Az ára a hőcserélőnek minden nélkül 300E, MO-i átvétellel.
A méret csak jó. Mivel lehet vízszintesben, kis döléssel, nincs olyan lakás, ahol ne lehetne neki helyet találni (padlásra). Én inkább hiszek 60 kg aluminiumban, mint 8-10 kg PP-ben. Hoszabb távon ez a jobb. Ezt földcsövezés nélkül használhatod télen, bármiféle villamos előfűtés nélkül. Ráadásul ha alacsony légárammal használod, brutálissan magas a hatásfoka (100-150/h)
meg lehet tudni a nagyságrendi árat? edfdig a duplex rc 230-as mellett voksoltam (270 + áfa körül), s egyelőre vagyok is, mert ennek a mérete valami giga nagy. ellenben az ár lehet nyerő elvinne...
Aluflex csövem van valamennyi, az elszívó ágak már be vannak burkolva. A befúvó oldal nincs meg, az meg kell, hogy hőszigetelt legyen, meg a szigetelés jót tesz a hanggátlásnak is, mert befelé lyugatott tudtommal. Befúvóm még semmi nincs, pedig az is kell most 3-4 db. Hangtompítást rakott be valaki? Milyet?
A kisebbet vettem (360-380-as), mert az a helyzet hogy ugyanakkora a hőcserélő rész, mint a nagyobbnál, csak a nagyobbon a csőcsatlakozások 200-asak, ezen meg 160-as. Viszont 50E a különbség. :-/
A súlya 65 kg + a keret. Vagy 2 méter magas 50*55-ös.
Merre laksz? Gondolom nem akarsz több száz km-t bumlizni. A hőszigetelt cső mire kell? A légvezetékeket sz.tem olcsóbb spiró-csőből csinálni és utólag üveggyapottal körbetekerni. Itt nézz körül (Itt vannak letölthető árlisták): Novospectrum, Termicon, http://tibo.hu, Isoglobe, Tétény-ker, http://feszt-q.atw.hu/arlista.html Van még: Airvent, Aldes Hungary (itt vettem az állandó légmennyiség szabályzókat meg a résbefúvókat), Maico, Lindab, Schako, Trox.
Kéne vennem szűrőket. Megvettem végül a BARTOSZ hőcserélőt ventik minden más nélkül. Ahogy nézegetem (hatalmas darab!) megérte az árát. ELkezdem összerakni a szellőzést, gyűjtöm a maradék anyagot. Írhattok tippeket beszerzésre. Kellenek hőszigetelt csövek még.
Igen, a kidobott levego 83% hojet ujrahasznositja,de mivel el.energia hajtja a ventiket ,igy azok fogyasztasa reven a vegeredmeny 60% megtakaritas. A ventik altal termelt hot nem szamoltuk nyeresegnek, pedig az is tesz valamit. Lenyegeben a sokretusege vegett nagyon hasznos. Ha kell szelloztet, ha kell a fozes hulladekhojet elosztja a hazban. Nyaron fozeskor elviselheto a levego a konyhaban , mivel gyors elszivas reven kijuttatja a folosleges hot a konyhabol. Furdo ,WC szelloztetese stb.
7db 3meteres SPIRO cso van egymasba csusztatva. Igen, harom 90 fokos konyok is van a csovekhez beepitve, mert csak U alakban fert el a padlason es rajtuk 10 cm -es ISOVER szigeteles.
Tehát cirka 130e Ft + infláció. Továbbá 60 %-os megtakarítást lehet vele elérni?
Tudom, hogy csak megtakarítsi céllal nem érdemes számolni, inkább a komfortérzetet növeli és egyformán cserélődik a levegő, ami a jól záródó nyílászáróknál nagyon fontos.
3 db 7 m-es 125-ös cső könyökökkel van belül, kívül pedig a vastagabb.
Nalam a rekuperator resz 21 meter hosszu 200-as csoben 125-os cso. 2db venti RM125 es RM160 . Vezerles tel/nyar , valamint gyors es lassu. Legcsere gyors uzemmodban 202 m3 /h. Meres alapjan szamitott hatasfok 83% /csak a rekuperatoron /. Az egesz rendszer hatasfoka 60% . Az egesz rendszer 16000Szkk volt. Ha ugyes vagy, 2 nap alatt osszeszereled.
