Keresés

Részletes keresés

T. Ádám Creative Commons License 2005.07.31 0 0 86

001002

Ilyet én is fotóztam.

Előzmény: jóképességű (85)
jóképességű Creative Commons License 2005.07.30 0 0 85
Freehill Creative Commons License 2005.07.30 0 0 84
Azzal én is egyetértek, hogy az elsődleges szolgáltatás az, hogy "menjen a busz". A baj az, hogy néhányan ezt úgy értelmezik (tipikusan vidéken), hogy az utastájékoztatásra, mint "második szempontra", nem is kell költeni. És amíg az utasok nagy része törzsutas, ezt büntetlenül meg is tehetik. (Az utastájékoztatásért különben is kevesebben panaszkodnak, mint ha pl. kimaradna egy járat, így ebből nem lesz botrány. Ha viszont nincs botrány, akkor sokan nem is foglalkoznak a témával.) Úgyhogy 100%-osan egyetértek Wala-kee-vel: személetváltás kellene.
Freehill Creative Commons License 2005.07.30 0 0 83

Olyat miért nem lehet csinálni, hogy minden buszon lenne néhány üres, "biankó"-tábla, filctoll valamint táblatörlő. (Olyan, mint a tárgyalóhelyiségekben, ill. egyetemi előadótermekben szokásos, csak a tábla kisebb méretű lenne :)) És akkor szükség esetén bármit ki lehetne írni, és nem kellene hozzá a meglévő (nyomtatott) táblákat tönkretenni.

Előzmény: Grimbi (80)
.Wala-kee. Creative Commons License 2005.07.30 0 0 82
A téves végállomás kiírása itt Pesten is ismert proléma. A kiírás helyessége nem is a vonal vállalat általi minösítésétöl (pl. BKV+) függ, hanem a vonal városbeli helyéröl. Pl. hiába nem BKV+ a 7-es busz és (na jó, most már Volvók vannak rajta, de tavalyig) hiába voltak rajta 10 éves Ikaruszok, valahogy mindig kiírták a helyes megállót. Míg hiába márkavédjegyes egy vonal, ha a város szélén van "Simagöröngyösön", akkor lehetnek rajta 1-2 éve felújított buszok, a vezérek sz*rnak bele rendesen kiírni, még a vá-kat is, nemhogy a megállókat. A bemondással uez a helyzet, van hogy a hangos u.tájékoztatást direktbe (!) kikapcsolják, míg a belvárosban még ha vannak is ilyen "Hnemiszö te" (Bornemissza tér) szintü bemondások néha, de általában rendesen bemondják a megállókat. Hogy én pedig egy most futó (nem nevezném meg a bizonyos mobilcéget :-D) reklámmal éljek: "Szemléletváltás kell, csoda!"
Előzmény: Freehill (71)
Törölt nick Creative Commons License 2005.07.30 0 0 81

így van:))

Előzmény: Grimbi (80)
Grimbi Creative Commons License 2005.07.30 0 0 80
Szerintem meg úgy kellett volna, hogy ha épp nincs tábla, akkor ne menjen a busz és menjetek gyalog!
Előzmény: nograd-Bp (79)
nograd-Bp Creative Commons License 2005.07.30 0 0 79
Persze, hogy Budapest is legyen mára, Bécsi útról utaznék haza 1-es vilivel, de idegen jármű ütközése miatt Bécsi és Lehel utca között éppen a pótlást szervezték. Mely meg is érkezett nemsokára (persze közben 8-10 busz surrant óbuda garázsba) egy H2 képében, mit csinál a BKV-s? Neem, nem szedi le a H2 táblákat, kirak a szélvédő aljába egy 1A jelzésű villamostáblát. (végül is, nagyjából fedte a témát!) De, az előtte lévő teljes pucéran villamospótolt. Se tába, se semmi. Csak ment!
nograd-Bp Creative Commons License 2005.07.30 0 0 78

Sokan írtatok, már itt furcsa dolgokról, de szerintem, nem sok helyen van az országban olyan, hogy a járat útvonalát a Fok-gyem alsó sorában, folyamatosan váltva látjuk! :)

Pedig meg lehet csinálni! (na jó, lehet nem fok-gyem a márka, de nagyon hasonlít)

