite boldogít :)

Marcus Aurelius meg megmondta hogy senkit nem tehetsz boldoggá a saját metódusod alapján, hagyni kell őket boldoggá,vagy boldogtalanná válni a saját elképzelésük szerint :)

Előzmény: Törölt nick (243)
Törölt nick Creative Commons License 2012.07.15 0 0 243

 a hagyományos technika a mai gyors ernyőkhöz kezd kevés lenni

 

Igazából erre a mondatra figyeltem fel, hiszen a legtöbb új fejlesztésú ernyővel általában könnyű a start, sokkal kezesebbek, egyben jönnek fel, nem lőnek eléd stb. Még a nagy oldalviszonyú versenygépeken is  látszik az előrelépés.  A turbulencia persze más kérdés, de nekem épp az ilyen szituációkban nem tetszik ez a start, mert pont a felhúzás közben nem tudok belenyúlni, amikor kéne. Igaz, még nem próbáltam, azt hiszem 15 év alatt elég jól megtanultam "hagyományos" startot, viszont láttam külföldön ahogy esnek-kelnek a delikvensek, nekem olyan "majd-valahogy-levegőbekerülök" típusú start ez a kétkezes. Persze ahol van hely a hegytetőn, ott belefér ez is :-)

 

aki ügyes, az probléma mentesen használhatja

 

A repüléshez azért eleve ügyesnek kell lenni, nem? :-)

Előzmény: elpazarolt tehetség (241)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2012.07.15 0 0 242

Ne aggódj, az átszokás szinte semmi problémát nem fog okozni, annyira hasonlít a két technika :)

Előzmény: zimi78 (239)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2012.07.15 0 0 241

A "hagyományos" technika alkalmas startolni, aki ügyes, az probléma mentesen használhatja. Olyan ez, mintha azt írnád; nekem teljesen megfelel a csepel teherautó szinkronizálatlan váltója. Semmi gond, használd egészséggel.

Én tolatós szélben, és erős turbulenciában is elstartolok néha. Ennek sikerét két körülmény szokta segíteni, az előre megfogott fékek,és a helyén dróttal megtámasztott gyorsító, amibe azonnal bele tudok lépni, keresgélés nélkül.

Necces időben sokat látom fára tenni az ernyőket, egyetlen másodpercnyi késlekedés miatt, egy nem frappánsra sikerült fékfogantyú megfogás miatt. Nekem semmi ügyességre nincs szükségem e téren.

Itt egy példa, amikor elrántott a szél, de a földön fetrengve is a fejem fölé irányíthattam az ernyőt (fáról szedés helyett elstartoltam), és csak a gyorsító megnyomása után indultam el előrefelé.

Előzmény: Törölt nick (240)
Törölt nick Creative Commons License 2012.07.15 0 0 240

Mai, "gyors" ernyőm van (Synergy4), nekem pont megfelel a hagyományos starttechnika. 

Előzmény: zimi78 (239)
zimi78 Creative Commons License 2012.07.15 0 0 239

Én valahol 500 felett tartok és nem szoktam startot rontani. Oké, azért néha befigyel egy-egy, de azok is sima startmegszakítások, nem jellemző a fára tevéses-eltaknyolós start...

De néha érzékelem azt, hogy át kéne szoknom erre a Zsuzsiék által is tanított oldalhelyesen-fékek-a-kézben technikára. Csak még nem vitt rá a lélek, mert tudom, hogy vissza kéne menni kisdombra gyakorolgatni..

Pedig tudom, ez a jobb megoldás, a hagyományos technika a mai gyors ernyőkhöz kezd kevés lenni. Főleg az olyan pilóták számára mint én, aki előszeretettel repül termikes-turbulens időben, hogy nagyot mehessen.

Régen én is próbálkoztam teniszkönyökpihentetés céljából egy másik technikával, de az egyáltalán nem vált be, inkább a teniszkönyökömet gyógyítgattam, meg a karomat erősítgettem és maradtam a réginél. Inkább nem írom le azt a technikát, nehogy más is megpróbálja, mert komoly hátrányai vannak..

Viszont lassan tényleg ideje lenne váltani, arra gondoltam, megvárom mire meglesz az új ernyőm (csak előtte még megfúrok egy-két kasszát), és úgyis vissza kell mennem kisdombra gyakorolni vele, hát majd a starttechnikán is változtatok..

