Keresés

Részletes keresés

Buszos világjáró Creative Commons License 2020.03.22 0 0 7201

Srácok a Farkaslyuki bányával mi a helyzet most? Tömedékelték már? Ha lecseng ez a vírus dolog lesz egy utam arrafelé. 

Törölt nick Creative Commons License 2020.03.18 -1 2 7200

Oroszlányban a MÉH telepen is van(volt) a város szélén, nem tudom megvannak-e még. Tavaly túra közben láttam:

 

Előzmény: C50 (7199)
C50 Creative Commons License 2020.03.18 0 2 7199

Többen kerestek itt eladó csilléket, most itt van ez a három pofás billenő teknő ha valakit érdekel.

bodrostomi Creative Commons License 2020.02.26 0 1 7198

Honnan sikerült tájékozódni az ügyben?

Előzmény: Bogl?rka Mezei (7195)
Bogl?rka Mezei Creative Commons License 2020.02.24 -1 1 7197

Az eredeti állapotában van.

C50 Creative Commons License 2020.02.19 -1 3 7196

És az aknatotony?

Előzmény: Bogl?rka Mezei (7195)
Bogl?rka Mezei Creative Commons License 2020.02.19 0 2 7195

A perecesi bánya muzeum kivitelezèse már nem fog megvalosulni!Ugyan is az èpulet összeomlik 2éven belul. 50 millio tartozas van az epuleten .Magan tulajdonban van .Az Epulet teoszerkezet osszeomlik ,mivel femtolvajok leloptak a esovizgyujto bádoglemezeket.Ez a sátorgerenda rèszei a tetönek ,ami a sátoralakzatot képezi egy rèszei beszakadtak a pinceben áll a viz. Katasztrofalis allapotok vannak bent . Árveres alatt van az èpület  èvek ota. Eredetileg a lyukoszen kft birtokaban volt .Muemlek vedelmileg vedve van de ,semit nem koltenek ra !Szerintem a helyi lakosoknak kene kiallni az epuletert es felhivni a figyelmet ra

 

bodrostomi Creative Commons License 2020.02.18 0 1 7194

Egyetértek. Sajnos mindkét (pontosabban mindhárom) végét tömedékelték pár éve. Pedig a maga nemében itthon egyedülálló volt.

Előzmény: Törölt nick (7193)
Törölt nick Creative Commons License 2020.02.18 -1 2 7193

Nekem ez tetszik nagyon, biztosan megpróbálnék belőle valamiféle bányamúzeumot csinálni a helybéliek helyében. (persze ez a szándék mellett vastagon pénzkérdés.)

 

Forrás:Bükk hegység - Bányavasutak

Előzmény: bodrostomi (7192)
bodrostomi Creative Commons License 2020.02.18 0 1 7192

Az igazi fosztogatás pedig az említett dátumtól volt. Természetesen az értékmentés jelentőségét ez nem befolyásolja. A park egyébként a lyukói bányabezárás után lett kialakítva, a bányászati emlékek onnan származnak. Sajnos az akkor ígért perecesi bányászati múzeum a mai napig csak ígéret maradt.

Előzmény: Törölt nick (7191)
Törölt nick Creative Commons License 2020.02.17 -1 1 7191

A 2008-as bezárás óta nem került a gyűjteménybe szerintem semmi.

Nem is ezt mondtam. Olvass figyelmesebben.

Előzmény: bodrostomi (7189)
kalati Creative Commons License 2020.02.16 0 2 7190
Előzmény: Törölt nick (7188)
bodrostomi Creative Commons License 2020.02.16 0 1 7189

Ez ebben a formában nem igaz, sok dolog már korábban kimentésre került. A 2008-as bezárás óta nem került a gyűjteménybe szerintem semmi.

Előzmény: Törölt nick (7188)
Törölt nick Creative Commons License 2020.02.16 -1 4 7188

Üdv!

 

Tegnap túráztam Felsőhámortól Mályinkáig.

Miskolc, Újmassa Őskohóval szemben vagy egy kis kiállítás az ukrán kohók szájából kimentett ipartörténeti emlékek számára, érdemes megnézni ha véletlenül erre jár valaki.