Lásd a Nógrád 417-es csuklósát (sokáig az egyetlen busz, ami elektromos kijelzővel volt megálldva), ha a busz éppen a 63A vagy 63Y viszonylaton közlekedik, akkor a tábla bal oldalán a járatszám, utánna a felső sorban folyamatosan a Camping Telep, viszont az alsóban Fő tér; Volán központ; BRG; Síküveggyár; Eperjes-telep; Postai aluljáró; Camping telep váltakozik, értelem szerűen, abban a sorrendben amerre útba ejti őket a busz. Ezt mind a homlokfalon, mind az oldalsó kijelzőn így teszi a tájékoztató berendezés. 

De aki furát akar látni, az utazzon 25, vagy 58-as vonalon, ahol út közben az első (plasztik)tábla a vezető által cserélve van! Miért is? Egyszerű az ok!

pl a 25-ös helyi aut.áll.-ról  Idegér, Forgách telep, Idegér útvonalon közlekedhet, vagy napszaktól függően a megcserélődik a sorrend. Azon a szakaszon, ahol kétszer halad el a busz a nyolcasokat leírva, ott a második "kanyar"nál, már nem a dupla sorszámú tábla van kirakva előre, hanem csak az 5-ös, vagy a 2-es, ezzel jelezve, hogy a busz ugyan 25-ös de már pördült egyszer, úgyhogy most a végállomásra megy.

Na erre varjál gombot!

Ali Ttaik-al-Rep Creative Commons License 2005.07.28 0 0 77
Szerintem egyetértünk, a megfejtés meg helyes és a jellemzője épp az volt, mennyire nem volt egyáralán helyhez köthető, tehát egyszerre volt teljesen elvtelen és vakon "elvhű" -- akkor éppen szovjetebbek akartak lenni az illetékesek a szovjeteknél.

A "kaptafa" sajnos nem változott. :( Míg a lokálpatrióták a mai napig Ady-híd (ezt kötőjellel!) néven ismerik a városban az azóta már befedés miatt útkereszteződéssé vált helyet, azt most "reklám" okán Szinvaparknak (egy plaza) kellene nevezni és a "Lézerpont" is hasonlóan "vásárolt" név. Nekem ebből semmi más nem jön le, mint a város lakóinak semmibevétele. Ez van.

A DIGÉP viszont még tartja a nevét, holott a Rozsdadomb, vagy a Stalker-zóna megfelelőbb lenne...

/a/
Előzmény: gabor144 (68)
LoLkA Creative Commons License 2005.07.28 0 0 76
Ez nem igaz.

Tudnál mutatni egy olyan képet ahol nem a decentrum van elöl? Én néhány száz képet megnéztem, de egy ilyet sem találtam. Még anno amikor felvetődött ez a téma megnéztem néhány táblát. Azoknak mindkét oldalán ugyanaz volt. Persze lehet, hogy az újabbakat már különböző oldlúra gyártják.
Előzmény: unikumi (73)
DJ Szegecs Creative Commons License 2005.07.28 0 0 75
A Jászkun Volánnak új helyi-személyszállítási üzletágigazgatója lett a napokban.
Elmondása szerint szeretne változtatni az utastájékoztatás színvonalán.

Nos, ezen van is mit javítani, mert pl. a megállókban csak a járatszám, ill. a végállomás neve van kiírva, a köztes megállók nem. (Ez azért gáz, mert vannak gyorsjáratok is, amik csak kevesebb megállóban állnak meg, de ha valaki nem jár rendszeresen busszal, az honnan tudja, hogy pontosan hol áll meg...)

A buszokon csak viszonylatszám-jelzős Fokgyemek vannak, az útvonal, ill. a megállók sem kívül, sem a jármű belsejében nincsenek feltűntetve.

Hangos utastájékoztatás kiépítése a cég szerint folyamatban van, de nincs rá pénz. (Itt jegyzem meg, hogy egy erre a célra megfelelő erősítő mikrofonnal együtt kb. 5ezer Ft-ból megvalósítható...) Egyébként sok buszban van mikrofon, mégsem használják...

