rferi!
Ez a mérnöki szemléletmód megnyilvánulása!
Hiába, no, egy mérnök nem saccol. Számol, mér, összehasonlít.
--
Dzsémsz!
Egy fix nyomáscsökkentő nem horribilis összeg. Szvsz 5000petákba belefér a szűrővel együtt. Egyszeri beruházás, de megéri. Szűrő meg mindenképpen kell, mert különben akár egy év alatt is berakódhat. Bár az új aqutarxxok belső szűrőjén finomítottak és több parányi lyukon áramlik át a víz mint az előző szériánál. Saccra legalább kétszeres mennyiságű lik van egy-egy csepptesthez kapcsolva.(lehet játszani pl. egy nyomásmérőt a szalag végéhez csatlakoztatni és azzal mérve a nyomást a csappal beszabályozni. Ez viszont feltételezi az állandóan működő szivattyút, vagy csak a max nyomás lesz biztos.)
1bar=1atm=1kg/cm2=10N/cm2
Tehát ha a két ujjaddal 20Newton erővel tudod összecsípni a szalagot éppen, akkor egy bar.
Érdekes lesz, ahogy megsaccolod...
De pontosan meg is mérheted egy függőlegesre állított slagban 1bar=10 méter magas vízoszlop.
Annyi tized bar, ahány méter vízoszlop.Mondjuk kell 5 tized (az a kívánt munkapont ezeknek általában), az öt méter magas.Ha van fa, akkor még kivitelezhető is.
Megint van hülye kérdésem. :-) Nyomáscsökkentő helyett egy csap van. Milyen érzés az 1 bár nyomás a csepegtetőszalagon? Mennyire kell keménynek lennie?
A cső kibírja a fagyot, de a fittingek nem biztos. Illetve a fittingek előtt szokott szétfagyni. Ha a szivattyú felé lejt akkor viszont a legmagasabb pontnál jó lenne valami légtelenítési pontot beépíteni (mondjuk egy, két csőnél kettő 'T'-t )dugóval ahol fel tudod tölteni a rendszert vízzel.
Lábszelep meg a szívócső legvégére kell. Egyrészt szűrő másrészt meg megakadályozza, hogy a szivattyú leállítását követően a szivattyú szintje alatt lévő vízoszlop a súlyánál fogva szívó erőként funkcionáljon és levegőt szívjon a rendszerbe. (esetlegesen) Valamint a légtelenítést is csak úgy tudod elvégezni (feltölteni vízzel a szívócsövet) ha vagy befogod a végét vagy a szelep fogja be. Egy sima súlyszelep lényegileg.
Szia CORTEN!
Azért maradnék a két 16mm-es csőnél mert pénzszűkében vagyok(40 méter cső gondolom 10 ezer körül lenne).
A beömlőcsonk és a víztükör között 50 centi és 2.5 méter között van a szintkülönbség(attól függően mennyi víz van a ciszternában.
A telek lejtése miatt a szivattyú felé tudom csak lejtetni a csövet.Az akkor nem baj?Egyébként a műanyagcső nem bírja ki azt a tágulást(kb 9%)ami a víz megfagyásával jár,pláne ha nincs "tele" vizzel a cső? A légbuborék kialakulását hogyan tudom megakadályozni?
Szégyellem magam de nem tudom mi az a lábszelep:) Felvilágosítanál?
Vikusz
A szalag akkor csepeg, ha nyomás alatt van benne a víz. A pontos határt nem tudom, de gyakorlatilag az utolsó cseppig képes kiadni magából a vizet, hiszen a kialakítása olyan, hogy csak lassítja a vizkifolyást (turbulens áramlási szakasszal)
Ha leáll a szivattyú és nincs nyomólégüst (ez micsoda jó magyar elnevezés!) Akkor néhány perc után a vízszivárgás is leáll.
