Szerintem fordított a preferencia, bár igazából mindkettő fontos lenne. A légkondi szerintem is még jó darabig álom marad helyiben (bár talán az is elég lenne, ha nagy ablakok lennének minden buszon - a 200-asokon én pl. idén sem szenvedtem, viszont a Rábákon majd' meghaltam). Viszont a járműkövetés és az ehhez kötött utastájékoztatás már több magyar városban működik, egyszer itt is bevezethetik.
Azt gondolom, hogy előbb lesz légkondi minden győri buszon mit GPS, pedig arra is még legalább "1000" évet kell várni (mivel az új buszokra sem rendelnek). Azon az 1-en amin van +sajna nem használják.
A javulás tényleg látszik, és jól mutat a kiírás a rábákon és credókon, de szerintem nagyon csúnya pl. a 415-ösök kijelzőjén.
Ez az idézet, így ebbe a topikba áthozva, félreveztő.
Kár volt ilyen finoman fogalmazni, azt kellett volna írni, hogy:
_miért kell a hülyékhez igazodni?_
Hiszen én is úgy gondolom, hogy természetesen az utastájékoztatás a tájékozatlanoknak szól.
Azonban az, aki nem nézi meg rendesen a címet, ahova megy, és csak a felét olvassa el, a többit csak vélelmezi, az nem tájékozatlan, hanem hülye. Persze őket is figyelembe kell venni valamelyest, kérdés, hogy mennyire.
Csak ebben az országban tapasztalatom szerint divat a hülyékhez igazítani a szabályokat.
Hát igen, ez számomra is üröm az örömben :(. Pedig direkt ráfénymásolták minden fordalap aljára nagy betűkkel, hogy minden járat indulása előtt be kell állítani a megfelelő célállomást. Sajnos sokan még így is fütyülnek rá. Bár a korábbihoz képest azért javult a morál: a többség (70%?) most már beállítja, míg régen ez az arány jóval 50% alatt volt. Majd ha X év múlva GPS-es járműkövetés lesz, ez a probléma is megoldódik :). Illetve ahogy fiatalodik a gépkocsivezetői gárda, talán kikopnak a notórius át nem állítók. (A fiatalok tapasztalatom szerint általában figyelnek.)
Már olvasva Paca hozzászólását is, a másik topicból ide emelném azt, ami a legtömörebben fejezi ki a témában a homályt:
(VéEVK 148680) "Ez sajnálatos tény, de ettől még miért kell a tájékozatlanokhoz igazodni?"
Nos, az egész utastájékoztatás erről szól.
Vannak országok, ahol a közeledő járművön _semmi_ tájékoztatás nincs, az is csak a nyomokból állapítható meg, rendszeresen szokott-e ott megállni valami, mert tábla sincs. Ha tábla nincs, nyilván menetrendi tájékoztató sincs, de lehet, jobb is. A helyben élők persze egy idő után tudják, hogy a nagy kanáriságra-égszínkék batárnak kell integetni, az idegen meg menjen taxival, vagy érdeklődjön a kizárólag helyi nyelven maximum öt szót kimondani hajlandó sofőrtől, aki cserébe viszont ezt ordítva, veres-liluló fejjel teszi.
Budapesten van viszonylatszám, ha van (neves buszok), ami valós, vagy sem (meghibásodott kijelzők), esetleg a valós végállomás is leolvasható, vagy sem.
Budapesten tábla jelzi a megállót. Jó esetben rajta van a menetrend. Vagy sem. Külön viszonylatszámot jelző táblácskák nem nagy divat.
A menetrend betartása nem csak a BKV-n múlik, ilyen szempontból a jó tájékoztatás is lehet félretájékoztatás.
Idegen nyelven kommunikációképes sofőr kevés van, sajnos helyi nyelven sem mindegyik képes erre.
Szóval van mit tenni.
Minél kevesebb elemmel lehet egyértelműen megadni egy információt, annál kisebb a hibázás veszélye.
Rossz példa: "El kell menni a fekete hetessel, ami zöld a Gellértig, onnan a Tétény-buszt kell megkeresni." (Tessék ezt tetszőleges nyelvre fordítva ügyelni a körülményre, hogy a "tétény" szó hangzásra és leírva egy nem magyarnak éppolyan "könnyen összejön", mint egy magyarnak Aix-les-Bains kiejtve... :) A fekete/zöld dolog elmagyarázása sem feltétlen lesz egyszerű, mert elsőre talán csak New York szülöttei nem akadnak fenn -- az ő metrójelölési rendszerük végképp elborult.)
Jó példa: "El kell menni a 73-assel a Gellértig és átszállni az 56-osra." (Ez majd augusztustól él. Figyeljük meg, a 7-est nem említem, mert ott még él a piros/fekete probléma és ennél az átszállásnál épp probléma.)
