Egy fűtésszerelő sráctól azt hallottam, hogy közepesen borongós, szűrt fényes időben is tud
30-35 fokos vizet produkálni egy vákuumcsöves napkollektor.
Az már a padlófűtéshez elég is lehet.
Télen ha nem süt a nap az szívás, akkor valóban csak töredékét termeli a napkollektor és napelem.
Amúgy pont a minap olvastam, hogy tél ide vagy oda, hazai napelemes rekord született, szép napsütéses idő volt,
meg persze kerültek új napelemek is a rendszerbe tavaly nyár óta.
"2023. február 10-én minden korábbinál többet, közel 2000 megawattot termeltek a hazai naperőművek. A MAVIR által tavaly nyáron, 2022. július 13-án rögzített korábbi csúcsot
94 megawattal múlta felül az 1953 megawattos múlt pénteki termelési rekord."
Napelem van a kollégámnak otthon, telefonon látja, hogy melyik nap mennyit termelt a rendszer,
majd elkérem az adatokat, az tanulságos lesz azt hiszem.
Esetleg egy hibrid, aksis napelemes rendszert vehetek a későbbiekben
(1-2 év múlva, ha már letudtuk az építkezést és megint összegyűlt egy kis félretett pénz),
az aksi kicsit csökkentheti a külső rendszerből való fogyasztást.
Néztétek, hogy ezekkel a paraméterekkel mennyi lesz a teljes ház hőigénye? Mert egy 14x8-as "tégla" (14+14+8+8)x3,5x0,16x25+(14x8)x0,14x25=740+400=1140 W 20 fokos benti hőmérsékletnél egy -5 fokos napon is. (Már, ha nem számoltam el, meg persze plusz a paldó és a nyílászárók hővesztesége.) De akkor legyen 3 kW. Arra lehet, hogy nem is éri meg valami übertakarékos és cserében horror drága fűtésrendszer, mert sosem jön be az árkülönbözet.
Köszi megint. Azt gondolom, az M8-ast még be is marhatom kicsit, hogy ne legyen akkorra bumszli, ha fakötésű alátétet teszek alá. És a tetejét nem fogja az eső sem "bántani", mert az vagy csukva lesz, vagy a sátor lesz rajta. És akkor ez az, ugye?
Hány kWh energiát fogyaszt fűtésre és HMV-re a házad egy évben?
Először egy éves hőigényt kellene kiszámolnod vagy kiszámoltatnod. Én gépész szakemberhez is csak ezután mennék. Utána lehet döntést hozni arról, hogy mi éri meg.
ti milyen fűtést választanátok egy új építésű, jól szigetelt családi házba?
Gáz nincs (sajnos?) az utcában, marad az áram.
Nobo és társai fűtőpanelek nem tesznek csodát áramfogyasztás szempontjából, de gyorsan és olcsóbban telepíthetőek (6 db kellene), mint egy központi fűtés.
Levegő-Víz hőszivattyú + padlófűtés kiépítése igen drága, viszont sokkal takarékosabb az árammal, hőmérséklet függő, de kb. 1/3 annyi enne.
Napelemeket melyik rendszer mellé érné meg jobban feltenni? Vagy mindkettő mellé erősen ajánlott?
Napkollektor is szóba jött a napelem helyett vagy mellett, besegíthetne a padlófűtésnek is, nem csak fürdővizet csinálhatna, bár akkor még bonyolultabb lenne a rendszer.
Természetesen szakemberrel is egyeztetni fogok, csak nem szeretném, hogy könnyen bevigyen az erdőbe :D
(Tapasztalatom szerint minden szakmában megvannak az ilyen-olyan márka, technológia, stb. hívők.)
