Nem célzottan neked, csak elfelejtettem hogy: a nyerget, csúszkát stb. ugye nem elég leápolni, mert ezeknél maga a dugó marad befeszülve, szorul a féknyomás megszűnése után.
A munkahenger belső falán van a beszúrás, amiben a tömítés csücsül. A tömítés egyrészt kopik és nem egyenletesen: egy enyhén domború felületre csiszolódik. Másrészt oxidálódik alatta a fém és bekerül némi fékfolyadékkal, zsírral kevert por is, ezért a gumi belső átmérője csökkenne, de a dugó miatt nem tud, csak tömörebb és keményebb lesz. Egy idő után már túl nagyot is billen munka közben és elkezdi felkenni magát a dugó oldalára, ha meg sok a kosz, az éles felületű por, akkor a dugó felületén is bemarásokat okoz. Munkafázisban a fékkör nyomása nyilván áttolja szépen a dugót, de visszafelé már nincs akkora depresszió hogy áthúzza vissza a helyére, ezért marad valamennyi nyomás a fékező felületen. És csipog, melegszik, leég.
Ha a felújítás kerül szóba, a full tömítés szettet kell megvenni, szétszedni minimum dugóig és cserélni a karmantyút és porvédőt. De 150e Km felett sokkal célszerűbb a teljes nyerget és munkahengert, azaz a kézifékmechanikát is szétbontani, az ottani tömítéseket is cserélni és takarítás után átkenni. Ha sérült a dugó, acélgyapottal lehet rajta segíteni, de ha így is marad rajta sérülés vagy kráter, akkor kuka.
Mivel egy új féknyereg/munkahenger 16-20-27e között elérhető és pofonegyszerű a csere, nem feltétlenül a felújítás a gazdaságos döntés idő és pénz szempontjából.
Köszönöm szépen a segítő választ. Az utóbbi két-három napban azt vettem észre, hogy megállás előtt, kiveszem sebességből és lassan gurulok (pl. mert mindjárt egy vasúti átjáróhoz érek, vagy le akarok húzódni az út szélére), kb. 20 km/h alatti tempóval, akkor egy fémes hangot hallok, mint, amikor minden fordulatkor vmi hozzáér valamihez. Mindezt azután, hogy kb. lelassítok fékezéssel 20 km/h-ra és onnan lassan gurulok fékezés nélkül. Igaz nem mindig hallani, nem mindig csinálja (vagy nincs hangja). Mintha elölről jönne, de nem vagyok benne biztos még.
Most azt nem érzem, hogy azonnal megállna, befogna, viszont ez a hangjelenség fel-fel bukkan. A kapubejárónk is lejt, de onnan most visszagurul, ha felengedem a féket, azonnal. Viszont pl. egy hete, amikor bevizsgáltattam a felniket/gumikat, akkor lejtős parkolón álltam. Kézifék be volt húzva. Mielőtt elindultam és kiengedtem a kézit, féket benyomtam,de amikor felengedtem, akkor másödpercek múlva indult meg magától. Igaz ez csak egyszer fordult elő, azóta nem.
Az nem létezik, hogy az első fékekkel is valami gond van? Nem vagyok műszaki ember, de a hátsó féktárcsák és a betétek között szemmel látni, hogy van egy minimális távolság. Az első féktárcsákat és betéteket nézve ezt nem mondanám el (2021 februárjában vettem a kocsit, az első fékekhez nem volt nyúlva, csak a hátsókhoz). Laikusként simán azt mondanám, hogy összeér a kettő. Az nem létezik, hogy a jobb első féknél gond van, csak valahogy hátulról érződik ez a rázás dolog valamiért?
Bocsánat a kavargó gondolatokért, tapasztalatokért, köszönök mindenkitől minden eddigi segítséget.
Höh, francért kellett beszélni róla? Visszajött nekem is, baxa meg. :D
Most jöttem haza egy napja Győrből, behalt a jobb hátsó TRW mire leparkoltam itthon, az utolsó 30 Km-en már végig csivitelt. A bal meg eszi a betétet is.
Kukázom mind a kettőt, veszek Maxgear nyergeket.