Távlati terveik között szerepel egy GPS alapú diszpécserrendszer kiépítése, amelyben már nem a sofőr mondja majd be a megállókat, hanem egy fedélzeti elektronika.
Kérdés, hogy ez mikor fog megvalósulni.....
unikumi Creative Commons License 2005.07.28 0 0 74

és ezt mostanában egyre jobban szeretik váltogatni."

Félreértés ne essék, a váltogatás nem kijelzők cseréjét, hanem a kijelzőn az irány váltását jelenti. A Hajdú Volán az EMKÉken kívül soha sem szerzett be kijelzőket, a mostaniak mind a használt buszokkal jöttek.

Az a közlekedési vállalat, amely ezt nem képes megkövetelni a járművezetőitől, szerintem az egész utastájékoztatást nem veszi komolyan.

Tehát a Hajdú Volán valószínűleg egy ilyen cég.

Előzmény: Freehill (71)
unikumi Creative Commons License 2005.07.28 0 0 73

Ugyanaz van mindkét oldalán.

Ez nem igaz. az egyik oldala:

              30

Derék utca  Diószegi út

A másik:

              30

Diószegi út  Derék utca 

tehát az ellenkező irány. Oké, a debreceniek tudják, hogy merre megy, de szemtanúja voltam, mikor egy vidéki bácsika felszállt a 26-osra, ami Vincellér utca Tüdőklinikára volt kitáblázva, és a Derék utcán megkérdezte a vezértől, hogy mikor érünk már a Klinikához?

Előzmény: LoLkA (69)
gabor144 Creative Commons License 2005.07.28 0 0 72
FélOFF Hát igen, annak idején több olyan reklám volt, amely egy áruházat azzal hirdetett, hogy milyen sok BKV-járat megy arra. Flórián, Sugár, Corso. Manapság nem ismerek ilyet. Változnak az idők... ON
Előzmény: dr. Agy (70)
Freehill Creative Commons License 2005.07.27 0 0 71

"A Berkhofoké csak egy végállomást tud kiírni, ezt nem szeretik variálni a vezérek, és ez már vezetett félreértéshez is.  A Neók kijelzői mindkét végállomást kiírják, és ezt mostanában egyre jobban szeretik váltogatni."

 

Ha jól értem, hasonló a helyzet, mint itt, Győrben. Valószínűleg ezért tértek át nálunk is a kétsoros oldaltáblák beszerzésére, ahova mindkét végállomás kifér. Végül is ez kevésbé félrevezető, mint ha csak egyetlen végállomás (a rossz) lenne kiírva, ugyanakkor nem is annyira egyértelmű és hasznos, mint ha szintén csak egyetlen (de a jó) szerepelne. A kiírt végállomás cseréje úgy tudom, egyetlen gombnyomással megoldható. Az a közlekedési vállalat, amely ezt nem képes megkövetelni a járművezetőitől, szerintem az egész utastájékoztatást nem veszi komolyan. Pont az lenne a lényege ezeknek az elektronikus berendezéseknek, hogy mindig aktuális információt adjanak, és ne csak egy menüt, több végállomással, amelyek egyike felé tart a jármű. Hogy a vezérek mit szeretnek, és mit nem, annak itt nem lenne szabad szempontnak lennie. Az ajtózáró gombokat minden megállóban meg kell nyomniuk, ezt meg csak a végállomáson kellene.

Előzmény: unikumi (67)
dr. Agy Creative Commons License 2005.07.27 0 0 70

"Ha a metróállomás neve "Keleti pu.", akkor szerintem szerencsésebb lenne így hívni az ottani felszíni végállomásokat is, nem? Nem budapestieknek a Keleti pu. sokkal ismertebb, többet mond, mint a Baross tér"

 

Újra vetíteni kellene a reklámot a TV-ben:

Keleti pályaudvar, Baross tér, végállomás, nem megy tovább!

(Minek mennék tovább, ide jöttem! - Corso cipőáruház)

Én azóta tudom, hol a Baross tér! Persze azóta felnőtt egy újabb generáció.

Ez a reklám mintha direkt közlekedésbuziknak készült volna, ki emlékszik?

LoLkA Creative Commons License 2005.07.27 0 0 69
A táblákkal nálunk elég sok gond van.
Olvashatatlanok, és a vezérek nem szeretik megfordítani.