Mikor az ukránok megvették a Diósgyőri Acélművet állítólag mindent ami mozdítható volt vagonokra raktak és elvitték Ukrajnába beolvasztani, ezeket a darabokat szinte a vagonokról rángatták le állítólag.

 

Szerencsére voltak ilyen emberek is, nekik köszönhetjük ezt a kis kiállítást.

 

 ott szemben vannak a gépek

Törölt nick Creative Commons License 2020.02.11 -2 0 7187

Elnézést a linkekért, már volt nemrég, elfelejtettem. 

 

Előzmény: Törölt nick (7186)
Törölt nick Creative Commons License 2020.02.11 -1 3 7186

Majd kérünk technológiát a sógoroktól. :-)

Schneebergbahn (Salamanderbahn) tavaly őszi képek.

Szerelőként érdekelt akkor is hogy mitől kapaszkodik a gép. :-)

 

 ( Ezt akkor írtam, itt némileg azért off:

Turista Magazin - Random Schneeberg-túra kezdő kalandoroknak )

 

 

Egyébként vannak információtöredékek arról is hogy hol gyártották a fogaskerekű mozdonyait:

Részlet Frics Gyula könyvéből:

Mondák, rövid történetek, és anekdoták a Karancs-Medves vidékéről

 

Mindettől függetlenül ez így már azért nem lenne az igazi.

Akkor már sokkal több értelme lenne a sokkal szebb vonalon és turisztikai szempontból sokkal inkább hasznosítható Somoskőújfalu-Eresztvény vonalat visszaépíteni, további opcióként szem előtt tartva esetleg Somoskőt, Magyarbányát, vagy éppen a Tavas-bányát.

A Somos-Eresztvény vonal szerintem működhetne. Eresztvény ma kirándulóközpont, kiváló kiindulópont Somoskő és Salgóvár felé.

 

Turista Magazin - Bazaltba zárt mesevilág a Medves-vidéken

 

Előzmény: alkotasu (7185)
alkotasu Creative Commons License 2020.02.11 -1 2 7185

"Egyébként évek óta elég hangsúlyosan jelen van a fogaskerekű újjáépítésének gondolata."

 

Igen, erről hallottam, de van-e valami előrehaladás?

 

Sajnos én teljesen kívülállóként nem látom ennek reális esélyét. (Bár ne legyen igazam!) A pálya visszaépítése egy dolog, bár az sem problémamentes - lásd a bp-i fogaskerekűt: milyen fogasléc legyen? Másrészt: milyen vontatójármű legyen? Gőz: valószínűtlen. Dízel? Hol és ki gyárt dízel fogaskerekűt? Villany? Felsővezeték építése, üzemeltetése drága, ráadásul a környéken lakó sok színesfémgyűjtő hamar begyűjtené.

Előzmény: Törölt nick (7180)
Törölt nick Creative Commons License 2020.02.11 -1 2 7184

Szerintem igen, én itt vettem, van bent egy korrekt kis ajándékbolt, és egy aprócska kiállítás is:

 

Eresztvényi Látogatóközpont - Nogradgeopark

 

Egyébként az itt dolgozó Drexler Szilárd volt az aki pár éve kutatgatta az összeomlott viaduktot, és meg is találták a helyét a fotó alapján.

 

A beszakadt híd ~ A mi vidékünk

Előzmény: Köny (7183)
Köny Creative Commons License 2020.02.11 0 1 7183

Ezt meg lehet még venni? Zenthe Ferenc és Salgótarján című életrajzi jellegű kiadvány.

Előzmény: Törölt nick (7182)
Törölt nick Creative Commons License 2020.02.11 -1 2 7182

Köszönöm, majd írok!

 

Az alábbiak lennének az említett fotók a Zenthe Ferenc és Salgótarján című életrajzi jellegű kiadványból. 

A legszebb felvétel számomra a Salgóbányai felső végpont pályaudvaráról készült fotó, háttérben a Boszorkánykővel, amely mellett nagy ívben kanyarodott el a fogaskerekű pályája.

Ennek a fotónak próbáltam keresgélni még meglévő tárgyi emlékeit, szerintem a távolabbi, kék tetővel rendelkező alacsony épület a bányásztemplom épülete lehet.

