Történt lényeges: a SZU elvesztette a rohadt nagy versenyt, ami az egész eszeveszett fejlesztést hajtotta a hatvanas években, aztán maga a SZU is elpusztult.
Most azért van egyre nagyobb mozgolódás, mert szép lassan (?) új verseny közepén vagyunk: Kína és a többiek..
Minimál megoldásba elég kábelekkel összekötött két modul(ok). A Potyautas/ Stoaway c. filmben van ilyenre példa (az egy Mars cycler pont, Scott Manley közreműködött a dizájnjában).
egyelőre még nem vittek Föld körülire semmit, a Gravity ring lesz az első, amit - ha jól emlékszem - az ISS-től nem messze terveznek megépíteni. (a Voyager (korábban von Braun) állomás nagyon ambíciózus, de az még nagyon messze van)
A stratégiájuk fontos része a Föld körüli pályán szerelés, amire kidolgoztak módszert és hozzá való gépeket, amiből prototípust már készítettek.
Nem értem, miért nem kísérletezik senki a földi gravitációnak az üreszköz megforgatásával való helyettesítésével.
Ennek több oka is lehet. Egy kb 100m-es sugarú "óriáskerékkel" ami 20 másodpercenként fordul egyet, meg lehetne valósítani az 1G-t. Viszont ekkora szerkezetet az űrben lehetne csak összeszerelni eléggé speciális munkakörülmények között, másrészt piszok sokba kerülne. Ennek a szerkezetnek "anyaűrhajóként" kellene üzemelnie marskomppal, illetve földkomppal, hogy az oda-vissza utazásra is alkalmas legyen.
A Marson egészen más körülmények vannak az ejtőernyők számára, mint itt a Földön. Azt itt senkinek nem lesz könnyű lemodelleznie, mindenképpen egy lutri lesz az ejtőernyő-rendszer éles, marsi kipróbálása.
Nem értem, miért nem kísérletezik senki a földi gravitációnak az üreszköz megforgatásával való helyettesítésével.
Attól tartok, ahogy a dolgok már évtizedek óta tolódnak, végül a Mars-utazás a következő nagy háború után huszonöt évvel valósul majd meg, ha nem válik az emberiség maradáka okos, kőszerszám használó fajjá.
A James Webb teleszkóppal is már annyit tökölődnek, és annyi pénzt tesznek a projektbe, hogy szinte törvényszerű a katasztrofális végkifejlet, a karma nem tököl.
Épp van egy javaslatom az EDA orosz hajtóműves videóval kapcsolatban, amihez egy prototípus weboldalat csinálok, talán felkerül majd a weboldalára, majd meglátjuk, hogy mennyire tetszik nekik.
És készül az oldalam, amin össze lesz szedve az összes WAI (és más űr témás) videó, mindegyikhez megadva, hogy milyen nyelvű feliratok vannak hozzá. Ez kicsit elakadt, mert az ingyenes webhost ahol csináltam épp nem mutatja az oldalaimat.. :D Ha van jó javaslatod, hogy hol csináljam, elő vele! :)
Szerintem azért várjuk ki a dolgot. Csak lépésenként: először legyen egy Föld körüli teszt, amiben is először menjen fel rendesen elég magasra, elég sebességgel. Utána jöhet, hogy túléli egyben a légkörbe visszatérést, aztán jöhet, hogy leszáll, ahova kell (először az óceánba teszik le, soft splashdown, majd ha már frankón, pontosan megy, akkor jöhet a "chopstick"/"evőpálcikás" elkapás), aztán jöhet az, hogy a Raptorok úgy élik túl a léfkört, leszállást, hogy lehessen velük repülni ismét.
Mondjuk, mint a Falcon 9 esetében, ha műholdakat (mondjuk 300-400 Starlinket) állít pályára, akkor a leszállás másodlagos célkitűzés. Persze, ha az indító állásra érkezik (Mechazilla), akkor ott nem szerencsés, ha nem sikeres.
Mondjuk Musk már régóta mondogatta, hogy csak a kiindulási érték a 100 tonna és onnantól majd pofozgatják még ezt felfelé rendesen. Hát már meg is kezdték.
Igen, 100t volt először a bejelentett, de azóta két dolog történt: a Raptorok (Raptor 2) jobbak/erősebbek, mint eredetlieg kinézett és nem 29 Raptor lesz a Super Heavy-n, hanem 33. Így számolgatva meglehet a 150t is, de 100t-nál biztosan több.
Kicsit furán lett lefordítva az eredeti angol szöveg.
Persze, csak kicsit fanyalgok, de különben jó lett. :)
Igazából azért van benne pár kisebb hiba. Pl. a SpinLaunch 200kg-ot képes Föld körüli pályára állítani, nem a kis rakéta lesz 200 kg - ahogy a szövegben először elhangzik (később helyesen van megemlítve a hasznos tömeg kapacitás Föld körüli pályára).
A DART küldetésnél a célpont az aszteroida kis holdja, nem pedig az aszteroida (ahogy egyszer elhangzik).
A Starship 150t-t fog kb tudni, nem 100t-át.
fordítás: "Elontól már kaptunk pár hintést." :)
Hogy milyen lesz a Starship belseje, arról még csak találgatások vannak, és gondolom hintések. :)
Meg nem lenne olyan nagy baj, ha fel lenne tüntetve, hogy a grafikák, animációk pontosan kitől vannak. (az a logó, ami a Starshipes animáción a sarokban látszik, az nem az eredeti, csak egy csatornáé, ami átvette, és nem tüntette fel, hog kitől van). Ha jól emlékszem ez egy ErcxSpace csinálta, különben. Egyébként a smallstars videójában lett ez bemutatva pont ilyen módon.
Összességében azt mondom, hogy egy review, egy átnézés kellene, mielőtt fel van véve az anyag.
Egyébként tetszett, hogy mik lettek összeszedve egy hírcsokorba.
--------
A DART küldetésről Mikko (Total Space Network) is vett fel egy videót, aminek a magyar feliratozását megígértem, és meg is fogom csinálni (az angolt már megcsináltam). Ő kicsit technikaibb módon tálalja ugyanezt, talán kicsit részletesebben.
Van még egy közös videónk Mikko-val, amit a hét végén rögzítettünk, és a Starshipről, mint lehetséges holdbázisról valamint a SpinLaunchról is beszélgetünk. Egyelőre ezen még dolgozik Mikko, tesz bele animációkat, képeket és videórészleteket. Ha elkészül, belinkelem itt.
off: "Bár az (közúti járműközlekedés) létkérdés." Azért erre nem vennék mérget. Egy része szükséges, de pl. ha csak és kizárólag teherautók közlekednének az utakon, attól még az emberek élete nem kerülne veszélybe. Lenne élelmiszer, csak nem autóval járnának boltba a népek, hanem gyalogosan, vagy biciklivel. Tömegközlekedéssel is szépen el lehet krajcolni mindenhova, csak kevésbé kényelmes (bár itt van + és - is a mérlegen).