Minek kéne azt fordítgatni? Ugyanaz van mindkét oldalán. Ki terjeszt ilyen rémhíreket?
Olvashatalnaságról meg azt azért mondjuk el, hogy a betű ,érete miatt csak közelről olvasható.
Előzmény: unikumi (67)
gabor144 Creative Commons License 2005.07.27 0 0 68

 

A város szerintem (hozzászólásaidból) Téged ismerve egy pillanatig sem lehet kérdés:-). Mire gondolsz azzal, hogy ez mennyire jellemző a helyiekre? Mennyire érezték magukénak a miskolciak az említett nevekhez tartozó eszmét, rendszert? Szerintem ezt itt ne feszegessük...    

 

A (Budapest) Baross téri átszállások tényleg egy tragédia, de szerintem az, hogy mindkettőt Baross térnak hívják, inkább segít, mint árt. Jobb lenne, ha csak Garay utca szerepelne? Egy alig ismert mellékutca, elhallgatva azt, hogy egy nagy csomópont mellett van? A Baross tér (Garay u.) meghatározás jelzi, hogy ott van, de mégsem igazán ott. Bár lehet, hogy a Garay u. (Baross tér) reálisabb lenne...  

 

Egyébként ha már itt tartunk: Ha a metróállomás neve "Keleti pu.", akkor szerintem szerencsésebb lenne így hívni az ottani felszíni végállomásokat is, nem? Nem budapestieknek a Keleti pu. sokkal ismertebb, többet mond, mint a Baross tér. Külföldieknek végképp zavaró, hogy nem a pályaudvar a megállónév.

 

Az ellenkező irányú megállók más neve tényleg tiszta agyrém, (7: Vas u./Kazinczy u., Berzsenyi u./Huszár u.), ez tényleg egy értelmetlen szabályhoz merev ragaszkodás (mindig menetirány szerinti oldali keresztutca) eredménye.  

 

A megállóelnevezés kérdésében Freehill asztaltárssal értek egyet (térképen beazonosítható helyekről, kereszutcáról, térről elnevezni), azzal az árnyalással, hogy olyan kisebb településen, amelyről nem sok térkép van forgalomban, ott inkább elfogadom a templom, kocsma, művház, iskola, orvosi rendelő neveket. Márcsak azért is, mert az ilyen kisebb településeken ha mégis van térkép, akkor azokon általában jelölve vannak az ilyen objektumok. A megyeszékhely méretű városokban viszont mindig falra mászok az ilyen nevektől, mert képtelen vagyok az alapján térképen követni a vonalat.  

 

Tetszik a topik, egyik kedvenc témám a közlekedésen belül!

Előzmény: Ali Ttaik-al-Rep (53)
unikumi Creative Commons License 2005.07.27 0 0 67

Debrecenben (többnyire)  a külterületi járatoknál a városrész van kiírva a viszonylatjelzőre. Egy kivétel van. A Berkhofok kijelzőinek beprogramozása idején még mindenhol az utolsó megállóhely neve szerepelt végállomásként, ezért a 7-es járathoz a szövegek közül a Vadász utcát lehet kiírni. A Tégláskertbe utazók sokszor megkérdezik a vezértől, ha Berkhof van a 7-esen, hogy "ugye a Tégláskertbe megy?" A többi külterületi járatnál Minden stimmel: Pac, Bánk, Felsőjózsai utca, Alsójózsai utca. Ennyi van belőlük. Egyébként itt sincs hangos utastájékoztatás a buszokon, de a Hajdú Volán megígérte a vakoknak, hogy lesz. Ezóta már történte kisebb lépések, remélem, hamarosan már hallható lesz az eredmény. A táblákkal nálunk elég sok gond van. 

Olvashatatlanok, és a vezérek nem szeretik megfordítani. De nem csak tábla van a buszokon, hanem elől, oldalt és hátul EMKE 3× hétszegmenses kijelző is, ezek többnyire jól működnek, persze jócskán akad kivétel.

