Az altalad emlitett okhoz egyetlen rele is eleg.
Ez pl. epp igy is van a mar emlegetett Audi eseteben. Itt letezik egy un. X pont, ami csak a gyujtaskapcsolo normal allasaban kap feszultseget. Ezt egy nagy rele vezerli (kozvetlenul a 30-ra kapcsolodva, igy arama a gyujtaskapcsolon nem folyik at), es erre van kotve a legtobb komoly fogyaszto, a lampak is. Tovabbi haszon, hogy igy ezek nem csak allo helyzetben, de inditozas alatt sem terhelik az akkut (az X pont akkor sincs feszultseg alatt).
Nem ide tartozo, de kulon dicserendo, hogy amugy meg a kulcs kihuzasat is kulon kapcsolo erzekeli, igy a lampazummer addig nem is visit, amig a kulcs a helyen van. A fenyszorovaltorol azonban gondosan lesporoltak a releket, igy nalam bizony mar kellett kormanykapcsolot cserelni (egy latvanyos fustoles utan), pedig az izzok nem voltak nagyobb teljesitmenyuek, mint az eredetiek.
Es mindez azert, mert talan nehany DM-et megsporolt a gyar...
a relé az nem azért van, amiket írsz.
Azért van, mert a gyakorlat bebizonyította, hogy a kormánykapcsoló, de a műszerfalon elhelyezett kapcsoló sem viseli tartósan azt a 90-200 wattot, azaz 7-17 ampert, ami a topmpított ill. távolsági izzószálakhoz kell.
Az, hogy a tompított/reflektor csak akkor világítson, ha ráadod a gyújtást, további korlátot jelent, mert így (relé nélkül) a gyújtáéskapcsolón is át kellene folynia az izzók áramának.
"Ettől függetlenül az izzók árama áthalad a kormánykapcsolón!"
Nem. Ahol van relé, ott se a kormánykapcsolón, se a gyújtáskapcsolón nem megy át az a 7-17 amper, hanem csak a relé munkaérintkezőin. Épp ezért építik be. Ilyenkor a gyújtáskapcsolón, majd a kormánykapcsolón csak a relé behúzótekercsének árama (0,2-0,3 A) megy át. A nagy áram az akku+ biztosítékrelé munkaérintkező-párizzó útvonalon halad. Jó vastag drótokon.
A kattanás csak a kapcsoló mechanikus gyorsítását jelenti: egy rugó átvágja egyik helyzetből a másikba. Minden kapcsolóban van valamilyen megoldás erre, hogy a user ne nagyon tudja félállásban kínozni. Ettől függetlenül bekapcsolt állapotban valamekkora átmeneti ellenállása azért minden kapcsolónak van -és jóval nagyobb, mint a reléknek; ne menjünk bele, hogy miért. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy nagy árammal megküldött kapcsoló melegszik.
Sajnos némelyik autóból a hosszú fény reléjét kispórolják, mondván azt ritkán használja a dolgozó, annyit még kibír... és tényleg, pár évig. Aztán a korrózió, a szennyeződés megteszi a magáét, és lehet kapcsolót cserélni. Amit mellesleg sokkal bonyolultabb és drágább megtenni, mint egy relét kicserélni... :)
Emberek!
Az a relé azért van, hogy ha "leveszed" a gyújtást, akkor ne világítson tovább a fényszóró! Ettől függetlenül az izzók árama áthalad a kormánykapcsolón! Még sok más tipusnál is így működik, hogy véletlenül se merüljön le az akku a rajtafelejtett lámpák miatt!
"Sercegés" már néhány amper hatására is keletkezik, ráadásul ez nem tesz jót a kapcsolónak! Ezért is az ilyenek "kattanós" változatúak, hogy hirtelen jöjjön létre a kapcsolat, illetve oldjon!
A H1 helyére nem lehet és nem is szabad beerőltetni a H4-es izzót! Más foglalat. más fókusz.
No igen! Eddig nem igazán kellett tesztelni a fényszóró hőtűrését! És még egy: az izzónak se tesz jót a magasabb hőmérséklet, ami attól jöhet létre, hogy a fényszóró nem képes elvezetni nagyobb hőmennyiséget!
Az lehet, hogy 8 hónapja rulez, de most jön a tél, amikor sokat kell sötétben fényszóróval menni. A foncsorom meg lehet, hogy hátul már lefolyt... :-)
Na serceg, nem serceg? Este én is kipróbálom.