(Bocs, ha olyat kérdeznél, amit már írtál.) Milyen hosszú a cső a csőben rész? Tehát ahol a bejövő levegőt átamelegítheti a kimenő hője? Ez mennnyibe került? És a többi?
Nalam specialis filter nincs a beszivoagon. Csak egy moshato szuro, ami inkabb a rovarok ellen ved . Rendszer tervezeskor ,a filter legellenallasaval is szamolnod kell !
A jobb szellőző gépekben F7-es szűrő van, ami 1-5 mikrométer nagyságú port, koszt megfogja. De érdemes a szellőző gép elé még egy durvaszűrőt Pl. G3-ast tenni. (Csak német leírást találtam) Egyébként mekkora pl. a parlagfű pollenje?
Mivel nálad már működik a szellőztető, ezért elsősorban hozzád intézem a kérdést:
Gondolom szűrő is van a szellőztetőben, a virágport kiszűri? A nejem alergiás a penészgombára, parlagfűre,... Mivel a gépi szellőztetés megfontolandó a jól záródó nyílászáróknál, amennyiben kiszűri ezeket, nálunk elengedhetetlen lesz.
tolmácsolnám, Szerinte az én esetembe ahol kb 2 szinten összesen majd 500 légköbméter lessz oda az általunk rajzolt ellenirányu szerkezetből egy 40cm széles és 1.5 méter hosszó ezköz megépítését javasolja. Hát nemtudom. . én keveslem megmondtam neki hogy én megépitem majd a házhoz de ha nem lessz jó akkor átpaszirózóm a lamellákon, garanciát vállalt.
JAhh a vastagságát szerinte (házi készítésnél ) fölösleges a levegőt vezető csőnél nagyobbra méretezni mert az a "felett" vagy "alatt" lévő lamellákon a légáramlás ugyse lessz olyan ezáltal a hőátadás sem teljes.
Már vagy két hónapja figyelem a topikot, és nagyon birizgálja a fantáziámat a hővisszanyeréses légcsere, mivel erősen szigetelt, ám légtechnikailag igen szar házam van. (úgy vettem) Namost van egy pár kérdésem, remélem valaki tud rá válaszolni. Az ellenáramú hővisszanyerő nekem is egyszerűnek tűnik, és valszinüleg meg is csinálom, de a ventillátor kérdése nem tisztázott számomra. A gyári készülékeken úgy látom a hőcserélő házán belül van. Aki csinált már ilyet hogy oldota meg? A másik, és fontosabb problémám a csövezés kérdése. A légtechnikai csövek áráról fogalmam sincs, de nekem a pvc cső használata tűnik kézenfekvőnek. Ez irányú véleményeket is szívesen várnék. A harmadik a talajkollektoros levegő előfűtés - hűtés. Az egyik gyártó honlapján találtam 50 méter csövet szerelvények nélkül 600 valahányezerér. Hát ennyit tuti nem adok érte. nekem ide is pvc cső lenne logikus, csak nemtom kibirja-e a föld nyomását, és a takarítást hogyan lehet megoldani. És ha már takarítás: a befújt levegő csírátlanítását a víz fertőtlenítésénél használt uv fénnyel nem lehetne megoldani?
na most ennyi jutott eszembe, kérem aki tud, és van türelme válaszojon
ja és még valami: a hőcserélő zárt élét "kihegyezve", tehát olyan távtartót használva aminek kifelé néző oldala háromszög alakú az áramlási ellenállás nem lenne csökenthető?
Nekem a cso a csoben rekuperator holeado felulete 8.25nm / 200mm-es csoben 125mm-es cso 21 meter hosszan/. 200m3 levego hocserelesere kepes. A meresek alapjan 83% koruli a hatasfoka. Benti 22 C fokos elhasznalt levego kifuvasa alkalmaval, kinti 9C fokos homersekletnel 20,5 C fok volt a befujt friss levego homerseklete. Tehat csak 1,5 fokot kell utannafuteni.
A Persze összetetteb azért is irtam hogy függ az áramlési sebességtől.
