Isztok- nem isztok- szevasztok. Keresem azokat a Tiszai vizitúrázókat, akik erre a szlogenre emlékeznek. Emlékeztetöül- 1992 és 1998 közötti túrák alkalmával Kisköre-Tiszafüred-Tiszadorogma.Tokaj-Gávavencsellő-szakaszon találkozott velem, és hajómmal. Nosztalgia céljából.
Én inkább azt mondanám vastagon latyakos volt, a klasszik Cserhát-sárhoz pl. nem lehet hasonlítani. A 30-as távot gyanúsan gyorsan befejeztük, mindezek, az elég extrém patakátkelések (a S4 menti Toplica patakban eddig jóformán keresni kellett a vizet) ellenére. Kíváncsi lennék egy mért adatra. Az ellátás etalon volt, 600 ft-hoz mérten cukor, csoki, nápolyi hegyekben, a pite -jóllehet a meleg étel ikon megtévesztő- pedig jó anyag. Az útvonal egy kicsit aszfaltos, de ez most még engem sem zavart, csúszkáltunk eleget. Még egy LeFaGySz, aztán jöjjön az a tavasz!
Első ttúra beszámolómmal köszöntöm az olvtársakat!
A beszámolóm célja alkalmasint nem a rendezők "minősítése", csupán a megmaradt élmények, az egyszeri és megismételhetetlen benyomások közreadása lesz.
PITE 20!
Péntek reggel eldöntöttem megyek. Nem csupán a Cartographia kupa, melynek füzeteit és Cartographia térképeket "nyomdász" barátom kínálta a túrázóknak, de érdekelt a téli Mecsek is. Számomra vonattal a legegyszerűbb az eljutás; a hajnali első vonatot kinézve, felhívtam az első számú megadott rendezői telefont érdeklődve a terepről és a rajthelyre jutásról. Segítőkész válasza: olvad jelentősen és esö várható, de a magasabb részeken találkozunk hóval. Az említett vonathoz kijönnek kocsival, mert mások is jelezték érkezésüket.
Szombat hajnal 2.45-kor ébresztő, majd 3.30-kor már vártam a vonatot szemerkélő esőben!
Pesten már nem esett, Dombóváron átszállás már mintha a kibukkanna a nap, de végül egész nap nem láttuk. Négyen érkeztünk az említett vonattal, néhány perc késéssel. A megbeszélt kocsi egy percen belül ott volt és néhány perccel az indítás tervezett bezárása után még elengedtek bennünket, (és még több túrázót is.
Tehát aki akart túrázni túrázhatott.
A túra útvonala (számomra a Mecsek is eléggé ismeretlen) számomra új volt.(Valamikor a 80-as években MECSEK 50-ért kapott fémjelvényem van csupán.)
A túra egész ideje alatt nem esett az eső, az első pont kivételével mindenhol volt valami szolgáltatás bőségesen, mert gondolom több résztvevőre számoltak.
A célban pedig a sokféle kenhető étkezési célokat szolgáló anyaggal megkent kenyerek, melyeket még egyénileg lehetett "fűszerezni" sóval, hagymával esetleg savanyúsággal. No és persze a pite, ami tényleg finom volt, de nem mertem repetázni.
A vasútállomásra pécsi túrázók vittek, (szinte az utolsó pillanatban tudtam meg ezt az alkalmi lehetőséget), azért köszönöm Nekik; a rendezőknek pedig a reggeli fuvart.
Összességében nem bántam meg, hogy elmentem. Tudtam mi vár rám a terepet illetően, szinte végig saras, rendkívül csúszós részek voltak főképp az utolsó km-ek. Talán a néhány évvel ezelőtti Bartina, vagy mégrégebben a Palóc 40-hez tudnám hasonlítani, de egyik sem volt ennyi km-en iszonyúan saras.
Köszönet a rendezőknek mégegyszer és a számomra eddig ismeretlen túratársaknak akikkel együtt túráztunk ezen a nagyon tavaszváró túrán, ahol készült 40 percnyi videofelvétel és sok fotó (köztük az idei első hóvirág is).
Bocsi, ha kissé hosszúra sikerült, de még frissek az élmények.
Azt lehet majd tudni, miféle 50 -s túrák vannak tervben? akár logisztikát is lehetne adott esetben egyeztetni, ha olyan lesz, úgy alakul. A Sárga 70 is terveben, a fejlámpa is ma kapott külső elemtartót, így 3AAA helyett 3AA lesz a táp. Már csak a terep legyen kissé tavaszias. Nem, mert addig nem megyünk sehová, hanem hogy élvezzük is rajta a mozgást ,)
Jó futkorászást. A zölddel kapcsolatban köszi az infót, végülis kupa/négy szín témában mindegy, km-hiányom úgyse lesz idén, úgyhogy sokat menni itt se' köll. (Holnap is csak a babatávot akarom megcsinálni).
Ahol most vagyok, ott havazik, reggel meg futás. Bölcs előrelátással terepfutó cipőt hoztunk e hétvégére. Hogy on legyek: szerencsére nem érdekel a Bpest kupa, ezért nyugodt szívvel hagyom ki eme hétvégét. Jövő héten pedig csak Zöld 20, mert a 45 rajtjában azt a kezeletlen egymást taposom tumutusra éppúgy nem vagyunk már kíváncsiak, mint a Solymár utáni szakaszra. Azt lehet tudni, hogy Solymáron hol lesz idén a pont/ cél? A Lejtő söröző jó hely volt, de az utóbbi pár évben átrakták egy kevésbé jó helyre. Mindig remélem, hogy visszakerül még.