Két éve az egyik már beragadt és leégette a betéteket, de akkor úgy tűnt hogy csak a kézifék alá került vmi fél fognyira és elő sem jött tegnapig.
Ezek a 38mm-es TRW nyergek (O2 FL, 2012) , a korábbi 41mm volt. A felújításon is agyaltam, de ha kráteres a dugó akkor úgyis kuka. Ilyen infláció mellett meg konkrétan lófütty az alkatrész ára. Szlovákoktól pláne.
Plusz mellé leröppent egy vagy több súly is az egyik első kerékről Csorna környékén, onnantól 130 alatt úgy rázott, hogy ihaj. Ha egyszer beüt a baj, akkor üssön be rendesen, naná.
Az O2 hátsó fékje ilyen, nekem is állandóan fogott. Nyereg csere - felújítottat kell venni, a tiedet meg leadni és majd valaki más megkapja felújítás után.
Amúgy évente kellene szétszedni és megkenni minden mozgó részét.
2008 októberi facelift után már másik nyerget szereltek, úgy emlékszem. De addig a Skoda szerviz elmondása szerint nem volt ritka, hogy füstölő kerékkel érkezett a szervizbe az autó.
Tesztelése nagyon egyszerű:
- piroshoz gurulva a legutolsó pillanatban, amikor még mozog az autó, felengeded a pedált. Ha az autó gurul szabadon, akkor nem fog be a fék. Ha határozottan megáll (ezt érzed a fenekeddel), akkor sajnos fog.
- parkolóhelyen ami kicsit lejt - általában az esővíz elvezetés miatt szoktak lejteni - kiengeded a kéziféket. Ha meggurul, akkor OK. Ha nem gurul vagy csak sok másodperc után, akkor befog.
A tárcsafék alapvetően is olyan, hogy nincs rugó, ami visszahúzza a fékbetéteket a tárcsáról, de ha nincs kenési gondja, akkor magától (mozgástól, rezgéstől) eltávolodik annyira a betét, hogy a fenti jelenségeket nem tapasztalod. Szabadon gurul az autó. Vagy ha érzed is az első pontban írtakat a fenekeddel, ha felengeded a féket vagy kiengeded a kéziféket és meggurul az autó, akkor nincs gond.
Fogd meg egy közepes út után a felnik közepét. Érezni fogod, ha fog valamelyik. Vezetés közben a ragadó munkahengert kompenzálod a kormánnyal, gázzal. Amúgy nem nagyon veszed észre, csak ha csivitel vagy égni kezd.
Végső elkeseredésemben szeretném a segítségeteket kérni, mert már nem tudom, mit tegyek, merre tovább.
Kicsit hosszú lesz a leírás, de a teljes képet szeretném, bemutatni, mi történt eddig.
Van egy 2008-as Octavia 2-esem, kombi, 1,9 pdtdi.
2022 május első hetén a hátsó féktárcsákat és betéteket cserélték az autón. Még ugyanezen a héten kapott új nyári gumikat (Kleber) is. 1-2 hétig csak a környéken mászkáltam vele, max. 100-as tempót mentem vele, semmi problémát nem észleltem. Majd autópályájára felhajtva, éreztem, hogy a jobb hátulja ráz az autónak. Ezután felfigyeltem arra is, hogy ez a rázás alacsonyabb tempónál is jelentkezik, akár 60 km/h-nál, akár 100 km/h-nál, csak nagyon szemfülesnek kell lenni.
Az új gumikat és az alufelniket bevizsgáltattam, rendben vannak. Elmentem rázópados futómű vizsgálatra, ahol a hátsó futóművet rendben találták. Viszont kiderült, hogy a hátsó fékek fognak menet közben, emiatt az újonnan felrakott tárcsák gallyra mentek: kuka. Új hátsó féktárcsák és betétek kerültek fel. Viszont a jobb hátulja továbbra is ráz, igaz már nem olyan embertelenül, mint a fékek ismételt cseréje előtt. 120 km/h alatt szinte nem érezni, de e tempó felett érezni még mindig a rázást.
