Ez egy nagyon jó alapon nyugvó, remek kottából szarul eljátszott mű.Gyakran unalmas, Sandra kifejezetten irritáló, és a karaktere ugyan ellenszenvesnek van megírva, de azért az alkotói munka része, hogy az ellenszenves karakterrel is azonosuljunk...na ez itt nem sikerül. Tetszik az alapfelállás, hogy csak folyamatában ismerjük meg a gyilkosságot, de a főszereplők ábrázolása túlzó, és csapnivaló....mintha mindenki úgy játszana ahogy épp kedve van, azt is jól eltúlozva. A nyomozónő több napig ugyanabban a ruhában jár, ami lehetne egy geg, de nem az, mert ez nem koherens...egyszerűen nem figyeltek oda. HIénának nevezik a nyomozócsajt, meg hogy mennyire férfias, holott csak hisztérika....eh sokáig lehetne ekézni. Eklatáns példája az elpuskázott lehetőségnek. 10/5
A vámpírkodásnak még volt olyan szerepe, h rácsodálkozzunk az addig szendének tűnő srác karakterére, összezavarodjunk kicsit, ez nekem még belefért. De a sír már túlment egy határon, és ott már nem adott hozzá semmit, az tényleg fölösleges volt.
A zene valóban szuper, pláne hogy You're gorgeous alatt a nő mesélni kezd a brit pophoz kapcsolódó életszakaszáról, és hogy a Pulp Common people-ját (hú, örök kedvenc) róla írták volna :), a legvégén pedig ahogy fölismered az első pár taktus után a számot (amit leírni már nagy spoiler lenne) az biztosan mosolyt csal ki, annyira jó választás.
A Saltburn-ön felbuzdulva megnéztem Fennell első filmjét a Promising Young Woman-t is, és azt kell mondjam, ez a nő tud valamit a rendezésről. Oké, hogy Carey Mulligan játékával simán elviszi az egész filmet, annyira jól hozza le a szerepét, hogy az valami hihetetlen - bájos, szexi, egyetlen, komikus, érzelmes, csalafinta -, de azért kellett ide rendesen a színészvezetés, hogy ez a sok műfaji elemből álló film egész és koherens legyen. És az lett. Érdekes film, a vége marhára megrángat majd, de csak akkor, ha mindaz, ami előtte volt be tudott szippantani. Várom a következő filmjét!
2023-as filmlista, pár régebbi pótlás is van benne.
Ha tartottam volna magam a tavalyi fogadalomhoz, hogy a pontjaim szerinti 5 és alatti filmeket kihagyom, nem vesztettem volna sokat.
Elég szegényes filmes évem volt, bár volt 1-2 jó és több szórakoztató film, de talán ami miatt tényleg érdemes volt elmenni a moziba, az nekem idén az Oppenheimer volt. Persze biztos lesz pár pótlandó, pl a Saltburn már átcsúszik jövő évre, de fent van a megnézendő listámon. Egy-két pontszámot lehet utólag már módosítanék, de hagytam az első benyomás szerinti számokat.
Hidegvér 8/10
Oppenheimer 8/10
Aka 7/10
Dungeons & Dragons: Betyárbecsület 7/10
Halványkék szemek 7/10
Indiana Jones és a sors tárcsája 7/10
Narvik 7/10
Szomorúság háromszöge 7/10
UFO 7/10
3000 év vágyakozás 6/10
Álomország 6/10
Távol a világtól 6/10
65 millió évvel ezelőtt 5/10
Barbie 5/10
Henry Sugar csodálatos története 5/10
Sisu 5/10
Rebel Moon 5/10
A szövetség 5/10
Tyler Rake: Kimenekítés 2 5/10
A pápa ördögűzője 4/10
A menü 4/10
Infinite ?/10
A sziget szellemei ?/10
Heart of Stone ?/10
? - vagy én nem tudtam értékelni, vagy értékelhetetlen volt
Michigani mexikói bevándorlók elszegényedett fia, 1970-ben írt néhány szomorú dallamot a munkásszolidaritásról, az USA-ban 6 darab (!) lemezt ad el, miközben Dél-afrikában nagyobb sztár lesz, mint Elvis. És dalaival szó szerint segít véget vetni a dél-afrikai apartheidnek. Csak hát erről fogalma sincs.
