Mostanában annyira aktív vagyok mint még soha :D
egy kis olvasnivaló: (forrás Facebook/Yamaha Fehér)
Kérdések és válaszok:
Mi az E10 üzemanyag?
Az E10 üzemanyag 10% etanol és 90% benzin keveréke.
A Yamaha motorok kompatibilisek az E10 üzemanyaggal?
Minden jelenlegi modell és a legtöbb 2003 után gyártott motor üzemanyagrendszere elviseli a friss, 10%-nál kevesebb etanolt tartalmazó üzemanyagot (E10). Bár a Yamaha motorok kompatibilisek az E10 üzemanyaggal, mégsem javasoljuk a használatát.
Lehet használni kétütemű motorolajat E10 üzemanyaggal?
A Yamalube TCW3-RL és 2W olajak keverhetők az E10-zel.
Mik az etanol negatív tulajdonságai?
Az etanolnak van néhány tulajdonsága, amik befolyásolják az üzemanyagrendszer működését.
- Az etanol erős tisztítószer, oldószer és szárító hatása is van. Leoldja, letisztítja az üzemanyag tároló kanna, benzintank, és az üzemanyagrendszer egyéb alkatrészeinek belsejéből a
szennyeződéseket, lerakódásokat és anyagdarabokat. A leoldott részecskék eltömíthetik a szűrőket, lerakódhatnak az injektorokban, benzinpumpában, nyomásszabályzóban,
karburátorban, szívócsövekben, szelepeken és szelepvezetőkön.
- Az etanol higroszkópikus tulajdonságú. Magához vonzza a vizet (pl. erősen vonzza a párát).
- Az E10 üzemanyag élettartama kevesebb, mint a
hagyományosé. Ez különösen fontos téli tároláskor nálunk, ahol a szezon viszonylag rövid.
Használható nagyobb etanol-tartalmú üzemanyag (E15, vagy E85)?
Soha ne használjon Yamaha motorban 10%-nál magasabb etanol tartalmú üzemanyagot, vagy olyat, ami bármennyi metanolt tartalmaz. Ezek az üzemanyagok indítási, alapjárati és komoly üzemanyagrendszer- és motorhibákat okozhatnak.
Az etanol tisztítóhatásának nincs pozitív hatása az üzemanyagrendszerre?
Nincs. Minden hagyományos üzemanyaggal működő üzemanyagrendszerben vannak lakk, festék,
vagy felületi korrózió (rozsda és alumínium-oxid) okozta lerakódások. Ezek vannak a tárolásra és szállításra szolgáló eszközökben (csövek, tartályok, kannák, szivattyúk, stb.), amelyek érintkeznek az üzemanyaggal. Az etanol ezeket leoldja mindenről, amivel érintkezik. Az etanol oldja a legtöbb
műanyag, vagy műgyantából készült tank anyagát is. Ezeknek a leoldott anyagoknak a mennyisége hamar eltömítheti a szűrőket, ezzel dugulást okozva. Így a motor teljesítménye erősen leromlik, és más motorhiba is keletkezhet.
Mi történik szétválasztódáskor?
Szétválasztódáskor több káros esemény zajlik le:
- A víz és etanol molekulák leülepszenek a tank fenekére egy külön víz és etanol réteget alkotva. A tank felső részén, pedig kialakul egy réteg benzin, amiben nincs etanol.
- A motor az üzemanyagot a tank aljáról szívja. A motor nem működik megfelelően, ha egyáltalán működik, etanol és víz keverékével. A víz és etanol keverék rendkívül korrozív
néhány fém esetében és kárt okoz a motor belsejében.
- A maradék etanol nélküli benzin oktánszáma alacsonyabb, mint az E10 üzemanyagé, kb. 2-3 ponttal. Ez az alacsonyabb oktánszám már nem biztos, hogy eléri a motor által igényelt szintet.
A szétválasztódott üzemanyagból visszamaradt benzin használható-e a víz és etanol eltávolítása után?
Nem, a maradék benzin oktánszáma alacsonyabb lehet, mint amit a motorhoz előírtak.
Mi az előnye, ha Fuel Stabilizer és/vagy Conditioner adalékot öntünk a benzinhez?
A kereskedelemben kapható benzin adalékok csökkentik a belső lerakódásokat és növelik a benzin
tárolhatósági idejét. A Fuel Stabilizer folyamatos használatával csökkenthetőek a belső lerakódások. A Fuel Stabilizer & Conditioner® benzinhez adagolása
megakadályozza az üzemanyag rendszer elszennyeződését, és segít a benzin oktánszámát megtartani tárolás során.
Mi a teendő az előbb felsoroltak elkerülése érdekében E10 üzemanyag használatakor?
Minden probléma nem kerülhető el, de előfordulásuk és veszélyességük csökkenthető a következők betartásával:
- Ha lehet, ne használjon E10 üzemanyagot.
- Vásároljon ismert márkájú üzemanyagot.
