Nem baki, de ha már magyar szereplés: Flash Forwardban is volt egy fuldokló magyar lány, aki magyarul kiabálta, hogy nem tudok úszni :) Kíváncsi vagyok, hogy szinkronizálták ezt le.
Tegnap a TV2 kanális leadta a Vasember c. filmet.Abban volt egy jeklenet amikor az afgán tálibok vagy kik döngetnek egy vasajtót ami mögött a cimszereplö meg egy másik faszi van. Közben afgánul ordibálnak.Nos,néhány LENGYEL mondat is becsúszott közbe. Pl:Co ti robisz? Te mit csinálsz? . Volt még másik is de arra már nem emlékszem ,hogy mi.
Folyt. .................. 5. kép. Sarapov és Zseglov ismét lötyög tovább. Megint elúszik az ablak előtt a depó bejárata előtt álló házikó...
6. kép. Mellesleg a házikó. Ez a kis pavilon egészen a 90-es évek végéig fennállt, mint a fővárosi közlekedési múzeum bejárati pavilponja. Akkor tette tönkre a környéket Luzskov moszkvai polgármester, tönkrebacarintva mindent a függővasútjával:((( Mára már nem maradt fenn...:(
7. kép. Az ablak mögött, a villamos vonalával párhuzamosan fut még egy sínpár. Moszkvában sehol sincs olyan sínpár, amely a normális villamosvonal menetszerinti jobboldalán futna.
8. kép. Elkapják Kirpicsot, a zsebest. Az ablak mögött ismét megjelenik a pavilon...
...Elkezdtem nézni pár régi szovjet filmet. Hm... Kezdtem a kedvencemmel (,,A találkozó helye változatlan...") ami Magyarországon anno úgy ment, mint a ,,Fekete Macska bandája". Vlagyimir Viszockijjal a főszerepben... Az események valamikor 45-47 között játszódnak. Elkezdtem nézni pár haverommal, és találtunk jópár bakit, de egyben egy komoly történelmi kutatást is végeztek a fiúk. Az eredmény: nem is annyira bakiparádé, mint bakiparádé, kortanulmány, várostörténeti és történelmi kutatás... Nos, az eredmény... (Elkezdem, majd lassan töltöm fel).
Még nem is olyan rég totálisan hidegen hagyott a film - mindössze megmaradtak bennem távoli gyermekkoromból az éjszakai üldözéses jelenetek, majd a teherautó Moszkva-folyóban történt landolása. Esetleg a híres, azóta is közszájon keringő kifejezés: ,,Hát van egy ábrázatod, Sarapov." Őszintén szólva a brezsnyevi idők alkotásai (ritka kivétellel) inkább ellenszenvet váltanak ki belőlem, mint sem érdeklődést vagy együttérzést (ritka kivétellel! Azért Suksin az Suksin, és Bondarcsuk sem kutya). A ,,fekete Macska bandájából" szinte sütnek a hetvenes évek: kissé nyugodtak, kissé naívak, és közepesen jólakottak. A szepelő-típusok több, mint fele éppen ezt az időszakot tükrözi; nyoma sincs az éhes, szakadt, a háború mocskából éppen kikászálódó negyvenes évek végének. De! De... A film mégis rendkívül jó dramaturgiával bír, rendkívül erős és jó színészekkel játszatták, egy fikarcnyi sincs benne a hetvenes évekbeli szovjet filmek haltúrájából. A részletekre is igyekeztek odafigyelni, és olcsó dramaturgiai fogások sincsenek benne. Eleinte nem is akartuk boncolgatni a filmet. Egyrészt, úgy tűnt, hogy ezt a kérdést már elég jól kitárgyalták, másrészt - eléggé nagy butaság ,,szétszedni" egy olyan filmet, amelyben nyilvánvalóan más korba próbálták átrakni az akkori realitásokat (terep, építészet, stb.). Az ,,Ü-hadművelet" hatvanas években készült vígjátékkal ebből a szempontból jóval egyszerűbb volt a felállás. Akkor kezdtük el komolyabbra venni a figurát, amikor váratlanul elkezdtük felismerni a forgatási helyszíneket, többek között a ,,Kirpics" zsebtolvaj elfogásának környékét. A villamos ugyan azon az útvonalon megy végig a filmben, mint amelyen Surik és Lida (,,Ü-hadművelet") is utaznak!:) Azaz, a volt 1. Mezőgazdasági úton, a hajdan volt, Bauman nevét viselő villamos-depónál!...
