Nekem egyszer egy V43-as SW motorjában valami tekercs elszállt, jól megpörkölte a kommutátort, a motorban levő tekercsek szigetelőanyagai, a lakkok, meg a jó ég tudja mik vannak még ott, amik az üzemi viszonyoktól jóval nagyobb hőterhelést füst és szagnyomok nélkül nem tűrik, szóval füstölt az bazi nagy hévvel.
Mozdonyvezető megíjed (ez én voltam), megáll, minden kikapcsol és picit gondolkodik (ritka dolog nálam :) ), mielőtt belelereszti a poroltó tartalmát a nagy büdös semmibe, ugyanis hogyan oltasz el egy motor tüzet, ha az teljesen zárt? (Egyáltalán tud égni egy SW? Jó kérdés, még nem láttam, nem is hallottam ilyet). Simító-fojtó tekercset már láttam (részben) leolvadni. Na az volt ám egy szép látvány! :(
Tehát mikor kiderült hogy nem ég (nem is égett lánggal), a füst is csillapodott, a motor leselejtez, a szellőzővel jó ideig hűt, aztán uzsgyi tovább egy motorral pianínóban. A szaga viszont borzalamas volt!
Tipikusan nagyobb volt a füstje, mint a lángja, mert hogy lángja nem volt nekije. A motor viszont ment főműhelybe újratekercselésre.
Olyan is megesett már, hogy a légsűrítő hűtőventillátor lapátjai egyszerűen letörtek. Valszeg előbb csak egy, az meg vitte az összeset maga után. Csak kis csilingelés volt a géptérben, meg is néztem, de nem látam semmit. Csak Lökösházán egy 800m-es kilépő tehervonatot tolatás után kellett volna feltölteni levegővel, ami a folyamat vége felé már irtózatos füsttel járt, mivel a légsűrítő hűtés nélkül üzemelt. Na itt jöttem rá, mi is történt, aztán meg is találtam a kis lapátdarabokat szerte a géptérben.
Gép leakad, gépmenet Lökösháza-Nyíregyháza. Ezt még kibirta a kompresszor hűtés nélkül is.
Ha ezek olyan mértéküek, hogy kívül látszik a füst, az már nagy valószinüséggel mozdonytűz, melynek manapság nagy a hírértéke. 17-én nem olvastam ilyen hírt.
Ha a gurítóra gondolsz, arról tudtommal három alkalommal esett le mozdony valószínűleg többször is, csak nem tudok róla!), 1967.10.26. körül egy 520-as (talán 065), 1971 júniusában megint egy Bumbardo (feltehetően 046) és 1984. július 24 hajnalán (itt a 24. nem biztos!) az M62 256. Az első gép a töltés jobb oldalára borult, a második megmászta a vágányzáró főldkúpot, a harmadik pedig, a főldkúpot áttörve lement az utcára és a gurító végének támaszkodva állt meg.
Az elsőről egy nagyon rossz fotóm van a korabeli Esti Hírlapból,. a másodikról egy sokkal jobb a Magyar Ifjúság c. folyóiratból, a harmadikról pedig több forrásból több fotót ismerek.
"1971. november 8-án a vegyianyag-átfejtő telepünkről harmincnyolc tartálykocsi haladt ki, mikor egy csatlakozó vágányon meggurult egy rosszul kibiztosított vagon, nekifutott a szerelvénynek, a tartálykocsik vége szikrát vetett és kigyulladt; xilol, toluol, repülőbenzin és aceton volt bennük. A mozdonyvezető nem vette észre, majdnem behúzta a szerelvényt a személypályaudvarra; ha ott robban fel, Záhony eltűnt volna a föld színéről. Az utolsó pillanatban feltartóztatták, és huszonnyolc kocsit még le lehetett akasztani, a többi tovább lángolt."
Segítséget keresek, illetve akinek van valamiféle információja vagy fotója, a Határ u. és Soroksári u. nál valamikori mozdony salakolóró dombról. Valahol létezik fotó is róla, mert volt egy-két alkalommal olyan eset, mikor a mozdony lecsúszott a töltésrő és újsághír lett. Sajnos én eddig nem találtam képet az esetről se valami irományt. Kérem aki tud segítsen, mert egy rövidke írás kiegészítésénél szeretném felhasználni. Ha az emlékezetem nem csal, akkor még az 1960-as években müködött. Már azt is megköszönöm aki elolvasta ezt a pár mondatot. james936
Anno Záhonyban az átfejtőben volt egy olyan baleset, hogy tolatást végeztek frissen átfejtett kocsival, amelyen az olaj (vagy valamilyen üzemanyag) a kocsi oldalán is lefolyt. Közben (ha jól emlékszem) egy magára hagyott gép önállósította magát és oldalról a tolató szerelvénynek ütközött, amely a megfolyásnak köszönhetően kigyulladt és több napig égett az átfejtő.
Tekintettel arra, hogy ezt csak hallomásból ismerem, így kérdés, hogy megtörtént-e vagy csak legenda. Ha megtörtént, akkor van valakinek bővebb infója?
Apám a fél életét ezeken töltötte - mozdonyvezető majd a balesete után felvigyázó volt. Minden porcikáját ismerte ezeknek a mozdonyoknak. Rendszeresen átnézte, tisztogatta őket. Ma valahogy úgy tűnik, nem az a gondosság a jellemző. Ezért is volt rossz nézni, ahogy füstölögve, gyök kettővel - de még tovább vonszolja magát meg a terhét egyikük.
Ameddig el nem fogynak tuti járnak majd. Van pár felújított 2000-es meg 3000-es belőle meg sok régi, menejen oszt'jó szinten karbantartva és két rosszból összerakunk egy jót módszerrel még sokáig életben lehet őket tartani.
Ma reggel egy V43-as (számát sajnos nem néztem meg, mert bamba voltam) közepesen füstölögve - és iszonyú bűzt húzva - vonult el a Rákoshegyen. Tehervonatot húzott, azt hittem, eljön eddig és megáll, hogy lecseréljék, de nem, a jelek szerint továbbment (sorompótól figyeltem). Ezek a gépek amióta az eszemet tudom járnak - vajon meddig bírják még? Mi lesz helyettük?
Ha gondolod,privátban elmesélem,ha talizunk-mert ezt is megígértem!-akkor adok anyagot is,ha kell! Egyébként a lehető legegyszerűbb megoldást választották: két EDK-val (60 t-s) emelték meg a kasznit,alányomtak egy vendégforgóvázat,aztán huss,eltüntették a roncsot!A mentés ideje így kb. 3-3.5 óra volt,de egy emelésből végigcsinálták!