A használtan vásárolt MAN-Berkhof NL-202(Amsterdam)-eseken és Neoplan N4021/3-asokon van mátrixkijelző. Ezek mellé nem szoktak táblát kirakni. A Berkhofoké csak egy végállomást tud kiírni, ezt nem szeretik variálni a vezérek, és ez már vezetett félreértéshez is. A Neók kijelzői mindkét végállomást kiírják, és ezt mostanában egyre jobban szeretik váltogatni. A képen egy Berkhof kijelzője látható, ez a Luminator cég gyártmánya, a Neoplanok mobitec kijelzőjéről nincs képem.

Legközelebb leírom a villamosok és trolik, valamint a helyközi és távolsági buszok utastájékoztatását.
Újbuda-busz Creative Commons License 2005.07.27 0 0 66
Újbuda-busz Creative Commons License 2005.07.27 0 0 65
:)
Ali Ttaik-al-Rep Creative Commons License 2005.07.27 0 0 64
Ez településrész-név (mint Alsó-Hámor és Felső-Hámor), nem az az alsó (pl. Bükkszentlászló-alsó), amiről eddig szó volt. Ilyen alapon bármilyen településrész-név sem mond semmit. Ez vakvágány, szerintem ejtsük. /a/
Előzmény: s-zoli (61)
Freehill Creative Commons License 2005.07.27 0 0 63
A térképeken rajta van?
Előzmény: s-zoli (62)
s-zoli Creative Commons License 2005.07.27 0 0 62
Úúú
Alsó-Majláth és Felső-Majláth
Előzmény: s-zoli (61)
s-zoli Creative Commons License 2005.07.27 0 0 61
Miskolc.

Alsó-Majláth; Alsó-Majláth ez mit mondhat egy nagy városba érkezőnek?
Valamit: Lézerpont mgh?
Előzmény: Ali Ttaik-al-Rep (53)
Freehill Creative Commons License 2005.07.27 0 0 60

Új téma: tudnátok nekem írni a magyar vidéki nagyvárosokban alkalmazott fedélzeti utastájékoztatásról? Győrről elég rossz a véleményem ezen a téren, ezért érdekelne, hogy hasonló méretű városokban mi a helyzet. Kb. ilyen formában:

 

Győr (130.000 lakos)

Autóbusz: Kisalföld Volán Rt.

