Miért nem láttam a radaron a Wizz W62208 számú járatát Budapest felé Lutonból (HA-LPJ teljesítette a járatot a mai nap). Odafele tartó járatot még követni is lehetett de a visszafele mintha nem is létezett volna csak a késés ténye volt megjelenítve. Tesóm jött vele haza és teljesen megtévesztett amit a Fligthradar24 mutatott, gyakorlatilag semmit nem lehetett tudni a járatról
Az MTI korábbi értesülését megerősítve Hardy Mihály arról számolt be, hogy délután rövidzárlat keletkezett az irányítótorony elektromos rendszereiben, emiatt a biztosíték lekapcsolt.
Szeged történetesen egy nyilvános reptér (AIP-ben közzétéve stb.), tehát nem olyan könnyű "privatizálni" a 16-os fájnelt.
Ráadásul az eseti légterek engedélyében benne van, hogy magába foglalja-e a környező egyéb légtereket, és pl. a veszélyes vagy ellenőrzött légtereket nem tudja kisajátítani, ezért Vecsés és Pestlőrinc sem reménykedhet.
Azt hogy mi szabad és mi nem....hmmm.... a 90-es (2000-es) években az újdonsült magán-reptértulajdonosok időnként elég durva konfliktusokba kerültek a légijárművekkel - ebből lett pl. terepjárós bekanyarodás a bejelentés nélkül toiuch-and-go-zó repülőgép elé, elég veszélyes játék az iyesmi, jó hogy nagyobb baj nem történt. Gondolom ebből eredhet az, hogy szemet hunynak a reptérüzemeltetők ismétlődő eseti légtérkérelmeik felett a hatóságnál. Ehhez kapcsolódik hogy a ténylegesen üzemelő ejtőernyős eseti légterek mostanában szintén erősebb védelmet kapnak, pont a rossz tapasztalatok alapján - légijármű belép, nincs terve, nem rádiózik, nem szólt telefonon előre (PNR), vagy csak éppen nem figyel arra, hogy már belerepült az ugrató zónába - ezek nemcsak költséges késéseket okoznak az ugratásban, hanem életveszélyes kombináció a forgó légcsavar és a puhatestű ejtőernyős.
Szerintem ha át akarsz repülni Gyúró felett, ma is megteheted, csak a földön előbb hívd fel a megadott számot, hogy terveznek-e tényleges üzemet, a levegőben meg rádiózz egyet a reptér frekijén, és kb. ennyi tényleges korlátozás jelent a dolog. Én nemsokára LHSA-ra készülük, ott ráadásul nem is 5, hanem 12 km-es körben van az eseti légtér, de azért remélem ha viszek egy kis pénzt, beengednek és leszállhatok majd náluk is.
A jó megoldás gondolom az lenne, ha a jogosulatlan reptér-használat is büntethető lenne. De szerintem az nem az, hane polgári jogi perrel lehet csak kezelni. (Kb. 10 év múlva jutsz az 1500 Ft-os leszállási illetékhez, 500.000 Ft-os eljárási illeték + ügyvédi díjért cserébe.)
Ezért kérik "okosban" a "védelmi" zónát, mert annak a megsértése közlekedési szabálysértés és ugorhat a szakszója annak, aki beleszarik.
Mindeközben az égvilágon semmi nem történik ezekben a légterekben, ami tényleg eléggé fonák egy helyzet.
Az mondjuk egyáltalán nem nyugtat meg, hogy az elvileg szabadon használható nem ellenőrzött légtereket (nem a repteret) magáncélból ilyen tartósan el lehet zárni.
Nem az én asztalom, de hasonlót lehet látni pl. Szentkirályszabadján is. Ezek egyfajta védelmi zónák a hívatlan vendégek ellen, akik bejelentkezés nélkü szeretnék igénybe venni a nem-nyilvános repülőteret.
A gyúrói NOTAM ez lehet, a homebriefing-ből másoltam ki:
+Q)LHCC/QRTCA/IV/BO/W/000/055/4723N01845E003B)1507300320 C)1508281733 D)SR-SSE)TEMPORARY RESTRICTED AREA ACTIVATED WITHIN 5KM RADIUS CENTERED AT COORD POINT 472325N 0184527E EXCLUDING LH-D30. DURING THE ACTUAL OPR HRS OF TEMPORARY RESTRICTED AREA ENTERING AND/OR OVERFLYING THIS AIRSPACE ONLY PERMITTED TO PARTICIPANT ACFT. FURTHER INFO ABOUT THE ACTUAL OPR HRS VIA TEL:+36 30 941 4201F)GND G)5500FT AMSL
Itt benne van a telefonszám ahol ténylegesen érdeklődnöd kell, ha át akarod repülni a légteret, vagy le akarsz szállni.
Havonta (30 naponként) megújítják az eseti légtér kérelmet.
Valószínűleg nem az irányítók kompetenciája, de a HC oldalán van a légtérfelhasználási terv. Ezen a légtérfelhasználási terven az eseti légterek között Gyúró R=5 km már igen régen (szerintem az év eleje óta) szerepel "zárkörű rendezvény - private programme" tevékenység megjelöléssel.
Egyrészt jó lehet a buli, ha ilyen sokáig tart, másrészt érdekelne, hogy meddig él még ez az eseti légtér, harmadrészt... (de ezt szerintem sejtitek :) )
A reptér nem hajlandó éjszakás pótlékot fizetni a fények karbantartásáért mint régebben így ezt nappal csinálják pályazárással. Az utasok, pilóták és irányítók legnagyobb örömére :)
Azt sajnos már nem lehet kideríteni, hogy miért fordították ki hamarabb azt az induló Emirates-t, de gyanítom, hogy megvolt az oka, zivatar, egyéb forgalmi ok stb.
Az "RNAV transition to final approach"-ra gondoltam. A radarvektorálás csökkentésére (ill. kiváltására) létrehozott, mind a repülő személyzet, mint a légiforgalmi irányítás számára jobb tervezhetőséget és hatékonyabb forgalom szervezést biztosító RNAV érkezési eljárások kerültek bevezetésre 10 évvel ezelőtt.
Ha már így "felpörgött" a fórum,ismét felteszem az előző kérdésemet. Gyakorlattá tehető volna ez az útvonal a felszállásoknál? Az érintett polgármesterek már évek óta küzdenek az útvonal megváltoztatása érdekében 0 sikerrel. Persze így is maradna repülőgépzajjal terhelt terület,de lényegesen kisebb.