550xp mark 2et nyúztam ma akác fákat kellet a kiskert mellet kidöntenem tő vastaságuk oly 20-25cm között volt. Vitte mint a vajat :) 45ös lap 72 szemes 1,3 vágó szerkezet 325ös". Elég gyors vágásteljesítménybe vele. viszont az 72szemes 1,5ös 325" úgy érzem mintha sok lenne neki.
Ngk gyertyát kapott. A gèp olyat produkált hogy szivatóra pöffent visszatoltam beindul egy darabig jár és leáll. Gázadásra azonnal leáll. Kitakarítottam a karbit kapott új membranokat ugyan ez. Új karbival rendben.
Gyújtásmodul még ok, előfordulhat - remélem gyertyát is normálisat tettél bele- de a karbi? Mi baja lett a karbinak? Mi romlik el abba? Tűszelep nagyon ritkán, esetleg egy membrán csere, ha sokat állt.
Nem katalizátoros. Motorikusan (kopogjam le) nincs is vele gond. Olyan kompresszió van benne, amire még a 056 után kézbe véve is csettint az ember. Viszont a műanyagságával nem vagyok kibékülve. A láncfék már xar és nem is lehet javítani csak cserélni, mert valami műanyag biszbasz letört benne. Lehet venni másikat potom tizenötért. Merthát az Oleo név mégsem Strauss, kérjük hát meg az árát. Megharagít kimegyek az ózdi piacra, viszem az egész láncdeknit és veszek ugyanolyat max más színben, de 2-3 ezerért. Az olajzása meg digitális. Igen vagy nem. Ha olajoz, akkor folyik is, ha visszább veszem, akkor nem folyik, de nem is olajoz. Három év alatt nem bírtam megtalálni az arany középutat. Tudom, mikor elteszem akkor le kéne állítani. Próbáltam és kukáztam is egy láncot miatta. Elfelejtettem visszaállítani az olajzást. Ezt egyik Stihlem se csinálja. Pedig a 056-on lehet állítani az olajzást, éppen csak működik és jól. A kicsin nem lehet állítani, de nem is kell, mert úgy jó, ahogy van. A láncfeszesség állító is mi más lenne, mint műanyag. Az nem nagy pénz, vettem is másikat. Ebből gondolom, hogy az már nem fog tönkremenni. Hát ilyen apróságok végül is, de bosszantóak és látszik belőle, hogy nyomába sem ér egy akármilyen szintén műanyag (pl ms 170) Stihlnek vagy Husqvarnának. Pedig egyébként dolgozni szeretek vele, mert könnyű, jól lehet vele manőverezni és legfőképpen nagyon jól vág. Igaz 100-as benzin, ELF 2t Moto Race + Spuri. Aztán majd meglátjuk meddig bírja.
Mondjuk egy kicsit ellentmondásba keveredtem magammal. Előzőleg azt írtam, hogy jó állapotú gépet keresek, utóbb pedig azt, hogy olcsót. Azért mert közben rájöttem, hogy ami olcsó, az ritkán jó állapotú. És viszont. De mivel nem sürgős a dolog, várok és figyelem a lehetőségeket.
Ötvenes gépem van csak nem tűnik úgy, hogy bírni fogja mint a Stihl, Hq páros. Valami olcsó gépet keresek, amit felújíttatok teljes körűen és akkor tudom, hogy mim van, meddig fog tartani. Vagyis bírni fogja amíg én bírok fűrészelni. Aztán az unokák majd azt csinálnak vele, amit akarnak.
Sajnos az égvilágon semmi közöm a szereléshez. Bár már odáig eljutottam, hogy szinte mindent szét tudok szedni. A bajok az összerakásnál kezdődnek. De amikor szétnéztem az alkatrészek és azok árai között, akkor elengedtem a projektet. Köszönöm a segítséget! Keresek egy 2,5-3,5 LE körüli gépet, ami kizárólag saját, otthoni használatra kellene. Darabolás legfőképpen. Néztem a Hq 141, 142, 345, 350 gépeket. Vagy mit ajánlanál még? Ebből keresnék egy jó állapotút.
Ha jól emlékszem új az a Farmertec 395. ( egyéb hibákat zárjuk ki)
Karbi beállítással sokat lehet segíteni rajta. Azt füllel is hallod, hog hidegen, mikor beindítod, az alapjárat magasabb, ( kb 300-500 rpm ) mint pl üzemmelegen. ( ez a jó)
Üzemmelegen kb 2800-3000 rpm-nek kell lennie az alapjáratnak általában, akkor nem forog a lánc, ekkor kell állítani mindent, ilyenkor kell normálisan működnie gázreakciókra.
Gyárilag - általában- ezek a kínai klónok dúsabbra vannak állítva, de akkor viszont nem így áll vissza az alapjáratra mint a tied.
