És persze abban is egyetértek, hogy a "Hosszú út 345." típusú nevek sem használhatók. Az én javaslatomban is csak az utolsó lehetőségként szerepelnek, rögtön a "művelődési ház" típus után.
"onnantól kezdve, hogy egy megálló "ki van nevezve" alsó-felsőnek, egyértelmű."
Elvileg persze, egyértelmű, de gyakorlatilag nem :) Honnan tudjam én, szerencsétlen utazó, hogy mi van kinevezve úgy? Nekem csak egy térképem van (amin nincsenek jelölve a megállók) és egy menetrendem. És tegyük fel, hogy nem találok senkit, aki tudna segíteni. Esetleg előre tervezek, több száz kilométer távolságból.
"nemtom, de nagyobb településen én még nem láttam ilyet."
Én pl. Csornán lepődtem meg a "Csorna, felső"-n :)
"dehát ez minden megállónál így van, nem?"
Nem, mert ha a megállót pl. a főutat ott keresztező mellékutcáról nevezzük el, akkor a fenti feltételekkel (térkép+menetrend) is azonosítható - mi több, megtalálható - lesz! És a nem helyiek sem tévednek el.
"pont ugyanannyira, mint mondjuk egy művház. ha nem tudod hol van, akkor nem tudod. egyiket se."
A kérdés, hogy a térképen melyik van rajta. Autóbuszforduló, művelődési ház, váróterem, italbolt stb. ritkán. Mellékutcák mindig.
nem tudom mit tanulnak a közlekedésmérnökök (sajnos)
"Szóval korántsem egyértelmű."
onnantól kezdve, hogy egy megálló "ki van nevezve" alsó-felsőnek, egyértelmű.
szerintem maximum akkor nem lenne egyértelmű, ha több néven futna ugyanaz a megálló. (éppenséggel erre is van példa a volánok gyakorlatában......)
"egy nagyobb településen abszolút nem mond semmit."
nemtom, de nagyobb településen én még nem láttam ilyet. inkább falvaknál, ott meg mondjuk a közepes méretűeknél jellemzően.
(de ha van ilyen, akkor egyetértek, hogy nagyobb helyen nincs értelme.)
"Az autóbusz-váróterem, autóbuszforduló azért nem tetszik, mert a "hol van a megálló?" kérdésre így válaszol: "ahol a busz megáll (ezért várnak rá pont ott)", ill. "ahol a busz megfordul". És hol áll meg/hol fordul meg? Hát nyilván a megállóban! Azaz a kör bezárult, anélkül hogy információt kaptunk volna arról, hogy mindez hol is történik!"
dehát ez minden megállónál így van, nem?
az autóbuszforduló az - jó esetben - egy jól beazonosítható hely (ha több ilyen van, akkor is, mert más a nevük), pont ugyanannyira, mint mondjuk egy művház. ha nem tudod hol van, akkor nem tudod. egyiket se.
a forduló szerintem amúgy is kisebb helyeken van (ahol azért túl nagy választék nincs), vagy elé van téve, hogy "x utca, ford.", vagy pedig nagyobb helyeken betérésekben. tehát bemegy a járat, megfordul, és irány vissza, aztán az elágazástól folytatja az utját.
aztán lehet hogy nem jól van így, csak ez jut most eszembe hirtelen:)
Még csak annyit a szövetkezeti vendéglőkről/italboltokról, hogy annyira túlteng a volánokban a változtatni nem akarás, hogy még a "szövetkezeti" jelzőt sem törlik, pedig gyakori eset, hogy a vendéglő megmarad, de átalakul: pl. külföldi turistáknak szóló méregdrága luxusétteremmé. De a menetrend szerint továbbra is a szövetkezeté...
Én sem vagyok szakmabeli :) Bár kérdés, hogy ez a téma melyik szakmához tartozik. Végül is az információ szó benne is van az informatika nevében :) Közlekedésmérnököknek egyáltalán tanítanak ilyet?
Az alsó-felsőkről már volt szó korábban a Volán-topicban: kiderítettük, hogy ez a megjelölés utalhat (és különböző helyeken utal is):
földrajzi magasságra;
közeli nagyvároshoz való közelségre (alsó = távolabbi);
társadalmi rétegekre (alsó = alacsonyabb réteg által lakott rész);
térképen való pozícióra (alsó = dél, felső = észak).
Szóval korántsem egyértelmű. Az észak, dél stb. még megfelelne, ha tényleg kicsi a falu, és egyetlen útvonalon közlekednek rajta menetrendszerinti autóbuszok. De egy nagyobb településen abszolút nem mond semmit.