A höcserélő méretét én már dupláztam a két irány végett.
hisz egy irányt elbirna (én számitásom alapján a minimális szükséglettel) a 100*100
persze hosszab én amit ideálisnak tartanék az egy 15*40*100 vagy lete hogy inkább 1.2méter hosszú. . amugy elküldtem a tervet a légtechnikusnak most várom a visszajelzését.
Azt hiszem a kérdés azért összetettebb. Ha csak 100m3/órával számolunk, 200x200mm-es keresztmetszetben is 1,1m/s sebesség alakul ki.
A turbulens áramlás javítja a hőátadást. 80-90% hatásfokhoz szerintem hosszabb hőcserélő kell. Mivel az áramlás oda-vissza megy, máris 200x400mm a hőcserélő keresztmetszete.
Igen közbe utánna néztem kicsit más a levegő és a viz hőelvonó és leadó képességével kapcsolatba. . hát a viz fölényesen vezet ugyhogy a levegőnél a hosszt bőven tul kell méretezni vagy pedig a megnövekedett hoszt arányosan elosztani. és egy picivel csökkenteni a hosszt de növelni a szélességet.
MOst probálok számolgatni és az alapján tervezni egy idális méretet, közbe találtam egy légtechnikust aki hajlandó lessz ellenőrizni a számitásaimat. . illetve kijavítani azokat.
először volt a hajtogatás. . de tapasztalatom az hogy nagy méretben szerintem sok a pontatlansági lehetőség illetve nem merevíti eléggé a szerkezetett.
a másiknál simán kivágtam a 6szögeket fortam rá 6 lukat (a sarkoktól egy picit beljebb ) oda mentek a menetes szárak. és rétegeltem egy lemez egy távtartó egy lemez egy távtrartó. a lamellák közötti réseket a szélén lehet akár lemezzel akár szilóval szigetelni hisz a "téglalap" hosszú oldala minden esetben zárt és csak a 3szögek oldala van felváltva lezárva én szerintem a sziló lessz a jó megoldás.
Most jöjjön a mérete.
ez szerintem teljes mértékben a csővezeték vastagsága határozza meg
legalábbis a szélesszégét és a magasságát mindenféleképen.
A hosszúsága tulajdon képpen mindegy hisz az a keresztmetszetben nem játszik szerepet az abból a szempontból fontos hogy milyen hosszan találkozzon a 2 különböző légtömeg.
Ha veszünk pl egy 100mm átmérőjü csövet, annak az áramlási keresztmetszete 78,5 cm2. (r50mm terület egyenlü r négyzet szer pí)a lemezek vastagsága miatt kb 20% al nagyobbra kell méretezni a hőcserélő teljes keresztmetszetét.
Tehát egy 100 csörendszernél az optimális höcserélőnek minimum 20cm széles és 10cm magas hőcserélőnek kell lennie ez kiad 200 cm2 a csövek által igényelt minimális keresztmetszet pedig 157 cm2 annak a plussz 43cm2 nek pedig a szerepe a lamellák vastagságának felvétele (most had ne számolgassam ki a 0.5 milis lemez élfelületét) bár valahol a saccolásom szerint az kemény 1cm2 körül van tehát ezzel a méretezéssel 43 lamellát bir el a rendszer. .amit bele se tudsz zsúfolni .
Ezek a számitások valószinü nem teljesen pontosak mert hidrodinamikai értékekkel helyetesítettem tehát közegnek nem levegöt hanem vizet vettem alapul (bocsi de csak ehez értek:) ) de szerintem maximum 10-12% eltérés lehet a kettő kötött
Végeredmény a höcserélöknek közel se kell akkora batároknak lenni mint ahogy mi elképzeltük.
Ezek alapján szerintem egy átlagos 80 m2 lakás rendelkezik kb 190m3 levegővel ehez a minimális légcserélő mérete 20*10*60cm
de mondom ez fögg a légköbmétertől és a levegő áramlási sebességétől.
Nagyon tetszik az ötlet, én is gondolkodni kezdtem a hőcserélőgyártáson ( nem sorozatban). Ki kéne dolgozni a részleteket, meg hőtechnikai méretezés sem ártana.
