"Mit gondoltok egy 18v-os laptop táppal nyugodtan üzemeltessem, vagy parázzak, hogy mikor megy tönkre?"
Érdekes, hogy ezen micsoda problémák mennek. Nem fog tönkremenni. A benne levő mikrovezérlő kb 5V-ról megy, előtte feszstab ic van. A kimeneten levő végfok pedig nem 16V-ra van tervezve....
Nem lesz baja. Előbb Dampf írta meg a lényeget. Kicsit pongyola volt a DT leírása, de ettől még szeretjük őket :)
((((A DCC sínfesz meg lehet akár 20-22v is a sínben (meg ne mérd multiméterrel, mert hülyeséget fog mutatni - hacsak nincs benne négyszögjel mérési képesség) azon nem aggódtok, hogy ehhez a 12V-os motorok mit szólnak, igaz pwm-ben vannak hajtva, de amikor rákerül a feszkó, akkor az nem 12v lesz. Majd elfűti, ha tudja.))))
Van egy Makita akkus fúróm amiből kivettem a 18V-os 3Ah akkumulátort, rákötöttem az eszközdekóderre és szépen váltja a Peco váltót. Ezért úgy gondolom, hogy a Peco elektromos állítómű 16V egyenárammal is működik.
Ezzel csak az az egy bajom volt, hogy a Digitools eszközdekóder leírásában az van, hogy 9-16V AC vagy DC, ez meg ugye 18VDC, amitől félek, hogy hosszútávon károsodhat az eszközdekóder.
Ha megnézed a képleteket szerintem jól helyettesítettem be és jól számoltam, DT azt írja mindegy, milyen a betáp csak a feszültségszintre kell odafigyelni.
Mit gondoltok egy 18v-os laptop táppal nyugodtan üzemeltessem, vagy parázzak, hogy mikor megy tönkre?
Más:
Amikor szétszedtem a Piko Szergejt meg is ilyedtem mi van benne, de a DT 4.5 mozdonydekóderrel baromi sok lámpát lehet le-fel kapcsolni, reflektorozni, géptér és vezetőfülke világítást bekapcsolni, a Rocoba meg csak a lámpát elöl hátul tudja, mondjuk ez az egyszerű panelből is adódik. A Roco mégis drágább.
Jelenleg nekem az fontos, hogy menjen meg világítson előre- hátra, a Piko tudását nem nagyon használom ki, csak a baráti körben villogok vele :))
Az a baj ezzel az egész számolgatással, hogy összekeveredik az egyenáram, váltóáram a rendszerben és egy kusza mérgelődés jön ki az egészből.
Ahogy írod:
"Pecó állítóműnek jó feszültség: 16V" igen, de ez AC.
A DT váltóállító dekódere a belépő oldalon egyenirányítja (legalábbis az elmúlt jónéhány évben így tette) a bejövő tápot, és a meghajtó kimeneteken egyenáram jön ki. Nem egy relét kattogtat, ami a rákötött tápot adja tovább.
Ennek szellemében számold át a dolgokat.
(Van abban valami amit STModell írt "A Lenz táp az erre van tervezve, az a Creative hangszóró vagy mi tápegység meg nem. Valószínüleg ez lehet az oka.")
Ha van kéznél stabilizált laptoptáp legalább 16V (inább18) kimenettel, azzal jó lenne megpróbálni, ha van ilyen otthon. Nekem is működött a peco váltóállító, DT dekóderről 19V-os stab DC táppal.
(Annyit próbálj meg - próba cseresznye - az eszközdekóder kimenetére teszel egy soros diódát jó irányba persze. Fz1-es 16V ac táplálás esetén. Nekem az segített annó a Trainmodules dekódernél, sosem tiltott le.)
((Örülök, hogy megoldódott a dekóder probléma. Elképedve láttam micsoda elektronikai alkatrésztemető lett a mozdonyok panelja ahhoz a néhány ledhez, és esetleg egy, max kettő hangszóróhoz...))
Jó részük nekem is Peco PL-10E az állítóműveknek, de van PL 10 is.
Megnéztem a Lenz TR100 15V-os tápegységet, azt szerintem egy kapcsolóval direktbe kötötted és analóg módban kapcsoltad, azért működött, de én Digitools eszközdekóderrel akartam multimaussal átkapcsolni. Az eszközdekóder a te 15V feszkódból le vesz 2V-ot, akkor már berregve, küszködve kapcsolnak a váltók.
