Ponex, köszönöm, hogy ilyen gyorsan reagáltál! Nem fogalmaztam pontosan, ugyanis nem kész kerítést kell festeni. A mostaninak csak a talapzata marad, a léceket, kapukat majd hétfőn délutántól szerelik fel. A mester pénteken este állított be, egy formára gyalult, még kezeletlen léccel. Hogy aztán ezeket a léceket hogy tudják majd 1./ gombaölővel, 2./ egy-két réteg lazúrral, 3./ vastag lazúrral lekezelni/kenni úgy, hogy azok hétfőn délután már beépítésre készek legyenek, hát ezt nem tudom. A segítséged köszönöm!
1. lépés: Gombaölőzés 2. lépés: száradás után, vékony lazúr 1-2 réteg 3. lépés: Vastag lazúr, ha az nem tetszik akkor több réteg vékony lazúr
Sadolin, Bondex, pl kiváló időtálló anyagok, feltéve ha normálisan (becsületesen) van megcsinálva! Létezik mindkettőből, oldószeres, illetve vizes bázisú! Válogathatsz kedved szerint! A vizes anyagokat inkább beltérre használjuk, de kívűlre is tökéletesen alkalmasak! Ízlés, ár, színválaszték függvénye, hogy melyiket akarod használni!
Ha zománcozni akarod, akkor is alá kell alapozni mindenképpen, nyers deszkákat két rétegben, és úgy zománcozni!
A segítségetek kérem! Újra kell keríteni a házunkat. A párom hetedhét határon túl dolgozik, a mesterekkel nekem kell bajlódnom. A kerítés beton alapzaton deszka lesz. A mester mondta volt, hogy a deszkákat olajfestékkel kell festeni, mert az a tartós, a lazúr - ami nekem jobban tetszett - nem az. Na az este jött, mondja, nem olajfestés lesz, hanem lazúr. Mert az is tartós. Nem akarom kitanulni ezt a szakmát. Utálom, ha hülyének néznek. Azt meg végképp nem szeretném, ha a sokszázezer forintért elkészíttetett kerítés idő előtt gallyra menne. Ha segítenétek, előre is megköszönöm!
A glettnek valóban nem száradni, hanem kötni kell, és kötés után kell hagyni, hogy a nedvesség kipárologjon belőle, Ha nem tudott megkötni, akkor elképzelhető, hogy le lehet porolni e miatt!
A vakolat, nem száraz vagy nedves! :)) És igazából nem is szív, csak így nevezzük, egyszerűbb, mint hosszas magyarázkodásba kezdeni! A lényeg, hogy a vakolatot alkotó homok szemcsék között, kapillárisok, járatok alakulnak ki, miután kiszárad a vakolat, ezek a járatok üresen maradnak! Abban a szent pillanatban ahogy víz éri, a víz felületi feszültségénél, és a gömb alak felvételére való törekvés miatt behatol ezekbe az üres járatokba, kapillárisokba! Ez az a jelenség amit a fal szívásának szoktunk nevezni! Azért kell ilyen esetekben mélyalapozni, vagy meszelés esetén, egy sokkal hígabb mészoldattal előkenni (beereszteni)! A beeresztés feladata, hogy kitöltődik szárazanyaggal a kapillárisrendszer, így mindennek lesz ideje, kötni, száradni!
Na, még annyi jutott eszembe, hogy a fal túlzott szárazsága zavarhatott be:
Ahol a vakolást követő 1 hónapban gletteltünk, az teljesen jól sikerült. Festés 1 év múlva, ekkor jöttek a gondok.
Volt, ahol a glettelés is kimaradt, na itt egy év elteltével elő kellett nedvesíteni a falat munka előtt, mert a glett percek alatt száradt, és másnap ujjal le lehetett söpörni. Nedves falon jól megszilárdult.
Végül is, csak kíváncsi vagyok, mit ba**hattam el annak idején...
Én sem tudom, miért kellett ennyi réteg, azért kérdeztem. :-)
A meszes glett (Corso) alatt se volt alapozó, meg a mészfesték alatt se volt alapozó, nem mertem tenni, mert ugye a mész alá hivatalosan nem jó semmi ilyesmi (ha jól tudom). 30 fok meleg volt, kb. 2 sor maradt nedvesen festésnél, sietni kellett, rohadt gyorsan szívta a fal.
Hagyományos vakolat van, kb. fél centi, azon meg pár mm zsákos cucc (Baumit UniPutz).
