Megoldottam a "számolós" foglaltságjelzőn ,hogy ne keljen a vagonok aljára a fólia .....
Most kicsit túl érzékeny lett ,de ez már csak "csiszolgatás " kérédse .
Ami meglepett a - a saját alkotásomban - ,hogy mindkét irányból működik !
Viszont ,ha "eljátszuk" ,hogy egy szerelvény "bejön" ,de nem a túlvégen távozik ,hanem ugyan itt ,akkor foglaltnak jelzi :(
Ki lehet egészíteni a meglévő párosok(opto-kapu) mellé egy plussz párost ,ami - egyrészt - a menetirányt is nyomon tudja követni , másrészt kiküszöböli az előbb említett problémát .
Kellhet ez ?
Megpróbálom levinni a "diorámát" (nem röhögni ,lécen sínek) ,valamint a "dobozkát" a találkozóra.
Volt egy nagyon jó kis cikksorozat a V&M-ben pont a sínekről meg az ágyazatokról. Kezdetben, a vasútépítés európai hőskorában bizony "sóder", vagyis folyami kavics volt az ágyazat. Ezzel az volt a baj, hogy "kenődik" a terhelésre. A cikk szerzője szemléletes példával igazolta ezt: ha kocsival bemész egy kavicsos része, akkor az csúszni fog a kerek szélű kavicsokon. Ellenben az éles szélű zúzott köveken kapaszkodik, nem fog csúszni, csak a gumi kopik. Azon kívül a víz könnyebben távozik az éles szélű kövekről, mint a kerek kavicsokról. Szóval: nagyon korai I. korszakban bizony pont a kavicsos-sóderes ágyazat az élethű, mert a zúzott követ csak később kezdték használni. (cca. 1860 után.)
Én az ágyazatomhoz saját magam által zúzott bazaltot használtam. Ugyanígy a salak illetve a sóder is zúzható, más kérdés hogy ha sok kell belőle érdemesebb valamilyen kész anyagban dondolkodni. Sima sódert akár szét is lehet szitálni, ilyenből már csináltam próba ágyazatot, nem is lett rossz, csak állítólag töltésnek a zúzott anyag jó ( mármint a nagyvasúton) mert az nem gurul szét. Persze ezt én is csak hallottam valahol, attól még nem biztos hogy igaz:-)
A műfűhöz csak annyit hogy szerintem a mi méretünkben a legrövidebb 5 mm-es is 60 cm-nek felelne meg. Én fűrészporból készítettem egy mintát. Faragasztóba ragasztva max 1-2 mm es semmi fel nem szedi. De én már csak ilyen sz.rból váratépítős típus vagyok
És ha valaki nem zúzottkövet, hanem salak (szénsalak), vagy bányakavics (sóder) ágyazatot szeretne modellezni? Vagy van példátok olyan mozdony által használt vágányra, ami gazban fekszik? Mert a hajtásba bekerülő műanyag műfű biztos nem egészséges... vagy jobb az ilyen pályaszakaszt mellőzni?
Én csak ezt az egy darabot csináltam egy TT-s szetthez.BTTB alap,teljesen átalakítva.Tetőkapaszkodók fémbő,kürtök,fém korlátok az ajtóknál,új festés,átalakított kaszni és alváz.
Szia kozma555! Ilyen véletlenek nem minden nap vannak. Én is egy TT-s Nohabon munkálkodom, mely ep.V-ös és a 006-os pályaszámot viseli. Az én gépem már csak a dekódert várja, hogy futhasson a kicsike haza a gazdijához. Sajnos nem tarthatom meg, mert csak átfestés erejéig volt az enyém.
Szia Lavadome! Holnap kapja meg a Nohab a dekódert, a Szergej még egy picit le van maradva. Még egyszer kösz a segítséget.
És mutatok Nektek egy kis részletet a készülő diorámáról. Jakoa Mester szenelőjét szeretném egy hangulatos kis miliöbe helyezni. Ez még nem a végleges állapot.
Csak reagáltam a korábban felvetődött problémára, miszerint szükséges valamilyen alátét (parafa, keményhab, polifoam) a pálya alá, hogy ne adja át a sín a rezgést az alépítménynek.
De ez egy 80 cm-es diorámán nem indokolt.
Viszont egy nagyobb asztalon szerintem annál inkább, hangdekóder ide, vagy oda.
Némi akusztikai tapasztalataimat alapul véve, ezzel egyet is értek. Ugyanis ha adott egy asztallap, amire megépítjük az egész terepet és ez mondjuk 10-12 mm rétegelt lemez, amit majd szépen körbeépítünk ilyen-olyan kerettel, netán kap egy alsó szintet, árnyék pu-ral, majd ez bekerül a szoba sarkába, vagy éppen körbe a szobába, stb. Így gyakorlatilag létrehozunk egy dobozt, aminek jó nagy az ürtartalma.
Ha ezen futtatunk 2-3 hosszabb szerelvényt, fémkerekekkel, profilsínen, akkor gyönyörűen fog erősödni ezek zaja, amit amúgy egyenként nem hallhatnánk a mozdony hangja mögött.
Meglehet hogy megkövezel, de miért is kell az a hangszigetelés? Nemrég járttam az Erkel utcában, pont előttem próbálttak ki egy hangdekóderes H0mozdonyt. Hát annak olyan erős hangja volt, hogy csak úgy visszhangzott az üzlet tőle. TT méretben is lehet már kapni/készíteni/készíttettni. Menetzajt nem hallasz egy ilyen hasonló gép mellett az tuti.
Építgetek éppen egy diorámát, amire Uplink kollégától kapott, cseh flexi sineket raktam fel és nem akartam furkálni, csavarozgatni, hanem simán felragasztottam a kétoldalast (még ívben is), arra a talpfarácsot, majd jött a hígított nútragasztó, ecsetelve és fecskendővel, amire rászórtam a zúzott követ.
Tökéletes kötés, a sínszálak nem váltak el az aljzattól, csak egy problémát érzek, hogy nincs hangszigetelés. De ez egy 80 cm-es diorámán pillanatnyilag nem fontos.