Tudom, hogy van már Lancia topik, csak ott nincsenek Kappa tulajok, akikkel meg lehetne vitatni a típust. Tervezem egy Kappa vételét, de szeretnék tulajdonosokkal értekezni róla, tesztek/népítélet alapján nagyon jó lehet, és nincs annyi hibája, mint amennyit egy olaszról gondolna az ember(egyébként imádom az olasz autókat), ugyanakkor több tulajdonos megkérdezése nem ezt támasztja alá.
Szóval Kappa tulajdonosok, légyszi segítsetek! Vegyek? Ne vegyek? Jöhet minden info! Képek eladó Kappák is jöhetnek, bármi, ami a típussal kapcsolatos!
Kösz előre is.
Eladtad a 600-ast? Ó. Dinamikus nyitottban csak a továbbfejlesztései jobbak nála, nüansznyival. Én imádom.
Persze van feljebb, de akkor is hutlen lettél. :DDD
Nem egyezik, itt van szétborítva mindkettő. Ha leveszed kompletten a manuálisat, akkor annak helyére fel lehet tenni az elektromosat. De ha nem színazonos, és szeretnéd a belsejét átrakni, na az nem megy. Más az ajtóhoz csatlakoztatott rész. Majd csinálok fényképeket.
Nincs véletlen valakinek egy felesleges kalaptartóba való bal hátsó rolója.
Az enyém sajna el van szakadva. Gondoltam, hogy majd beépítem az alfájét, de képzeljétek el, hogy kb 3 centivel szélesebb az alfa roló, mint a kappa. Na meg a mintázata sem egyezik meg.
Ha valakinek véletlen lenne, vevő lennék rá. Mondjuk egyszerűbb komplett kalaptartóval együtt cserélni.
A másik a külső tükrök, mondjuk szerintem csak nekem van manuális. Röviden, teljesenmás a manuális felfogatása, mint az elektromosé. Kívülről megegyezik, de az apróbetűs részben más.
Ez is egy érdekes dolog, mert ennek is van akusztikai vetülete. Ha már ott tartunk (ok) :-)))
Nem tudom hallottatok-e a Heimholtz-féle üregrezonátorokról? Az a lényeg, hogy minden zárt üreg a belső terével és a bevezető nyílás hosszával, átmérőjével meghatározott komplex, lengő rendszert alkot melynek van saját rezonancia frekvenciája(i) és ezek hangolásával lehet elnyelésre, erősítésre vagy késleltetésre használni. Persze erre már a görögök is rájöttek és a színházak falába döntött kerámiavázákat építettek pld egy bizonyos frekvenciájú visszhang csillapítása érdekében. A megfelő méretet próbálgatással választották ki.
Heimholtz viszont felírta ennek az egyenleteit és méretezhetővé tette az ilyen rendszereket.
Na itt jön a Kappa ahol ez a szívócsőben elhelyezett doboz pontosan egy ilyen Heimholtz-féle üregrezonátor és elsősorban a szívászaj (mint akusztikai jelenség) tompítására alkalmas.
De ugye azt írtam nem véletlenül, hogy ez egy komplex rendszer. Mert mind írtam csillapít, de ügyes méretezéssel hasznosan erősíthet is ugyanaz az üreg egy másik frekvencián vagy épp késleltethet és ezzel már nem akusztikailag hanem a motor üzeme szempotjából lehet jótékony hatása.
Erről a Alfa boxer 16v-m esetén bizonyosodatm meg a gyakorlatban. Ott is van egy ilyen doboz a szívócsövön. Egyszer kísérletképpen eltávolítottam és befedtem a lyukat (ott ezt meg lehet csinálni, mert egy gumi közdarabbal csatlakozik). Az egy dolog, hogy valóban nőtt a szívászaj, de a motor viselkedése az alsó ford. tartományban ideges, rángatós lett. Aztán rájöttem, hogy ott ugyen hengerenként külön-külön fojtószelep van közvetlen a szívószelepek előtt (csak a bef szelep van közben, 5cm) amitől annak a motornak abban a kategóriában máig páratlan gázreakciója van (no meg boxer persze azért is). De mindez hátrány is, mert a szívórendszeren bármilyen átalakítás (pld. ennek a doboznak az eltávolítása) hatványosan káros a motor viselkedésére nézve. Bizonyos terhelési viszonyok esetén a fojtók egyszerűen berezonálnak és ez okozza az ideges viselkedést. A dobozt visszatéve a jelenség elmúlik és akkor vettem észre, hogy az alapjárat felett a nyomaték is kedvezőbb.