Sajnos gyakorlatilag is:( Remélem, hogy holnapra eláll, ugyanis a meteorológiai előrejelzések holnapra eső mentes napot jósoltak, sőt azt is, hogy időnként kisüt majd a Nap is...
Az lehet, hogy Budapestet éppen nem sikerült eltalálni, de pl. Abaligeten a rajt elejéig esett. Bár a radarkép alapján elvileg most Pesten is esik az eső.
Még nincs vége a napnak... Bár ahogy nézem, estére eléggé morc leszek, ha egy csepp sem fog esni, bár a holnapi, immáron kötelezően abszolválandó "Hol a következő" miatt ne is essen, késsen csak még az a frontátvonulás picit...
Ha fontos a saját magam számára, hogy ott legyek egy túrán, akkor elmegyek, akármilyen idő is van.
Engedtessék meg, hogy mindenki maga dönthesse el, hogy szeret-e szakadó esőben túrázni avagy sem.
Nem várom el, hogy valaki más mondja meg, hogy menjek-e túrázni vagy sem. :)
Én sem várom el, de én speciel nagyon szeretek fényképezni, szeretem észrevenni a virágokat, tájat. Hát, mi ne mondjak, ez esőben számomra nem igazán élvezetes. Persze, ahányan vagyunk, annyi félék, van aki szeret esőben túrázni, van aki nem, mindenkinek meg kell hagyni azt a jogát, hogy eldönthesse, hogy mikor és miért megy túrázni.
Nekem sajnos más tapasztalatom van az időjárás előrejelzéssel, tegnap például egyöntetűen esőt jelzett mára a Metnet, az FN.hu, az OMSZ, a Startlap és a Köpönyeg is...
>>a természetjárók számára nagyon is fontos dolog (lenne) a megbízható időjárás előrejelzés Miért is??
Ha fontos a saját magam számára, hogy ott legyek egy túrán, akkor elmegyek, akármilyen idő is van. Ha nem fontos, hogy részt vegyek azon a túrán, vagy egyáltalán túrázzak azon a hétvégén, akkor tudok ezernyi kifogást találni (szoktam is). :) A túra nehézségét szerintem sokkal inkább a terepviszonyok határozzák meg, az pedig elég jól tervezhető, a túra hetének időjárásából. Ha csak rövid távra tervezek, és csak előző nap vagy aznap reggel döntöm el, hogy indulok-e vagy sem, arra -tapasztalataim szerint- jól használhatók az elérhető meteorológiai honlapok (pl. met.hu) Aznapi döntésnél a csapadéktérkép (radarkép) jól mutatja, hogy várható-e aznapra eső. Az egy napos szöveges előrejelzések is megbízhatóak. A hőmérséklet előrejelzés szintén, sőt, ezek még egy hétre előre is azok. Az, hogy mennyire kell felöltözni, azt alapvetően a hőmérséklet (és az évszak) határozza meg. Mivel eső bármelyik évszakban előfordulhat, és egy esőkabát igazán elfér egy túrázó hátizsákjában (még a futóknál is), szerintem ez amúgy is kötelező felszerelés. Nem várom el, hogy valaki más mondja meg, hogy menjek-e túrázni vagy sem. :) (A leírtak nem vonatkoznak a kifejezetten (élet)veszélyes időjárási körülményekre, de azok amúgy sem tervezhetők hosszú időtávon, és az eredeti kérdés sem erről szólt.)
érdemes 5-6 honlapot (köztük külföldieket is) tanulmányozni és az ottani jóslatokat átlagolni. kicsit időigényes, de némi gyakorlattal már gyorsabban megy és biztosabban. nálunk, postagalambászoknál, amelyik startfelelős csak egy weboldalon bambul, az nem elég körültekintő és gyakrabban is hibázik.
Azt akarod ezzel mondani, hogy nem hiszel az előrejelzésnek?
Bár nem nekem szólt a kérdés, de a természetjárók számára nagyon is fontos dolog (lenne) a megbízható időjárás előrejelzés.
Sajnos az a tapasztalatom, hogy bármelyik időjárás előrejelzés megbízhatatlan.
Mára pl. Budapest térségére egy héttel ezelőtt 18 mm csapadékot jósoltak, aztán hétközben ez lecsökkent 12-re, mostanra 10-re, de a tapasztalatom az, hogy Dél-Pesten ma hajnali 4 órától egy mm csapadék sem esett...Máskor meg napos, derűs időt jósoltak, s ennek ellenére egész nap zuhogott az eső...
Van aki tud (viszonylag) megbízható időjárás előrejelzésről?
Azon én is elgondolkoztam, hogy hogyan cipelték fel a Bükk900-ban szereplő "járatlan" csúcsokra a kopjafa oszlopokat, no meg a szerszámokat (csákány, ásó), amivel felállították őket... Persze azon is el lehet töprengeni, hogy mi munka volt felcipelni és beásni a határköveket az Északi-Zöldön, mondjuk a Szurok-hegyen vagy a Hrabokon végighúzódó szakaszon. Embertelen...