Valami éktelen nagy tévedésben van: a Lotr nem a hosszkontrakció és az idődilatáció. Ezek a Lotr nagyon speciális esetei, ezért csak odafigyeléssel szabad alkalmazni ezeket (pl a hosszkontrakció nem működik a hullámhossznál). Ha bizonytalan vagy, hogy most használhatod-e a hosszkontrakcót illetve az idődilatációt, akkor vedd elő a Lotr képleteit: az biztos jó lesz...
Igazad van, csak eltántorítana a lényegtől. Ezek a képletek csak arra jók, hogy összezavarják az embert. Csak kicsinyes elmék bíbelődnek ilyesmivel, akiknek szüksége van kapaszkodóra, szolgalelkű majmolásra. Az igazán nagy elmék függetlenül, intuitívan, képekben gondolkodnak. Meg néha Photoshop-ban is, hogy gyengébb képességű társainak átadja a nagy gondolatokat.
Homogén gravitációs térben is is van eltérés a különböző magasságú órák esetében.
Igy van, sőt még akkor is sietnének a fenti órák, ha feljebb nagyobb nagyságú (de végig lefelé mutató) gravitációs erő lenne. És tegyük hozzá, hogy a gravitációs effektus (gravitációs vöröseltolódás) pontosan levezethető a SR-ben is, ha a gravitációs mezőbe helyezett objektumot az ekvivalenciaelvnek megfelelően gyorsuló objektummal helyettesítjük. Valójában ilyen SR-ben kivitelezhető gondolatkísérletekkel és az ekvivalenciaelvet felhasználva jutott el Einstein az ÁR-hez, ami rendkívül pontosan megmagyarázza (előre megjósolta) a GPS órák viselkedését. Egyfelől a SR része (speciális esete) az ÁR-nek, másfelől az ÁR valamilyen mély értelemben (az ekvivalencia-elv hozzáadásával) következik a SR-ből. Erről az apróságról Teodor, Bign, és társai elfeledkeznek. Úgy gondolják, meg lehet tartani egy ház ablakait és a hozzá tartozó kilátást a tartófalak nélkül.
Ezen agyalok mmormi éppen, csak az LT-t mint Einstein is irta az egész rendszerre kell alkalmazni vagyis ha egy fizikai jelenséget vizsgálok akkor a hoszkontrakciót és az idődilatációt egyszerre kell figyelembe venni nem pedig külön kölön.
A méter definiciója szerint , azt irtátok, hogy mindenrendszerben ugyan azt a métert állitják elő, ez a fényhez van kötve annak egyetemes sebességéhez .
Egy adott frekvencia is a fényhez van definiálva , jelen esetben 300Mhz aminek a hullám hossza 1m.
Ez a frekvencia minden rendszerben elő állitható és minden rendszerben a hullám hossza 1m.
A rendszer idők pedig a frekvenciához vannak definiálva , akkor most hol tartunk?
Pedig éppen a Loretz transzformáció alkalmazásával kaphatsz meg olyan típusú eredményeket, amiket itt felvetsz. Az idő dilatáció, hossz kontrakció stb. a Loretz trafó alkalmazásának részeredményei speciális esetekben. Viszont meglehetősen biztos megértés kell ahhoz, hogy beláthasd, mikor melyik részeredmény használata illik az adott feladathoz. Ez neked egyelőre nincs meg.
"Mmormi irja hogy a frekvenciát 900Mhz-nek méri. a hullámhosszat 1/3 méternek méri. De a saját méterével mérve nem egyharmad méter a hullám hossz , hanem 1.66szor méri rá a két hullám hegy távolságára. Akkor most mennyi is az a gamma?"
Természetesen a saját méterévek méri 1/3m-nek a 900 MHz hullámhosszát. A gamma 0,6.
Nem megfelelően alkalmazott szabály pedig hibás eredményt ad. :-)
Ezért mondogatom, hogy a specrelt nem mint önmagukban értelmetlen szabályok gyűjteményét célszerű megtanulni, hanem a dolog lényegét érdemes megérteni és aztán már könnyű alkalmazni.
"Vagy az idődilatációt számolod bele, mert frekvenciát számítasz, vagy a hosszkontrakciót, mert hullámhosszt. A kettő együtt nem kell, mert akkor kétszer vennéd figyelembe ugyanazt a jelenséget (mármint a Lotr-t)"
Igy igaz Iván ahogyan irod , teljesen mindegy az adott hullámra milyen módszerrel határozod meg a tulajdonságait , a kettőnek mármint a tapasztalt hullámhosz változásnak és a mért periódus időnek ugyan azt a frekvencia értéket kell adnia rendszeren belül.
Mmormi irja hogy a frekvenciát 900Mhz-nek méri. a hullámhosszat 1/3 méternek méri. De a saját méterével mérve nem egyharmad méter a hullám hossz , hanem 1.66szor méri rá a két hullám hegy távolságára. Akkor most mennyi is az a gamma?
Nem. Csak megmutattam, hogy nem jó az a módszer, amiről beszéltél. Nem jó szabályt alkalmaztál, mert nem érted rendesen. Fontos a megértés, anélkül állandóan elrontod.
Két dolgot vitattam: nem állítgatják sem az osztásarányt, sem a mutatott időt. Erre te egy harmadik dolgot feszegetsz, ami tök érdektelen minden szempontból: hogy múködik-e az óra fellővés közben.
Azt kellene valahogy tudatosítani Teodorral, hogy nem megy análkül, hogy megértené.
Olyan ez, mint mikor az iskolában megtanítják a négy alapműveletet. Aztán adnak egy szöveges feladatot, amibenn van két szám. A gyerek meg megkérdezi, hogy akkor most azt a kettőt szorozni kell, osztani, összeadni vagy kivonni????