Előzmény: elpazarolt tehetség (238)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2012.07.14 0 0 238

Na jó, én sem maradok ki a szakértésből, meg a lehetőséget is ki kell használni hogy valami olyat is fejtegessek ami összecseng Zimi barátom véleményével :)

Normál esetben - vagyis nem rólam van szó :) - az ember tényleg fajlagosan keveset startol, és ha ritkán is kerül emiatt komoly veszélybe, csak nem használ az ernyőnek sem ha sokat szeded a környező bokrokról.

Ezért a kupolázás, minél kezdőbb vagy, annál hasznosabb, és szükségesebb.

Engem sose vitt rá a lélek, de szerencsére a visszaszállások kapcsán gyakorlok eleget, másrészt a szerencsés véletlen rászoktatott arra a starttechnikára, amikor előre megfogod oldalhelyesen a fékeket. Be kell vallanom hogy emmiatt az átlagnál bénább lennék a hazánkban elterjedtebb technikával startolva, de eszem ágában sem lenne ezt a nagyobb biztonságot adó starttechnikát lecserélni. Amúgy Tóth Zsuzsiék már ezt oktatják, így érezhetem akár azt is hogy megelőztem a koromat :)

De ez még tőlem is túl nagyképűnek hangzana :)))

Egyébként az élvezeti értékén túl, meg azon túl hogy lukacsos időben is hasznos, azért preferálom a visszaszállást a startgyakorlásra, a kisdombhoz képest, mert amilyen turbulens, meg apró, szar starthelyeink vannak,azok a körülmények azért mások, mint egy kényelmes széles gyakorlódomb.

Persze nem kell ehhez visszaszállogatni, lehet kupolázni a starthelyeken is, csak illik a többiek zavarása nélkül tenni.

Egyébként az 1000 start az már a profi szint, jóval előbb is már biztonságos lehet a startod, ha rendszeresen gyakorolsz.

Csak 1000 start után már egy nagyobb kihagyás sem zavaró.

zimi78 Creative Commons License 2012.07.14 0 0 237

Köszi a  köszönő szavakat, bevalom jólesett!

 

Érdekes dolog a tanultakat, meg az innen-onnan összeszedetteket felidézni.

A

z 1000 startról szól gondoltatot valamelyik nagykártyától hallottam én is. Ha nem csal az emlékezetem, akkor Simonics Petitől.

Ő valahogy úgy fogalmazott, hogy ha még nincs 1000 startod, akkor érdemes kijárni kisdombozni a magasstartok mellett, hogy gyakoroljuk a leszállást, meg a startokat is.

Persze van aki a magasstarthelyen visszaszáll, aztán újra elstartol.

Ez is jó gyakorolni, így akár teljesen kihagyható a kisdombozás, de a többség /így én is/ talán nem olyan profi, vagy nem olyan bevállalós /nézőpont kérdése/ és a leszállóban száll le. Ennek csak egy hátránya van; egy adott napon keveset startolhatsz.

 

Nap mint nap látom, hogy sok pilóta beleesett abba a betegségbe, hogy nem gyakorolja eleget a startot, és aztán belezúg a bokrokba, vagy a fák közé start közben, miközben ha sikerül a startja, brilliánsan repül. Itt az Egeden, az utóbbi két hónapban a kupaversenyeken láttam sok ilyet...

Én is rontok startot, de még időben leállok, nem reckírozok. Sokan ezt nem teszik meg, aztán vagy sikerül, vagy nem.

Előzmény: pgtom (235)
jgydk Creative Commons License 2012.07.14 0 0 236

Szia pgtom, nagyon kiveséztük a hozzászólásodat. Végülis minden kikerekedett, csak elsőre , míg nem sikerült teljesen kiraknia puzzlet, és csak néhány kocka állt rendelkezésre, abból az a kép jött elő, ami pl. az én hozzászólásomat is indította.

 

Csináld, nyomjad, gyakorolj, repülj jókat. Végülis így ahogy most leírtad, jól csinálod. Sok sikert!

Előzmény: pgtom (235)
pgtom Creative Commons License 2012.07.13 0 0 235

Köszi a kommenteket, azt hiszem nem fogalmaztam egyértelműen, ezért bocsi, kicsit pontosítanék. Van oktatóm, be vagyok iratkozva tanfolyamra. Ez azonban alkalmazkodik a tanuló időbeosztásához, ezért elsősorban az időjáráson és rajtam múlik, hogy mikor megyek. Sajnos az oktatás nem helyben van, és a munkahelyemen és itthon is sűrüsödnek a dolgok, így csak nagyon hézagosan tudok menni. (az én hibám) 

 

Azonban igazat adva a "ne neten tanulj, hanem gyakorolj" véleményeknek, szerintem is fontos a gyakorlással töltött idő. Ezért (noha aláírtam az oktatás elején a felelősségkizárásnál hogy csak semmi magánakció) azt gondolom, kellő óvatosságal mégiscsak  kell gyakorolni. 

