Keresés

Részletes keresés

hungeri Creative Commons License 2012.01.19 0 0 33
A 2.800.000 soros stop_times is simán megy vele?
Előzmény: BPI-779 (32)
BPI-779 Creative Commons License 2012.01.19 0 0 32

Ne Access-elj :P Én Excelben csináltam meg a magam táblázatát, amiben szűrögetni is lehet, és nincs vele gondom :)

Előzmény: Törölt nick (30)
BPI-779 Creative Commons License 2012.01.19 0 0 31

Az lesz a nyerő, de óvatosan ezzel a logikával, mert lehetséges, hogy egy szám (A/B nélkül) kisegységet jelöl, mert nincs belőle nagy. Asszem erre pont a másik három vonalon kell vigyázni, a csepelin a logika látszólag működik. (Bocs, de nekem most nincs időm így utánatúrni, max. este lenne.)

Előzmény: Szakadáskapcsoló (29)
Törölt nick Creative Commons License 2012.01.18 0 0 30

Ha mindegyik adattípust szövegre állítom, akkor egy-két táblánál az Access létrehoz egy új táblát amiben a létrehozni kívánt tábla hibáit teszi be.

 

Valakinek ezzel tapasztalat?

 

MS Access 2010

Előzmény: Szakadáskapcsoló (1)
Szakadáskapcsoló Creative Commons License 2012.01.18 0 0 29

Ja, megvan a logika: Csepelről hajnalban az 1-es és a 3-as kisegységként megy (4 vonat), a reggeli csúcsra összerakják őket 2 nagyegységbe, napközben szétszedik az 1-est és a 4-est, délutánra ismét összerakják őket (a 3-as ekkor már pihen), majd estére szétszedik a 2-est és a 4-est. Az 5-ös és 6-os pedig csak nagyegységként jár.

Előzmény: Szakadáskapcsoló (28)
Szakadáskapcsoló Creative Commons License 2012.01.18 0 0 28

Megnéztem, szerintem a 3a és 3b nem lehet egy vonat, mert a "b" egység 32 perccel később indul Csepelről. :-) De az valószínű, hogy a betűvel ellátottak a kisegységek, mert csak csúcsidőn kívül vannak ilyenek.

 

 

A szentendrei vonalról még az is megvan, hogy melyik vonat melyik vágányra érkezik / melyik vágányról indul a Batyin!

Előzmény: BPI-779 (23)
Szakadáskapcsoló Creative Commons License 2012.01.18 0 0 27

"a 3A és a 3B az tulajdonképpen a 3-as számú nagyegység két kisegység-része"

 

Nagyszerű, akkor tehát van adat arra is, hogy hány kocsis az adott hév-járat (a korábban említett férőhely-kilométer számításához jól fog jönni).

Előzmény: BPI-779 (23)
Szakadáskapcsoló Creative Commons License 2012.01.18 0 0 26

De ha úgy formázod meg a cellát, hogy a dátum is benne legyen, akkor fogod látni, hogy pl.

 

01:14 = 1900.01.00  01:14

25:14 = 1900.01.01  01:14

 

Tehát a 25:14 egy nappal későbbi időpont, mint a 01:14. (Más kérdés, hogy január nulladika emlékeim szerint 1900-ban sem volt.) :-)

Előzmény: BPI-779 (24)
Szakadáskapcsoló Creative Commons License 2012.01.18 0 0 25

A 6-osokból itt szándékosan hagytam ki az F91-F97 számú éjszakai járatokat, a listában szereplő 6-os az első "nappali" járat. Az éjszakai 6-osok közül egyébként az F93-as zár 24:21-kor, ez az utolsó éjfél előtt induló menet, ezért kaphatta ezt a speciális időjelzést.

 

Amúgy az már korábban is felmerült bennem, hogy ha vágányzárat hirdetnek meg egy adott napra (vagy pl. a kéthetenkénti éjszakai vágányzár alkalmával), akkor melyik az első / utolsó menet, mert ez a honlapról nem teljesen egyértelmű. De ebből a szempontból a GTFS-ből sem lettem okosabb, mert pl. a 93-as éjszakai forgalmi másnap 18:30-ig jár.