A járművek kb. fele rendelkezik elektronikus utastájékoztató rendszerrel, ami általában FOK-GYEM. Hangos bemondás sehol sincs (sem gépi, sem mikrofonos), ennek állítólag a technikai feltételei sem adottak (bár mikrofon és hangszóró elég sok buszban van). Vizuális kijelzők: elektronikus kijelző a buszok elején, oldalán és hátulján van, hagyományos tábla csak elöl és oldalt. (Régebben hátul is volt, de egyszer állítólag kidobták az utasok, eltaláltak vele egy kerékpárost, és a Volánnak kellett megtérítenie a kórházi költségeket: azóta nincs hátsó tábla. Ezt a magyarázatot elég magas szintű vezetőktől hallottam.) Az elektronikus tájékoztató rendszerrel felszerelt jáművek belsejében semmilyen utastájékoztatás nincs, kivéve az IK412-es buszokat: azokban "véletlenül" bentmaradt a belső kijelző, melyet a BKV-hoz hasonlóan használnak, azzal az apró különbséggel, hogy a következő megálló helyett az egyik végállomás van kiírva (természetesen átszállási kapcsolatok nélkül). Az egyik végállomás, ugyanis a járművezetőktől nem követelik meg, hogy helyesen állítsák be az útirányt, így ők az esetek többségében nem is foglalkoznak ezzel. A többi elektronikus tájékoztató rendszerrel rendelkező buszon még a vonalszámot sem lehet megtudni belülről. A külső táblákon általában mindkét végállomás szerepel (elvileg felül az, ahonnan jön, alul az, ahová tart a busz, de mint már írtam, ez teljességgel megbízhatatlan), a vonalszám a bal oldalon olvasható. Régebben az oldaltábla egysoros volt, az újabb beszerzések már kétsorosak. A hagyományos táblák külső oldalán középen szerepel a vonalszám, bal oldalon a két végállomás egymás alatt, jobb oldalon szintén, csak fordított sorrendben. Ennek az a célja, hogy senki ne gondolja, hogy a busz éppen valamelyik irányba megy (pl. balról jobbra), hanem kérdezzen rá, ha nem biztos a dolgában. A következménye pedig az, hogy a végállomások nem férnek ki tisztességesen, gyakran csak a városrész van kiírva (ahol akár több végállomás is található), és esetleg mikroszkopikus betűkkel a a tábla alján a megkülönböztető szöveg. (Utóbbi probléma természetesen az elektronikus kijelzőknél is fennáll, de ott még a mikroszkopikus betűk sem segíthetnek.) Már többször, többen javasoltuk, hogy csak az aktuális végállomás legyen kiírva, de ezt elutasították, mondván, hogy az "nem lenne egyértelmű" (???). Visszatérve a hagyományos táblákra, a belső oldalon a viszonylatszám olvasható középen, a tábla két széle üres. Régen a bal oldalon volt a viszonylatszám, a maradék részen pedig a fontosabb megállók voltak felsorolva: ma már csak néhány ilyen tábla maradt (persze ennek megfelelően 20 éves utcanevekkel), melyek azért néha-néha még felbukkannak forgalomban is. A hagyományos táblákon a buszvezetők kreativitásukat is kiélhetik, ugyanis filctollal remekül lehet pl. egy 11-es busz táblájából 1Y-t csinálni. Szóval összefoglalva a helyzetet: minimálkoncepció, lassú visszafejlődéssel. Remélem, hogy nemsokára radikális változásoknak lehetünk szem- és fültanúi... bár amíg a menetrendi előadó büszkén vállalja, hogy szerinte soha nem fogják Győrben bemondani a megállókat, bizonyos megállók elnevezését pedig azért lehetetlen megváltoztatni, mert már 50 éve úgy van (és mellesleg szerinte is rossz), addig nem számíthatunk sok jóra. A megállóhelyi tájékoztatásra most nem térek ki részletesen: az is hasonló színvonalú, ráadásul a város is részt vesz benne (ennek köszönhetők a fedett várókban látható elavult térképek, rossz viszonylatszámok és teljesen egyéni megállóelnevezések). De ezügyben némi előrelépés azért várható.

Freehill Creative Commons License 2005.07.27 0 0 59

"Ha megkérdezem az adott településen valakitől, hogy az X utcához hol kell leszállni, az azt fogja mondani, hogy a Művelődési Háznál. Mert az jellegzetesebb, mint egy keresztutca."

 

Ezzel egyetértek, viszont ettől még a hivatalos elnevezés más is lehet! Azt inkább olyannak kellene választani, hogy ne csak az adott településen, valakit megkérdezve lehessen vele azonosítani a megállót, hanem előző este otthon, 200 kilométerrel arrébb, egyedül, a térkép felett tervezgetve is. És ha nem is az összeset, legalább minden másodikat el lehessen helyezni, mert két megállónyi felesleges gyaloglás is bosszantó, ha az ember rosszul következtetett (pl. egyenletes megállósűrűséget feltételezve, ha más támpontja nem volt).

Előzmény: v_peti (56)
Freehill Creative Commons License 2005.07.27 0 0 58

Hát igen, a BKV technikája sem tökéletes... de legalább használható! Akinek van térképe és türelme, az szinte minden járat útvonalát és megállóit pontosan el tudja helyezni. (Az azonos nevű megállókat is, mivel az útvonallal összefésülve a megállólistát, kiadódnak a kereszteződések. Az sajnos igaz, hogy az útvonal nem mindenhol van kiírva, ill. az összefésülés időigényes, ezért a dolog zavaró lehet.)

Az viszont biztos, hogy a kétmilliós Budapesten még egyszer sem tévedtem el a BKV-s menetrendeknek köszönhetően. A szomszédos Ecseren (ahol talán 4 megálló van összesen) már gondot okozott, hogy hol szálljak le a sárga buszról :). Nekem amúgy leginkább a bécsi rendszer tetszik: az viszonylag egyszerű, és egyértelmű is.

v_peti Creative Commons License 2005.07.27 0 0 57

Nekem a Táblás utca-Lobogó utca tetszett. Tiszta május 1. hangulata volt az elnevezésnek.

 

 

Előzmény: Ali Ttaik-al-Rep (53)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!