Kipróbáltam már az FZ1 trafó 12V egyenfeszültségű oldalát ahol amúgy 16V-ot ad ki ha teljesen feltekerem, azzal küszködve vált az állítómű, tehát nem jó. A váltóáramú oldalán ahol a gyári adat 16V, ott 18.5V-ot ad ki az meg már sok az eszközdekódernek, így egy kapcsolás után lefagy.
Ezért gondoltam, hogy 16V-on az állítóművek szépen üzemelnének az eszközdekóder meg 13V AC-val megintcsak jól érezné magát.
Digitoolsos számítás alapján:
AC betáp esetén: Uki=(Ube*1,4)-2V
Pecó állítóműnek jó feszültség: 16V =(kb13V*1,4)-2 így kicsivel 16V felett lennék, tehát egy 13V-os AC táp lenne jó ami üresjárásban ennyi. A névleges ráírt értéknek talán 10-12V-közöttinek kéne lenni.
"Van egy 230V/13.5V AC/AC trafóm, de a kimenetén 15,2V AC jön ki, így már nagy lesz a feszültség szint. "
Persze, mert nincs terhelve, ezt írták itt az előbb. Nem stabilizált tápegység ez. :)
"Eszközdekóder lakapcsol egy állítás után."
Letilt. Van bennük ilyen. A régebbi Trainmodules eszközdekóderek is csináltak ilyent magas betáp esetén. Ezt egy soros diódával orvosolni lehetett, ha a tekercs hajlandó volt alacsonyabb feszültségen is átállni (roco/piko állítóművek ilyenek).
"Mivel lehet levinni mondjuk 2V-tal a feszültség szintet a szekunder oldalon?"
Lásd fenn.
De ide nem lesz jó megoldás a feszcsökkentés. A peco váltóállítóművek nagyon éhes kis jószágok. Egyszerre nagyon sok feszkót, és ampert is kérnek - volt erről itt szó régebben. Nem lesz egyszerű összehozni a dekódert és az állítóművet. Inkább javasolnám az mtb motoros állítóművét (elnyűhetetlen) - ehhez másik, motoros állítódekóder kell, vagy a szervós váltóállítást. Mindkét fenti megoldás ki tudja váltani az energiaéhes peco állítóművet.
Mindjárt gondoltam. Az üresjárási feszültség természetes, hogy nagyobb, mint a nominális, azt terheléssel kell hoznia. Így ugyanis nem folyik áram, tehát nem esik feszültség a tápegység belső ellenállásán.
Ne haragudj, de ez nem így működik az elektronikában - és feltehetőleg máshol sem.
A gyártási folyamat végén van a "bemérés" vagy "felélesztés". Ha ott hibát találnak, kijavítják. Ettől a termék nem "selejt", ez a folyamat része, mindennapos esemény.
Más kérdés, hogy egy jobb gyártónál a javítást észre sem lehet venni. Ha ott maradt a gyanta, az csak arra mutat, hogy a bemérők kissé trehányak voltak, hiszen az el lehet és kell is távolítani.
OT
Van egy régi, kis monitorom. Az amikor kb. 3 éves volt, egyszer csak feldobta a talpát, el sem indult. Szétszedtem és némi keresgélés után megtaláltam a hibát. Ott, ahol a 220V rámegy a NyÁK-ra, a forrasztási pont körül volt egy nagyon vékony, alig látható repedés a rézfólián. Nyilvánvaló az oka: a forrasztást aktív (savas) folyasztószerrel végezték el, és utána nem távolították el a szer maradékát a NyÁK-ról. 3 év alatt pedig az a pici mennyiségű sav átmarta a NyÁK-ot a forrasztás körül. Egy kis huzallal ki lehetett javítani, azóta is megy.
Na ennek nem örülnék, hogy egy selejt gyártásúból életre keltett dekódert kaptam teljes árban.
Még egy segítséget szeretnék kérni!
Van egy 230V/13.5V AC/AC trafóm, de a kimenetén 15,2V AC jön ki, így már nagy lesz a feszültség szint. Eszközdekóder lakapcsol egy állítás után.