Előzmény: hungeri (21)
BPI-779 Creative Commons License 2012.01.18 0 0 24

Az Excel nekem már nem ír zagyvaságot. 00:00 és 23:59 között van minden időadat :)

Előzmény: hungeri (21)
BPI-779 Creative Commons License 2012.01.18 0 0 23

Ezt én sem, pláne, hogy nem is néztem tüzetesen beljebb az első pár sornál, ott meg ugye egy HÉV van, és 3A, 3B meg 6A, meg ilyenek vannak. Aztán, hogy szóbakerült, tényleg igaz, megnyertük a komplett indítási jegyzék-rendszert, egyedül annyi nem derül ki, hogy az adott kocsi, ha eltűnik pár órára, akkor az hidegváltós, vagy átszerel valahova... :D

(És még az is leesett, hogy a 3A és a 3B az tulajdonképpen a 3-as számú nagyegység két kisegység-része :P)

Előzmény: hungeri (19)
cooldogg1992 Creative Commons License 2012.01.18 0 0 22

Ez nekem is szemet ütött. Én azt néztem meg mikor vannak trolik az Ond vezér park megállóban és az utolsót 24:01-re írta. :)

Előzmény: hungeri (21)
hungeri Creative Commons License 2012.01.18 0 0 21

Na, erről a táblázatról eszembe jut az elsőre általam kissé nehezen emészthető GTFS sajátosság: az indulási időpontok, azt hinné az ember, hogy 0 és 23:59 közé esnek. De nem! Így történhet, hogy a 6-os villamost 5:18-ra hoztad ki elsőnek, pedig hát ugye egész éjjel jár. A GTFS sajátosan nézi az éjszakákat, körülbelül úgy, mint a TV műsoros újságok: a szombat hajnali műsor még a pénteki oldalon van. A GTFS egész konkrétan a nappali hálózat kései indulásait 24 órán felüliként ábrázolja, így például az én videóm legmagasabb kezelési időpontja 29 óra 27 perc, ami a valóságban természetesen 5 óra 27 percnek felel meg reggel, de a GTFS így jelzi, hogy még egy előző napi szolgáltatásról van szó. Nálam ez mondjuk pont egy éjszakai járat, úgyhogy valószínűleg még most sem értem pontosan, mely szolgáltatások vannak ezzel a sajátos időfelfogással rögzítve.

Előzmény: Szakadáskapcsoló (20)
Szakadáskapcsoló Creative Commons License 2012.01.18 0 0 20

A nappali villamosvonalak "ébredési sorrendje":

 

hungeri Creative Commons License 2012.01.17 0 0 19

Azt láttam, hogy egyes azonosítókba be van építve némi infó (pl. HCs - hétfőtől csütörtökig érvényes menetrend), de azért erre nem számítottam, hogy még a forgalmi szám is szerepel!

Előzmény: Szakadáskapcsoló (17)
Szakadáskapcsoló Creative Commons License 2012.01.17 0 0 18

Egy példa, a 61-es szerda reggeli indulásai a körtérről forgalmi szám szerint:

 

Előzmény: Szakadáskapcsoló (17)
Szakadáskapcsoló Creative Commons License 2012.01.17 0 0 17

Forgalmi szám szerinti lekérdezések

 

Úgy látom, a block_id tábla jobb szélén a forgalmi számok láthatók a _ jel után (legalábbis villamosviszonylatok esetén erősen gyanús). Készítettem egy új táblát, amivel összepárosítottam a block_id-t a forgalmi számmal. Ezt a következőképpen csináltam: egy lekérdezéssel összevontam (Group By) az összes block_id-t (7019 rekord), ezt kimásoltam Excelbe 2 egymás melletti oszlopba, és a másodikon Szövegből oszlopok -> tagolás _ jellel, amiből az első oszlop kuka. Az új táblában a block_id beállítható kulcsként.

 

Ezt az új táblát bekapcsoltam a lekérdezésbe a trips tábla block_id mezőjéhez. Ismerős számokat kaptam (pl. a 47-es villamos esetén 41-től 59-ig, a 18-asnál 1-től 10-ig plusz a két ilonás 21 és 22 számon). A 6-os nappali járatai 31-től 48-ig, az éjszakaiak 91-től 97-ig számozódnak.

Szakadáskapcsoló Creative Commons License 2012.01.17 0 0 16

Lekérdeztem a 4-es villamos vasárnapi teljes menetrendjét, és abból készítettem az alábbi menetrendábrát. Egy színes vonal egy forgalmi számot jelent.