 

A combátszúros szituáció valóban szemléletesen mutatja mennyire fényesen be lehet hibázni az egyéni akciókat, én a következőképpen csinálom:

Ha van valami használható szél akkor a közeli reptéren kupolázás ezerrel. Ha a szélirány is passzol, akkor mehet a kisdomb. Soha nem vagyok egyedül kint, általában minimum három fő a törzsgárda létszám. A többiek is kezdők senkinek nincs pilóta vizsgája, ők nem is igen tervezik, de ez nem az én dolgom. Van köztünk aki hasonló lehet mint ET, rengeteg repült órája van, vitorla, sárkány motoros sárkány ultralight... nagyon nagy tudású segítőkész spori. Ha kiérünk a terepre első a szélmérő kirak, ha hosszú időn bellül nem megy a max 6 m/s fölé és az átlag és a max közt nincs 2-3 m/s nél nagyobb különbség akkor lehet kicsomagolni, kiérkezés előtt meteo, helyszínen állandóan figyelve a környezetet. a domb kb 30 m szintkülönbség, nem túl meredek de azért jól startolható, kaszálló/legelő alatta szántó. Fa, kerítés drót légvezeték nincs a közelben.

 

A vagánykodásról, pedig annyit, hogy az egészséges félelem természetesen bennem is megvan, sőt szerintem én óvatosabbnak mondanám magam az átlagtól. Egy átlagos B vizsgáig szóló tanfolyam tematikája szerintem gyors, senkinek nem ártana meg egy kis talajgyakorlat/kisdomb. Zimi írta valahol, hogy 1000 kisdombos start után nevezhető biztonságos startolónak az ember, ez elsőre nagy szám, de én inkább hajlok erre a végletre.

 

A tapasztalatok/infók amiket szívesen csemegézek ezen a fórumon(mint mértékadó forrás :)), az pont az elsőkézből származó _személyes_ benyomások amiket így a legegyszerűbb gyűjteni. Szerintem nem baj ha az ember próbál mindenhonnan infót összeszedni, mert az uszás és kerékpározás tanulással szemben ahol egy segítő kéz ki tud húzni a slamasztikából itt ha valaki elstartol csak magánara számíthat (meg persze a rádióra) mindarra amit eddig "összeszedet", ha gáz van önnálóan kell megoldani. kb ilyesmire gondolok: http://www.sikloernyo.eu/index.php/sikloernyos-tipp-adatbazis pl. bright26 egedi leszállása számomra kb. ide illik. 

 

A köszönös része a hozászolásomnak természetesen a pg.5mp.eu lapra és Ziminek szól, egész elfelejtettem hogy ide mindig azon keresztül jövök, olyan mintha még mindig azon lennék.

 

Bocsi ha hosszú voltam

 

Tom 

 

zimi78 Creative Commons License 2012.07.13 0 0 234

azért érdekes, hogy a "siklóernyő eladó" topicon folytatjuk a szakértegetést, miközben a "mit repültél ma" meg árván sasol, hogy "mi van már?"

 

zimi78 Creative Commons License 2012.07.13 0 0 233

Szerintem ET-nél az "autodidakta" szó, meg a "tanfolyam keretein belül" kifejezés üthette meg a gongot. Én is úgy érzem, hogy ebből az ellentmondásból az szűrhető le, hogy talán mégsincs oktatód. Mert ha lenne, nem autodidakta módon repülnél, hanem valóban tanfolyam keretein belül, oktató iránymutatása alapján.

Ebben az esetben pedig az oktatód kerülné veled a termikes időt, vagyis 11-16 óra között nem engedne repülni a kisdombon. Merthogy csak ott gyakorolhatsz, míg le nem vizsgázol kisdombon, hogy aztán mehess magasstartolódni.

Szóval nyugodtan menj el egy oktatóhoz (ajánlom Fedémest, meg Laci bácsit, de máshoz is mehetsz), iratkozz be rendesen, ne sajnáld a pénzt a tanfolyamra, mert így egy valószínűsíthető baleseted költsége sokkal nagyobb lesz, de addigra már késő bánat..

 

A tanfolyamon az oktatód el fogja mondani a teendőidet ilyen esetekben (mármint a videókra gondoltam, amiket belinkeltél).