Nem, nem a relé kattanásának a hangját mondom, hanem az elektromos ív áthúzásának a hangját, sercegést a fényváltó kar tövébôl, ahol az érintkezôk vannak, amikor tompítottról távolságira váltasz, jó lassan tartva a fényváltó kart, hogy a rugó hangja ne zavarjon. Egyre inkább azt gondolom, hogy nincs relé a távfényhez. Na most megyek mingyár a kocsimhoz, kipróbálom én is.:-) Ha serceg - nem rulez. Ha nem serceg - rulez. ;-))) Különben meg nemtom mi a túrónak görcsölök ezen, ha már 8 hónapja használod, akkor olyan nagyon nagy gáz nem lehet. :-))))
[Visszaolvastam megint az egészet, és 1 valami eszembe jutott még: a H4-ben két izzószál van, sokkal nagyobb a külsô mérete, tök más a foglalata, mint a H1-nek, sz'al bele se meg a H1 helyébe.]
"és nem hallasz áthúzásnak a zaját, akkor én asszem hagynám a 100 Wattosat"
Ezt nem értem. Az áthúzás az a relé kapcsolásának a hangja, nem? De ha ezt nem hallom, akkor nincs relé, tehát pont hogy ki kéne vennem a 100W-ost, nem? (kezd kicsit bonyolulttá válni... :-))
Hát bevallom nyílt proletár ôszinteséggel, hogy meg vagyok zavarodva. Most a biztonság kedvéért átnyálaztam a Brava kapcsolási rajzát, és nem értem. A tompított fénynek teljesen egyértelműen van reléje, ezt eddig is tudtam, ott van baloldalt lent, a biztosítékok felett. A távolsági fénynek nincs külön reléje, de a kapcsolóról jövô vezetékek befutnak egy elosztódobozba, lehet, hogy azon belül van valami. Én kételkedem benne. Ez viszont nem derül ki sem a rajzból, sem a dobozból. Az én privát véleményem szerint a tompítottnak van, a távolságinak nincs és ennyi, akármennyire is nincs benne logika. Ha kikapcsolt motornál, de rádadott gyújtásnál kapcsolgatsz a tompított/távolsági között és nem hallasz áthúzásnak a zaját, akkor én asszem hagynám a 100 Wattosat. Alkalomadtán megkérdezem a szervizben az elektromos kollégát, hogy most hogy is van ez.
Na, most akkor mi a helyzet?
Van relé a Bravo fényszóró kapcsolóján vagy csak a tompítotton van, vagy egyiken sem, vagy mindkettőn? Nem mindegy, mert akkor még ma kiveszem a 100W-os izzókat a fényszóróból, nem akarom leégetni a kapcsolót (egyébként itt a kormányon levő bajuszkapcsoló "testi épségéről" van szó?).
Lehet, hogy általában, más típusokon nincs relé (amit én is furcsállanék), de a Bravo/Brava sorozatban természetesen relével kapcsolódik a tompított fény.
" Alapjáraton a generátor nem tudja leadni a maximális teljesítményét! Ezért városi araszolgatáskor is lemerülhet az akkumulátor egy esős estén! "
Itt a dinamót akartad irni ugye? Nem! Itt tényleg generátort akartam írni, mert alapjáraton tényleg termel áramot, ha nincs rajta nagy terhelés! Ha viszont világítanak a fényszórók, akkor már nem képes energiát termelni! Ha viszont kb. 2-300-al emeled a fordulatszámot, akkor rögtön megtermeli a szükséges áramot. Ezért már egészen lassú menetnél is képes áramot szolgáltatni.
A dinamó viszont tényleg nem termel energiát alapjáraton, bármilyen kevés fogyasztó is van az áramkörben.
Egy egyszerű feszültségmérővel bárki leellenőrizheti ezeket!
Érdekes, de nálunk nem az amcsi autók vannak többségben az idősebb tipusok közt! :-(
Az alanti ajánlatom akkor a nem-amerikai tipusok hajtóinak szól! + Akinek nem inge,..... :-)
Dinamót generátorra lehet cserélgetni, de csak bontottat, mert újonnan mindegyikhez igencsak borsos az ár! Ráadásul a Trabantnál néhány fogyasztót is cserélni kell, mert a dinamós tipusok még 6 V-on működtek!