Vannak nagyon jó karbi beállítós videók a youtubon, érdemes megnézned. ( Fűrészmáia, Bíró Árpád)
Ha megnéztél néhányat, utána állhatsz neki állítani. Bírő Árpád videójában pl láthatod, hogy a csavarhúzóra erősített vékony kötelegelővel hogyan is könnyíted meg a munkát.
Alapelv: az L és a H ( L mindig a hengerhez közelebbi) csavar karbiban lévő része kúpos. Egy-egy furatba vannak, a kúppal a keresztmetszetet nyitod-zárod. Az L az az alapjárati a H a magas fordulati benzin mennyiségért felelős, azzal állítod. Csak benin mennyiséget állítasz velük.
A pillangó tengely végén nagyfejű csavarral a karbi pillangó szelepét nyitod-zárod minimálisan. ( mintha gázt húznál)
Az L és H csavart, ha kifelé, balra tekered, több üza-t adsz neki, ha befelé, értelemszerűen kevesebbet. Minél szegényebbre állítod, annál inkább lesz magasabb a fordulat, de erőtlen a gép, ráadásul káros is.
Általában 1, vagy 1,5-re kell állítani ( kínainál lehet több is) az L és H csavarokat, onnan jön a finom állítás. Tehát nem izomból, érzéssel visszatekert L és H csavart 1 vagy 1,5-re kell kifelé tekerni, állítani, ott be fog indulni a gép.
Lap-lánc rajta normál feszességen, gép üzemmeleg. Az L csavart addig tekerem befelé lassan!, ameddig hallom, hogy emelkedik az alapjárat. Ott megállok, negyedet vissza. H csavar ugyanez.
Az alapjárati ( nagyfejű) csavaron utánaállítok, kifelé csavarva tudom csökkenteni a fordulatot.
Mielőtt bárminek nekiállsz, előtte megnézed ( fotózod) hogyan álltak a csavarok, a kötegelős csavarhúzóval pontosan meg tudod mérni, mennyire vannak kicsavarva. A kötegelőt a csavarhúzón felfelé irányba állítod, majd tekered befelé ( jobbra) a csavart és számolod menyi egész, majd tört részt csavartál be a csavaron. ( érzéssel koppig!) Van egy gumi darab a karbi és a géptest között, az ki szoktam venni, úgy jól látható, mit matatsz.
A nagyon finom beállítások kb 1/8-ad, vagy akár 1/16-od tekergetések. ( pl gázreakciók miatt) A fordulatszám mérő nem téved, azzal pontosabb a beállítás.
Ez a távorvoslás nem olyan egyszerű, de megpróbálom. A te esetedben előszőr megpróbálkoznék az alapjárati nagyfejű csavaron kifelé tekerni és az L csavaron 1/8-adokkal befelé. Vagy nagyon be van csavarva az alapjárati csavar, vagy az L nagyon ki, vagy mindkettő egyszerre. Látni, hallani kellene.
A szikra új-lap lánc esetén sokszor előfordul, majd összekopik. A fában akkor szikrázik, ha homokos a fa, vagy kavicsot, szöget, drótot fogott. Zabálja a lánc élet mindegyik, rossz esetben a kavics, szög ki is tör belőle.
Benzinnel/ hidegzsíroldóval takarítsd el, szedd szét, úgy azért többet látsz, esetleg képeket is tehetsz a fórumokra.
Ha mákod van a főtengely jó, és nem kell csapágyaznod, ( bár én széthúznám, csapágyaznám, ha maradós lenne) csak szimeringet cserélni. A kuplung rugója valószínúleg törött.
Hengert lehúzod. Látni fogod mi a helyzet, neten körbenézel alkatrészek, árak után.
Aztán magadtól is el tudod dönteni, hogy kell-e ez neked, vagy nem. Idáig nem került pénzbe.
Tippem szerint azért kapott az már az élettől, ha úgy néz ki, de akár lehet szerencséd is. Benzincsövek, karbimembrán, kuplung tűgörgő ( esetleg kplt. kuplung is), dugó-gyűrű, fékszalag amikből még lehetséges kesz a csere.
Amennyiben nem szeretsz/tudsz bütykölni, nem ajánlom.
Itt is felteszem a kérdést, hogy ki tudna nekem mondani néhány dolgot a 242 xp-ről? Ajánlottak egyet megvételre igen nyomott áron és gondoltam felújíttatom magamnak. Nem túl szép, de legalább annál mocskosabb. Viszont hiánytalan, nem törött, indul, pörög. Úgy, ahogy vág is bár ez nem az ő hibája, hanem a gatya lapé és láncé. Olajoz is rendesen, de a láncot viszi alapjáraton és a csillagkerék is cserés, valamint a fék rossz. Nekem eddig még nem volt Hq a kezemben sem. Ezt a típust pedig főleg nem ismerem. De amit a youtube-on láttam róla, tőle, az nagyon tetszett. Szóval mit nézzek még rajta, mire figyeljek? Egyáltalán érdemes-e rááldozni pénzt vagy hagyjam a fenébe? Megnéztem az alkatrészeket hozzá és nem sok mindent találtam viszont az legalább jó drága.
