Emlékeim szerint egyik se Barta-szerzemény, tán Fenyő írta mindkettőt, de ha hazaértem, megnézem a lemezen. Az 'Eredeti rubin' az tényleg zseniális, megvan kislemezen is, az 'Ítéletnap' című, szintén hard rock nóta van a másik oldalán. Ha a Hungáriára, és Bartára terelődik a szó, én mindig az Eredeti rubin-Vöröshangyaboly-Steffi, jöjj ma este velem triót szoktam emlegetni, egyszerűen zseniális, ahogy ez az ember kísért és szólózott... (a Steffi konkrétan a gitárkíséret miatt kedvenc)
Gondolom néhányan ismeritek a " Rég volt így volt" című Hungária albumot. Van rajta két hatalmas nóta, amely Magyarországon szerintem megelőzte a korát. Persze mindkettő Barta szerzemény. A "Meddig foglak még szeretni" egy hatalmas Hard Rock, nekem az AC/DC jut eszembe róla. Az " Eredeti rubin" pedig bármelyik Heavy Metal együttes repertoárjában megállná a helyét. Én nem is értem, hogy ezek hogyan nem lettek slágerek. Azért kicsit persze vicces a Hungáriától egy heavy metal szám persze, de igen, a Fenyő is ott nyomja az orgonát a háttérben, sőt énekel is. (több szólamú ének van). És a gitár! Zseniális.
Félreértesz, egyáltalán nem vagyok Somló-rajongó (pl a szólófelvételei többségét iszonyúan összetákoltnak érzem és - ezen ő sem sértődik meg - hangszeres zenészként sem egy Picasso ;)), de hogy ne lenne ritmusérzéke azt butaságnak tartom. Max. annyira "cool" a mozgása, hogy nem követi a belső ritmusérzékét :P
Barta szerzői jogaival kapcsolatban semmi probléma nem lehet (a rádiókat meg ez pláne nem kell, hogy érdekelje), mamája hál'istennek él... Valószínűleg inkább azért nem játssza még az a 2-3 rádiós sem, aki egyáltalán tudja, kiről van szó, mert mai füllel nem "rádióbarát" már a hangfelvétel sem. Sajnos. És nem szerintem, hanem szerintük...
A halálának körülményeit pedig, (jópár nem megalapozatlan pletyka ismeretében) ma már úgy gondolom, hogy nem is kéne nagyon bolygatni. Illetve mégis: de akkor semmi esetre sem bulvárszinten, hanem színvonalas munkában, az életművének MÉLTÓ újrakiadásával együtt.
Nem volt szándékomban Somlót fikázni, minden elismerésem iránta, minta énekes-előadó iránt. Tudván, hogy Somlónak nagy rajongótábora van nem kellett volna ebbe a "vöröshangyabolyba" belenyúlni...(Utalás arra, hogy aki még nem hallotta, halgassa meg ezt a korai Barta szerzeményt, élvezze a virtualitását, gitárjátékát!)
Köszönet Dotisnak, hogy elolvashattuk a HVG cikket és némileg világosabbá váltak Barta halálának körülményei.
Időközben eljutott hozzám olyan információ is, hogy a magyarországi rádiók azért nem játszák (vagy csak néhányat, azt is ritkán) Barta szerzeményeit, mert nem tisztázódtak a szerzői jogok. Erről tud valaki valamit?
Az említett tévéműsortól következetesen megkíméltem magam, tehát nem tudom, Somló hogyan táncol - az viszont nyilvánvaló, hogy nem is a 73-as basszusgitár-tudása alapján került be a Loksiba, hanem mert nagyon jó énekes előadó és a rockzenészek akkori átlagos tudását több hangszeren is meg tudta közelíteni.
A ritmusérzékét pedig én a legkevésbé sem fikáznám, mert Somlónak mindig is nagyszerű érzéke volt a fekete zenékhez, amit nálunk (főleg a 70es években) kevesen mondhattak el magukról - és ezzel fontos új színt adott a Loksinak is.