Nos, kezdjünk bele. Egy hetvenes években forgatott film, 1945-46-ról...
1. kép. A villamosos jelenet. Zseglov és Sarapov lötyög a villamoson. Az ablak mögött először úszik el a Bauman nevét viselő depó kis házikója, előtte egy piros, jellegzetesen 70-es évekbeli telefonfülkével.
2. kép. A felvételen a KM №2170 villamos játsza, mely mára már a múzeumban sem maradt meg. A 90-es évek elején egyszerűen szétrohadt, és lebontották.:( QA Szokolnyiki kerület főútját itt a depó szolgálati vágányai játszák (A VDNH közelében található)..
3. kép. A 29 járat villamosa 1919 óta nem közlekedett a Szokolnyiki útvonalon (ahol a filmjelenet játszódik). 1945-ben a 29 járat útvonala: Mihalkovo - Marjina Roscsa (a város másik vége).
4. kép. Hatalmas respect a filmeseknek! A felvételen az egyik utas ,,Moszkovszkij Bolsevik" újságot olvas, amely csak 1950-től lett ,,Moszkovszkaja Pravda"! +10 pont az apróságért!
Az a lényeg, hogy a Monty Python Repülő Cirkusza, más korabeli brit tévésorozatokhoz hasonlóan úgy készült, hogy a belső jeleneteket stúdióban rögzítették, tévés kamerával, míg a külső jeleneteket hagyományos filmes kamerával (emiatt elég látványos különbség is szokott lenni képminőség tekintetében).
Az ominózus jelenet stúdióban játszódott, amikor viszont az egyik szereplő kipillantott az ajtón, filmre véve volt látható, ekkor ijedten körülnézett minden ajtón, és megállapította, hogy filmmel vannak körülvéve. Ekkor indult meg a szereplők menekülése, ami úgy ért véget, hogy a felrobbant házból kimásztak.
Erre mondtam, hogy a megmenekülés is filmre vett külső jelenet volt, tehát lényegében nem sikerült a film elől elmenekülniük. :D
Nekem a Repülő Cirkuszban az tűnik bakinak, amikor az egyik részben egy stúdióban felvett jelenet szereplői menekülni kezdenek, mert észreveszik, hogy filmmel vették őket körül.
A menekülés úgy ér véget, hogy egy felrobbanó épületből kimásznak. Csakhogy a jelenet filmen játszódik.
De amiért idejöttem, az egy -szerintem - kapitális baki a Gyilkos elmék c. sorozatból. Az epizód lényege, hogy egy pedofil pasas egy éves korában elrabolt egy kisifút, és azóta fiaként neveli, hogy 5-6 évesen eladja. Amikor a történetbe kapcsolódunk, épp az interneten lehet licitálni a gyerekre. A sztoriból kiderül, hogy a kisfiút egy éve egy olyan szobába tartja, amit a gyerek köré épített. Többször látjuk a szobát. Nincs rajta egy ajtó, egy ablak, semmi. Amikor lejár az árverés, és a pasas el akarja vinni a gyereket a vevőhöz, ő se nyit ki semmit, hanem fog egy nagy pörölyt, amivel szétveri a "gyerekszoba" falát.
Ha a higiéniai kérdéseket nem is nézem: hogy kapott enni egy éven keresztül a gyerek egy olyan szobácskában, aminek semmilyen ki-bejárata nincs? Pótapu minden nap betörte a falat aztán visszaépítette?
Bocs, nem említettem, de azért gondolom kiderült, hogy visszakanyarodtam a korábban, Brian életéből hozott példámhoz. A konkrét Monty Python jelenet esetében én sem tartom tragédiának, hogy az emberek fel és eltűnnek. De általánosságban egy abszurd jelenetben vagy filmben is kell követni valamifajta logikát, következetességet. :)
Az, hogy a zsidók a rómaiaknak tulajdonítják a bort, az ne logikai bukfenc, sima tájékozatlanság. Az abszurd humorban a logikai bukfenc mindig a poén kedvéért történik. Na most mondja nekem meg valaki, mi vicces van abban, hogy a zsidók a rómaiaknak hálásak a borért? Vicces, hogy milyen buták ezek a zsidó lázadók? Ennek nem sok értelme van. Éppen hogy az abszurdban (de hasonló a sci-fi is) fontos a pontosság és a következetesség, mert különben hiteltelenné válik. Minden ilyen, valóságtól némileg elrugaszkodó műnek van egy eblső logikája, szabájrendszere, amit nem szeghet meg, mert akkor borul, hitelességét veszti.