Az áramlási keresztmetszet megtartása miatt, elég nagy méretek kellenek.
A költségek leszorítása szerintem minél kisebb lemezvastagság alkalmazásával érhető el. Vékony lemeznél viszont, merevítő bordákra, vagy távtartókra van szükség.
Remélem tájékoztatsz bennünket a projekt előrehaladásáról.
Nalam csak az elszivo es befuvo helyeken van 1-1,5 m hosszu SONOVENT cso.
A ventik eleg tavol vannak a nyilasoktol, ezert az is segit. A hangcsillapitast ugy is tudod novelni, ha egy dimenzioval vastagabb csovet es anemosztatokat hasznalsz, akkor lelassul a legaramlat es igy csendesebb a rendszer. Ami a flexcsoveket illeti, azt a gyartot reszesited elonyben, amelyik neked szimpatikus. 0,5 m flexcso sokat nem segit es foleg ne feszitsd meg, legyen lazan kotve az anemosztathoz es a Spirocsohoz.
A tanácsodat szeretném kérni. Ha jól emlékszem te a befúvó szelepek elé Sonovent flex csövet tettél hancsillapítás végett. Más hangcsillapítás nincs? Én úgy tervezem, hogy rögtön a szellőztető gép után teszek egy hangcsillapítót (DN125-ös, 1000 mm hosszú, 100 mm szigeteléssel). Szerinted a befúvó szelepek elé tegyek én is hancsillapító csövet? (Amit én találtam azt Sonoair-nak hívják. Hő és hangszigetelt.) Mondjuk olyat is gondoltam, hogy elsőre flex.cső nélkül kötöm be a befúvó szelepeket, de ha hangos akkor utólag berakom a Sonoair flex. csövet. Igaz csak kb. 0,5m-es darab kér be elé. Válaszodat előre is köszönöm.
Igy van, ez az elleniranyu rekuperator. Most mar csak batorsag es turelem kell a megepiteshez. Az eredmeny kecsegteto lesz. Ha nagyon jol sikerul ,meg eladasra is keszitheted. Vevo biztos lesz ra.
Ja es a keresztiranyu olyan, hogy fogsz egy negyzetet, az egyik balrol megy jobbra benne, a masik alulrol megy felfele benne, persze ott is retegenkent valtogatva. Itt ugye a felulrol lefele egy resze vegig a meg meleg belepo oldalon van, a masik fele meg mar a lehult kilepo oldalon, igy az utobbinal nincs olyan jo hoatadas (igazan ugye a ket belepo kozotti saroknal lesz nagy hocsere, a be-ki sarkoknal szinte semmi, a ki-ki saroknal valami koztes). Ettol lesz a keresztiranyu sokkal kisebb hatasfoku mint az elleniranyu, igaz konnyebb epiteni es kisebb legellenallas, hiszen nem kell iranyt valtania egyiknek sem.
Dehogy, az elozo modon kell! De nem koztes homersekletet vesznek fel, hanem a meleg majdnem a bejovo hideg hom.-re hul, a hideg meg majdnem a belepo melegre melegszik. Pont ezert jo, hogy ellenaramu! 1. sztem a cso csatlakozast vagd le ferdere, keruljon egymas melle a ket cso, kevesebb kanyargas van. A haromszog oldalat meroleges metszetnek csak akkor erdemes hasznalni, ha arra mennel tovabb amugy is. Erre en is ma reggel irogatas kozben jottem ra. 2. amit rajzoltal az szep, csak a levego nem arra fog menni:) hanem vszinu a hideg "csak felul" (alul inkabb pang), a meleg csak alul, felul pang, tehat pont az aramlatok kisebb reszben talalkoznak. A kettonek kereszteznie kene inkabb egymast, vagyis az egyik oldal "lezarasaiat" forditsd meg, es mondjuk jobb oldalt alul menjen be a hideg, felul jojjon ki a lehult meleg. Ekkor a levego tuti hogy szinte az egesz feluletet kitolti, nagyobb lesz a hocsereles merteke. Ujra hozzateszem, hogy mint szorgalmas forumolvaso de amugy full laikus mondom ezt!