 

Már hallom is "lelki füleimmel" Laci bácsi szavait;

"Nem csak az a feladat, hogy lerepüljünk a dombról, hanem az is hogy lehetőleg épségben érkezzünk meg, mindenféle törés, zúzódás, meg efféle egészségre káros dolgok elkerülésével.."

 

Ez olyan Laci bácsis mondat volt nem? Remélem, mert emlékezetből, szabadon nyomtam le...

Előzmény: pgtom (229)
bright26 Creative Commons License 2012.07.13 0 0 232

Szia!

Én úgy olvastam van oktatód, (ET biztos félrenézte), és így helyes. A legjobb persze, ha a kérdéseidet vele beszéled meg.

 

Én rögtön kijavítanálak! Nem előjel nélküli egyik baleset sem! Legalábbis a 1es és 2es esetében, a harmadikon wingover-ezik a pilóta, én ehhez nem szólnék hozzá, de szerintem ez még nagyon nem érint még Téged. 

 

A fő hiba szerintem lélektani, és sokan elkövetik, pláne kezdők. 10-20 méteren egész egyszerűen már csak a leszállásra figyenek, mereven kinézik hova szállnak, és azt erőltetik, még akkor is ha ekkora a leszálló, mint a videón. Miközben fel kéne ismerni, hogy emel a leszálló, a repüléssel kéne foglalkozni, vezetni az ernyőt, fordulni vagy csak továbbcsúszni vagy behelyezkedni újra. Nagyon sokszor volt ilyenben részem (mint mindenkinek, ez nem olyan ritka), múltkor Egerben a DK-inél bukdácsoltam 3 percet a leszálló felett 10 és 30 méter között.

 

Az első videó szépen ki van kockázva. Én úgy látom, hogy a leszállásnál kap egy emelést a pilóta, amit nem is kezel, (talán elindul egy frontstal, vagy még csak az sem), amit jobb kézzel megfékez, de aztán lent tart végig. Tipikus negatív forduló. 

 

A második csak a pilóta nézetéből van meg, de az ugyanez pepitában. Végig mocorog a ernyő, nem meglepetés, hogy a száraz leszálló felett is emelni fog. Elhúzta fullstalba.

 

Én mostanában sokszor látom, (vagy csak most veszem már észre), hogy sokan egyáltalán nem vezetik az ernyőt. Felengedett fékkel, néha a jól a hevederekbe kapaszkodva repülnek.

Rám még ma is rámszól az (ex)oktatóm, ha valahol együtt repülünk, és meglátja, hogy nem fogom rendesen az ernyőt, vagy fordulóban nem, vagy nem eléggé fékezem a külső oldalt, és én ezért nagyon hálás vagyok neki. 

 

Ne a netről tanulj repülni :)

 

Előzmény: pgtom (229)
jgydk Creative Commons License 2012.07.13 0 0 231

Horror, amit csinálsz, vagy csak vagány szöveget ejtesz el.

E.T.-vel teljesen egyetértek, hogy "egyedül nem repülünk". Tényleg, átgondoltad, hogy mi van akkor, ha tételezzük fel, ügyes vagy, elstartolsz, befázol, egy száraz ág(ami úgy néz ki, mint egy tőr) átszúrja a combodat, ott csüngesz felnyársalna egy fa oldalán 5 m. magasan. Még csak értesíteni sem tudsz senkit.Ez egyébként megtörtént egy oktató pilótával évekkel ezelőt... A tapasztalt pilóták is először festékként "felbiztatnak" másokat, hogy az alapján felmérjék, milyen a repülési helyzet.Nem dobál-e, tol-e, emel-e,nem darbos-e az idő, és még sorolhatnám.

Én akkor startolok el egyedül,ha tutira látom, hogy kockázatmentes, fent vagyok a hegyen egyedül, nem akarok legyalogolni,és akkor is meggondolom 100-szor.Egyedül pl. én nem repülök. És tudok számos olyan pilótát, aki hasonlóan cselekszik. Sokszor van úgy, hogy felérek egy starthelyre, tök jó az idő, 1 db. pilóta ott ücsörög már hosszú órák óta, és várja, hogy mégvalaki megjelenjen - ez egy teljesen normális jelenség.

Nem akarok nevet említeni, egykissé eldeformálom az egyébként igaz történetet:

Velem végzett pilóta, ügyes, elég sokat repül , rávette az unokatestvérét, hogy ő is repüljön, mondta neki, nem kell kiperkáli 50 rugót, majd ő megtanítja,elég ha csak megveszi a cuccot, együtt repülnek majd sokat. A végeredmény: sikerült is az unokatestvérnek megtanulni, egy külföldi ismert starhelyen odaverődött a hegyoldalnak, mentőhelikopter, külföldi kórház, stb., és ez az unokatestvér most le van százalékolva.