 

 

Ez a táró szerintem a mai Medves Hotel területén van. És így néz ki most. Elfogadható.

 

 

Mozdonyok:

 

Előzmény: erdőszéli (7181)
erdőszéli Creative Commons License 2020.02.10 0 3 7181

vasúthálózat... a neten is elérhető egy 1941-es térkép: https://mapire.eu/hu/map/hungary1941/?layers=29&bbox=2200520.874997346%2C6123479.631344394%2C2213410.0688919337%2C6127301.482758653

 

1930, 1950 és 1960 körüli térképekkel tudok segíteni, ha mailban megírod, melyik rész érdekel. az ötvenes években az uvaterv felmérte a környéki bányavasutak helyzetét, alagutak állapotát, stb... ebből is tudok küldeni anyagot.

Előzmény: Törölt nick (7177)
Törölt nick Creative Commons License 2020.02.10 -1 2 7180

Igen, az.

2018-ban bejártuk a pályáját, mikor a lentebb belinkelt cikkhez fotóztam a tájat.

Végig jól járható, széles szekérút vezet ma rajta. Fent, a végállomásnál még épületek is állnak, a bányásztemplom és egy mozdonyszín. Boszorkánykő alatt egy kis emlékhelyet is kialakítottak nemrégiben, egy szépen faragott kopjafával.

Egyébként évek óta elég hangsúlyosan jelen van a fogaskerekű újjáépítésének gondolata.

 

"Szénszállító kisvasút, vagy fogaskerekű

 

Működött az 1870-es évektől 1957-ig

A Medves-fennsíkja alatti szenet szállította a Rimamurány-Salgótarjáni Vasműbe (Acélgyár)

Az itt látható nyomvonalon először lóvontatású majd fogaskerekű kisvasúttal szállították a nyersanyagot

az 5.8 km-re lévő Acélgyárba, miközben 222 méter szintkülönbséget kellett leküzdeni..."

 

Zenthe Ferenc életrajzi könyvében van pár nagyon szép fotó a kisvasút fénykorából, majd kikeresem.

 

A pálya manapság:

 

 

Előzmény: alkotasu (7178)
mk4047 Creative Commons License 2020.02.09 0 1 7179

Az az, igen.

Előzmény: alkotasu (7178)
alkotasu Creative Commons License 2020.02.09 0 1 7178

Jó kis térkép. De egy dolgot nem értek. Valamikor a '70-es évek közepén kirándultam arra szüleimmel; valami utikönyv írt egy nemrégiben megszüntetett zagyvarónai fogaskerekű vasútról. A térképen Zagyvarónán nem látok semmiféle vasutat, csak balra tőle. Az lenne a fogaskerekű?

Előzmény: erdőszéli (7176)
Törölt nick Creative Commons License 2020.02.09 -1 4 7177

Ilyen jó térképet még nem is láttam a Salgótarján környéki vasúthálózatról!

Köszi!

 

Tavalyelőtt bejártam az Inászói kisvasút pályáját a Bányász emlékműtől a derékszögű kanyarig. Éppen a minden évben megrendezett emléknap után voltam ott, valószínűleg végigküldtek rajta egy szárvágót, mert egészen jól járható volt az egyébként már erősen benőtt töltés.

 

Soha nem voltam bányász, de Dsida József itt, egy táblán (is) olvasható verse mi tagadás egy kicsit megérintett, egy Turista Magazinos cikkbe bele is tettem, de a szerkesztők végül kivették.

 

Megszűnt a bánya

 

Erdőborította völgy ölén nagy

volt a zaj, a lárma, röpült a

kas, tüzelt a fény, csillékben

száguldott a szén, ontotta

akna, tárna.

 

Most elfogyott; a csendet im

már semmi sem zavarja, a

csüngő aknakötelet, a búsan

álló gépeket a rozsda marja,

marja.

 

S a bányász megy, csak könnye hull

hol küzdve élt a rögre magával viszi

mindenét: családját, karját, de szívét

azt itt hagyja örökre.