Mivel lehet levinni mondjuk 2V-tal a feszültség szintet a szekunder oldalon?
Amit szerettem volna vele működtetni:
Digitools eszközdekódert (Digiswitch-8) és Peco PL10 elektromos állítóművet
Az eszközdekódernek ilyen paraméterei vannak:
Betáp 9-16V Ac vagy Dc
DC táplálás esetén: Uki = Ube - 2V
AC táplálás esetén: Uki = (Ube * 1,4) - 2V
A Peco elektromos állítómű 16V-on működik megfelelően, kevesebbel berregve kapcsol, nagyobbal 18V DC szépen kapcsol, de akkor hosszútávon félek, hogy az eszközdekóderek mennek tönkre.
Nem tudom ki nyulhatott volna hozzá, mivel a dekódert boltban vásároltam kb 1 éve, én meg nem piszkáltam bele, hacsak át nem vágott az eladó.
(Erre volt már példa, azóta nem megyek abba a boltba, attól függetlenül, hogy személyes reklamációmra fél óra tanácskozás után vissza kaptam a pénzem. Egy mozdonyról volt szó és az áráról kb 8 éve)
Gondolom a panelen az utolsó két érintkezős résznél lesz a "zárlat" amit a 16os dekóder nem érint.
Mivel a foglalat lábai csak le vannak forrasztva rögzítésképp a panelre és "nem vezetnek sehová" így a zárlat dolgot én eleve kizárnám még behelyezett dekóderrel is, hiszen nincs ott áramkör ami zárlatos tudna lenni.
Felesleges csak azért 22-es dekódert tenni bele, mert a foglalat is az. Semmi plusz funkcióhoz nem jutsz. Az irányváltó fehér fényeket és a külön kapcsolható vöröset a 16-os is tudja.
Az a dekóder nincs megmelegedve! A nyomokból egyértelműen látszik, hogy a gyári "ültetéstől" eltérően több a forrasztóón azon a két lábon, valamint a környékén a folt gyantától származhat. Ebből arra lehet következtetni, hogy ahhoz a két lábhoz valaki "kézzel" hozzányúlt.
Köszönöm a linket, de nem merném így a panelt megrendelni, hogy nem pont Szergejbe való.
Viszont az jó ötlet, hogy kimérjem az áramfelvételt, ha ugyan annyi mint a másik gépnél akkor marad a 16 tűs dekóder benne, ha pedig ugrál, vagy sokkal több akkor panel csere vagy javítás lesz a Csíkos műhelyben.
Köszönöm a lehetőséget, de Miskolcról kicsit messze van.
Viszont egy jó hír, főképpen nekem! :)
A félretett dekódert csak betettem a tegnapi, alapból jól működő Szergejbe ha világítás nélkül is, de csak tudjak már vonatozni vele!
Kitöröltem a multimaus listából és új névvel felvettem és új mozdonycímet is kapott, ráteszem a sínre és lőn csoda működik a világítás és tökéletesen megy a mozdony. Nem értem ez a programozás, hogy oldotta meg a problémát de működik.
A "rossz paneles" mozdony meg a 16 pólusú dekóderrel szintén tökéletesen fut és világít, egész délelőtt vonatoztam velük.
Az egyik képen a Roco a másikon a Piko Szergej látható a kaszni levétele után. Még jó, hogy a Rocoval volt a baj kicsit egyszerűbb. Ne csak a száraz szöveg legyen csatolok egy képet a már működő világítású mozdonyokról:
Egyelőre úgy néz ki megoldódott a problémám, mindenkinek köszönöm a segítséget!
Mondjuk nekem csak régebbi Roco Szergejeim vannak, de nem hiszem, hogy az újak paneljén bármi olyasmi lenne, ami miatt ne lehetne házilag is egyszerűen kimérni... vagy van?
Szerintem ez a panel haza fogja vágni a dekóderedet, csak idő kérdése. Új panel több mint 15 ezer. Esetleg alternatív megoldásként próbálj meg az Aliexpressen panelt keresni, negyedannyiba kerül.
Rögtön a probléma első felvetésekor írta, próbálta másik dekóderrel is. Ez a dekóder másik mozdonyban rendesen működött, ebben a mozdonyban egy másik dekóderrel ugyanez a hiba lépett fel.