Az, hogy senki sem olyan hülye, hogy összetévessze a villamost a busszal, az érvelők azért ismételgetik, mert képtelenek felismerni, hogy a viszonylatszám _útvonalat_ és nem járművet jelöl. Azaz bármikor bármi változás szükséges, kényelmetlen kiegészítésekkel kell élni, legyen az terelés, pótlás, fejlesztési elképzelés, vagy új módszerek, pl. vegyes kiadás, troli, busszal sűrítve, stb.)
Egyértelmű, egyedi jelzés minden útvonalnak. Egyszerű.
Sztori: XY a 82-es busz helyett a 82-es trolira szállt, és rossz Thököly útnál kötött ki, így le késte a felvételi vizsgáját. A "legyen minden egyértelmű" nézőpont csap össze az "aki hülye, haljon meg" nézőponttal.
Az aktuális célállomás sajna renszeresen nincs kiírva, ugyanis a busmanok rendszerint elfelejtik átállítani a táblát. Így pont a másik irány kerül kiírásra (de ez talán a legkisebb gond a Kisalföldvolán táján...)
Jogosnak tartom, hogy bizonyos alap ismeretek, IQ szint elvárható.
De: ne az legyen a kritérium, hogy ki mennyire ismeri Pestet! Az utastájékoztatás egyértelműsége pont azoknak fontos, akik nem ismerősek a környéken. A helyiek úgyis tudják, hogy mivel és merre kell menni.
Nem alapműveltség tudni, hogy hol van Pestszentlőrinc! Ha valaki (amúgy letet jó képességű, jól tájékozódó ember) nem Pesten él, elképesztő sokkot és nehézségeket jelent, hogy kiismerje magát. Velük kibaxás a nem megfelelő, félreérthető stb. tájékoztatás.
A régi matricáknál azért sokkal jobb: azokat bizonyos megállókból 1 órán belül letépték... Az újakat tényleg egész jól kímélik, eddig még firkálást sem nagyon láttam.
mondjuk hogy ez a tábla mitől vandálbiztos, azt nem tudom. a bkv is hasonlókat használ már jó ideje, és hát nem akarnék tippeket adni a derék győrieknek, de lehet ezzel sok mindent csinálni....
A fenti hírben nem szerepel, hogy a menetrendi lapokon piros pöttyel azonosítják az irányt és a megállóhelyet (az elmúlt években ez nem volt szokás).
(A helyközi üzletág már régen ilyen táblákat használ, csak azok narancssárga színűek.)
Szintén változás, hogy az új menetrend érvénybe lépése óta Győrben és Sopronban is csak az aktuális célállomás szerepel a helyi járatok elektronikus kijelzőjén. (Korábban az induló állomás is ki volt írva, így nem fért ki a pontos úticél, illetve nem volt egyértelmű az sem, hogy a kettő közül melyik az.)
Bizonyos fedett várókban az önkormányzat kommunális szolgáltató cége új tájékoztató plakátokat helyezett ki. Most először a Volánt is megkérdezték, így végre a hivatalos megálló-elnevezéseket használják, és a viszonylatok felsorolása is korrekt. Kár, hogy a hálózat hamarosan újra változni fog, a plakátokat viszont nagy valószínűséggel nem cserélik le. A plakátok távolról nézve jól mutatnak, közelről viszont több bosszantó apróságot fedezhet fel az ember a térképen. (Pinnyéd városrészt pl. átkeresztelték Kunszigetre...) Ezzel kapcsolatban a legdühítőbb az, hogy néhány plakátot egészen máshová tettek ki, mint ahová szól, és többszöri jelzés ellenére sem hajlandók helyrerakni.
Ettől függetlenül azért összességében fejlődgetünk :)
Vki meg tudná nekem mondani hogy a HÉV-eken lévő bemondót nem lehet-e valahogy megszerezni?? Ha tudnátok esetleg segíteni írjatok a csimbi923@citromail.hu -ra.
Kecskeméten BUSE kijelzők lettek beépítve.Elöl,oldalt,hátul-a viszonylat(ok) neve nincs kiírva előre,igez megígérték,hogy akkora kijelzőt szerelnek be,hogy kifér majd rá.Ígéret maradt.De ez is óriási változás,a korábbi 2X7-es kijelzőknél,bár szerintem köszönőviszonyban sem volt a kijelző szóval!
Buszainkba(55db)bemondják a megállókat,semmi szignál,és a temérdek régi Ikarusok-ba még hallani se lehet hogy mely megálló következik!Annyira csattog,zörög.
A kijelzőket is beszerelik(reméljük)a kocsikba,szólóba 1db,csukiba 2 db és ott ki lesz írva...Szerintem még a vezetőség se tudja mi lesz rajta,de Kecskeméten bármi előfordulhat,szóval lehet hogy madaras tesco-s(Auchan)reklám!:-)))
A megállókat is sz_rul mondja be a néni hang!