 

A vasárnapi menetrendre jellemzően késő délután van kint a legtöbb kocsi (szám szerint 10 kocsi, 16:38-tól 20:02-ig).

 

 

Nagyobb méretben: http://img.index.hu/imgfrm/8/0/4/1/IMG_0009718041.jpg

Szakadáskapcsoló Creative Commons License 2012.01.17 0 0 15

Egy ilyen férőhely-kilométer adat valóban jó lenne, bár ez már nem az utastájékoztatás része, az adatbázisnak pedig ugyebár inkább ez utóbbi a célja.

 

Ha az Általad említett egyszerűsítéssel élünk, akkor azt könnyen megtehetjük egy új mező beillesztésével a Routes táblába. Sőt, bizonyos esetekben pontosabbak is lehetünk, a legtöbb járathoz beírhatjuk az ott közlekedő járművek pontos kapacitását. Kivétel pl. a 14-es villamos, ahol hétvégén csak két kocsi jár, de arra meg számíthatunk egy súlyozott átlagot az induló menetek számából. Ez mindössze 301 számadat bevitelét jelenti, szerintem meg is fogom csinálni legalább a metróra és a villamosokra. (A hévek esetében elég jelentős a hibaszázalék a dupla kapacitású nagyegységek miatt.)

 

A precízebb megoldás a Trips tábla kiegészítése lenne, de egy kicsit sok lenne a 157.501 rekordot karbantartani. :-)

 

A férőhelyhez hasonlóan be lehetne tenni egy alacsonypadlós férőhelyszámot is. Talán úgy a legcélszerűbb, hogy két külön mező legyen a magas- és alacsonypadlós férőhelyszám. Villamosoknál egyszerű, a vegyes buszjáratoknál átlaggal operálva, de pl. a Localo-s vonalakat is meg kellene bontani, mivel az a busz részben alacsonypadlós.

Előzmény: hungeri (14)
hungeri Creative Commons License 2012.01.17 0 0 14

Azt pont nem, mert járműtípus nincs az adatbázisban. A sima km-t viszont ki lehet szedni, azt gondolom (nem egyszerű :p).

Ha mondjuk a programunkban deklaráljuk a szóló buszos vonalakat, valamint a villamost egységesen vesszük és a 1-4-6-ost két egységnek számítjuk, valamint tudjuk azt is, hogy mikor melyik HÉV-járat kisegység, melyik nagy, akkor egész jó közelítéssel lehet férőhelykm-t is számítani.

Előzmény: halaloszto (13)
halaloszto Creative Commons License 2012.01.17 0 0 13

csak kicsit neztem bele a sema leirasaba. ez alapjan ki lehetne szummazni a menetrendbol a napi "teljesitmeny"t? mondjuk ferohelykilometert?

 

vajk

Előzmény: hungeri (11)
Szakadáskapcsoló Creative Commons License 2012.01.16 0 0 12

Köszi, ez az UTF-8 kódolás hasznos infó, eddig karaktercserékkel szenvedtem. :-)

Előzmény: hungeri (11)
hungeri Creative Commons License 2012.01.16 0 0 11

A Sindöc topikon érintettük még ezt a formátumot, annyit leírnék még így az elején, hogy a GTFS tulajdonképpen egy több szövegfájlos ZIP kötet. A szövegfájlokat ugyebár kitűnően lehet tömöríteni, a CSV formátum pedig a könnyű átalakítást teszi lehetővé. A GTFS, lévén Google "szabvány", leginkább az egyesült államokbeli formátumot követi, azaz a mezők egymástól vesszővel vannak elválasztva, a lebegőpontos számok tizedeselválasztója pedig a pont. A "rendes" szövegmezők idézőjelben vannak, így a bennük szereplő vesszők nem rontják a képet. Importálásnál erre kell vigyázni.

 

Mivel a topik alapvetően a BKV GTFS adathalmazára apellál, a másik buktatót csak érintem: a különböző adattáblák rendelkeznek opcionális oszlopokkal is, például nem kötelező megadni egy járatra jellemző leírást. Ezért szerepel mindegyik szövegfájl (adattábla) első sorában az oszlopazonosító is, így ugyanis olyan alkalmazás is készíthető, amely univerzálisan képes bármely elfogadott és ellenőrzött GTFS fájlt importálni. Ezzel a megoldással elkerülhetőek az üres oszlopok, mert amit nem használunk, egyszerűen bele sem rakjuk.