Mostmár mindegy, nem kívánom senkinek, hogy rezgőcsiszolóval meg rákötött porszívóval essen neki a "szépen meszelt" nappalinak + hálónak (egyik sem kicsi), és kezdje újra a festést (tudom, hívtam volna szakembert)...
Az elv az, hogy a gipszkarton és a vakolat más tulajdonságokkal rendelkezik, pl más a hőtágulásuk nem mozognak együtt, ezért reped. A csatlakozásokat festhető akrillal célszerű kitömni, annak a gumis tulajdonsága biztosítja a szükséges mozgásteret.
Az akril szép lehúzását legegyszerűbben teflonos műanyag formázóval lehet, ahhoz egyáltalán nem tapad, de általában ilyen nincs a háztartásokban, sőt sok szaki sem áldoz ilyenre /drága/, de meg lehet oldani jó formájú spaklival is, csak sűrűn mártogasd szappanos vízbe, hogy ne tapadjon.
Elméletileg a hálózás sem repedhetne, itt tized milliméterről van szó azt annak is ki kell bírnia. Letépéshez nagyobb mozgásra van szükség pl süllyed a fal 1-2 mm-t.
Dőlj hátra, hallgasd meg ezt a számot, és közben gondold végig, ki mit mondott, melyiknek van logikája, ha történik valami valamivel, annak mi lehet az oka? Ha nem találsz okot, lehet, hogy meg sem történik az amit mondott neked valaki! Gondolkodj!
A hálózásra azt mondták nekem, hogy nem a sarokban fog elrepedni, hanem ahol végetér a háló, ott alatta fog megrepedni a vakolat. Magyarán letépi a vakolatot a háló.
Ha a papírt rárakom a falra és kiglettelem a mennyezetet, akkor ott a fal és a gipszkarton közötti kb 5mm rést is kitöltöm glettel? űmert ha igen, akkor hová megy majd a sziloplaszt. Úgyértem, ha kihúzom glettel a mennyezetet a falon lévő papírig, akkor az már egy sarkos belső él lesz. Ha erre rákenem a sziloplasztot, akkor az már nem él lesz. Vagy éppen hogy csak a szélére kenjek, és huzzam el? Ha ügyes vagyok akkor 2-3 mm rádiusszal ki tudom húzni a sarkot. Ez a 2-3 mm sziloplaszt elég ahhoz, hogy felvegye az esetleges későbbi repedést?
majd a szakik kijavitanak, de az alap: festopapir a falra, mellette a plafont elglettelni ugy, hogy a glett a falra nem megy. utanna a sarokban a papir sniccerrel elvag, kilatszo resz lehuz. igy a glett nem a vakolatra fut, hanem a papirra, ha akar szepen egyenesen elvalhat tole. utanna a fal kulon glettel, majd akar egy reteg festes utan jon a festheto akril. vizes kezzel el lehet huzni szepre.
Van egy gipszkarton mennyezetem és egy vakolt falam. A kettőt hogyan tudom összekötni úgy, hogy később ne repedejen meg. A sima összehálózásra a gipszkartonos mondta, hogy felejtsem el. Ezeket a nikecel, mintás díszléceket(holker) nem szeretném felragasztani. Szeretném a sarkot látni :-) Hallottam olyat is, hogy akrill festhető sziloplasztal nyomják ki a festés elött és spaklival simára húzzák. Ezzel csak az a gondom, hogy húztam én már sziloplasztot simára. Vagyis próbáltam, de nem igazán sikerült.
hat annak max az lenne az ertelme, ha az eps ragaszto jobban ragadna a meszre mint a glett. de mint megtudtuk, a rimano 6-30 az ragad a meszre, ugyhogy csak le kell kaparni ami le akar jonni, falfix, elovenni a jonagy glettvasat, es tolni neki.
en nem ismerem a szakmai fogasokat, ugy csinaltam, hogy egy nagy egyenes leccel megnezegettem a falat, es cerkaval felrajzoltam ahol nagyon homoru. aztan ugy toltam a glettet, hogy ahol jelolve van, oda jo vastagon, ahol meg latszik hogy hasas, oda vekonyan. aztan nagyjabol a nagyon rajtamaradt kiallo reszeket letoltam spaklival, ujra lec+ceruza, es elolrol.