Akadémia krt46,Szigetköz(az a Dunántúlon van!),Hetényegyháza-Iskola(30 éve megszűnt!) stb,stb! Egy vidékinek marha sokat mondanak ezek!
Igen,ajtó zárásakor valami berregő hang,/néha meg lehet süketülni/van!És persze kevés sofőr szokta a csengő-3sec-zárás formát használni!!!Inkább zárás-csengő-2 sec:és uccu neki tovább!
Amúgy ha közmű építés van,akkor kibiggyesztenek a megállókba egy két apróbetűs fecnit,és ezzel el van intézve,hogy mégis merre terelik az adott járatot!
A menetrend az idén már sokkal jobb az előző évieknél!Bár még mindig kiírják,hogy hány km a vonal útja!Igaz ez az utasnak semmit nem mond!
A megállókban szörnyű a tájékoztatás!Még mindig csak a végállomásról való indulás van felfüggesztve,az,hogy az adott megállóba mégis mikor várható busz,na azt találja ki mindenki!
A helyi volán honlapja:csak finoman fogalmazok:okádék!Meg lehet nézni!
Ha-ha, és akkor bele ér a bilibe a kezünk :D. vagy az eggyiken, vagy a másikon működik, olyan nincsen, hogy motmár, az 5busz közül mindeggyiken működne :D
Megjöttek a kijelzőink. A mai napon, 3db busz, már melektronikus hangon, mondta, hogy mi a kövtekező állomás. Belső, és külső kijelzőkkel. Thank you EMKE !
Nálunk Kecskeméten eléggé érdekes a helyzet. A Kunságos helyiben közlekedő kocsikon éveken keresztül csak 2*7 szegmenses kijelzők voltak, aztán idén vásárolt a cég 2 berlini Volvot, amik már kijelzősök voltak, és betanították nekik a helyi viszonylatokat. Igaz, eléggé érdekesre sikerült a dolog, de legalább van. Aztán az egyik kocsi kijelzője mostanában haldoklik, de majd megjavítják talán.
Idén aztán volt egy közbeszerzési pályázat, az utastájékoztatás fejlesztésére. A kiírás szerint GPS alapú rendszer kiépítése a feladat, aminek a mai napon lett meg az első (könnyen észrevehető) jele. Az egyik Rába buszunkba ugyanis beszerelték a kijelzőket, illetve benn van már a kontroller is, csak épp nem használják még. A kocsiban 3 darab azonos méretű BUSE kijelző foglal helyet, méretük eléggé kicsi, 2 darab fektetett A4-es lap széles, és kb. 2 fektetett A4-es lap magas. Azt, hogy ezen konkrétan mi fog szerepelni, azt nem tudom, de legalább a frontra rakhattak volna nagyobb kijelzőt. A vezérlő Vultron gyártmányú, fronttöltős. A konfiguráció tehát hasonló a pesti V7700A-nál már megszokotthoz.
A szegmenses kijelzők mellett persze szokás táblákat is használni, ezekből azonban eléggé kevés van, és mivel a számok és betűk nem nyomtatva vagy festve, hanem matricaként vannak rajta, ezért a sok vandál hülyegyereknek első dolga lekaparni őket, meg átfirkálni. Ilyen táblákat egyébként vagy a busz elejére szoktak rakni, vagy pedig az oldalfalra, kettő együtt nem szokott előfordulni.
Hangos tájékoztatás nincs, csak berregő van, de azt is úgy használják, mintha fogalmuk se lenne róla, hogy mire való. Berregő be, ajtózárás azonnal. A szerencsétlen vak utas meg ugráljon gyorsan és találgassa ijedten, hogy mikor csukja oda a sofőr. Persze vannak normális vezérek is, akik várnak kicsit a csengetés után.
Remélhetőleg a közeljövőben javulás lesz a kecskeméti tömegközlekedésben.
Egyik barátom mániákusan gyűjt mindent, ami a BKV-hoz kapcsolódik - ha ez jó neki, na mind1. Hamarosan szülinapja lesz és gondoltam, meglepem valami BKV-s dologgal. Egy ideje már mondogatja, hogy kéne neki egy ellenőrös karszalag. Esetleg ha lenne egy lejárt, érvénytelen igazolvány is hozzá..., de tudom, erre szűkösek a lehetőségek. Ő az, aki betenné a vitrinbe és minden vendégének megmutatná, hogy neki ilyen is van...
Ha valaki tudna szerezni egy igazolványt vagy karszalagot (jobb lenne az új típusú, kékes színű), kérem jelentkezzen emailben: goll888@freemail.hu
Mivel az idő telik és mindjárt itt a szülinapja, kérem segítsen valaki.
Az 1-es villamos szerintem a legjobb, jár az este 10 után (aztán meg van helyette éjszakai busz). Csak a bécsi úton kell esetleg átszállnod, ha nem a végállomás közelébe mész.