Erről és még nagyon sok másról szól ez a ragyogó dokumentumfilm, léleksimogató, csodálatosan felemelő estét hozott ma este az otthonomba. Nézzétek meg, de ne keressetek rá, ne olvassatok utána, ne nézzetek trailert, semmit se csináljatok, csak nézzétek meg, mert nem lehet kihagyni, felér egy jó thrillerrel. A vérfagyasztóan meglepő fordulatokban bővelkedő, elképesztő sztorit már megint az élet írta és nagy hiba volna bármit elspoilerezni belőle.
Szuper zenék, le fogod tölteni utána. Számos 2012-es "év filmjei" listán láttam korábban, minden elképzelhető díjat besöpört 2013-ban, nyilván az Oscar-t is, ha ez számít. (számít, mert ezek nélkül sosem találok rá)"
Ezt néztük újra, mert barátok kértek valemit, amit így lehet szilveszter előtt, egy jó primitivo borral vagy néhány bourbonnel és nagyon jól meg leszünk lelkileg csinálódva utána.
Továbbra is, egészen lenyűgöző, áll-leejtős csodálatos mozi. A végén persze, szem nem maradt szárazon. Felemelő, remek doksi. Bárkinek mutatom meg, mindenkit végtelenül lenyűgöz és Rodriguez rajongóvá lesz tőle.
Nagyon figyeltem, hogy ne legyek spoileres. Nem is írtam semmi olyat. Most újra elolvastam, semmi spoilereset nem írtam. Nem tudom, mire gondolsz, de inkább ne is vitassuk meg, mert az már tényleg spoileres lesz.
Saltburn (SPOILERES) - alapvetően egyetértek, a mezőnyből eléggé kiemelkedő darab, a vámpírkodós és sírbaszós jelenet eléggé öncélú, vagyis céltalan, nem is értettem miért volt rá szükség, mert egyébként azok nélkül is teljesen érthető volt, hogy az érzelmi abnormalitásnak milyen hatásai vannak az egyénre. Amúgy nekem a film első felében nagyon Veszélyes viszonyok érzésem volt és azt hittem akkor, hogy teljesen ez az irány lesz és megmaradunk az érzelemmel való játszadozásnál. Aztán teljesen be Talented Mr. Ripley-sedett. Zeneileg telitalálat a film, a finom popkultúrális kikacsintások is színt vittek a filmbe, összességében faszán összerakott, nem mindennapi film lett ez. Keoghan gyerek nekem továbbra is totál freak, nem tudom nagyon emberközeli szerepben elképzelni, de lepjen meg.
Én szokás szerint hagytam az év végére is nagyágyúkat (lásd alább, illetve a nálad is jól szereplő May December-t is még idén meg kéne csinálnom), szóval még 1-2 napot várok a listámmal :)
Egy zuhanás anatómiája / Anatomy of a Fall / Anatomie d'une chute
Év végén jellemzően szaladok már az eredmény után, és kényszeresen valami baromi erős filmet akarok MÉG IDÉN behúzni :D Kb május (Cannes) óta akarnám ezt is megnézni, szerintem jól időzítettem, igazán emlékezetes darab. Ugyebár történik egy furcsa haláleset és az a gimmick, hogy a néző nem tudja, hogy az egy gyilkosság, vagy baleset volt-e. Ez a kérdés lebeg végig a filmen, nagyon izgalmasan, folyamatosan csepegnek a további infók, emlékek idéződnek fel, remekbeszabottak a tárgyalótermes részek és én tényleg egyfolytában billegtem, hogy melyik lehetett az esemény valódi forgatókönyve. De közben, most mondanám, hogy észrevétlenül, de nagyon is észreveteti magát a jelenség: túlnő a film ezen, és remek mélylélektani drámává változik. Nagyon érdekes, ahogy vak gyermeket nevelő pár viszonya alakult (fall!), a kapcsolati dominanciájuk. És mindaz a lelki megélés is, amin a vádlott vagy egy szemtanú végigmegy (fall!) egy hosszabb tárgyalássorozat alatt, miközben az igazságot kutatják, avagy takarják, ahogy abból valami mindig türemkedik a felszínre. Hála mindezért Sandra Hüller lélegzetállító, kifogástalan játékának! 9 / 10
Az egy igen különleges film volt számomra. Elsőre is teljesen jól elvoltam vele, aztán úgy alakult, hogy megnéztem még egyszer és akkor ütött be igazán. :)
Hadd kötekedjek: Tár, A csendes lány, Babylon, Szörnyetegek, Nyolc hegy - ezeket én is láttam (jó, a Tár-t csak félóráig :D), de ezek nem 2022-es filmek?