Whitey!
Pedig képzeld el, hogy nincs relé! Az 55-60 W-os izzók áramigényét még meg tudják zabolázni kapcsolóval is, mert a gyárban ahhoz tervezik! Viszont 2*40 W-os plusz már 7,5 A pluszt jelent! Elsőre nem fog beégni, de a kapcsoló sokkal hamarabb megy tönkre!
Zak, Kogabor!
Akkor lehet, hogy én vagyok a barom a H4-el kapcsolatban, mert a Bravom '98 júliusi, ezexerint H1-es égő van benne.
Egyébként ez a H dolog csak típust, formát jelöl, a teljesítményhez semmi köze, ugye?
Én meg másfél éve a Bravaban, és nekem sincs vele gondom. :-) Szerintem az elôzô tulaj, aki '95-ben újonnan vette a kocsit, amilyen béna barom volt, ô sem cserélt még benne izzót, akkor viszont '95 óta müxik... :-)
Egyébként a Bravo/Brava/Marea családnál, legalábbis az elsô, '95-tôl gyártott sorozatban (a nem vetítôlencsés lámpákban) H1 55W van gyárilag.
Sziasztok!
Kulon koszonet Jjmasternek, hantnak es Admnek.
A javaslatok alapjan Tungsram 100/x-et fogok hasznalni. Mar csak az x erteket nem dontottem el. Gondolom az 55-60 W kozott nincs nagy kulonbseg, de
Mennyire zavarhatja vajon a szembejovot (jol beallitott fenyszoroknal ld. JP) egy 70 vagy 80 W-os izzo fenye?
Akkor bocs. Rossz a katalógusom, majd szólok az illetékeseknek:-)
A 100/80-as lámpának közel annyi az élettartama mint a 60/55W-osé. Mivel a lámpatest elég nagy és menet közben hutést is kap, nagyon ne aggódj.
H1-nél más lenne a helyzet, mert sokkal kisebb az armatura.
Köszi az infot, nagyon hasznos, de van egy bibi. A Bravoban tuti, hogy H4-es izzó van. Hol néztél utána? Az élettartammal egyelőre nincs gondom, 8 hónapja használom.
Városi (55W) kb 550 fok távolsági (60W) kb 450 fok. Mielott valamelyiktek szívná a fogát, a városi fénynél a beépített tükör miatt magasabb a homérséklet! Ez a lámpa búra homérséklete. Az, hogy a fényszóróban milyen homérséklet viszonyok vannak, nagyban függ a fényszóró méretétol. Az izzó az üzemi homérsékletet 1/2-1 perc alatt eléri. Mindenesetre állóhelyzetben nem illik sokáig használni a távolsági fényt. Meg nincs is sok értelme. A 100W-osra nincs adatom. Kb 650 fok. Most néztem meg, a Fiat Bravo-ban H1-es van. Ne csodálkozz ha surun kell izzót cserélni, élettartama fele az 55W-osnak. H1 55W-os búrahomérséklete 650 fok. Én óvatos lennék a 100W-ossal.
Szevasztok!
Egy Fiat Bravo-m van, melyben én is kicseréltem az 55W-os égőket 100W-osra (csak a fényszórót). Ezt egy benzinkútnál tettem, ahol a kutas azt mondta, hogy ha van relé, akkor minden ok. Relé az biztos van, legalábbis nem tudom elképzelni, hogy ne legyen, de a plusz hőhatás veszélyeiről nem tudtam.
Szerintetek mennyi idő alatt érheti el az izzó környezete a foncsorra veszélyesen magas hőmérsékletet? Az lehet jó megoldás, hogy pl. álló autóban nem kapcsolom fel a távolságit? Szerintem menetközben (kivéve késő éjjel) úgysem lehet 3-4 percnél hosszabb ideig fényszóróval menni, mert mindig jön valami szembe, így nem tud igazán túlmelegedni a foncsor.
Mi a véleményetek?
Milyet szabad használni? Elvileg a rendor büntethet a nagyobb teljesítményu lámpa használatáért. A szabvány a tompított (városi)fényszóróknál az 55W-ot írja elo. Milyet érdemes? A fényszóró házra a gyártó ráírja az általa ajánlott teljesítményt. Amennyiben a nagyobb hoteljesítény miatt meghibásodás történik a lámpatestben, sem a lámpatest gyártónál sem az izzót gyártó cégnél nem élhetsz panasszal. Illetve élhetsz, csak hiába. Bizony a legújjabb fejlesztésu autókban a lámpatest már muanyag. Érdemes odafigyelni!!!
