"Európában meg előbb-utóbb muszáj lesz újabb atomerőműveket építeni, és villanyáramot termelni."
IGEN, MUSZÁJ LESZ! - Annyira, hogy az első, negyedig generációs reaktort dél-franciaországban fogják megépíteni euró milliárdokért, EU-s anyagi segítséggel. - Közben Németország nem tudja, hogyan bújjon ki korábbi igérete alól, miszerint az atomerőműveket idővel bezárja a keleti tartományokban. - Másfél, két évtized múlva, Magyarországnak is döntenie kell egy új atomerőmű, vagy egy Dunai vizierőmű (-rendszer?) építése között.
Kínában és Indiában biztosan lesznek majd ilyen gőzmozdonyok.
Európában meg előbb-utóbb muszáj lesz újabb atomerőműveket építeni, és villanyáramot termelni.
Bár a legjobb húzás talán a magfúziós elven működő gőzös lenne. De eddig még sajnos nem sikerült a rekaciót megfelően szabályozható formában előállítani.
Persze ez csak ritkán lakott területeken lenne célszerű. Sűrűn lakott területeken a fúziós erőműben előállított árammal működő villanymozdony lenne a célszerű.
Egy kicsit árnyaljuk. A kitermelhető tartalékok valamelyest nőttek, de ezek már nem az olcsón kitermelhető kategória. Minden esetre már nagyon közel van a leszálló ág. Sok múlik azon, hogy mennyire "pörög fel " a fejlődés a fejlődő országokban (Elsősorban Kína, India lép fel egyre erőteljesebben, mint nagyfogyasztó.). Mivel a műanyagipar számára létfontosságú nyersanyag, elsősorban onnét várható nagy nyomás a közlekedés más energiahordozóra történő átállítására. Az olaj utáni dőszakra gondolva (kicsit sarkosan) újra lehet rendelni gőztárolós mozdonyt (gondolom ezt az iparvasutaknak szánják). Nem tartom kizártnak, hogy a nem túl távoli jövőben újra fognak pöfögni gőzmozdonyok bizonyos hálózatokon. Persze nem a hagyományos értelemben. (Automatizált szénportüzelés, gőzturbina vagy egyedi gőzmotor, fedélzeti számítógép.) Üdv: F.
Az olaj mennyisége csökken, de az ismert kitermelhető olajtartalék mennyisége nő. Miért? Mert újabb lelőhelyeket nagyobb ütemben fedeznek fel, mint a már ismertekben kitermelnék az olajat. Ez is egy jó üzlet... Kutatásnak hívják...
Ez már nem így van. Már régen elmúlt az az idő, amikor még növekedett az olajtartalék. Most már nem csak a tartalék, hanem a tényleges kitermelés csökkenése is napirenden van. Erről szól a "Peak Oil" topik:
"hol van az gazdasági határvonal, amelxik elérésekor az olajat felhasználónak már megéri a háború költségét is vállalnia, hogy elfoglalja az olajat előállítót."
- Ez úgy 25 éve megtörtént...
- Ronald Reagen óta az USA nagyon "szívén viseli" az Arab országok sorsát, és erre dollár milliárdokat, és emberek tízezreinek az életét áldozza.
- Úgy 1985-óta a Nimitz osztályú hajók mindennapos vendégek a Perzsa öbölben
"300 dolláros olaj árról csak tudományos fantasztikus irodalom értekezik még.
70-90-110 dolláros olaj árról természetesen készülnek tanulmányok."
Az olaj mennyisége csökken, de az ismert kitermelhető olajtartalék mennyisége nő.
Miért?
Mert újabb lelőhelyeket nagyobb ütemben fedeznek fel, mint a már ismertekben kitermelnék az olajat. Ez is egy jó üzlet... Kutatásnak hívják...
A gond az, hogy az újabb lelőhelyeken, például a tengereken az akár 1000 méter mélyről némileg drágább felhozni, és szállítani az olajat, mint a Kuvaiti sivatagban
Vajon Romhányba miért szüntették meg a hétvégi közvetlen vonatokat, akkoriban még volt, 3 kocsi full-on volt, most meg bohóckodnak ezzel a BZ-vel, és panaszkodnak hogy nincs utas.
Vajon miért nem pörgetik ezt a BZ-t Romhány - Vác között közvetlenként, így talán néhány Rétsági/Bánki utast is lehetne nyerni...olcsóbb hogy ott áll egy órát? Miért nincs hétköznap műszakos közvetlen vonat Vácra reggel ill délután? úgyis van pár olyan vonat ami Váctól csak Diósjenőig jár, azt nyugodtan tovább lehetne vinni Romhányig, meg több vonat is lenne ezen a Vác-Disójenő közti forgalmasabb szakaszon...
A hibát keresd ott, hogy:
- a MÁV SzeSza jelenlegi vezetése nem kínálati menetrendben gondolkodik (ilyet nem rendelt tőlük senki).
- A pályahasználati díj bevezetése nagyban visszavetheti az ilyen irányú "fejlesztéseket" (addig igaz, hogy olcsóbb, ha nem fizetsz pályahasználati díjat, csak azt vizsgálod mennyi a jármű, személyzet költsége és úgy veszed, hogy a vonal adott és csak a fenntartási költsége van, mely nem igazán változik a járat szám növekedéstől)
- A pálya 20-as a 76-os vonalon, ezen marha nehéz igazán "pörögni"...