Minden évben érdeklődve olvasom/várom az összefoglalódat. (És kicsit irigykedve is.) Érdekes látni a pontozásodat is, ami óhatatlanul egyedi, (mint mindenkinél). Minden évben tudok belőle meríteni ötleteket, amiért külön köszi .-) !
Idén egy képzeletbeli reset gomb megnyomás után újra nekiugrottam az 1001 film, amit látnod kell... című könyvnek, de ezúttal az elejétől. Lassan haladok, de sokkal jobban élveztem a némafilmeket, mint amire számítottam. Idén sokat jártam filmklubba, ami egy csomó újrázással is együtt járt, de ezek szerencsére mind kiváló filmek voltak. Mindezek mellett az aktuális filmekkel is igyekeztem haladni, így év végére össze is állt egy korrekt top10-es lista.
Ezeket a filmeket láttam 2023-ban:
5 - Fehér zaj (2022) 6 - A Fabelman család (2022) 8 - Metropolis (1927) 8 - Play - Gyerekjáték? (2011) 7 - Akaratlanul (2008) 6 - A menü (2022) 6 - Fresh (2022) 6 - Argentína, 1985 (2022) 8 - RRR (2022) 7 - Resurrection (2022) 8 - Petite maman (2021) 10 - Isten földje (2022) 8 - Babylon (2022) 7 - A legfehérebb nap (2019) 8,5 - Cherbourg-i esernyők (1964) 8 - A rocheforti kisasszonyok (1967) 6 - A zenevonat (1953) 8,5 - Piros cipellők (1948) 7 - Csodálatos teremtmények (2022) 7,5 - Körbe-körbe (1950) 8 - Diadalmas szerelem (1946) 8 - A csendes lány (2022) 6 - A fény birodalma (2022) 8,5 - Tár (2022) 5 - A bálna (2022) 7,5 - Havasgáld (2021) 8 - Helyszíni szemle (1968) 8 - Cigarettes and Coffee (2004) rövid 7,5 - IÁ (2022) 9 - Vortex (2021) 9 - Az ölés aktusa (2012) 8 - A csend képe (2014) 4 - The Son (2022) 5 - A bostoni fojtogató (2023) 6 - Az ember, aki Ottónak hívnak (2022) 8 - Larry (2022) 6 - A szerelem ösvényein (2020) 8 - Rendszerhiba (2023) 8,5 - Szolgálatkészség (2012) 8 - Vasárnap hat órakor (1966) 8 - Still: A Michael J. Fox Movie (2023) 7 - Rosszul vagyok magamtól (2022) 7,5 - Külön falka (2021) 6 - Gimiboszi (1999) 7,5 - A vád (2021) 4 - Kopogás a kunyhóban (2023) 6 - A Francia Kiadás (2021) 5 - Tyler Rake: A kimenekítés (2020) 6 - Asteroid City (2023) 8 - A rodeós (2017) 8 - Háromezer számozott darab (2022) 9 - Oppenheimer (2023) 8,5 - Ema (2019) 6 - Barbie (2023) 7,5 - Az imposztor (2012) 6 - Pálmafák és cselszövés (2022) 6 - Kivert kutyák (2023) 7 - The Woodsman (2004) 9 - Előző életek (2023) 8 - Szörnyetegek (2022) 7 - Akkor éjjel (2022) 7 - Berlin felett az ég (1987) 7 - Megfojtott virágok (2023) 7 - Blue Jay (2016) 7,5 - Flora és fia (2023) 8 - A gyilkos (2023) 8 - The Holdovers (2023) 8,5 - R.M.N. (2022) 7 - Nyolc hegy (2022) 8 - Egy zuhanás anatómiája (2023) 7 - Tűzpiros égbolt (2023) 4 - A szabadság hangja (2022) 8 - Saint Omer (2022) 8 - May December (2023) 7,5 - Saját erdő (2022) 6 - Air - Harc a legendáért (2022) 8 - Hat hét (2022) 7 - NYAD (2023) 6 - Priscilla (2023) 3 - Csendes éj (2023) 6 - A Grincs (2018) 7 - Saltburn (2023) 5 - Godzilla Minus One (2023)
Újrázások: 10 - Lavina (2014) 9 - Ének az esőben (1952) 10 - Kaliforniai álom (2016) 9 - Nem vénnek való vidék (2007) 8 - Spotlight - Egy nyomozás részletei (2015) 8 - Paterson (2016) 8,5 - The Master (2012) 9 - Vérző olaj (2007) 9 - A nő (2013) 8 - Emberek és istenek (2010) 10 - Aftersun (2022) 8 - Rossz versek (2018) 8 - Isten hozott az Isten háta mögött (2008) 10 - Rejtély (2005)
1001 film: 10 - Utazás a Holdba (1902) 8 - A nagy vonatrablás (1903) 8,5 - Egy nemzet születése (1915) 5 - Vámpírok (1915) 8,5 - Türelmetlenség (1915) 10 - Dr. Caligari (1919) 7 - Letört bimbók (1919) 6 - Közöttünk történt (1920) 8 - Árvák a viharban (1921) 8,5 - A halál kocsisa (1921) 6 - A mosolygó Madame Beudet (1922) 7 - Nanuk, az eszkimó (1922) 8,5 - Nosferatu (1922)
2023 TOP10: 1. Előző életek /Celine Song/ 9 2. Oppenheimer /Christopher Nolan/ 9 3. Tár /Todd Field/ 8,5 4. R.M.N. /Cristian Mungiu/ 8,5 5. A csendes lány /Colm Bairéad/ 8 6. Babylon /Damien Chazelle/ 8 7. Szörnyetegek /Rodrigo Sorogoyen/ 8 8. May December /Todd Haynes/ 8 9. The Holdovers /Alexander Payne/ 8 10. The Killer /David Fincher/ 8
Futottak még: Egy zuhanás anatómiája, Saint Omer, Hat hét, A vád, IÁ, Nyolc hegy, Megfojott virágok
Close - Noomi Rapace miatt néztem rá tegnap, valahogy nem került a szemem elé ez a 2019-es film eleddig. Egy milliárdos cégtulajdonos meghal, utána marad a lánya és második felesége, aki egyben cégtársa is. Az öreg a lányára hagyja részvényeit, aminek senki sem örül, látszólag mindenkinek az lenne a legjobb, ha nem élne. Ezért felbérelnek mellé egy bodyguard-ot (Repace), hogy szállítsa el egy védett házba. Innen kezdődik az ámokfutás, mindenki vadászik rájuk. Elvileg tök jó kis film lenne, de sajna elveszti az erejét kábé a közepénél. Egyszer nézhető, vannak jó pillanatai.
Tegnap ezt is újranéztük családilag, igen, mi így karácsonyozunk. :D Na most annak ellenére, hogy nekem ez a kedvenc Wes Anderson filmem, valahogy összességében sokkal kevésbé tetszett már, mint első alkalommal. Igazából a WA designt leszámítva semmiféle nagy truvájt nem éreztem immár ebben sem. Kár.