Az egyik 560XP-m szétszedtem, - amin amúgy is csíkos henger volt DE! teljesen jól működött meteor dugóval- és arra szereltem rá a kínai henger szettet.
Nagyon minimálisan faragtam csak a hengerből. Lehelet vékony max 1-2 tized milliméter vastagon felület simítás, kiigazítás. Igazi faragás, tuning, mint a másik 560XP-n, nem történt a hengeren. Nem az volt a cél, hanem az, hogy kis simítgatással, törődéssel hogyan muzsikál a kínai henger szett.
A dugattyú tömegét mérlegen összehasonlítottam egy évekkel ezelőtti kínai 560XP dugóval. A 89 gramm helyett ez csak 79 gramm, ami azért jelentős, mert több, mint 10% különbség.
Sokat nem nyünyörögtem vele, néhány perc alatt 1 grammot szedtem ki a dugó belsejéből csak azzal, hogy az öntés után maradt nyomokat leszedtem
A kipufugót nyitottabbá tettem, a leömlőhöz közeli és a kipunyílás végén lévő 13 mm-es furatot kitágítottam. A dugóhoz közelebbi kb 20-22 mm, a távolabbi 16 mm.
A szikrafogó drótszövet már nem kerül vissza, a takaró lemezt két helyen megvágtam, kihajtottam, a 13-as furatot 16 mm-re tágítottam, majd a lemezt visszahajtottam. Próbáltam megpontozni hegesztéssel… azt még gyakorolni kell, tudom, nem szép, de nagyon vékony az a lemez.
( Egy helyen, amikor fúróval tágítottam a kiput, sikerült a külső lemezt átszakítani, az a javítás látható)
A hengerfej résznél a szélén körbe szalagszerűen lévő rész picit egyenetlen ezért egy régi dugattyúra ragasztott 80-as csiszoló papírral kicsit csiszoltam. ( a csiszolópaíron látszik hol van benne alu.) Gyakorlatilag amikor bedugod a gyertyanyíláson a puha óndrótot ennél a "szalag" résznél mérsz rést, itt kell vigyázni, hogy ne érjen össze a dugóval. A nagyon minimum a 0,3mm, de inkább 0,35mm.
Összeszerelésnél a gyűrűhézagot ellenőriztem, ez is közel a szokásos kínai kb 0,3 mm, bár ez picit jobb, kb 0,25 lehet, mert a 0,3 mm-es hézagoló már nagyon feszes volt benne. A 0,2 mm-es meg laza volt….
A csapszeg a dugattyúba szinte „úszik”. Nem lötyög, de nem is szorul. Jobban örülnék, ha pici szorulna. Zégergyűrűk nem a sajátokkerültek bele, Stihl van benne. ( 10 mm csapszeg)
A dugattyú a hengerben onnantól, hogy elzárja a kipu rést, már lassan megy, de nem olyan lassan mint pl egy Meteor, vagy Stihl szett. Nem rossz, de azért nem a csúcs.
Összeszerelés után ellenőriztem – hibáztam, előbb kellett volna! - a présrést óndróttal.
Bakker, 0,6-0,7 mm úgy, hogy eleve a gyári 0,5 mm-es talptömítés helyett 0,3 mm-est tettem. Legalább biztos, hogy nem ér bele a dugó hengerbe. :) Ok, valamennyi ebből a csiszolásom, de ennyi azért nem.
Így sem lett rossz, nagyjából közel gyári, 11,5 bar érték lett a kompressziós végnyomás.
Van itthon 0,2 mm-es papírom is, abból vágtam új talptömítést, így némileg jobb, 12 bar lett a sűrítési csúcsnyomás. Igen, azért a + 0,5 barért "lehajoltam"...
Ha előbb ellenőrzöm, ( hengerfaragás előtt simán a gyűrű nélküli dugóra a hengert felteszem 2 db csavarral, és megmérem a présrést, ) akkor tudtam volna korrigálni a kipufogó és átömlő réseken azt a 0,3 mm-t. ( felfelé, mert annyit tolod le a hengert) A gyári hengerek méretpontosabbak etéren.
No, összeállt a gép, nem lett rossz, bár nincs olyan, mint a gyári henger pici tuninggal, ( előző 560XP port https://drive.google.com/drive/folders/11_TeHWJr6pax1CEkQb-zLRdJJ2-OnHYs ) de azért szégyenleni valónk sincs. Pár hete még 22.000 Ft-ért vettem, így azért nem rossz! A következő kérdés a „meddig” lesz. Meglátjuk.
Pici videó : ( még 1 nap után is csak egyenlőre csak letölteni engedi, kb 40 Mb )