Az autóbusz-váróterem, autóbuszforduló azért nem tetszik, mert a "hol van a megálló?" kérdésre így válaszol: "ahol a busz megáll (ezért várnak rá pont ott)", ill. "ahol a busz megfordul". És hol áll meg/hol fordul meg? Hát nyilván a megállóban! Azaz a kör bezárult, anélkül hogy információt kaptunk volna arról, hogy mindez hol is történik! Külföldön látott már valaki ilyen elnevezést? A szövetkezeti italbolt jó, ha semmi más nincs ott (pl. keresztutca) és van még egyáltalán szövetkezet, ill. italbolt. Ezeknek a neveknek talán az az egyetlen előnye, hogy jól rövidíthetők, így ráférnek a menetjegyre, ill. keveset kell gépelniük a menetrendszerkesztőknek. Más ötletem nincs.
nem gondoltam hogy itt ebben a topicban lehet majd ilyesmiről beszélni, de lássuk.
nekem is az egyik kedvenc témám, bár én nem vagyok "szakmabeli":)
szerintem a világon semmi gond nincs az alsó, felső, aut. vt. satöbbi nevekkel.
az alsó felsők általában vagy azért ezek, mert tényleg úgy van, hogy a település adott része alsó vagy felső (ez nem csak az így el is nevezett részekre vonatkozik, mint pl alsógöd meg felsőgöd), vagy pedig - gondolom - azért, mert mást nemigen lehetett volna mondjuk egy egyutcás faluban az adott helyen megállónak megjelölni.
szerintem ahol lehetséges az ilyen, ott inkább ez legyen, mint a "kossuth lajos utca 129." típusú elnevezés.
nem hiszem, hogy az ilyen házszámok jobban beazonosíthatók, mert aki tudja hogy az kb hol van, annak persze segít, de aki nem, annak nem. ilyen erővel meg azt is tudni lehet, hogy mondjuk egy "alsó/felső" hol van kinevezve.
az aut. vt., aut. ford., sz. ib. és társai meg szerintem - elsősorban persze a kisebb helyeken:) - teljesen jók.
Sziasztok! Nagyon örülök ennek a topicnak, a téma igazi megszállottja vagyok :) Korábban már beszélgettünk más topicokon a megállóhelyek elnevezéséről. Évek óta figyelem, hogy milyen módszert használnak a különböző városok, társaságok, és a kép igencsak vegyes. Mivel a jó elnevezések elengedhetetlenül fontosak a tájékozódásban, csodálkozom, hogy nincs erre valamilyen központi (akár nemzetközi) előírás, úgy, mint pl. a KRESZ-táblákra. A nagyobb vállalatoknak általában van valamilyen módszerük (akár jó, akár rossz: a BKV-ét nemrég kiveséztük a VéEK-topicban), de ezek is eltérőek, máshol pedig semmilyen logika nincs: X. néni vagy bácsi hasraütésszerűen dönt. Innen származnak aztán a semmitmondó alsó, felső, váróterem, autóbuszforduló és hasonló elnevezések.
Készítettem egy összefoglalót az általam fontosnak tartott alapelvekről, mellékelve egy elnevezési algoritmust is (http://www.hszk.bme.hu/~wa197/mhnevek.pdf). A két alapelvem: a nevek legyenek rövidek és térképen egyértelműen azonosíthatók. Általában ez utóbbival vannak gondok (pedig enélkül mit sem ér az egész). Az ajánlott elnevezési módszer talán leginkább a bécsire hasonlít. Kíváncsi lennék a véleményetekre ezzel kapcsolatban.
Saját városomban már évek óta küzdök a módszer alkalmazásáért, közepes sikerrel. A legjelentősebb "ellenérv" az, hogy bizonyos megállók neve már 50 éve változatlan, "ezért így is fog maradni az idők végezetéig". Akkor is, ha egy 15 éve bezárt üzemről van elnevezve...
Na ez még a kiírási követelményeknek sem felelne meg... :-) Legközelebb inkább mondj litániát, és akkor tutira nem szúrod el. De mindenkinek vannak ilyen mondatai. Hallottam egyébként jó beszólásokat a 49-es villamoson, amit még anno kedves oktató barátod vezetett. Pl: "Közeledik a Fővám tér." avagy " A Kálvin téren leszállók készülődhetnek."
Más, és OFF: Bocsi, hogy nem tudtam ott lenni a tegnapi közgyűléseteken, dolgoztam, és most is dolgozom. On.