Az eps egy alternatívát képezne a kaparással járó idő+rengeteg por miatt. Igaz kicsit lehet drágábbá tenné a műveletet, de úgy gondoltam, hogy időben és takarításban jobban járok. A padló lapozva van és minimális port szeretnék a többi szobába bevinni. Amiről most beszélgetünk egy 5*3m-es előszoba. Egy kisebb részen már kipróbáltam a az eps-t. rágletteltem (kriminálisak a falak, föggőben néhol 2 cm-is van), teszteltem, hogy lejön e és eddig úgy néz ki, hogy nem. Egyébként égő vagy sem, de 15 éve költöztünk be és itt még azóta nem volt rámeszelve tehát ez az első meszelés még.
Még annyit, hogy 4 éve már volt egy próbálkozásom egy nappaliban ahol szintén meszelt volt a fal. Ott szalagcsiszolóval 40-es papírral elég jól eltávolítottam a meszet. Rágletteltem igaz csak 3-6-os rimanoval. Aztán diszperziós sefrávall lefestettem. Most januárban volt egy kis átalakítás és egy részen ahol a mész nem jött le teljesen korábban, ott a glett 15-20 négyzetcentis darabokban levált. Na ezért szeretnék most alaposabb lenni. És akkor a plafonról még nem is ejtettem egy szót sem. Igaz az, hogy mészre diszperzittel rá lehet menni? ( diszperzit= diszperziós falfesték)
Az ablakról, ajtóról én is levenném a vasalatokat.
Még egyszer köszönöm az eddigieket és ha van még valami szívesen várom a témával kapcsolatos megjegyzéseket. tom
bocsi, en a muegyetemen tanultam a szakmamat, a festesben kontar/amator/mukedvelo vagyok.
kb ugyanarra a muveletsorra gondoltam, mint amit Te irsz. panaszkodott, hogy a gorongyok miatt nem tudja lecsiszolni, gondolom azert, mert a csiszatolo cucc csak a dombokat eri, a volgyekbe nem jot be. ilyenkor en vagy kesztyuben a csupasz csiszolopapirral csiszoltam, vagy a csiszolocucc lapjara tettem egy centi szivacsot a csiszolopapir ala. ha nagyon gorongyos, akkor meg meg lehet faragni a vakolatot, vannak azok a nagy fem racsos izek, ugy emlekeztem vakolatgyalunak hivjak, de tevedhetek.
viszont legyszi aruld el, hogy ha kicsit lepukkant feluletkezelesu, de amugy jo allapotu, pareves fa ablakokat akarok rendesen megcsinalni, akkor kiszereljem belole a zarat, vay ne?
Hálás köszönet! A vakolatgyalut, és a szivacsos támogatást ismerem és megértettem. Kérdés: A mész elég stabilan van a vakolaton semmi jele leválásnak. Milyen széles spaklit használjak? Másik: Akkor az eps-s cuccot teljesen felejcsem el?
Átspaklizod apám, aztán a megmaradt meszes port egy partvissal lesöpröd, aztán mélyalapozod, (falfix-el), száradás után vakoló glettel át gletteled, úgy hogy hagysz rajta vastagon anyagot, ez valamennyire korrigálja a hullámosságot, de tökéletesre ne számíts, azért kellett nekünk is megtanulni iskolában, mert ez egy szakma, a házilagos kísérletezés soha nem lesz olyan, mintha egy szakember csinálná! A vakoló (Rigips rimano 6-30-as) egy mészhidrátos anyag tökéletesen tapad meszes felületre, ha meszelni akarod, akkor szikkadás után, még nedves vakólózást áthúzod még egyszer, majd teljes száradás után lehet meszelni, ha festeni vagy tapétázni akarod, akkor, a vakolót átgletteled 2-szer mondjuk széria glettel , és azt csiszolod finoman pl 120-as csiszpapírral! aztán szintén lesepred a port a tetejéről, és ha jót akarsz, akkor még egyszer mélyalapozod, aztán mehet a festés, vagy a tapétázás!
ha nem sik, akkor szivaccsal kell hatulrol tamogatni a csiszolopapirt. a sikot a glettel fogod megcsinalni, a lenyeg hogy a meszfestek meg ami le akar az joreszt lejojjon. persze ha ez egyenget is, az sem art. a vakolatgyalu kellene vigye...
Nem annyira a csiszolással van a baj. Hanem azzal, hogy nem sík a fal és ezért gány csiszolni. Az elv amit művel azért jó lehet? Vagy mélyalapozni is kellene, meg átmosni a falat valami anyaggal. Vettem vakolatkaparót. erősebb a mész:(