A múltkutatáshoz kis segítség, akinek nincs előfizetése az Arcanumhoz:
Könyvfesztivál ideje alatt ingyen elérhető sajtóadatbázisunk. Szeptember 28. és október 1. között nemcsak adatbázisunkat próbálhatja ki ingyen, hanem személyesen találkozhat az Arcanum munkatársaival a Millenárison
Újabb kérdés foglalkoztat: hol voltak, hol lehettek az óbudai trolibusznak megállói? A két végállomás ugyebár megvan, "Vörösvári út, villamos végállomás" és "Óbudai Temető" (ez tulajdonképpen a zsidótemető volt), előtte biztosan kellett lenni megállónak az "Óbudai Temető, Pomázi út"-nál. Esetleg a kettő között a "Demjan Téglagyár" (a mai ATI buszmegálló)* környékén? Beljebb az "Óbudai Mészégető- és Gőztéglagyár" jöhet számításba, aztán "Bojtár utca" valahol? Távolságok alapján "érkezése lehet" még a mai benzinkút külső felénél**, a "Csillagvölgyi út"-nál esetleg...
Nemigen lehetett ez akkoriban sem egy sűrűn lakott terület, ezért gondolom, hogy inkább az akkori ipari üzemek környékén volt indokolt megállóhelyet létesíteni...
* Ez elég közel lenne a végállomáshoz, de ki tudja...
** Itt az útpálya a mai benzinkutat kiszolgáló be- és kihajtó út volt akkoriban, magát a mostani útpályát valamikor a hatvanas évek legvégén építhették, amikor a benzinkutat is. Legalábbis így gondolom...
Volt olyan, hogy "falézolás". Ez is valami építőipari dolog volt.
Meg bánya, Vorlesen. Felolvasták, melyik csapat/brigád hova fog menni dolgozni. Később már magát a helyiséget is faléznak hívták, ahol ezt szokták megtartani.
Igen, ilyesmire gondoltam azóta én is. A kerékpárversenyeknél a követő motorok a helikopterekre adják fel a jelet, azok pedig - nagy magasságból - jól "rálátnak" kábé mindenre. Meg ott a teljes táv- és időtartamhoz képest rövid időre szakad meg az adás az alagutakban. Itt valószínűleg a kinti fix kamerákkal kapcsolatban lehettek a relék, hogy folyamatos legyen a közvetítés. Mindenesetre jó volt látni ezt a műszaki megoldást! :-)
Itt egy alagút van, a kerékpárversenyeknél meg kismillió. Ennek az egynek a végére, jobb esetben mindkét végére tettek egy relé állomást, amin továbbítja a hozzá eljutó jelet a központba.
Monacóban is képesek az F1-es autók fedélezti kamerájával adni a teljes kört alagutastól mindenestől, szerintem az Alagút egyszerűen nincs olyan mélyen hogy a jelek ne jussanak ki onnan/be oda.
Talán nem vagyok normális, hogy szombat reggel ilyen korán kelek - meg nem is igazán érdekel az atlétika -, de nézem a maratont. És nem értem, hogy hogyan tudunk az Alagútból élőben közvetíteni. Nem, nem fix, "drótozott" kamerákkal, hanem motorról, haladás közben. Ez még a nagy háromhetes kerékpárversenyeken sem szokott sikerülni, az alagutas, aluljárós helyeken összeesik a kép, inkább átváltanak valami külsőre; itt viszont rezzenéstelenül megy a kép tovább. Mit tudunk, amit ott nem?
Minden (volt) bányásztelepülésen ismerték és használták. Talán a bányászat volt a legnagyobb mértékben tele német kifejezésekkel. Van is német-magyar bányászati szakszótár a Neten.
Srácok, mit jelent pontosan a "sihna" (régi magyar) szó? Miért nem találok erre semmit a neten? Nagy vonalakban érteni vélem, valami "bányászműszak" lehet - Jókainál is előfordul a Fekete gyémántokban (a filmben legalább egyszer elhangzik), de ilyen szót nem ismer a web...
Jól látom én itt, ezen a képen (rendszámos topic), hogy a Rákóczi úti villamosoknak a Huszár/Berzsenyi utcánál IS, és a Szövetség utcánál IS volt megállójuk? Az megvan, hogy ebben az időszakban a Baross téren a körforgalomhoz viszonylag közel, a Rottenbiller utca és a Bethlen Gábor utca között volt a következő, aztán még a Verseny utca előtt is egy, a Thököly úton, a Keleti indulási oldalában (vagy itt csak végállomási forduló volt?). Ez így összesen négy, elég közel levő megálló... :-o
A másikra, a kisföldalattis felvetésemre tud valaki választ? Napok óta kutatom az "irodalmat", de az arcanum archívumában sem találtam eddig cikket a napilapok híreiben erről. Pedig annyira élénken él az emlékeimben, hogy ennek a három állomásoknak a (Hősök tere felőli) végében az átépítésekor ki lehet látni a felszínre. És ha ez valóban 4-5 évvel a vonal meghosszabbítása előtt történt, ekkor már tudni kellett, hogy az új szerelvények milyen hosszúak lesznek. Holott arra találtam információt, hogy a Ganz-szerelvényeket 1971-72 körül kezdték tervezni/építeni...