Ha 40-es lenne a pálya Romhány és Diósjenő között, és lefelé is vissza állítanák ugyanígy az eredeti pályasebességet (röviden megszüntetik a lassújeleket), akár 2 órás ütemben is lehetne vonat Romhány és Vác között, és 2 órás ütem Gyarmat és Vác között, ugyan ennyi szerelvénnyel, ami ügy azt jelenti, hogy Diósjenőtől lefelé egy komoly elővárosi jellegű forgalom jöhetne létre, csatlakozva a zónásokhoz a 70-es vonalra.
Jó irányba gondolkodsz véleményem szerint, de ez nem az az ország, szóval ébresztő! :-)
Ha a szállítási költség az élelmiszerek árának nem 0,X%-os, hanem 10-20-30%-os része lenne, akkor nem érné meg behozni a Dél-Amerikai és a kínai cuccokat, meg az alapvető élelmiszereket az EU legtávolabbi csücskéből.
Nem érné meg a cukorrépát több 100-200 km-t szállítani a korábbi ca. 20-50 km helyett feldolgozás céljából. A szombathelyi boltba a fehér kenyeret nem sopronból hoznák. A tejet nem cipelnék keresztül az országon oda-vissza, mert akkor versenyképtelen lenne az ára.
Az igaz, hogy ugyanazok a motorok, viszont egészen más üzemi körülmények között! És az nagyon sokat számít. De amúgy elsődlegesen tényleg az egyéni-közösségi arányra vagyok kíváncsi.
Zárójelben érdemes megjegyezni, hogy a topic témáját adó vonalakon a járművek ugyanúgy gázolajjal mennek, mint az autóbuszok, ugyanolyan motorral, ugyanolyan sebességváltóval.
Tehát ha a magas benzinár miatt az egyéni közlekedés/közösségi közlekedés modal split változik(változna) is, a busz/vonat modal split nem valószínű, hogy változik.
Július 1-2.: Nyilvánosságra hozzák a helyközi tömegközlekedés átalakításának és finanszírozásának részleteit (többek között megnyirbálják a különböző utazási kedvezményeket).
Ausztriában, egy topiktárs szerint, egy átlagember nem mehet a vastelepre színesfémmel, mert eleve gyanús. Otthonról lomtalanításkor elviszik a cuccot, vagy beviszi a gyűjtöhelyre ingyen. Csak a cégek járnk ilyen helyekre.
Ha a rendőrök gyakrabban ellenőríznék az ilyen helyeket, és ha gyanús valami bezáratnák, akkor egy idő után visszaszorulna ez a biznisz.
Ezzel a dologgal kapcsolatban meg kell védjem a MÁV-ot. Elvégre az "ötlet" az övék, ők hozták létre korábban - gazdálkodási alapon - a térségi vasútjaikat. A jogalkotó - egyébként elviekben nagyon helyesen - csupán az igények után ment, és azokhoz próbálta alakítani a jogszabályi környezetet. Hogy sikerült-e egymásra találniuk, az már más kérdés...
Vajon Romhányba miért szüntették meg a hétvégi közvetlen vonatokat, akkoriban még volt, 3 kocsi full-on volt, most meg bohóckodnak ezzel a BZ-vel, és panaszkodnak hogy nincs utas.
Vajon miért nem pörgetik ezt a BZ-t Romhány - Vác között közvetlenként, így talán néhány Rétsági/Bánki utast is lehetne nyerni...olcsóbb hogy ott áll egy órát? Miért nincs hétköznap műszakos közvetlen vonat Vácra reggel ill délután? úgyis van pár olyan vonat ami Váctól csak Diósjenőig jár, azt nyugodtan tovább lehetne vinni Romhányig, meg több vonat is lenne ezen a Vác-Disójenő közti forgalmasabb szakaszon..
múltkor szó volt a 44-es vonalról. Nem értem miért éri meg a MÁV-nak hogy tök szépen felújítatja Seregélyesi állomást, majd pár évre rá sorsára hagyja, had pusztuljon. Oké, nem kell személyzet oda, de ki adhatnák mondjuk lakóháznak (mint mondjuk KULCS állomásépületet) máris karban tartanák, és nem hordanák szét.
Vagy esetleg lehetne ott szogálat is, érthetetlen miért kell börgöndre 3 fő személyzet, amit 1 fő is el tudna látni (főleg hogy már a Pécsi gyorsvonat sincs errefelé)
A pályáról meg annyit - asszem taxxx írta hogy naponta, 2 naponta végig megy a szárnyvoalakon ilyen ellnőrző kocsi. Nem volna olcsóbb felújítani, helyrerakni a pályát és máris nem kéne feleslegesen végigmenni rajta naponta. Ember + üzemanyag stb ára nem számít? ha valami gebasz lenne, akkor meg szólna be a mozdonyvezető, ráérnének akkor pályátvizsgálni......
Most visszagondolok a békeidőkben a jó kis bakterekte + bakterházakra :)
Bocs, akkor félreérthetően írtam: a legális útja a térségi vasút minősítésnek az, amit írtam. Ettől független annak vizsgálata (feltéve, hogy erre szándék és kapacitás van), hogy a jelenleg használt megnevezés nem helytálló. Mindenesetre a térségi vasutakra vonatkozó jogszabályi könnyítéseket ettől még (szabályos működési engedély nélkül) nem érvényesíthetik ezek a területi egységek, hiába nevezik úgy magukat.