A baj megvan a körültekintés ellenére is, nem kell még külön kihívni a sorsot. Ha mégegyszer kezdenék, eszembe sem jutna tanfolyam nélkül elkezdeni .

Előzmény: elpazarolt tehetség (230)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2012.07.13 0 0 230

Ha már feltétlen egyedül akarsz gyakorolni, ami veszélyes egy olyan embernek aki nem ismeri a repülést,találj egy iskolát a környéken, és figyeld az oktatókat,és a növendékeket.

A másik tanácsom hogy ne a netről próbálj meg megtanulni repülni, mert nem tudod megkülönböztetni az értelmes tanácsokat, a jól hangzótól. Ha nincs szerencséd, még oktatóban is kifoghatsz szart, de így végképp orosz rulett. Én egyedül tanultam ernyőzni,de tíz év repülés után. Odamentem egy tanfolyamra, és megfigyeltem.

Ami a csukásokat illeti,ha azt érzed a földön hogy egyenetlen, lökéses a szél,az nem kisdombozós idő. A mérték pontos eldöntésében segít ha van a környékeden más is oktatóval. (amúgy is baromság egyedül gyakorolni,mi van ha kimegy a bokád...)

Látszik a kérdéseiden hogy szénné tanulmányoztad magad a neten, de keveset tapasztaltál. Változtass ezen :) Ha már mindenképp partizánkodnod kell, menny Fedémesre, vagy  HHH-re, ott mindíg kapsz tanácsot.

Vannak még finom tanácsok, de azok csak úgy értelmezhetők, ha elkezdesz gyakorolni, érzékelni a repülés részleteit. Amikor először mondta a vitorlázórepülő oktatóm hogy csúszom, hiába mondta, mert nem éreztem. Aztán később sok GYAKORLÁS után...

1.Oktató legyen a környéken

2.ne a netről tanulj

3.széllökéseket kerüld

A többit már tudod (protektor..) amit meg még nem, azt tanuld élőben :)

Előzmény: pgtom (229)
pgtom Creative Commons License 2012.07.12 0 0 229

Sziasztok!

 

Eddig csak passzív szemlélője voltam a fórumnak, de a csukás és szakértés hívószavaknak nem bírtam ellenálni. :)
Magamról annyit, régóta érdekel a siklóernyő téma, de csak ezév elejétől kezdve sikerült elhatározni, hogy akkor most...

Első lépésként beszereztem néhány eszenciális kelléket :) kicsit kapkodva, de eddig nem büntetett meg a cájg. :)
Természetesen hivatalos oktatás/tanfolyam keretén belül pallérozom tudásom, meg a hazai kisdombokon kis csuszkálás.

 

Ezzel kapcsolatban lenne a kérdés: kisdombos autodidakta foglalkozásaim során szeretném elkerülni a jelenséget amiezeken a videokon látható:

 

http://www.youtube.com/watch?v=OvYORWG-SpU

http://www.youtube.com/watch?v=TuNm8ymUH9A&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=iGyXyU3o-v8

 

Van eltérés köztük persze, de a közös bennük a kis magasságban, különösebb elöjel nélkül jön a problema. :(
A felszerelésen túl (sisak, protektoros beülő, dhv-1 ernyő stb.) meglétén kívül, mik azok az intő jelek amiket illik kerülni.pl mikortól nem számítasz durva termikekre, inkább északi lejtő (nyilván északi szélre) mert kevésbé termikes,legyen x m/s szél ami elszakítja a termikeket és nem híznak nagyra stb 
szóval ilyen intelmeket ha tudtok akkor légyszi ne kíméljetek.

Más tészta, külön köszönet az oldal gazdájának az összeszedet kiváló szakmai oldalért. Nagy segítség, és nagy öröm olvasninekem, és a hozzám hasonló kezdőknek. Személy szerint nekem leginkább a bőlére eresztett életszagú beszámolók tetszenek, aminagyon vissza tudja adni a hangulatát a repülésnek.

 

Köszi mégegyszer, remélem sok ilyet olvashatunk még.
Tom

zimi78 Creative Commons License 2012.07.12 0 0 228

Egye-fene, csak megszegem fogadalmam, miszerint nem írok..

Amúgy is már untam magam, csak kell a szakértő hozzászólásod..