Ne cikizz, ez egy decens városi autocska. :))
(2465 kg, 205 széles, 210 magas a lámpákkal) Ua. mint a Twisterben a rosszak vezérkocsija, igaz az egy Suburban volt (5 ajtos).
dupla akku az gyári, a többi a biosoftware terméke. THX! :))
Dinamó: erre kellene áldoznia a skacoknak, mármint a generátorra.
" Alapjáraton a generátor nem tudja leadni a maximális teljesítményét! Ezért városi araszolgatáskor is lemerülhet az akkumulátor egy esős estén! "
Itt a dinamót akartad irni ugye?
"Az idősebb autóknál tanácsos még így a tél előtt ..."
Érdekes , a mostani 15 éves amcsi autómon olyan sziloplaszt szerű, viz- és el. szigetelő trutyival vannak bekenve a dolgok, alatta meg fémtiszta a saru. Érdekes....
Nos a régi autó az egy Chevrolet Blaser 6.2D, dupla akku, dupla HD gen. (2x1200W). Ez azért birta... Ez már egy teherautónak is a becsületére vállna! :-) Biztos, hogy azt az autót nem európai igényekhez tervezték! Ott, Amerikában, kissé kényelmetlen lenne, ha minden lakott településtől több száz kilométerre ilyen gondok miatt lerobban az autó, vagy nem lehet beindítani! +, gondolom, a hamveder ajtaja is elektromosan nyitódik! :-)
És akkor még csak a generátort említettem, pedig még szép számmal rohangál az utakon dinamós Trabant, kispolszki és bogárhátú! A dinamók pedig kisebb teljesítményre képesek!
Ráadásul a hatalmas elektromos-teljesítmény-igény növeli az autó fogyasztását is, mert valamiből ezt az energiát meg is kell termelni!
És még egy fontos dolog! Alapjáraton a generátor nem tudja leadni a maximális teljesítményét! Ezért városi araszolgatáskor is lemerülhet az akkumulátor egy esős estén!
Az idősebb autóknál tanácsos még így a tél előtt pont a fokozottabb elektromos igény miatt a csatlakozásokat is leellenőrizni, mert a korrodált érintkezések átmeneti ellenállásként viselkednek és ezért a generátorban megtermelt teljesítmény egy része ezeken a helyeken melegíti a rozsdát és nem az akkut tölti vagy világítja meg az utat! Szélsőséges esetben még tüzet is okozhatnak!
Jó az észrevétel, sokan nem figyelnek oda az ilyesmire, csak ha a "HIFI" szól a strandon, utána meg lehet tolni a vasat.
Ha jól emlékszem a Zsiga gen. 550W.
Jöttem én is ugy haza aszem Sopronból indulva a 80-as években a zsigával, rossz generátorral, hogy kivettem a biztit a jobb oldali tompitottból, müszerfalvilágitásból stb. csak, hogy haza érjek az aksival.
És akkor még nem is vetted észre a 4 x 210 W-ot !!!
Nos a régi autó az egy Chevrolet Blaser 6.2D, dupla akku, dupla HD gen. (2x1200W). Ez azért birta...
Szerintem Te nagyon kifogtad akkor. Nekem másfél év alatt 3 garnitúrát "evett" meg a kocsi (Mellesleg új volt az autó, és csak azok az izzók égnek ki rendszeresen, gondolom az autó műszaki hibája ezzel kizárva). Viszont az AllWeather szerintem tényleg jó. Ködben eszméletlen nagy a különbség ez és egy hagyományos izzó között !
Az eddigi minél nagyobb fényerőre törekedés tetszett!
De.......
Azt ne felejtsük el, hogy az autó elektromos háztartása nem a konektorból kapja az áramot!
