A Forradalom óta élvezem a dolog jó és rossz oldalát. Emlékszem a hangrobbanások brutális zajára,és a ruszki helikopterek dübörgésére,az Ancsa farkára felakadt ejtőernyősökre. Szeretem figyelni a gépeket,néha fotózom is őket,de este amikor egy filmet lehetetlen nyugodtan végignézni,vagy a kertben ülve a haverok hangját elnyomják,tele van a hócipőm(is) velük.
Valóban minden útvonal érint embereket,de ha megnézitek a példában szereplőt az jóval ritkábban lakott övezet felett halad. Abban azért egyetértünk,hogy a közel mindenkinek elfogadható megoldás keresése támogatható?
Így van ez DEB esetén is. Akik a 80-as években ott éltek már, azok hálásak hogy nem a kötelékben fel és leszálló MIG-eket kell hallgatniuk. Na akkor nem reklamált senki sem.
Kinek lenne ideális? Valaki ezen útvonal alatt is él...
Nagy megterhelést okozna vajon a le és felszállás összehangolása hogy kizárható legyen a vészhelyzet kialakulása?
Jelentősen csökkentené a repülőtér amúgy sem túl fényes kapacitását.
Szerintem el kéne végre fogadni, hogy a reptér lassan 80 éve ott van ahol.
Általában egyébként nem azok panaszkodnak a zaj miatt, akik 30-40 éve is már a környéken élnek. Ők tudják, hogy a régi gépek mennyivel hangosabbak voltak. Jellemzően a panaszkodók azok, akik újonnan költöztek a repülőgépek útvonala alá, és most csodálkoznak... De persze az fel sem merül, hogy a tulaj hibázott a megvételkor, a gonosz repülőgépek és a pénzéhes légitársaságok az okai mindennek.
Viszont ha 5Kts a szélerősség de 8Kts lökések vannak vagy több, akkor nem kell csodálkozni. Még a szimpla 5Kts esetén sem. Ebbe pedig ha jól rémlik a pilótáknak és a légitársaságoknak is van beleszólásuk. DEB esetén is, ha lehetőség van elkerülik a lakott terület irányába fel és leszállást,de a fizika törvényein még egyelőre nem képesek változtatni, így aztán elsődleges a biztonság.
A kérdés költői volt. A szél a megállapodásban szereplő határeset 5Kts-volt,egy kis jóindulattal 13-as is lehetett volna az irány. Nyilván ez a toronyban sokadrangú tényező. Sok érintett várakozását küldték a porba ezzel a döntéssel.
20-as mi? Km/h? vagy csomó?Nem vagyok irányító,de biztosan tudnak róla. Nem mellékesen km/h esetén is igen, ez befolyásolja a fel és leszálló irányt. Amennyiben jól láttam pont 300-330 fokról volt a szélirány, ilyen esetben 5Kts szélsebességnél, kb 11km/h már nagy eséllyel 31-es felszállóirány várható.
Amennyiben tévednék majd kijavítanak. Tudom hogy ettől bonyolultabb számítani, ha nem pont pályairányú a szélirány, csak nem jut eszembe a megfelelő szakkifejezés.
Az egyik kérdésedre a válasz: nagyjából itt a határ, nem sokkal feljebb. A másikra pedig valószínűleg pont azok nem tudják a választ, akiknek foglalkoznia kellene vele (menedzsment).
Laikus szemmel nézve is nyilvánvaló, hogy nem mindennapi képességek kellenek hozzá. A magas fizetés abszolút megérdemelt, nem hiszem, hogy bárki irigyelné tőlük. Aki igen, az csinálja utánuk :-)
Bennem egy kérdés merült fel: a légiforgalom egyre nagyobb, a cikk szerint tavaly 11%-kal nőtt. Vajon hol van az a határ, ahol már nem kezelhető a légtérben uralkodó nyüzsgés, illetve a gazdasági érdekek és a biztonság egyensúlyát hogyan lehet a jövőben fenntartani?
Miért nem láttam a radaron a Wizz W62208 számú járatát Budapest felé Lutonból (HA-LPJ teljesítette a járatot a mai nap). Odafele tartó járatot még követni is lehetett de a visszafele mintha nem is létezett volna csak a késés ténye volt megjelenítve. Tesóm jött vele haza és teljesen megtévesztett amit a Fligthradar24 mutatott, gyakorlatilag semmit nem lehetett tudni a járatról
Az MTI korábbi értesülését megerősítve Hardy Mihály arról számolt be, hogy délután rövidzárlat keletkezett az irányítótorony elektromos rendszereiben, emiatt a biztosíték lekapcsolt.
Szeged történetesen egy nyilvános reptér (AIP-ben közzétéve stb.), tehát nem olyan könnyű "privatizálni" a 16-os fájnelt.
Ráadásul az eseti légterek engedélyében benne van, hogy magába foglalja-e a környező egyéb légtereket, és pl. a veszélyes vagy ellenőrzött légtereket nem tudja kisajátítani, ezért Vecsés és Pestlőrinc sem reménykedhet.
Azt hogy mi szabad és mi nem....hmmm.... a 90-es (2000-es) években az újdonsült magán-reptértulajdonosok időnként elég durva konfliktusokba kerültek a légijárművekkel - ebből lett pl. terepjárós bekanyarodás a bejelentés nélkül toiuch-and-go-zó repülőgép elé, elég veszélyes játék az iyesmi, jó hogy nagyobb baj nem történt. Gondolom ebből eredhet az, hogy szemet hunynak a reptérüzemeltetők ismétlődő eseti légtérkérelmeik felett a hatóságnál. Ehhez kapcsolódik hogy a ténylegesen üzemelő ejtőernyős eseti légterek mostanában szintén erősebb védelmet kapnak, pont a rossz tapasztalatok alapján - légijármű belép, nincs terve, nem rádiózik, nem szólt telefonon előre (PNR), vagy csak éppen nem figyel arra, hogy már belerepült az ugrató zónába - ezek nemcsak költséges késéseket okoznak az ugratásban, hanem életveszélyes kombináció a forgó légcsavar és a puhatestű ejtőernyős.
Szerintem ha át akarsz repülni Gyúró felett, ma is megteheted, csak a földön előbb hívd fel a megadott számot, hogy terveznek-e tényleges üzemet, a levegőben meg rádiózz egyet a reptér frekijén, és kb. ennyi tényleges korlátozás jelent a dolog. Én nemsokára LHSA-ra készülük, ott ráadásul nem is 5, hanem 12 km-es körben van az eseti légtér, de azért remélem ha viszek egy kis pénzt, beengednek és leszállhatok majd náluk is.