Ha szalagod van, akkor mindnképpen érdemes egy szűrő+nyomáscsökentő (0.8-1bar) komplexumot beépíteni (a csepegtető csövek elé is, ha nem nyomáskompenzált) egyrészt azért, mert így óvod a csövet a szennyeződésektől és a túlnyomástól másrészt a stabil nyomáson pontosan számítható a kiadagolt vízmennyiség. (vagyis egy kapcsoló órával is literre pontosan kiadagolhatod a vizet. A kapcsoló óra a szivattyút kapcsolja)
A szalag mellé érdemes beszerezni egy tápoldatozót is, amivel vagy folyékony (beoldott szilárd) vagy szilárd műtrágyát juttathatsz ki, pontosan számított adagolásban.
A csepegtetőszalag mennyire csepeg, amikor nem megy a szivattyú de még van benne víz? Van értelme 40 perc szivattyúidő helyett pl. 20 perc szivattyú - 20 perc szünet - 20 perc szivattyú -val próbálkozni? Több víz megy így ki?
Biztosan van, csak arra nem fókuszáltam mostanában. A Bihari útnál, a Mázsa térnél levő szivattyúsok esetleg tudnak segíteni, ott sokfélét láttam a multkor.
Látod, ezt pontosan nem tudom...mivel nem nekem kellene a szivattyú. Hagyományos (gondolom) fúrt kút, műanyag csővel bélelve, nem hinném, hogy 50-esnél bővebb lenne.
(az én kutam is fúrt, de abban kb. 400-as eternit csövek vannak, még talán én is beleférnék. Igaz kifúrni sem volt kis meló)
Többlépcsős szivattúkat már nem kapni? (mármint felszínieket) Régen volt egy 6 lépcsős monstrumom, csak utáltam a tömszelencékkel való kínlódást, a bronz lapátok meg az időnkénti homokszippantást.
Ja!
Nem tudom mekkora a szívó oldali csonk átmérője, de szerintem 1" lehet, így a két 16-os cső helyett inkább egy, de 32-es/1"-os (kpe, pvc, horganyzott) csövet használj. A megduplázott csöveken is tud szívni, sőt az egy 16-oson is, de ugye a teljes hozamot ez korlátozza. A szívó oldalon csak arra ügyelj, hogy ne alakulhasson ki légbuborék és inkább a lábszelep felé lejtsen. Van lábszelep? Mekkora a szintkülönbség a víztükör és a szivattyú beömlő (szívó) csonkja között?
rferi! danke sőn! Amúgy az a nem tízezer az mennyi? Más nyomásfokozási metódus lehetséges? (búvárszivattyú a kútátmérő okán kizárt)
Egy jobb mélykútszivattyú már tudja ezt.Akár 10-15 atmoszféráig is, pláne ilyen kicsi hozamnál!
Olvass vagy itt, vagy a kutas topikban vissza, leírtam két helyet, ahol lehet kapni ilyeneket, de nem tízezer forint sajna!
Lehet hogy félreérthetően írtam, a kérdés az hogy a ciszternából a szivattyúig érdemes-e dupla csövet fektetni hogy elég vizet kapjon(a kettőn egyszerre szívjon) a szivattyú(mivel a padlófűtéscső jóval kisebb keresztmetszetű(16mm belső átmérő)mint amit szívócsőnek használni szoktak.
Vikusz
Ami viszont engem érdekelne:
Olyan szivattyú ami a szokásos 3-4 baros nyomásnál valamivel többre képes, mondjuk olyan 6-7 már doszt elég lenne, és mindezt elegendő ha óránként 300-400 literes hozam mellett képes konstans teljesíteni.
Szerintem édesmindegy hogy merre lejt. Ha a szivattyú felé lejt akkor arra, ha attól el akkor meg arra.
Lényeg az, hogy a fagyok előtt teljes víztelenítést végezhess. A két csövet viheted párhuzamosan, csak egy 'T'-vel kell szétágazni a szivattyú után és úgy szűkíteni.