- Ha lehet, mindig ugyanonnan vásárolja az üzemanyagot.
- Újabb, tisztább tárolótartállyal rendelkező benzinkútról vásároljon üzemanyagot.
- Rendszeresen használjon Fuel Stabilizer és Conditioner adalékot az oktánszám csökkenésének megakadályozása érdekében.
- Tárolás előtt keverjen a friss üzemanyagba stabilizáló szert. A már nem friss üzemanyagon nem segít a stabilizáló szer sem. Ezek akkor a leghatékonyabbak, ha tankolás után azonnal belekeveri őket az üzemanyagba.
Összegzés az E10 üzemanyaggal kapcsolatban:
- Az etanol tisztítószer, oldja a rozsdát és egyéb szennyeződéseket a tank és a benzincsövek belsejéből. Ez a szennyeződés eltömíti a szűrőt, csökkenti a benzináramlást, motorleállást és nehéz indíthatóságot okozva.
- Az etanol korrozív oldószer-szerű tulajdonsága miatt kioldja a gyantát és a lágyítókat
bizonyos műanyag és gumi alkatrészekből. Fekete iszap keletkezik, ami lerakódik a szívószelepeken, amitől azok beragadnak, eltömíti az injektorokat, mellyel komoly motorhibát okozhat.
- Az etanol higroszkopikus – magába szívja a vizet, és könnyebben keveredik vízzel, mint
benzinnel. Az üzemanyag akár 10%-a etanol–víz keverékké változhat és szétválasztódás jöhet létre, melynek során a felső rész tiszta, alacsony oktánszámú benzin lesz, az alsó pedig vízzel szennyezett etanol. Mivel a benzinszivattyú a tank aljából szívja az üzemanyagot, a vízzel
szennyezett üzemanyag miatt a motor üzeme bizonytalan, vagy be sem indul. Az alacsony oktánszámú benzin miatt a négyütemű motorok teljesítménye csökken, és gondokat okoz a kétütemű motoroknál is a szegény üzemanyag, és a kenőolaj hiánya (a víz jelenléte miatt).
- Az etanol csak 6 hétig tárolható, utána az oktánszáma elkezd csökkenni. Ez nem okoz problémát egy autóban, de egy nem túl gyakran használt motorkerékpárnál, vagy a téli
tároláskor már igen.
- Ne keverjen etanolos üzemanyagot más, MTBE-t tartalmazó üzemanyaggal.
MTBE a metil tercier butil éter rövidítése, egy egyszerű molekula, amit metanolból készítenek. A két adalék kombinációja, különösen víz jelenlétében, egy gél-szerű anyagot alkot, ami könnyen eltömíti a karburátorokat. Mielőtt átállna E10-re, lehetőleg használja ki az összes benzint a tankból, vagy ne legyen benne több 20%-nál. A legjobb egy tiszta, száraz tank az első tankoláskor.
- Ha a motor, vagy a hajó 2003 előtt készült, ki kell cseréltetni a régi benzincsöveket, O-gyűrűket, kézi pumpát, és más nem etanol-álló műanyag és gumi alkatrészeket. Gyakrabban ellenőrizze a rendszert, hogy nem szivárog-e, vagy nem használódott-e el.
- Kövessen el mindent, hogy távol tartsa a vizet az üzemagyagtól. Csak annyit tankoljon, amennyit elhasznál a következő két hétben (bár, ha a tank tele van, akkor kevésbé csapódik le a falán a pára, főleg, ha olyan helyen tárolja a hajót, ahol nagy a napi hőmérséklet ingadozás).
Tankoláskor ajánlatos szűrős tölcsért használni, hogy elkerülje víz, vagy más szennyeződés bejutását a rendszerbe. Adjon hozzá benzin stabilizálószert, pl. Motul vagy Motorex Stabilizer.
- Téli tárolás előtt töltse fel a tankot kb. 95%-ra, hogy maradjon hely a hőtágulásra, és
adjon hozzá benzinstabilizáló szert. A közel tele tank megakadályozza a levegő bejutását, így a
víz kicsapódását és benzinbe kerülését. A szétválasztódás megelőzésének legjobb módja, ha teljesen leengedi az E10 üzemanyagot, és kiszárítja a tankot, de ez kényelmetlen és veszélyes művelet.
- Miután megtörtént a szétválasztódás, az adalékok és a vízleválasztók már nem segítenek. Az egyetlen megoldás ilyenkor a benzin és az etanol/víz keverék professzionális
eltávolítása. Ha bármennyi üzemanyag marad a tankban tároláskor, akkor adjon hozzá stabilizáló szert (de ne felejtse el, hogy a stabilizáló szerek nem gátolják meg a
szétválasztódást). Szétválasztódás tipikusan akkor történik, ha téli tároláskor a tank negyedig, vagy félig van csak tele. A nyáron ritkán használt, nem tele tank esetében is gyakran előfordul.