Keresés

Részletes keresés

Csuklósbusz Creative Commons License 2016.08.01 0 1 23781

Nekem is ők voltak kint. Szimpatikusak, számla, minden van, csak éppen a vályogházhoz értéshez teszek egy kérdőjelet. De ezt csak halkan súgom... :-) Nagyon sok képet csináltak, de ennek csak a töredéke lesz benne a szakvéleményben.

Tetol oldatot fog javasolni faanyagvédelemre azt is megmondom neked! :-) Sőt nekem a melléképület tetőre mondta hogy 5-10 éven belül csere. 

Bár azt nem értem hogy miért... ha kipermetezem akkor életem végéig is jólehet nem? 
Erre azt mondta hogy az új tetők 50 évre tervezettek... 

 

Szóval az lenne a biztos ha te küldenél képet a gerendáról. 

 

Az hogy perceg elég ha csak 1 db bogár van benne. Ha nagy a baj az látható képről is. 

 

 

 

Előzmény: Arpi1980 (23778)
mzm Creative Commons License 2016.08.01 0 1 23780

Ahány ácsot megkérdezel, az annyiféle árat fog mondani.

Tehát: amennyi ácsot csak meg tudsz kérdezni (persze úgy, hogy meg is nézik a tetőt), kérdezz meg, mert csak így találsz megfelelőt. És ne csodálkozz azon majd, mekkora lesz a szórás, amit mondanak...

Előzmény: Arpi1980 (23775)
kbmm Creative Commons License 2016.08.01 0 0 23779

jelentkezem ismet :)

ugy tunik szet fogjuk szedni a valyoghaz furdojet es ujracsempezni az egeszet. nagyon kivancsi vagyok mi van a burkolat alatt. arra vonatkozoan van vmi ajanlas, hogy max. mekkora csempeben erdemes gondolkodni valyoghaz eseten a furdo falara? gondolom a falak egyenetlensege miatt jobb vmi kisebb meretu csempet felrakni?

Arpi1980 Creative Commons License 2016.08.01 0 0 23778

A statikus csinált képeket elvileg holnap holnapután megkapom pdf-ben az anyagot meg írásban is postázva.
http://www.statikustervezes.hu/ ők csinálták szimpatikus volt a statikus. Ha megkapom az anyagot még konzultálok vele.

Előzmény: Csuklósbusz (23776)
ax15 Creative Commons License 2016.07.31 0 0 23777

 

Nemrég vettem.

Nem tudom, hogy mik (milyen bogarak) lehetnek a gerendában, de nálunk kb a 2.évben percegést, kaparászást hallottam  a gerendából. Nem találtam meg a hang forrását, de lefújtam. Azóta csönd van.

 

Előzmény: Csuklósbusz (23776)
Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.31 0 0 23776

Pár képet tudnál küldeni a gerendákról hogy hogyan is néz ki az a rovarkár?

 

Védőszerrel lekezelést nem ajánlották, nem próbáltad?

 

Mert nekem is van rovarfertőzött gerendám de én bízom benne hogyha lepermetezem akkor kidöglenek.

AMúgy vályogházak károsodásával kapcsolatban van valami szakkönyv, leírás stb?

 

Mert mostanság effektíve figyelem az ilyen házakat. 

 

Pl van egy idős néni háza ahol eldugult az eresz és én takarítottam ki, ott vettem észre egy furcsaságot.

 

Az ereszből a víz a ház mögött járdára folyt, meg az eső is mindig arról éri. A járda és vele együtt a ház is annyira megsüllyedt hogy a járda befelé lejt. Nos az eldugult eresz a járdára folyt, de mivelhogy befelé lejt a ház végig, éveken keresztül ázott, a belső penészedés miatt derült ki a dolog.

Lásd képet:

 

Élőben sokkal durvábban néz ki. 

 

Nos a furcsaság az hogy a ház hátsó fala, ami a képen van az egy kicsit megdőlt kifelé, de nem maga a fal, hanem mintha az egész ház dőlt volna meg, sőt a ház túloldali elülső fala meg olyan mintha befele dőlne.

Ergó a meglátásom az hogy a ház hátsó része megsüllyedt, a fal megdőlt az magával rántotta a ház túlsó falát is. 

Tehát mintha az egész ház dőlne az egyik irányba. 
Évek óta ilyen, de most jöttek ki a repedések, minimálisak de vannak. 
Szóval nagyon lassú, évek alatt lezajló folyamat. Mindenesetre kíváncsi leszek mi lesz a vége. 
És itt sem hiszem hogy ezt ilyenre építették volna, hanem szerintem ilyen lett magától. 

Mindenesetre ha mérhető lenne akkor kiderülne hogy mekkora alakváltozást, károsodást tud elviselni a vályogház szinte repedések nélkül.

Ha nyerek a lottón akkor ráállnék a vályogházak tanulmányozására, szakértésére. :-)

Olyan emberrel még nem találkoztam aki értene hozzá...

Ez olyan mint a bogaras tetőgerenda is. Egyik szakértő szerint csere, másik szerint nincs is benne élő bogár, a 3, szerint meg ki kell permetezni...  Sehol nem találtam referenciát ahol pl bogaras tetőt kipermeteztek volna vagy hasonló.
Én is most fotóztam, jövőre ha lesz pénz akkor permetezek is, aztán évek után kiderül hatott-e. 
Sőt van olyan ház ami dugig van bogárral és figyelemmel kísérem. ...