Ez csak azért írtam le hogy rávilágítsak, nem szabad lealacsonyítani ennek a doboznak a jelentőségét csakis a szívászaj tompítására mivel az autó szívórendszere is egy ugyanolyan lengő rendszer és egy ilyen doboz megteszi a jótékony hatását vagy épp a hibája, hiánya hátrányos a motor viselkedése szempontjából. Úgyhogy nagyon helyes döntés szerintem ezt kicserélni egy jóra.
Tényleg a magasak lemaradtak a rajzról. De a szövegben benne van és hátulról sem spórolták el!
Érdemes talán megemlítenünk az akusztika tudományának két nagy amerikai úttörőjét akiknek nagy része van abban, hogy ma otthon és az autóban jó minőségű hangszórókat hallgathatunk.
Az egyik James Bullough Lansing, a másik Amar Bose.
Lansing, aki két legendás céget is hagyott maga után, az Altec Lansing-ot és a JBL-t, fájdalmasan fiatalon, 47 évesen halt meg.
Amar ma is él.
Lansing-nek köszönhetjük lényegében azt a membrános hangszórót amit ma nagy általánosságban használunk és különösen azt hogy kialakította az általunk "hangfalaknak" nevezett többutas eszközök kialakítását és a hangszórók optimalizálását a különböző frekvenciatartományok minél hűségesebb megszólaltatására. Mindezt a 30-as 40-es években követte el először mozik, színházak sportlétesítmények számára az Altec keretein belül, de aztán a JBL keretein belül 40-es években már hifi hangfalalakat gyártott otthoni használatra igényes zenehallgatók számára akkor mikor nagyszüleink Magyarországon épp annak örültek, hogy élnek.
Bose a 60-as évektől tevékenykedik előtte (és azóta is) akusztikát oktat a Massachusetss-i egyetemen. Indiai származású Calcuttában született egyébként.
Az ő specialitása az amikor közel nem ideális feltételek (a rendelkezésre álló hely, elhelyezés korlátai, vagy épp egy a "bazi nagy hangfalaktól" idegenkedő feleség) ellenében kell jó hangzást találni.
Egyszóval Bose számára az autó valóban ideális vadászterület.
A Bose és a JBL cég is a 90-es évek végén gondolta úgy, hogy komolyabban beszáll az autóakusztikai bizniszbe. És pont múltkor írtam, hogy ma az átlag gyári autóhifi hangzásban is sokkal igényesebb mint mondjuk 15 éve volt. Nem lebecsülendő szerepe van ebben ezeknek a cégeknek.
Van még egy érdekes momentum. Az Altec Lansing ami mint említettem professzionális cég (azaz az ő termékeik nem szórakoztató hanem munkaeszközök) a 90-es évek elején szintén kirándulást tett az autós zenehallgatásba. Na nem gyári beszerelésú holmikkal, csak készített egy autóhangszóró sorozatot igényesebb vásárlóknak. Ezt a márkát csak szűk körben ismerik, nem is készült sok belőle. Úgyhogy ritkán bukkan fel egy-egy darab belőlük, pláne szép állapotban. Na kb. egy éve az Ebay-en felbukkantegy darab. Egy nagyovál. Hát persze megvettem. Eszméletlen jó hangú kis holmi!
Egyébként az Altec 2000-ben profilt váltott és ma már a multimédiával foglalkozik. Illetve aknek profi fülese van mobilhoz telefonhoz (Plantronics) az is Altec termék.