Igazad lehet. Miután - én is írtam - a golyók nem tudják, hogy az előző húzáson mi jött ki (akár aznapi előzőn, akár 1 vagy 10 évvel korábban), ugyanakkora esélye van egy adott számkombinációnak minden húzásnál, mint bármelyik másiknak...
Azért nem, mert te nem hat (hét) bizonyos számot akarsz kétszer eltalálni (nem fix számokkal akarsz két egymás utáni héten legalább egy hatost), csak még egyszer szeretnéd mindig a múlthetieket. Magyarán az első héten tök mindegy, hogy mit húznak ki, te azt fogod a következőn megjátszani. Innen meg pont akkor a a valószínűsége, mint egy "sima" hattalálatosnak.
Annak, hogy minden kihúzott számot egyszer eltalálok, a valószínűsége 1:6 724 520. [(35*34*33*32*31*30*29)/(7!), hiszen a sorrend mindegy]. Annak, hogy még egyszer, nem ennek a négyzete? Csak kérdezem...
Ha jól számolom, akkor tényleg nem sok. Az előző hét adott, azzal nem foglalkozunk, csak a második hetet nézzük. Hat szám egyezik a hétből, akkor az első húzásnál 7, a másodiknál 6, a harmadiknál 5, stb. lehetőséged van, hogy "jó" szám jöjjön ki. Ez 7*6*5*4*3*2 jó lehetőség, azaz 7!=5040.
Az összes lehetőségek száma meg a hat húzás alatt 35*34*33*32*31*30. Ez 1169 millió. A valószínűség tehát 1:4 millióhoz.
Mint az közismert (nem, Safranek nem gúnyolódik, legalábbis ezen a topikon nem), a "kisföldalatti" 1972-73-as átépítésekor a három legrövidebb (23,6 m-es) állomását, a Bajza utcát, a (Kodály) Köröndöt és a Vörösmarty utcát meghosszabbították az új, 30 méteres csuklós szerelvények miatt. Azonban sehol nem találtam a neten arra utalást, hogy ezt _pontosan_ mikor végezték el. Emlékeimben él az a megfigyelés, hogy az említett megállóknál a felszínre ki lehet látni a "napvilágra" az egyik végében (amikor a födémet elbontották), de ennek 1967-68 körül kellett lennie, mert akkoriban voltam "napi vendég" a földalatti vonalán (óvodába járás miatt).
Tehát a kérdésem: lehetséges-e, hogy az állomásokat már ennyi évvel korábban kibontották a hosszabbítás miatt? A gugli ebben nem igazán "barátom", a metrós oldalakon is csak annyi információt találtam, hogy az átépítéshez, hosszabbításhoz kapcsolódóan ezt a három állomást szerkezetében meghosszabbították.
[A későbbiekre, az új, csuklós szerelvények 1972-73-as felszíni próbajárataira a Bosnyák tér és az Örs vezér tere között már szintén határozottan emlékszem (utaztam is az új szerelvényekkel ott) - de ez egy másik történet...]
Mekkora esély van arra, hogy a skandináv lottó heti két (kézi és gépi) sorsolásán _szinte_ ugyanazok a számok "jönnek ki"?
Tegnap ugyanis ez történt.
A két sorsolás nyerőszámai:
1. húzás: 3, 4, 10, 17, 29, 31, 33.
2. húzás: 4, 10, 17, 18, 29, 31, 33.
Szóval, csak abban különbözik a két "véletlenszerű" húzás, hogy a második "sorsoláson" a 3-as helyett a 18-as "jött ki". Na, most akkor mit gondoljon az ember a "szerencséről"? :-/
(Értem én, hogy a golyók nem tudják, hogy az előző héten/húzáskor melyik lett kihúzva már, tehát ugyanakkora eséllyel játszik mindegyik, de ez azért valahol ... hmmm ... furcsa ...)
Tatabányán is. Csak akkor nyitották ki, mikor az úri közönség leszállni akaró része leszállt; akkor rögtön össze is keveredett a felszállni kívánókkal. Olyan tumultuózus jelenetek alakultak ki, mint az Úttörővasúton. Aki jobban tudott könyökölni, az jutott előbbre, mint az életben másfelé is. Ezt néhányszor átéltem, aztán rájöttem, hogy a bekerített részen kívül is lehet várakozni.