A kérdésem az lenne, hogy találkozott-e már valaki hasonló problémával? Van-e esetleg valakinek ötlete, merre tovább. Minden eddigi autóm rendben tartottam, szeretném ezt is rendbe hozatni, de tanácstalan vagyok, merre tovább.
Nálunk meg az volt a baj, hogy féklámpa nem aludt ki, folyamatosan világított.
Így szokott. Nekem is csinálta az O1 valamikor régen, gondoltam mielőtt veszek új kapcsolót, a szokásos kontaktspray-s nyakon öntés és intenzív oxidkoptató működtetés adhat neki még egy esélyt. Adott, 10 éve nincs hibajelenség.
Lehet hogy a szobájának az egyik fala tele van ragasztva a kinyomtatott kommentjeitekkel. Ki tudja? Mondjuk ott nehéz mínuszt nyomni.
Hacsak nincs egy ilyen házi mínuszolós nyomogatója amit az anyukája elől dugdos, mint mondjuk egy normálisabb, de túl introvertált faxi ruhákból összefércelt műnője; csak ő valami mínuszokat kattintgató kütyüt rakott össze hurkapálcából meg legóból, vagy ilyesmi. :D
csíkos ne is foglalkozz vele! Ezeknek pont egy ilyen említés okoz kielégülést... Időnként én is bekapok egy-egy ilyen "kitartó" rajongót aki még arra is képes, hogy fórumtémákon át kövessen és minden hozzászólásomra adjon egy mínuszt, de le kell sz@rni őket!
Tegnap este Szerénke ránk ijesztett. Még soha nem kapcsolta be az "EPC" sárga lámpát menet közben, most megtette...
Persze Szolnokon, én meg itt Pesten. Rövid telefonos segítséget kértem Pesterzsébetről, abból az derült ki, hogy a féklámpa kapcsolója lesz a ludas 90%.
Mire hazaértem Szolnokra, nagyobbik fiam kiszerelte, sajnos javíthatatlanul ment tönkre. Este 7-kor persze már sehol semmi.
Ma reggel beszereztünk egy kapcsolót, 4.950Ft-ért adták (utángyártott, a gyári a Delphi volt, ennél rosszabb nem igazán lehet), és beszereltük. Próbakör, a kicsi kocsi érzékelte is, hogy most már rendes kontaktok vannak a fékpedáltól, és szépen ki is kapcsolta az "EPC" lámpát.
Minden nagyon szép, és minden nagyon jó ismét!
:-)
Csak azért írtam le, mert, amióta nálunk van, ez volt az első nem tervezett javítása a Fabiánknak, de szerencsére gyorsan megoldható volt!
Manuális vagy automata lehet, arra most nem emlékszem hogy akkor is Climatic vagy Climatronic néven futottak vagy sem.
Keress valakit a környékeden akinek van egy VCDS diagja és tudja is kezelni. Valami szenzor vagy panel gond lesz, mondjuk behalt a külső hőmérséklet érzékelő és azt hiszi hogy kint mínusz tíz van. Ez hibakódot nem fog adni, de látszik az élő adatokban. Egy bontott klímavezérlő szerintem ötezerből megvan postával, az érzékelők is pár ezres.
Ez történt. A saját szememmel láttam, de nem én vótam! :D Hogy az N280 szelepnek hívják-e, azt amire rádugta, azt nem tudom.
Elküldtek egy klimáshoz, az csinálta meg ezt a tesztet. Elsőre azt mondta, hogy huhu, ha a kompresszor adta meg magát akkor ez többszázezer is lehet, mert ha a kompresszor úgy ment ki, akkor a rendszert telenyomhatta mindenfélével és az új kompresszor is tönkremenne hamar.
De miután ezt megcsinálta ezt a tesztet, elindult a klíma és hideget is fújt. Azt mondta, hogy menjek autóvillamosságihoz, a kompresszornak nincs baja.
Ahova elmentem, ott nagy pörgés volt éppen, azt mondták, hogy a "két rendszám között lesz a hiba", de meg sem nézték, miután mondtam, hogy melyik klímásnál voltam.
Remélem valami egyszerűbb baja van, nem gazdasági totálkár...
Igazából bárhova elmennék megadni neki még egy esélyt.