Köszi! A Thule egyetlen apró hibája, hogy sok a nulla az árcédulán. :-) Még a Decathlonban árult tetősátor is 600 eFt, ami kb 1500 euro. Annyiért én autót szoktam venni, nem sátrat rá. :-)
A széltől annyira nem tartok, legalábbis a menetszéltől. Ha fent van, akkor egy 100x100x15 centis doboz, kisebb, mint egy síbox, és azt sem hagyom el. Ugyanúgy fogom rögzíteni, kengyelekkel. Valójában a felvert állapotában kapott vihartól sem félek annyira. Tapasztalatom szerint egy sátor inkább “elfekszik”, minthogy elszálljon, ha rendesen le van rögzítve és terhelve. Nekem legalábbis 3000 méter fölött, a viharban sem szállt el soha. Csak a ponyva jött be kb. a sátor közepéig. :-)
Szóval akkor min. 18 mm, köszi! 25 mm-est látok is épp a Jófogáson. Az oldalára sziló, plusz alu U-szegély jó lehet? Mint a közvécékben az elválasztó falak?
Milyen csavar menjen bele? Pozdorja, vagy inkább gipszkarton?
Tego, van belőle mindeféle vasgagság, 8-25mm-ig. Látszó beton zsalunak használjuk.
Az élét le kell kezelni, mert ott szívja a nedvességet.
A sártornak 18mm vastagság a minimum. De egy ilyen felépítvénynél számítaniak a kilók, egy nagyobb autónál is 200 kiló a max. terhelés, amit elbír. És bele kell számiítani a dinamikus hatá
sokat, pl. a szelet.
De, vegyél egy Thule-t. Drága, de könnyű felszerelni és sokat tart. Minden aluminium, az alap lap is.
Köszi! Huh, hát ez nem kevés melót ölt bele, és épp csak a lényegét nem értem. Ha fél óra az összerakása, ráadásul a sátrat minden alkalommal a csomagtartóból kell felküzdenem, akkor mire jó? :-) Engem igazán az anyag érdekelne, ami az alaplapja. Miből van, és milyen vastag?
Nézem én szorgosan, és a koncepció meg is van. (Decathlonos, "feldobós" sátrat használnék, mert azt nem kell csomagolni.) Igazából az az anyag hiányzik, amibe tudok csavarozni, 200 (nagyjából) statikus kilót rá lehet tenni, és vízálló. Néztem a teherautók plató anyagát, 50 eFt körül van egy nekem kellő, 125x250-es tábla. Csak jó-e, mert blindre megvenni kicsit erős.
Ráadásul közben rájöttem, hogy a tartóm koncepciója alapból rossz, nem hiába voltam kettes ábrázoló geometriából. :-) Szóval marad az, hogy a 110x120-as lap a sarkain lesz feltámasztva (két láb, két zsanér), és úgy kell elbírnia a két ülő ember súlyát.
Na, ez kicsit korábban elment, mint akartam. Szóval gondoltam rétegelt lemezre, mert az erős, de az nem vízálló. Nyilván lehetne hegeszteni valamit, de akkor összesz... magam, mire kinyitom. Szóval bármilyen ötletet örömmel veszek.
Sziasztok! Csak részben a topikhoz kapcsolódó kérdésem lenne. Autóra szeretnék tetősátrat építeni. (Hirtelen "nincs kedvem" a Decathlon sajátmárkását megvenni 600 kFt-ért. :-) ) Arra gondoltam, hogy az alapja lehetne vízálló építőlemez, csak amit találtam (pl. ez az OBI-nál), az a tömege alapján nem lehet valami szilárd darab. Kb. 120 centi szélességben kéne valami, amit nagyjából 100 centinél tudnék alátámasztani.
Milyen hátránya lehet egy 50-es években ,,nagyméretű Oberlander téglából" épült háznak a modernebb technológiákkal szemben? Nagyon szépen felújított, szigetelt egyébként. Természetesen szakemberrel is felméretjük, ha úgy alakul, csak előzetes infokat gyűjtök.
EPS100 azt jelenti, hogy 100 kg-t lehet ráterhelni egy 10x10 cm-es területére úgy, hogy csak 10%-ot nyomódik be a lap. Ez alapján, ha nagyon jó súlyelosztó réteg van a lap fölött, a párszáz kilós zongorillát is illik elbírnia a lapnak. Persze XPS mindig jobb.