Szervusztok!
Megint eltelt egy év, megint fogalmazom az évi összefoglalót. Kissé keserű szájízzel: a harmadik év telt el új beszerzés nélkül… A LYL-828 volt az utolsó vadonatúj jövevény 2011 októberében, azóta mindössze hat használt kocsi érkezett. Na de nézzük a konkrétumokat.
2014 februárjában állt forgalomba a midi méretú Enterprise Plasma és a háromajtós, kéziváltós E94. A 2008-as évjáratú, KZV-839-es rendszámú Prisma a 7-es helyi járatra került. Külsőleg maradt a régi, debreceni ruhájában, amivel igen jól beleillik a hatvani buszok közé. Nagyon fürge, agilis, szinte dodzsemszerű mozgása van. Az ex-Jászkunos, 1998-as E94-est átfényezték a szokásos hatvani alul kék színre, rendszáma GNY-595-ről MNR-958-ra változott és szintén helyi járaton dolgozik. Egészen ízléses belseje van.
Selejtezésre került 3 db 256-os: CJX-431, BAN-290 és CLH-574, illetve 1 db helyközi 260-as, a JHZ-632. A BHP-978 neve mellé is már-már odabiggyesztettem az S betűt, de még év végén is feltűnt rozzant külsejével; szóval őt most még nem sorolom a selejtek közé.
Az állomány tehát csökkent, szerény véleményem szerint most 76-an lehetnek forgalomban:
- a Credok mennyiség tekintetében változatlanul az elsők (22db)
- a második helyen az EAG-ok állnak 18 db-bal
- 200-asból már csak 11 db működik; ebben az AAI-727 az egyetlen 256-os, ami megmaradt (de jó lenne eltenni az utókor számára – ha már 266-ost nem sikerült)
- a többi típust nem is részletezem, szerintem ismeritek őket :)
Vendégművészként egy ideig dolgozott nálunk az Agria Volán CJZ-932-es rendszámú Ik250-ese. Számomra igazi különlegesség volt, hiszen Volánok közötti, efféle hosszan tartó bérbeadásra nem emlékszem, másrészt a hatvani üzemegységnek sohasem volt 250-es az állományában. Sokféle járaton megfordult, még helyiben is utaztam vele.
Egy kicsit visszatérve a városi buszokhoz: amennyire tavaly örültem a MLB-881-nek, annyira csalódnom kellett benne. Ha működik, akkor mindig élvezem vele az utazást, de az év során rengeteg időt töltött a műhelyben, sok gépészeti gondja akadt. Az EWS-891 (415) kasztnija ehhez képest elhasználtabb, de gépészetileg (DAF motor) jobbnak tekinthető, s egyébként is dinamikusabb. Decemberben például a GVM-120 helyettesítette az 1/9-es helyin az MLB-881-et. Amíg az E94 javításon van, addig a 263-as egyszerűen csak teszi a dolgát…
Elkezdődött a Középkelet-Magyarországi Közlekedési Központ buszainak arculati egységesítése, ami egyelőre egyszerű fehér fényezést jelent. Nálunk eddig az FLX-296 (E94) kapott új köntöst, Gyöngyösön van már fehér 415 és fehér Rába is. Bár szépek a fehér buszok, de számomra kissé túl sterilek. A gazdaságos javíthatóságot is figyelemmel tartva, egy egyszerű csíkozást, színezést azért el tudnék képzelni.
Remélem, hogy az új év nem csak a járművek külsejére, hanem a buszpark számára is „új színt” hoz; új, de legalábbis korszerűbb buszok tekintetében. A 16 éves, máshol már leállított buszok átvételét nem tartom jó megoldásnak. Van olyan régió, ahol a külföldi használt típusokban látják a lehetőséget, mások inkább hazai új típusokban gondolkodnak. Mindkettő eredményes lehet. Én már néhány Econell-nek is örülnék …
Minden Hatvani Volán dolgozónak, minden utasnak és buszbarátnak szép buszokat, balesetmentes közlekedést, boldog új esztendőt kívánok 2015-re!