 

Szóval Laci Bácsinál van ez az Independence Akron. Mivel volt egy Independence Dragon 3-asom is, és kipróbálhattam Rettenetes Gyula Independence Avalonját is, illetve most egy ideje egy DHV 2-es FreeX Blade-el repkedek (néha egész jól, néha meg kevésbé jól). De repültem ezen kívül még jó sokféle ernyővel, pl. egy bizonyos Firebird Hornet Sporttal is (Laci bácsi tudja, miért említettem pont ezt a típust).

Szóval kipróbáltam az Akront. Nekem tetszett.

Elég fürge ernyőnek tartom, gyorsan pontosan reagált a fékekre, meg a rádőlésre is. A csukódásról nem tudok nyilatkozni, mert nem volt/nem csináltam rajta. De ha kíváncsi vagy rá, Fedémesen kipróbálhatod, Laci Bácsi biztosan odaadja pár körre, csak hivatkozz nyugodtan rám..

 

A fülezést kipróbáltam.. Nem nyílik vissza, rá kellett pumpálni, méghozzá jó nagyokat.

Sajnos sokat nem tudtam repülni vele, mert rögtön elorozták tőlem kipróbálni.

Ervin is repült vele, de neki a Hornet Sportja jobban bejött. Megjegyzem, meg is tudom érteni, szebben repül vele... Csak éppen keveset repül mostanság és ezt óriási hibának tartom, mert egy ilyen ernyőhöz gyakorlott pilóta kell/ene...

 

mint említettem én is egy 2-es ernyővel repkedek. Eleinte féltem tőle, az 1-2-es Dragon után..

Mára már megszűnt a félelmem, mert egy-két éles helyzet rendesen összeszoktatott minket. Mára már fütyülök rá, hogy az ernyőm DHV 2-es, csak jókat repülhessek vele, mint ahogy párszor már megtörtént..

Remélem a jövőben bőven lesz alkalmam rá, hogy összejöjjön még jó pár táv,  de majd meglátjuk, hiszen csak hobbipilóta vagyok.

Mindenesetre gyűjtögetem a zsét, mert nem akarok leragadni egy ilyen öreg típusnál, mint a Blade, legyen akármilyen jó állapotban is..

Ja, igen. Ha érdekel bemutatom, hogyan szoktam egy számomra új típust berepülni.

 

Íme:

Miután kimentem a dombra, kiteregettem az ernyőt. Először kirázom a döglött szöcskéket, békákat, kutyát-macskát a cellákból, majd összecsomózom a szakadt zsinórokat.

Ha mindezzel készen vagyok, beöltözök a beülőbe, összecsomózom a hevedereket, majd felszúrom a hevedervégeket a karabinerek helyén lévő vaskampókra (apóstól van, a fél disznót szúrja fel ilyenekre)...

Ellenőrzöm, hogy a mentőernyő helyén lévő csirke aznap kapott-e enni.

Most már jöhet az 5 pontos ellenőrzés.

1. A kupolán lévő szakadások rendesen össze vannak-e celluxozva..

2. A zsinórok rendesen megvannak-é csomózva.

3. Elég felest döntötem-e le, hogy a légteret szabadnak lássam..

4. Iszom még egy kicsit, mert előttem éppen startolnak..

5-ös hukk, bocsánat pont. Ellenőrzöm, hogy a leszálló előtti fasor a helyén van-e még..

6.. Ja, ilyen nincs is az ötpontos ellenőrzésben. Affene. Na mindegy, azért ellenőrzöm, hogy a leszállóban hagyott velorexemet ellopták-e már...

7. Na ijjen végképp nincs, na mindegy start előtt iszom még egy felest...

8. Start... Persze, ha feljön a pukola, vagyis kupica...

 

A kupica feljött, hát rókázok egyet...

Mosmá' jöhet a start... De csak a feles után...

 

Miután sikeresen berepültem a típust, a detoxikálóban berendezett baleseti sebészeten ünnepélyesen visszadom az ízekre szakadt ernyőt az eredeti tulajdonosának és begyűjtöm érte a jól megérdemelt pofonokat...

 

 

.ZsL. Creative Commons License 2012.07.12 0 0 227

Van benne valami.

