Bolgár György műsorvezető szerint fenyegető árnyék vetül a hazára, és az ország egy része még jól is érzi magát alatta. Megengedjük, hogy elnémítsanak bennünket? A közmédiumokat megszállták, [b]a kereskedelmieket depolitizálják[/b], engedjük ezt az őrületet? kérdezte a publikumtól.
Szeretem ezeket az őszinte igazságbeszédeket. ... :))))
Sajnos sem a Credo két típusa sem az Ikarus 187 nem állt még soha sorozatgyártás alatt, csak a tesztpéldányok léteznek belőlük. Egy ilyen típusból várásolni rögtön több százat komoly felelőtlenség volna, mert bőven benne van a pakliban, hogy valami, a tesztek folyamán fel nem ismert hiba miatt három év múlva a teljes flottát le kell állítani (ebben az iparában ez mindennapos, a legnevesebb gyártók termékeivel is sűrűn elóforduló jelenség), és akkor aztán nincs mivel pótolni és baj van.
Az ideális az volna, ha az üzemeltetők most tudnának vásárolni 50 darab körüli szériákat, azok futnának egy-két évet, és aztán folyamatosan jöhetnének újabbak.
A BKV-nak van egy adott kerete buszbeszerzésre. Nem sok. Ebből kijön 120 használt, 7-10 éves, alacsonypadlós kocsi VAGY 120 huszonéves Ikarus felújítása VAGY 30 új busz beszerzése. Mivel az Ikarusok egy része jóval túlfutott minden tervezsi értéket, és igazából már nem lehetne őket levizsgáztatni, a 30 új busz beszerzése mellé oda kéne tenni egy 90 autóbuszt érintő járatritkítást is.
Én azt gondolom, ezen a kereten belül optimális döntés született.
Aztán, hogy miért ilyen mostoha a cég helyzete, az egy másik, ettől elkülönülten értelmezendő kérdés.
A buszok 65 ezer euróba (19 millió forint) kerültek darabonként, de ebben a Budapestre szállításuk és levizsgáztatásuk, valamint a főalkatrészekre szóló negyedéves garancia is benne van. Ez az összeg alig több egy húszéves Ikarus felújításának költségénél - olvasható a BKK közleményében. Hangsúlyozták, hogy a használt buszok vásárlása nem az új buszok beszerzését, hanem a régiek felújítását helyettesíti.
Igen, az sms-t mutatod meg a kallernak, tartalmazza jegy ervenyessegenek a kezdetet es a veget, es tartalmaz egykodot, amit ha a kaller beut a pda-jaba, akkor azzal leellenorzi az ervenyesseget. Mondjuk idaig nem szoktak a kallerok elmenni, altalaban csak a datumot ellenorzik, mivel ugy sokaig tart az egesz buszt atellenorizni. En peldaul nagyritkan ha szuksegem van tomegkozlekedesre, a draftbol huzok elo egy szerkesztett sms-t :D
Pozsonyban csak busz, troli es villamos van, igy nem nagyon kell az automatikus beengedorendszer. De a QR kod az eleg erdekes(es ertelmes) megoldas lenne..
Bár a NABI látszólag nem egészen magyar, inkább csak van itt összeszerelő üzeme, de azért összességében elmondható, hogy ebben a sztoriban nem a buszok hiányoznak. Nem volt most kedvem többet keresgélni de ezek nem prototípusnak tűnnek, sőt, már tesztelték is őket, kimondottan megrendelésre várnak a gyártók.
Korrupció biztos van, de ez egyértelműen akarat kérdése. És ha valaki mindent, amit csinál úgy nevez el, hogy "Nemzeti ..." akkor annál a minimum, hogy egy ilyen ügyben lép és végre lerázza magáról a korrupciónak legalább egy apró kis részét.
Persze nem muszáj, csak akkor nem kell nemzetféltő és országmegmentő szerepben tetszelegni.
A budapesti jegyrendszer, ahol minden átszálláshoz új jegyet kell érvényesíteni, irgalmatlanul elavult, talán belátható időn belül most már tényleg megújítják.
