"... üzemeltetési leírás, vagy utasítás ..."
A 2017/8. MÁV Értesítőben közzétett D.4. Utasításban van egy rövid tájékoztatás a HLS felhasználásáról (853-854. oldal):
https://mosz.co.hu/images/a2931/MAV_1708.pdf
A VU-ból részletek:
A HLS típusú hőlégsugaras hóolvasztó gép általános műszaki adatai:
Szolgálati tömeg üresen: 7,2 + 0,2 t
Teljesítmény: 1200 kW
Maximális vont. seb.: 40 km/ó
Üzemanyag: petróleum
Műk. levegő nyomás: 8–10 bar
Műk. levegő igény: 1800–2000 L/perc
Vezérlő fesz.: 24 V
Teljes hossz: 6060 mm/5540 mm (Ganz-Rónai/Kaláka)
Tengelytáv: 2950mm/2500 mm (Ganz-Rónai/Kaláka)
Tengelyek száma: 2
Fékrendszer: állvatartáshoz szükséges kézifék.
A HLS típusú hőlégsugaras hóolvasztógép működési elve.
A HLS hőlégsugaras hóolvasztók az üzemanyagtartály rendszerükben tárolt üzemanyagban rejlő energiát alakítják át nagysebességű és magas hőmérsékletű gázsugarakká. Az átalakítást a gépek fúvócsövei végzik. A működéshez szükséges egy jármű, mely a mozgatást, a sűrített levegő táplálást és a vezérlési feszültséget szolgáltatja. Az üzemanyagot sűrített levegő porlasztja be a fúvócsőbe. A fúvócső két koaxiális csőből áll, amelyre 20°-os szögben csatlakozik a gyújtóégő. A fúvócső végén van elhelyezve a főporlasztó, annak a hossztengelyében. Az üzemanyag a porlasztóba szabadeséssel folyik, amelyre rásegít a porlasztó természetes szívóhatása.
Az üzemanyag bevezetőből kifolyó üzemanyag a bevezető és a porlasztóház közötti részen kiáramló nagysebességű légáramlásba kerül, ami szétszakítja és apró cseppekre bontja azt. A keverék sugár a belső ,,gázosító cső’’ falán felmelegszik, és gázzá alakul. Mivel az áramlási sebesség nagy, egy erőteljes injektor hatás is fellép a gázosítócső külső és belső falán egyaránt, amelynek az az eredménye, hogy a környezeti levegőt a fúvócső beszívja és a porlasztó által termelt gázsugárral összekeveri. Ez az égés minőségét javítja.
A gázkeveréket a gázosítócső előtt állandóan égő gyújtóláng meggyújtja, és az igen nagy sebességgel elég. Helyes beállításnál korom és füstmentesen.
A lánghőmérséklet 1700°C körüli. A kilépő gázsugarak a sínkorona felett, 150 mm magasan ferdén elhelyezett fúvócsövekből kilépve az útjukba kerülő jég és hótakarót megolvasztják és a vizet pedig elgőzölögtetik, illetőleg kifújják.
Minden gép 2 db fúvócsővel van felszerelve, amelyek a sínkorona belső élétől 150 mm-re irányulnak a talaj felé kb. 42°-os szögben.
A fúvócsövek távvezérelhetően elfordíthatóak, amely azért szükséges, hogy a kettős átszelésű kitérők (angolváltók) kiágazó részeit is egy vágányút beállítással ki lehessen tisztítani.
A vezérlés és működtetés elektropneumatikus úton történik. A villamos vezérlőegység 24 V és 72 V egyen és váltakozó feszültségről egyformán üzemel. A beépített túlfeszültség-védelem kizárja a téves feszültségről való működtetés lehetőségét.
A villamos vezérlőegység egy ,,repülő kábellel’’ csatlakoztatható a működtető jármű világítási energia rendszerére. Szintén repülő kábellel van összekötve a vezérlő dobozzal is, amelyet a működtető jármű vezetőfülkéjében lehet a hóolvasztás idejére elhelyezni. A vezérlődobozban találhatók a fúvócsövek mozgató kapcsolói, a tűzkiváltó kapcsoló és a figyelmeztető csengő kapcsolója.
A sűrített levegőt szabványos tömlőkapcsolaton keresztül kapja a gép a működtető jármű főlégtartály vezetékéről.