 

És van olyan tünet is, hogy a csukódási hajlam nem függ szorosan össze a csukódásra érzékenységgel. Vagyis vannak ernyők, amelyikek könnyen csukódnak, de nem reagálják le veszélyesen: alig és lassan kezdenek fordulni a csukott oldal felé, így bőven hagynak időt, hogy az utasuk cselekedjen. És vannak, amelyek nehezen csukódnak, de vadul reagálnak utána. Pl. a Gradient "Bright", sokak kedvence, turbulens időben hajlamos rá, hogy néhány szélső cellája csukódjon, de rendszerint újranyílik, mire a pilótája észrevenné, ha észreveszi egyáltalán, mert annyira nem billen meg tőle az ernyő. A Comet régi híres nagyteljesítményűjei, a "CX-Sport", meg a "Discus 3000", nehezen csukódik, de egy kezdődő negyedcsukástól is hevesen fordulva nagyot rántanak oldalra a pilótán. Az más kérdés, hogy gyors reagálással meg lehet fogni, és akkor azonnal nyílik is. Persze az a legjobb, amelyik nehezen csukódik, és azt se reagálja hevesen. Pl. régi kedvencem, a Comet "Discus 2000"-ese a szándékolt féloldalasra csaknem fél méternyi A-heveder lehúzás után volt hajlandó, és benne tartva elég volt egy enyhe ellendőlés, szinte csak fejbiccentés (na jó, elismerem, hogy túl nagy fejem van), hogy irányon maradjon. Az Angel "Voice" épp ellenkezőleg: csukódott, mint a fene, minden kis egyenetlenségtől, ami előfordult a szélben, aztán zsákesésig kellett fékezni (amiből nehezen jött ki), hogy megálljon a forgás és újranyíljon. Igaz, hogy a zsákesésben elég stabilan süllyedt, nem rángatta aléltra a pilótáját, mint némely más típus...

 

Apropó: van nálam egy Comet "CX-Sport", 80-100 kg-ra, DHV-ja nincs, hanem francia ACPUL-tesztje van, amelyik szerint Competition, és még műszakiztatható, vagyis közepesen használt állapotú, narancs színű, ha érdekel valakit az ilyesféle régiség. '92-ben volt nagymenő, sőt világbajnok ernyő. Nem halálernyő, de csak ügyeseknek ajánlom. Sajnos, az idén olyan kevés támogatás jön a Starthely Alaptól, hogy abból nem tudom megalapozni a Fedémesi Siklóernyős Múzeumot, sőt másra sem igen telik...

Hasonló okokból szívesen odaajándékozom egy ügyes B-vizsgára aspiráló 65-70 kg-os sporttársnak, vagy para-ladynek az általam modifikált másik régi kedvencemet: egy Comet eredetű "Discus 3000" származékot (az Inferno "Highlight"-verzió ZsL-verzióját), amelyik fehér mylarbevonatos tetejű és világos piros aljú. Szintén gazdát keres egy ugyanilyen kupolájú, és pilótasúlyú, de kevésbé karcsú Inferno "Charisma", és egy 80-100kg startsúlyra való Comet "Voyager", mely utóbbit egyáltalán nem babráltam meg, de azért jól repül, ha a gazdája nem törekszik a legújabb csúcsmodellre. És van még néhány régiség nálam, pl. egy mérlegkaros hevederű Flight Design "Hot Dream", egy Nova "Trend", egy nagy szürke Comet "CX-II-25", korszerűsített zsinórzattal, aztán ennek a híres (első távrepülő ernyő) Comet CX-nek a legelső kísérleti példánya, szintén modernizált zsinórzattal, bugyirózsaszín kupolával, és egy kb. 70 kilós tanulónak való "CXA" is testkormányos beülővel, mely utóbbi a '80-as évek végén volt divatos 2-3 évig. Egy bizonyos levarrással megszüntettük az ilyen beülő életveszélyességét, tehát nem teljesen eredeti, de jobb is...

Mivel ilyesfajta ernyőket nem szabad eladni, csak ajándékozásról lehet szó, olyannak, aki megérdemli. Ám nem tilos a becsületkasszába bedobni annyi céltámogatást a terep karbantartására, amennyit az ajándékozott jónak lát! Végül: van nálam néhány eladásra rám bízott, eredeti gyári ernyő is, szerény összegért, valamint NZ utolsó, azaz 13. saját varrású ernyője, a ciklámenrózsaszín "Hello Kitty" újszerű állapotban; aki eljön a hétvégén, válogathat!

Előzmény: elpazarolt tehetség (226)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2012.07.12 0 0 226

Ha már repülés kapcsán nem írogatunk, legalább okoskodok egy kicsit.

Szóval, szerintem, nem úgy kell elképzelni a az ernyőkategóriákat hogy a 2-es ernyő az kétszer olyan fürge, és táncolós, meg csukódós, mint az 1-2-es.

Elsősorban azt vizsgálják, amit írnak is hogy milyenek a visszanyílási tulajdonságaik.

És ennek semmi köze ahhoz hogy milyen szívesen táncol,vagy csukódik.

