Igen, kétféle dőlés-kijelzés van az Il-76-oson, de ez nem gond, mert a navigátor egy külön helyiségben ül. Ő a pilóták műszereit nem látja, a pilóták meg az övét nem látják. Emellett a pilóták KPP-75-ös repülőgép-vezetési műszerei úgy néznek ki, mint az egyszer már tárgyalt KPP/KPP-1M, az AGB-3-nak meg ettől eltérő kinézete van. Viszont egységesen a sziluett dől mindkettőn. (Egy másik kérdés, hogy miért van műhorizont a navigátornál.)
A keleti oldalon létezett mindkét megoldás, a Tu-134-esen a sziluett dőlt, a Tu-154-esen a horizont. Itt egy 34-es kép egy fordulóból, a kapitány addig letette a lantot.
Köszönöm szépen az infót! Kicsit furcsa, hogy az Il-76-on akkor két különböző fajta megjelenítésű műszerek voltak? Az AGB-3 még a 'keleti' séma szerint mutat, az UKT viszont már a 'nyugati' séma szerint. Akkor elkezdem összeméregetni a csatlakozó tüskéket egy AGB-3 lábkiosztással egyezést keresve. Az AGB-3-ban is dupla tüskén volt bekötve a +27V, föld, mindhárom fázis a 36V 400Hz-ből.
Az Il-76-oson az UKT-2-es ismétlő műszert egy AGB-3-as önálló műhorizont működteti, mint adó. Az AGB-3 a parancsnok műszerfalán van, mint tartalék (vész-) műhorizont, az UKT-2 pedig egy emelettel lejjebb, a navigátornál. Ha az AGB-3-as meg tudja hajtani, akkor minden bizonnyal a 458-as is, hiszen a 1122-est is mindkettő tudta működtetni. Nem lennék meglepve, ha az UKT csatlakozója egy az egyben lenne átkötve az AGB-től.
Sokáig egy garázs mélyén állt és kidobás elől sikerült megmenteni ezt az УКТ-2 típusú műhorizontot.
Amit a nagy internetről ki tudtam bogarászni, hogy Mi-24 és Il-76-ban szolgált és csak megjelenítő egység, valamint még szelszines jelátvitelű rendszerrel működik (nem szinusz-koszinusz trafós) így lenne esély megvezérelni egy MKSz458-as giróblokkról. A 19 pólusú csati lábkiosztásáról esetleg tud valaki valamit? 27VDC és 3f 36V 400Hz van minden mennyiségben itthon és két működő 458-as giróblokk is készen áll a beüzemeléshez :)
Sok modern gázturbinánál nincs is "lágyindítás" csak egy kontaktorral csatt a teljes akkufesz az álló indító generátorra :) Na ott a rendszer össz ellenállása rendezi le egymás közt az induló áramot.
Szerintem azon a képen a HA-OMD Aero 45-öst szállítják éppen. 1999 márciusában került Németországba, ahol végül Lufthansa festéssel állították ki. Egykor volt a farkashegyi katlanban, majd Csepelen, és az alábbi adatbázis szerint a GoldTimer-en keresztül jutott ki külföldre:
Acc. to ST: c/n 04-013
HA-OMD Ae 45S OMSZ d/d 16nov58 Hungarian Air Ambulance; CofA issued 02nov58; wfu 1971; seen Budakeszi aug89/jun90; seen wfu at Csepel 16jun96 in poor condition; sold to Goldtimer Foundation of Budapest in 1998/99; sold to Herr Hackenschmitt of Merseburg (Germany) 29mar99; was reportedly preserved in Luftfahrt und Technik Museumspark at Merseburg for some time
no reg Ae 45S privately owned photo owned by C. Aulich; preserved in Museum für Luftfahrt und Technik at Wernigerode from apr99; was initially in all-silver c/s without markings or titles, l/n as such 17oct02; later repainted in basic Deutsche Lufthansa c/s without registration, seen as such nov04
DM-SGF (2) Ae 45S Deutsche Lufhansa ph. 12feb07 preserved in these fake colours in Museum für Luftfahrt und Technik at Wernigerode, seen jul05/nov19
Ekkor készülhetett a szállítási kép. A telep megszűnése után kerülhetett Héregre. Remélem, még ott is van. Ha van új információ, akkor érdekel, mert bedolgozója vagyok a fent említett adatbázisnak.
Valóban Aero-45. A HA-OME 1971-es selejtezés után Szentendrén a Vízügy központjánál állították ki. Most Héregen található. A kép, nagy valószínűleg az átszállításnál készült.
Aki legalább 1990 Forinttal támogatja a Goldtimer, régi repülőgépeket üzemeltető és fenntartó alapítvány munkáját, egy 2021-es falinaptárt kap ajándékba.