 

Dzsida József

bányamérnök, igazgató

 

Képek, és egy egészen részletes leltár az itt lévő eszközökről:

 

 kilátás a Pécskőről a vasgyár felé, háttérben a Karancs és a Salgó

(kőbányászati emlékek, és sikló is volt itt) 

Előzmény: erdőszéli (7176)
erdőszéli Creative Commons License 2020.02.09 0 1 7176
Előzmény: Törölt nick (7175)
Törölt nick Creative Commons License 2020.02.09 -1 1 7175

Sajnos a tömedékelt alagutakról nagyon keveset tudok.

 

Múltkor együtt túráztam egy 60 év körüli tarjáni úrral és ő mesélte hogy anno még milyen sokat csajoztak a Pécskői alagútnál, a vasúton ülve, de ez ugyebár nem valami pontos info. :-)

A Pécskő oldalában tömedékelt alagút északi végét meg lehet nézni, múltkor elmentem arrafelé, de nem volt túl bizalomgerjesztő a környék így nem időztem sokat. Ezt az alagutat a betemetett völgyhidat és a Somoskőújfalu felett leomlott viadukt helyét még a turistautakhu térképe is jelöli.

 

 bocs a minőségért

 

 

Előzmény: John Howard (7174)
John Howard Creative Commons License 2020.02.09 0 1 7174

A városon belüli alagutakról - különösen a "személyforgalomról" - van valami bővebb információd? Érdekelne, hogy egyáltalán időben meddig volt lehetséges a közlekedés ezekben az alagutakban, például a városközpont és a zagyvai rakodó (Acélgyár) között. (Ennek a kijárata ugyebár igen közel volt a somlyói völgyhíd felő ide érkező alagút kijáratához.) Persze a többi sorsa is érdekelne, pl. Baglyas felé, stb., stb.

Előzmény: Törölt nick (7172)
Törölt nick Creative Commons License 2020.02.08 0 2 7173

A betemetett völgyhíd:

Előzmény: Törölt nick (7172)
Törölt nick Creative Commons License 2020.02.08 -1 2 7172

Picit más megközelítésből a Medvesi kőbányászat emlékei, egy kis történelemmel fűszerezve, továbbá az egykori vámház romjainál felállított kisvasúti emlékhellyel (csille)

Ezt a cikket én írtam: :-)

Turista Magazin - A Medves-vidék gyöngyszemei

 

Érdekességként egy régi fotó, amelyen még teljesen épen látszik a távolban a vámház, amely a szlovák oldalon állt.

 kép forrása: FORTEPAN

 

Ennek az a története hogy mikor a Medves-vidék egy részét szerencsésen visszacsatolták egy orvosprofesszor közbenjárására (lásd cikk) akkor ráadásul még szlovák oldalon rekedt Macskalyuki kőbányába (macskakő névadója!) is átjárhattak fejteni a követ, egészen a 40-es évekig.

A kifejtett követ a kisvasút Somoskőújfaluba, vagy az Eresztvényi kőzúzóhoz vitte, a szállítmányokat a tótok ennél a vámháznál ellenőrizték.

 

Egy másik írás ugyaninnen...

Az eresztvényi Nagy-bánya, és a Tavas-bánya:

Turista Magazin - Bazaltba zárt mesevilág a Medves-vidéken

 

Kevesen tudják hogy Zenthe Ferenc édesapja Salgóbányán volt bányagondnok Rameshofer Ferenc néven.

Zenthe imádta szülőfaluját és a vidéket:

"Én beleszülettem a romantikába a Salgó-vár alatt... A barátok, az erdő, a fogaskerekű vasút mind nagy hatással volt további életemre. Hálás vagyok a sorsnak, hogy ide születhettem.” 

 

A bányavágatok miatt széttöredezett Szilváskőről is írtam már, érdekes hely az is, de ez elmondható a teljes Karancs-Medves vidékről.

Imádom egyébként ezt a környéket, millió érdekesség van itt, bányászat szempontjából éppen úgy mint történelmi, kisvasúttörténeti, vagy éppen néprajzi vonalon.

 

Állítólag a meglévő kisvasúti alagút mellett volt még négy másik, a városon belül, amelyek el vannak tömedékelve...stb 

 

Meg a betemetett híd, meg a leomlott viadukt...

Előzmény: Törölt nick (7171)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!