Nem egészen, sőt, egészen nem. De a lényeg az, hogy lyukas az alja, ezzel ma szembesültem a légszűrő cseréje kapcsán, ezért kéne SOS a pótlása egy originált állapotúra, ha valaki bontana most Kappa-t és a motortérből ezt el tudná különíteni azért hálás lennék.
"Hátul az a gond, hogy a kalaptaró alatti rész térfogata egyszerűen nem teszi lehetővé, hogy ott normális mélyhang keletkezzen"
Én is sokmindennnel próbálkoztam , de a Kappa hangszórói fabatkát sem értek.Mély meg egyáltalán nem volt , csak egy maximum közép.A megoldás az lett, hogy vettem egy 800W-os Alpine mélyládát, és egy 400w-os erősítőt, plusz az összes hangszórót kicseréltem Alpinera, az első ajtókat meg belül át kellett alakítani, hogy nagyobb hangszórókat tudjak belerakni(eggyel nagyobb méretű a gyárinál).Az eredmény nagyon jó lett.(anno a kenesei találkozón még goldmatic próbálgatta hogy szól:) )Szerintem mélyláda nélkül sehogysem oldható meg a kellő mély hangok visszaadása.
Szerencsére azért az olaszok ezen a hozzáálláson változtattak jócskán,a Thesisemben gyárilag fejlesztett a Bose hifit,az nagyon jól, és szépen szól.Nincs benne mélyláda, mégis a külön az autóhoz történő fejlesztés hatására meg merem kockáztatni, hogy közel olyan mélyet tud érzetre, mint a Kappa a mélyládával.A Thesisben a csipogók szerencsére az ajtó felső sarkában, a külsö tükör belső felénél kaptak helyet(érdekes hogy a gyári prospektus ezt nem is jelöli), szóval tanultak a Kappa hibájából.
Na, itt az igazság. Néha persze légy kerül a levesbe, egy Ghymes koncertet egyszer azért hagytam ott, mert az "élő zene" hangosítása minősíthetetlen pocsék volt.
De azért egy jól vágott "fekete lemez", LP egy tényleg high-end cuccon zavarbaejtően közelíti az élő zene varázsát. Autóban is van egészen jó hang reprodukálás is.
A mai trend persze nem erről szól, MP3, MP akárhány, silány, de csicsás fülhallgató, nagyon szupi, csak a zene veszett el valahol.
Szerencsére nekem nincsenek már hangzás terén gondjaim - még a hátsó ovált tervezem egyszer kicserélni az ominózus kappa-utódban. Mindenesetre komoly lehet ez az Infinity erősítő ;)!
A fejegységre gondoltam ami akkor BmS autójában volt.
Meggyőződésem, hogy az volt autóhifiben a JVC fénykora. Nagyon komoly hangminőségű fejegységek készültek akkor amelyek máig etalonnak számítanak és sokan nem találnak ma sem méltó utódot.
Viccet félretéve, mi a termék neve h rátalálhassak?
Köszönöm mindenkinek a hozzászólásokat, javaslatokat! Van mostmár min gondolkodnom. Szívesen belehallgatnék egyszer az átépített hangú Kappáitokba egyszer! Sajnos nincs mihez viszonyítanom, nem úgy mint nektek. Én még úgymond jó zenét nem hallottam autóban, a környezetemben mindenki vagy úgy van vele, h ikább zenél s így más neki a "jó hangzás" s az autós hifi az meg autós hifi, vagy ami neki tetszik az az én ízlésemnek nem jön be. Persze az élő zene az élő zene...
Bizony. Komoly teljesitményt pumpáltunk a csomiba egyszer, de nem volt hatása. Ez a cucc egy másik autóban lebontotta az ember sejtjeit, a Kappában csak helyfoglaló pénzkidobásnak éreztem. Le is tettem róla és a jó oldalát nézem.
Erre nem is gondotltam,de ezt egyenlőre ki is zárnám. Nekem nagyon a jobb első teleszkóp felöl jön a hang menet közben. Esetleg nagyon rossz toronycsapágy és/vagy toronyszilent?