Ez nagyon fontos lenne. Milánóban, Rómában (és még egy csomó helyen) kiválóan működik a 75 perces rendszer, amivel gyakorlatilag bárhová eljuthatsz a városon belül egyetlen db jegy felhasználásával. (és egyetlen eurócska elköltésével, ami még most is kicsit olcsóbb, mint egy egyszer használatos BKV vonaljegy)
De amíg pl. a XIV kerületből eljutsz egy II.kerületi címre és közben elhasználsz 3 jegyet (visszafelé persze ugyanannyit) addig nincs miről beszélni, holott még csak nem is a város két totál ellentétes végéről van szó.
A francia metrókocsik fékezési tulajdonságai jobbak, mint amit a magyar szabvány előír, de ezt egy, a magyar szabvány által még nem ismert műszaki megoldással érik el.
Ezzel szemben a NABI buszai európai országban nem kaphatnak forgalomba-helyezési engedélyt, például a kocsiszekrény méretei miatt. De, hogy egy egészen banális dolgot mondjak: minden csavar inches méretű a buszaikban, az itthon használt villáskulcsokkal azokban a kocsikban nem lehet egy csavart meghúzni.
Na most, ha egy gyár meg sem próbál megfelelő buszt gyártani, még egy nyamvadt prototípust sem, akkor mit erőlküdjünk velük? Láthatóan jól elvannak magyar megrendelés nélkül. Ellentétben pl. a Kravtex-szel, aki vért izzad, hogy gyárthasson buszt.
A Vitézy-gyerek zsebét nem hiszem, hogy tömködik, egész egyszerűen azért, mert ezekben a kérdésekben nem ő dönt, úgyhogy az ő zsebét felesleges volna tömködni :-)
"Ki az, aki nem puskázott a suliban? Ki az, aki nem hajtogatott papírrepülőt, nem köpőcsövezett rizsszemet a feszes hátsójú fiatal napközis nénire, majd nevetett az egész délutános csoporttal? (Na jó, ez utóbbi valóban nem olyan szűk réteg) És tegyük szívünkre a kezünket: olyan nagy bűn, ha egy sporttörténetből húsz éve írt kisdoktori akár nagyban megegyezik egy korábban, más nyelven írt tanulmánnyal? Persze, ha igaz, hogy a köztársasági elnökünk másolt, fordított, és egyéni munkája elenyésző (ez még nem bizonyított) az nem szép dolog, elítélem én is, mint doktorandusz, aki keményen dolgozik a doktori címért. Ha így lenne, az tényleg rossz példa minden fiatalnak, és devalválja a tudást, mint társadalmi értéket. De ez olyan nagy dolog, hogy emiatt le kéne mondania Schmitt Pálnak?"
"Mert Schmitt Pál számomra olimpiai bajnok, egyenes jellemű, példamutató ember, akire felnézhet Magyarország"
A győri kravtex egész jó buszokat gyárt,bár tudom,hogy alapvetően most az Ikarusokról van szó.
Egyébként ha már szóba kerültek a buszok. Bocs,hogy ha esetleg szóba került és ismétlek ,de pár hete volt egy Hír Tv-s műsorban ,hogy valamilyen buszgyártok szakszervezetőjének a képviselője vagy elnőke azt nyilatkozta,hogy a kisebb buszgyártok egyszerűen nem tudják eladni a buszokat (pedig olyan áron adják amiért használt buszokat akarnak venni),mert inkább a használt buszok kellenek. Erre másnap meghívták a Vitézy gyereket aki hát maradjunk annyiban ,hogy csak lányos zavarában csak egy hebegésre futotta.........
Az a baj, hogy az Ikarus nem gyártott korszerű buszokat, most meg már 13 éve nem gyárt egyáltalán.
Na most, az Ikarus csődje óta egyetlen beszerzés volt, 150 buszra.
A többi relative új kocsit az alvállakozók hozták.
A most elvileg gyártásra alkalmas magyar típusokból mind csak prototípus van. Abból meg kockázatos nagyobb mennységet vásárolni, pláne olyan gyártóktól, akik évek óta nem adtak el egyetlen darabot sem.