Mivel a padlófűtés csöveit is össze szokták kötni a kazánnal, így a szivattyúval összekötés sem okoz gondot. Viszel egy kis darabot belőle mintának ( a biztonság kedvéért) és megnézed azt is hogy a szivattyúnak mekkora a kiömlő nyílása. Általában 1" körüli. A kettő közötti méretkülönbséget meg egy-két szűkítő idommal at lehet hidalni. Bár én nem spórolnék, hiszen 40m-nyi 3bar-t bíró 25-ös, 32-es kpe cső sem egetrengetően nagy összeg. Ráadásul a napfényt is jobban bírja a fekete cső. A későbbi esetleges leágazások kialakítása is egyszerűbb, csak néhány nyeregidom (megfúrós) kell hozzá.
Sziasztok!
Ciszternából akarok szivattyúzni.A vizet 2 méter mélyről kell felszívni, és 40 méterre kell elvezetni a szivattyúig.Maradt nekem műanyag padlófűtéscsövem(20mm külső-, 16mm belső átrmérő), arra gondoltam ez jó lesz a célra.Az is eszembe jutott, hogy mivel a szivattyúkon lévő bemenetnél kisebb a keresztmetszete lehet hogy kettőt kéne lefektetnem(hogy kapjon elég vizet), és a végén valahogy egyesíteni.Fogom tudni(valamilyen csatlakozóval ezt(a kisebb átmérőjű csövet, vagy ebből kettőt) a szivattyúhoz kapcsolni?
A másik pedig hogy a lejtésviszonyok miatt csak úgy tudnám megoldani hogy a szivattyú felé lejtsen(vagy semerre). Nem baj ez(mert a ciszterna felé szokták lejtetni)?
Előre is kösz
Vikusz
Van nekünk csepegtetőcső, hajlékony 20-as 30 cm-enkén perforált gyárilag.
Üzemi nyomása 1.5 bar kb 50 métert lehet belőle elhelyezni egy ágon, de most szereltem be egy helyre 3CL szivattyúval 1 zónára 53L/min 1.5-ön 570 métert, az a lényeg hogy gerinc cső kell 32-es, abból felállások, mint az áramnál párhuzamosan kötve így kiküszöbölhető az egyenetlen nyomás.
Ára 50ft/m - van nyomáskompenzált verziója is, ott nem számít a bekötés az viszont drágább.
kellenek ozzá 20-as idomok: könyök(bár jól hajlik)
Egál T idom mini golyóscsap,stb.
A nyomást egyszerű beállítani, a végére kell szerelni egy nyomásmérő órát, egyik ember nézi, másik a szivattyúnál addig zárja a csapot amig a nyomásmérő 1.5 bar-t mutat. Ekkor 1. ember füttyent-csapzárás megáll - óra le - végzáró a hejére - over.
A gardematicon vanak jó táblázatok erre vonatkozóan.
A szalagok (legalábbis az AquaTraxx) nagyobb nyomást is elvisel, de mivel nagyjából 1bar-ra van hitelesítve érdemes venni egy fix nyomáscsökkentőt. (olyan2kFt lehet az ára)A szűrőt viszont nem szabad kihagyni és talán ez is a legnagyobb tétel egy kisebb kert esetében.
Amit viszont senkinek sem ajánlok, az az izraeli gyártmányú Queen Gil szalag. Tákolmány...árban pedig minimális az előnye. Kényelmetlen szerelni, elnagyolt.
A tape indító helyett érdemes beszerezni egy kis csappapal kombinált indítót. Árban kb 250Ft lehet, de praktikusan minden egyes ágat lehet nyitni-zárni. A szalag megfelelő szűrés és használat mellett 3 évet simán kibír. Akár talajba is süllyeszthető, így sekélyen kapálható a kultura.
Lehet, hogy a topic egyhamar nem lesz aktuális, és helyette inkább arról kellene tanakodni, hogy hogyan lehetne ezt a tengernyi vizet megőrizni rosszabb időkre.:)
Én most jövök a Ga...maticból, és ott a 16-osnak hasonló ára van, mint tavaly....
A kollégám be is ruházott 100 méterbe.Érdeklődj telefonon, szerintem postán is elküldik, ha más van webshopjuk....