Nekem is sok megálló bemondás volt a gépemen de sajna akor szált el a vinyóm mikor nagyon nem kellet volna így ezek a bemodások már multé pedig volták ám ritkaságok volt némeik
Illetve van-e magyar tulajdonú kijelzőgyártó, aki még versenyképes lehet nem csak idehaza (bár az EAG esetéből kiindulva idehaza nehezebb, mint külfölön), hanem külhonban is?
Az EMKE új ledes kijelzőivel versenyképes lenne, csak drágaságuk miatt(100% kézi gyártás) még a bemutatótermi példányokon kívül egy sincs használatban, de tudtommal a Tisza volán tervezi ilyen kijelzők tesztelését.
A FOK-GYEM megszűnése után pedig szerintem egy elég nagy űr marad a magyar iparban, hiszen még Japánban, a mikroelekronika fellegvárában is rendeltek ilyen kijelzőket, tudtommal azóta is tökéletesen működnek, szerintem bátran ki lehet jelenteni, hogy a FOK-GYEM világszínvonalú termékeket gyártott(amíg Európában meg nem jelent a BUSE)!Egyébként a FOK-GYEM Visinform kijelzőcsaládjának licenszeit annak idején irdatlan összegért vette meg az amerikai székheyű VULTRON, de nagy kár, hogy szinte semmit nem kezdenek vele.
Remélem sikeres lesz a topic, mert téma van az bőven...
például nekem most mindjéárt lenne egy kérdésem, vagyis kettő.
- Mi történt a FOK-GYEM-mel? Tényleg tönkrement? Lesz a romjain valami?
- Illetve van-e magyar tulajdonú kijelzőgyártó, aki még versenyképes lehet nem csak idehaza (bár az EAG esetéből kiindulva idehaza nehezebb, mint külfölön), hanem külhonban is?
A terelésekkel kapcsolatos utastájékoztatás sajnos Miskolcon is sok hiányossággal küzd, némelyikhez tényleg alig kellene pénz, elszánás inkább... :( /a/
Ez így igaz (mármint a fajták), de kiegészíteném még néhány dologgal: pl. szombaton bicikliverseny volt nálunk, Miskolcon. Terelték a buszokat több, mint 2 órán át. A megállók közelében sem láttam senkit és semmit. A vezérek közül is csak kettő mondta be (ami utaztam), hogy mi van. Az autósok is mehettek szinte akármerre (persze ez most OFF). Tehát a mikrofonos, "hagyományos" rendszert sem szabad mindig mellőzni, ha nincs technikánk az ilyen esetekre. Bár tudtommal a BUSE pl. képes kívülre megállóhely nevét is kiírni.
Miskolc, a miskolciak el van kényeztetve. A FokGyem számít itt a leggyengébb eszköznek, de azzal sincs annyi baj, mint a fővárosban, talán mert itt macskaköves utak sem léteznek. A MAN-ok kijelzői szerintem a legjobban olvashatók. Ezen kívül az utastájékoztatáshoz hozzátartozik a megállói menetrend, a megvásárolható menetrendfüzet, a jól áttekinthető vonalhálózati térkép és az áttekinthető weblap. Utóbbi még fejlesztésre szorul, a többi szerintem oké.
Hogy a fejlett nyugaton sem mindig minden jó, arra egy példa: az egyébként közlekedésileg nagyon jó Helsinkiben a régi gépeken többnyire csak a viszonylatszám olvasható, semmi más. Az ok, hogy ott mindent két nyelven (finn, svéd) kötelező kiírni és erre a régi kijelzők alkalmatlanok. Az újak már rendben vannak, de a Viimák meglephetik az idegent...
Igen, én is pont erre gondoltam a topic nyitásakor. De ha már FOK-GYEM, remélem, nem csak ez jut róla eszetekbe! Lássátok be, hogy néha egyáltalán nem érdemli meg, hogy fosgyemnek hívjátok! Gondoljatok bele! Ha nem szűnt volna meg, mennyi, de mennyi pécsiekhez hasonló FokGyem lenne a világon! Azért írtam kétféleképpen, mert ugye a jó öreg FOK-GYEM CSAK NAGYBETŰKET TUD KIÍRNI, viszont az új, ami a pécsi Merciken is van, az már FokGyem, sőt FokGyem, mert tud kisbetűket is írni, és nagyon jól láthatók betűi a vastagság miatt. Messze lekörözik a BROSEt!
Javaslatot szeretnék tenni mestska topictárs által jogosan feltett kérdésére: SZVSZ inkább érdemes volna azzal a tág témakörrel foglalkozni, ami a topic címe: az Utastájékoztatással, nem pusztán a FOK-GYEM-mel. Kedves Mestska, szerintem nyugodtan rakd a kedvencekbe ezt a topicot is!