 

Ja és még egy nagyon fontos: UTF-8 a karakterkódolás, nem meglepő módon :)

Előzmény: Szakadáskapcsoló (-)
Szakadáskapcsoló Creative Commons License 2012.01.16 0 0 10

Trips tábla

route_id: ld. előbb, ezzel a mezővel lehet a routes táblához kapcsolni

service_id: a calendar táblával teremt kapcsolatot

trip_id: egy adott menet azonosítója, pl. a 6:30-kor induló 2-es villamos Vágóhídtól Jászaiig

trip_headsign: a menet célállomása

direction_id: 0 = odaút, 1 = visszaút

block_id: passz

shape_id: passz

 

Calendar tábla

service_id: a Trips táblával teremt kapcsolatot

monday - sunday mezők: ahol 1, azon a napon közlekedik a járat

start_date, end_date: tippem szerint az érvényesség ideje

 

Calendar_dates tábla

Különleges menetrendek (pl. március 15.), de részleteiben nem fejtettem meg

 

Stops tábla (megállók listája)

stop_id: a megálló azonosítókódja

stop_name: a megálló neve

stop_lat: a megálló egyik GPS koordinátája

stop_lon: a megálló másik GPS koordinátája

location_type: passz (a hév- és metróállomásoknál van speciális értéke)

parent_station: talán a csomópontok közös jellegét jelöli

 

Stop_times tábla (ez a legfontosabb, maga a menetrend)

trip_id: kapcsolatot teremt a Trips táblával

arrival_time: a megállóból indulás (!!!) ideje

departure_time: ugyanaz, mint az arrival_time, ezért is gondolom, hogy mindkettő az indulási idő

stop_id: a megálló kódja, a Stops táblával teremt kapcsolatot

stop_sequence: a megálló sorszáma az indulási ponttól

shape_dist_traveled: nyilván valami megtett távolság, de még nem kutattam, hogy miben mérik

 

Access-ben így érdemes felépíteni a táblák között a kapcsolatokat egy lekérdezéssel:

 

Előzmény: cooldogg1992 (7)
hungeri Creative Commons License 2012.01.16 0 0 9

Angolul tudóknak:

http://code.google.com/intl/hu-HU/transit/spec/transit_feed_specification.html

 

Piszok elfoglalt vagyok ma+holnap, de ha van igény, akkor csepegtetek magyarul is :)

Előzmény: cooldogg1992 (7)
Szakadáskapcsoló Creative Commons License 2012.01.16 0 0 8

Mindegyiket még én sem tudom, de néhány fontosabbat összeírok táblánként.

 

Routes tábla

route_id: azonosító, olyasmi, mint a járat DIR kódja

agency_id: fixen BKV

route_short_name: viszonylatszám

route_long_name: a hév viszonylatok neve

route_desc: a két végállomás, de itt még csak "infóként", nem a tényleges menetrend szerint

route_type: 0 = villamos, 1 = metró, 2 = hév, 3 = busz

route_color: valami színkód

route_text_color: ez is

 

Folyt. köv.

Előzmény: cooldogg1992 (7)
cooldogg1992 Creative Commons License 2012.01.16 0 0 7

A beimportálás sikerült, azt szeretném megtudni, hogy a táblákon belül a különböző mezők mit jelentenek?

 

Köszi! :)

Szakadáskapcsoló Creative Commons License 2012.01.16 0 0 6

Próbáld mindegyik mezőt szövegként importálni. A route text color mezővel lehet gond, mert számként próbálja importálni, de aztán jönnek a hexadecimális betűk. :-)

Előzmény: laceee91 (5)
laceee91 Creative Commons License 2012.01.16 0 0 5

"Típuskonverziós hiba" routes importálásnál, ms acces '10. Tud valaki segíteni?

Szakadáskapcsoló Creative Commons License 2012.01.16 0 0 4

hungeri kérdése: "tudjátok-e melyik óra melyik percében van kint a legtöbb járat?"

 

Ha jól kérdeztem le, akkor nálam egy pénteki munkanapon egész percre kerekítve 7:09-kor indul a legtöbb járat, szám szerint 1104, a legkevesebb pedig 2:13-kor (41). De hogy mikor van kint a legtöbb, az már nekem túl bonyolult lekérdezés lenne.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!