Mielőtt bárki is az alant ajánlott 140-es fényszórókat, 100-as szúrókat és 100-as tompítottakat bekapcsolja, gondolkodjon el azon, hogy egyáltalán rendelkezésére áll-e ennyi energia! Ugyanis két fontos "alkatrész" nem került eddig szóba! Mégpedig az akkumulátor és a generátor! Érdemes tehát a nagy igények előtt megkeresni azt a fontos adatot a kocsi leírásában, amely tartalmazza a generátorból kivehető legnagyobb teljesítményt! Ennél többet nem lehet kivenni, mert a generátor konstrukciója megakadályozza. Így a maradékot kénytelenek a fogyasztók az akkumulátorból kiszedni, ami véges kapacitással rendelkezik. Ad abszurdum előfordulhat olyan eset mondjuk egy Győr-Budapest viszonylatban, hogy az út végefelé egész egyszerűen leáll az autó, mert nem lesz gyújtás! Tehát, mielőtt szerel(tet)ünk és kapcsolunk, számoljunk egy kicsit! Vegyünk egy mostanság tipikus alapesetet, amely egy ködös, párás, hideg éjszakát jelent! Bekapcsolt fogyasztók kb. teljesítmény-igénye: gyújtás+benzinszivattyú 100W, helyzetjelzők 50W, fényszórók 2*60W, ködlámpák 2*55W, ablaktörlő(k) 120W, fűtőmotor 100W, hátsó szélvédő fűtés 100W, autórádió 100W, + alkalmi egyebek (irányjelző 45W, fék 45W, ablakemelők, szivargyújtó, rádiótelefon, kürt, ülésfűtés, ....) = kb. 700-800W. Az átlag generátorok is kb. ennyit bírnak! És még az akkut is kellene valamivel tölteni! Namost, ha 100-150 W-al növeljük az izzók teljesítményét, akkor valóban jobban fogunk látni, de csak egy darabig! Ezért is ajánlatos telente az akkut még töltögetni is akkutöltővel!
Persze, mindezek ismeretében lehet okosan kapcsolgatni is, mert nem mindennek kell egyszerre működnie és így a jut-is-marad-is elv alapján végig lehet autózni egy hosszabb utat is!
Köszönöm a véleményeteket és az élénk vitát !
Össze tudná valaki foglalni, milyen izzót, milyen autóban érdemes/szabad használni, valamint milyen előnyök és hátrányok származhatnak ?
Csak anyit szeretnék hozzászólni a témához, hogy a xenonlámpa egy xenongázzal töltött gázkisüléses fényforrás, aminek az élettartama jóva nagyobb a hagyományos izzólámpáénál, szinképe pedig sokkal több kék összetevőt tartalmaz, mint az izzólámpáé!
Magyarul a xenonlámpa a nappali fényt leginkább utánzó fényforrás.
Ködben viszont nem olyan jó, mint a sárga fényű fényforrás, mert erősen szóródik a fénye!!
A legkevésbé szóródó fény a sárga szinű.
0. Állittasd be a lámpákat, mert ha velem jössz szembe akkor dádá van, a részletek lentebb, ott megérted.
1. attol még lehet, de nem valoszinű, hogy 2 rétegű lenne. Vagy-vagy szerintem
2. keresd a bizt. táblát ill. reléket. Vil. bekap, kattog vagy nem.(a kapcsoló kattanását nem számitva). Refi ua.
3. ha lerelézed akkor: 2 lámpa x 100 W / 12V = 16.6 A. szóval a 30 A-os relé bőven jó.
(nekem 140/100 W + 2x100 szúró, ill. 100/60 + 2x100W-ok vannak)
4. a 30-40 A-os Hella relé beépitett késes biztivel ~2.200/db az ideális, de a 300 Ft-os fémházas ruszki is jó, csal száraz helyre szereld/szereltesd, mert a vizre/párára érzékeny.
Izzó: Tungsram 1000 Ft alatt kell legyen. A 100/60 (refi/tomp.) azért jó mert a 60W közel van az engedélyezett 60/55W-hoz, nem terheli nagy hővel a lámpatestet, de a refije viszont erős. Bár amikor leveszed a 100W-ot olyan mintha "parklámpával mennél".
Képzeld el nálam milyen, ha: 2x140+2x100-ról 2x 100 tompitott lessz.
De volt 4x100+4x210W is! Na az betyáros!!! :))))
5. Hát kis magán autósboltban! nem a benzinkúti Shop-ban a csili-vili Osram, Phillips stb csodákat. Biztos jók-szépek-kékek, de mi a f...nak, annyiért. A 100W-nak jobb a fénye, mint a 60W-os kékitettnek.