Persze a megnövekvő teljesítmény, megnöveli a sebességét, nem csak a szándékos manővereknek - ugyebár, az ernyő nem gondolatolvasó - hanem minden mozgásnak.

Viszont én úgy tapasztaltam hogy egy ernyő táncolósságát, és csukási hajlamát JOBBAN BEFOLYÁSOLJA A GYÁRTÓ KONCEPCIÓJA, MINT A DHV BESOROLÁSA!

Ezt akár tekinthetjük vitaindítónak is, főleg markáns nézeteltérés esetén :)

.ZsL. Creative Commons License 2012.07.11 0 0 225

Köszi!

(Itt járt a tulaja, és cserébe azért, mert kétszer megröptettem a pici lányát, elfogadta a meglátásomat, hogy a korábban hirdetettnél olcsóbban talán el is kel az ernyő.)

Előzmény: zimi78 (224)
zimi78 Creative Commons License 2012.07.11 0 0 224

Szia Laci!

A hirdetésedhez csatolok egy képet is, hogy lássa a nagyérdemű, hogy nem egy sátorozásramégjóernyő-ről van szó.

 

 

Ervin kupolázott vele márciusban, miközben lefotóztam az ernyőt..

Én repültem vele. Kicsit izeg-mozog, de imádtam..

Előzmény: .ZsL. (222)
.ZsL. Creative Commons License 2012.07.11 0 0 223

...és ajánlott egy jó mentőernyő is.

Az is lesz nálam néhány, hamarosan!

Előzmény: .ZsL. (222)
.ZsL. Creative Commons License 2012.07.11 0 0 222

Independence "Akron" 80-105 kg startsúlyra, nem sokat használt, műszakiztatható állapotban, 110 eFt-ért várja egy DHV 2-esre átülni szándékozó pilóta jelentkezését nálam.

Attól, hogy full 2-es, még nem halálernyő, de az új gazdájának, ha még nincs elég rutinja a 2-esekben, eleinte célszerű kerülni a túl aktív időjárást. Az ernyő "Pilóta 1" fokozatúaknak kipróbálható és megszokható Fedémesen, vásárlás után pedig ajánlott egy alapos biztonságtechnikai tréning...

SzabóPite Creative Commons License 2012.07.11 0 0 221

Beülőt szeretnék venni, 95 kg-os testemre :D

AVA bejön, mert nem herélős fajta... 30-50e HUF-ig kb mentőernyővel vagy anélkül.

ajánlatokat várok: szuperp@freemail.hu-ra

06.30.9244.286

zimi78 Creative Commons License 2012.06.14 0 0 220

Vettem egy gps-el kombinált variót, és ekkor avattam fel. Csak még nem állítottam be rendesen, ezért folyton átesést jelzett, miközben a vartó néha emelést jelzett, néha süllyedést. Szép kis koncert volt, mintha Nintendóztam volna a levegőben..

Előzmény: [mike] (219)
[mike] Creative Commons License 2012.06.14 0 0 219

Mik ezek a sípoló hangok, valami készülék jelzi a levegő mozgását?

Előzmény: zimi78 (213)
zimi78 Creative Commons License 2012.06.11 0 0 218

Egy haverom épp mostanság árulja a szerelését (a megadott linken felülről a 2. hirdetés):

 

http://5mp.eu/web.php?a=pg&o=LZIX0Iqqpe

 

Keveset repült vele, esetleg érdeklődd meg. Egy másik ismerősöm szintén árulja a sazerkóját, azt szintén ott hirdeti majd meg (valószínűleg rajtam keresztül - de ez még elég képlékeny).

Ugyan nekem is van egy eladó ernyőm, megfelelő kategóriában, de azt nagyon alulterheled, ezért nem ajánlom.

Javaslom, majd figyeld az oldalt.

Előzmény: Gliderman (217)
Gliderman Creative Commons License 2012.06.11 0 0 217

Vennék siklóernyőt!

 

Ha valaki tud valami kedvező árú ernyőt ajánlani DHV 1-2 re gondoltam.

2000-2001-2002 v. újabb is lehet.

Főleg az alapokat szeretném megtanulni vele.

Meg kisdombozni.

Jó lenne ha azért tudna repülni.

70-71kg körül vagyok most.

172cm

 

Beülő is érdekelne valami olcsó.

 

Email:  x_vitamin@citromail.hu

zimi78 Creative Commons License 2012.06.10 0 0 216

Ja igen, a Pro Design Effect ára 70ezer Ft.

Előzmény: zimi78 (213)
sandeman Creative Commons License 2012.06.10 0 0 215

Előzmény: sandeman (214)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!