Mint ahogy a korábbiakban is valaki irta, számomra is az igazi LGT a Barta-Frenreisz-Presser-Laux volt. Már Frenreisz távozásával óriásit veszitett a csapat, Barta távozásával pedig stilusváltás következett be. Valaki a korábbiakban azt irta, hogy Frenreiszt Barta "rugta ki", én ezt másképpen olvastam, Frenreisz nemrégiben úgy nyilatkozott, hogy azért lépett ki az LGT-ből, mert ő rockzenét kivánt továbbra is játszani, az LGT pedig más irányban indult. Mindezt irom Somló emlitése miatt, aki egy rendkivül jó hangú énekes, jó saxofonos...de enyhén szólva is szerény basszusgitáros. Megdöbbentő volt számomra, amikor a nemrégiben lezajlott tévés táncversenyen mindenki bebizonyodhatott arról, hogy nincs ritmusérzéke !!! Ritmusérzék nélkül pedig basszusgitáron játszani...egy LGT-ben?
Valóban megérdemelne Barta Tomi egy filmet, de kérdéses, h mennyi filmanyag maradt fel róla (azért csak az lenne az igazi, ha zenélni is látnánk). Egy olyat, mint ami a Kex, vagy a Syrius-film volt, szerintem össze lehet hozni. Ja, amúgy a Syrius-könyvben többször is szóbakerül Barta, és mindig szépen emlegetik, nem úgy, mint Somló az 'És ilyen a Box'-ban.
Nem akarok off topik lenni, de ez a felhívás Bencsik Samura is vonatkozhatna, az Ő halálának a körülményeiről sem beszélt eddig senki sem egyenesen....
Film-ügyben talán Kisfaludy Andrást kellene megkeresned, a Kex-ről is csinált filmet , ha jól tudom, Ő ott zenélt is anno, és most meg filmrendező.
Mintegy öt éve indítottam ezt a topicot, nem sok reménnyel, hogy vannak olyanok, akik Barta Tamásról hozzám hasonlóan gondolkodnak és hozzá is szólnak ezeken azoldalakon. Most szeretném felfrissiteni ismét a témát, mert a napokban volt 25 éve, hogy Magyarország minden idől legnagyobb gitárosa tragikus körülmények között eltávozott. Szerintem, még mindig túl sok a titkolódzás a körülményekről, a legfájóbb pedig az, hogy a hazai szakma, a kortársai ("nagy öregek") következetesen agyonhallgatják a témát. Miért? Irigység? Vagy olyan ember volt (netalán), hogy akik ismerték, akikkel együtt dolgozott nem szivesen emlékeznek rá?
Emberek, ha valaki tud részleteket, irjátok meg!
Hátha most, az évforduló kapcsán nagyobb lesz a topic pergése?
Az egyik hozzászóló felvetette azt, amin én már évek óta gondokodom: most kellene késziteni egy igényes dokumentumfilmet Barta Tamásról. Nem vagyok filmes, csak egy tapasztalt (oknyomozó) ujságiró, de mind közelebb vagyok az elhatározáshoz, hogy teljes erővel nekivágok ennek a témának. Ha olvassa valaki ezt a topicot a filmes-tévés-zenész szakmából és esetleg társulna e nemes munka megvalósításához, kérem szóljon (lehet e-mailben is ipanema@index.hu)
A legnagyobb segitség a volt zenésztársak elérhetőségéhez kellene. És ha tud valaki valamit arról, hogy a családjából valakit hol lehetne elérni - irjatok.
Nagyon eltalálták ezt a lemezt, nincs rá jobb szó: zseniális! Tulajdonképpen jót tett a vérfrissítés, mondom ezt annak ellenére, h nekem az eredeti LGT a nagy kedvenc. Ezzel a lemezzel nagyon feladták a leckét a magyar "popszakmának" - soha meg se közelítette senki. Kár, h nem lett folytatás, de az okok ismertek többé-kevésbé.
"Ilyenek voltunk - Rocklegendák a színpadon Barta Tamás és Radics Béla már csak odafentről nézheti a Piccolo Színház „dupla” bemutatóját, amely a 70-es évek rock-nagyságainak, velük együtt egy korszaknak, állít emléket. Orszáczky „Jackie” Miklós viszont eljön, s még sokan mások az egykori nagy (zenész)generációból, hogy megpillantsák magukat abban a „tükörben”, amelyet Miklós Tibor (fotó) író-rendező, az előadás narrátora tart eléjük. A dupla premier (február 11., illetve 13.) oka egyébként a Piccolo Színház – nomen est omen - pici befogadóképessége, mindössze 98 fő, márpedig az érdeklődés óriási. Nem csoda."
a teljes cikk: http://www.terasz.hu/main.php?cikk_id=7260&id=eloadomuveszet&page=cikk
Itt tartom a kezemben Kovács Kati 1973-as lemezét, amit az LGT írt neki. Ez talán könnyebben megszerezhető nektek is, mert szokatlan módon gyári CD lapul a markomban. 4 dalt a Barta írt, és gitározik itt olyanokat hogy a fal adja a másikat.
' Bárzene ' - hmmm, de jó volt.... Meg a ' Vallomás ' : 'Az vagy nekem, mint ....' , ráadásul egy hihetetlen jóképű gyerek volt. A Somló mesélte egy műsorban, hogy ő bármit csinálhatott a színpadon, ha mellette volt a Barta, csak őt bámulták a csajok.
Egyébként én a Hungáriától a 'Rég volt, így volt' lemezt (egy kislemezválogatás a '60-as, '70-es évekből - gyermekkorom egyik kedvenc lemeze volt) egy fájlcserélőről töltöttem le, asszem, h a Koli Hubról.
Nekem mind a kettő megvan, de amit én igazán sajnálok, az az, h a kislemezeiket nem adják ki... Azok között is vannak kincsek. De ugyanez igaz az LGTre is, nem adták ki a Kenyéren és vizent, pedig hihetetlenül jó szám, de egyszerűen (helyhiány miatt...) kihagyták az összes kislemezről. Valamelyik album mellé odafért volna bónuszként, nem? De mindegy, mert az LGT úrakiadások megérnének egy külön topicot, ahol reggeltől estig szapulhatnánk őket!
A Sipos szerint haknizni voltak kint a Hungáriával nyugaton. De lehet, hogy nem igaz az egész...
A Szűcsről nem tudok nyilatkozni, a Kékes szerintem meg akkor érkezett a Hungáriába, amikor már a Bartás számokat nem játszották. Kékestől nem is hallottam még torzított gitárhangot. Emellet szerintem nagy királyság, amit a Hungáriában csinált, nem is értem, hogy bírja ezt a hihetetlenül szinvonaltalan vendéglátos DollyRollt. Ennél mélyebbre már nem sűllyedhet....
Beindult ez a topic. ami remek dolog. A jelek szerint sok zenész ir ide. Nem lehetne, hogy esetleg ha van erre a resztvevöknek ideje, idönként elemezgetnék, miért volt a Barta annyira speciális? Ezt zenészfüllel biztosan meg lehet magyarázni, egy-egy szám kapcsán például. Esetleg összehasonlitva, hogy hogyan játszott a Barta egy számot, és ugyanazt késöbb Karácsony az LGT-ben, vagy Szücs, késöbb meg Kékes a Hungáriában.
A Sipos féle NSzK sztori egyébként nem stimmel, mert Barta elöször az LGT-vel, 1971-ben járt a táboron kivül. Japánban, ahol a Yamaha fesztiválon a Frenreisz egyik dalával szerepeltek. Ekkor kaptak Yamaha hangszereket, amiket a Presser késöbbi nyilatkozatai szerint akkor még nem sokba vettek.