 

Teljesen más:

szerintetek ezzel a házzal műszakilag mi történt? Nekem nem süllyedésnek hanem túlzott födémnyomásnak tűnik:


Előzmény: Arpi1980 (23775)
Arpi1980 Creative Commons License 2016.07.31 0 0 23775

Kilátásban van egy ház 115 nm plussz 70nm melléképület a ház folytatásaként. Két különböző tetőszerkezettel.
Mind a kettő fa födémes csak a tető a nagyobbiknál a szarufák torokgerendásak a kicsinél azt hiszem úgy mondják, hogy aládúcolt.
A födém gerendák jó állapotban vannak, de a szarufák rovarkárosak. 2002-ben a szarufák kb 1/5 része ki lett cserélve illetve az összes tetőléc új. A statikus azt mondta a tető állapota általános, de max 3 éven belül csere a szarufa mert átterjedhet a tető gerendára.

Szeretném megcsináltatni, de minnél olcsóbban, szóval ha én leszedem a tetőcserepeket és megveszem az anyagot akkor mit gondoltok körülbelül mennyiért lehetne megcsináltatni. Tudom, hogy nem lehet pontos összeget meghatározni de valami nagyságrendbe mennyi lehet?

Amúgy a ház minden eleme jó a statikus szerint is jól karbantartott ház csak a tető a hibás.
Ajánlotta esetleg a bárdolást de az csak tűzoltás és hát sztem nem is csinálják már.

Jánosom Creative Commons License 2016.07.28 0 0 23774

Az is érdekes kérdés, ha a telekhatáron van az épület és a szomszéd nem hajlandó az udvarából 12-15 cm-t

"adni" akkor vagy nem szigetelsz,vagy marad a belső oldali szigetelés?

Előzmény: napalm. (23773)
napalm. Creative Commons License 2016.07.28 -1 0 23773

Vajon miért?

Az 55 cm magában tartja a belé "fektetett" hőt?

Előzmény: Jánosom (23772)
Jánosom Creative Commons License 2016.07.27 0 0 23772

Annyit változott a leányzó fekvése, hogy a 12 cm kőzetgyapot az 55 cm-es falról elvileg elhagyható, mondta a tervező, de még utána érdeklődik. A gerébtokos ablakok helyett mindenképpen 3 rétegű üvegezésű lenne jó.

Még nagyon az elején van a tervkészítés.Az alapból terméskő látszik ki, mélyebben még nem volt feltárva. 

Előzmény: ax15 (23769)
napalm. Creative Commons License 2016.07.27 0 0 23771

Azért ezt ne hasonlítsd egy Technocol Rapidhoz....

Nem volt rossz a vályog...akkor...

Mindennek lehet nevezni a mai világban csak komfortosnak nem.

Vagy hagyod úgy ahogy van (szigeteletlenül (oldalt, alul)) és lesz egy komfort érzés nélküli épületed, vagy belemész abba a "játékba" hogy korszerűsíted, szigeteled, betonozod (alul) és kapsz egy élhető, fenntartható házat.

Egy fontos kérdés : van alapja a vályogháznak? Falak alsó vízszigetelése rendben van?

Egy a "sorsdöntő" ebben a helyzetben.

No és persze a legfontosabb! Szigetelt házban szellőztetni! Gyakran, rövidet!

Előzmény: Jánosom (23768)
selgir Creative Commons License 2016.07.27 0 0 23770

bekazettázod, rokvúl megy közé passzentosan, rá meg stukatúrnád+malter/sár :D

Előzmény: ax15 (23769)
ax15 Creative Commons License 2016.07.26 0 0 23769


Az érdekelne, hogy a 12 cm kőzetgyapotot mi fogja a helyén tartani?

Erre van-e technológia?

 

Ha teheted vedd meg Mednyánszky Miklós Vályogházak c könyvét.

Én a múlt héten vettem meg, kapható.

 

Az a beton is átgondolandó.

A ház tömege megmarad, a hőtároló képessége nem csökken.

Milyen ablakok vannak/lesznek?

Előzmény: Jánosom (23768)
Jánosom Creative Commons License 2016.07.26 0 0 23768

Kedves Fórumozók!

Családunkba becsöppent egy jó állapotú régi vályogház.Első felindulásunkban csak szükséges felújítási 

munkákon gondolkoztunk ( tetőcsere, a hozzá épített előszoba újraépítése, fürdőszoba átépítés stb.)

Az előszoba újjáépítése miatt ( a régi "romos") a polg. mesteri hivatal építési osztálya kéri az építési engedélyt, ezért a távlati terveket előre hozva egy nappalival és egy hálószobával bővülne az épület.

Most van folyamatban a tervezés.Amikor megláttam a tervezett rétegrendet rettentően elbizonytalanodtam.

Rétegrendek:

Külső vályog fal:3mm szinező vékonyvakolat,12cm ROCKWOLL kőzetgyapot hőszigetelés

            55cm vályog falazat,1,5cm belső vakolat+glettelés, belső festés

Külső tégla fal:3mm szinező vékonyvakolat,12cm BAUMIT hőszig.rendszer, 30cm POROTHERM 30            

            N+F falazat,1,5cm belső vakolat+glettelés, belső festés

Tető: tetőcserép,3cm lécezés, 3cm ellenlécezés, MASTERPLAST tetőfólia

Padlás: 25cm URS hőszigetelés, 1rtg párazáró fólia,15cm fagerenda födém, 12,5 mm tűzálló                           

              gipszkarton, belső festés

Melegpadló:2,2cm laminált parketta, 1cm PADLOPON simítás,6cm aljzatbeton, 1rtg tech.szig. fólia

            10cm NIKECELL LH lépésálló hőszig., 1rtg VILLAS vastaglemez talajnedv.szig.,

            6cm aljzatbeton , 10cm kavicsfeltöltés, homokfeltöltés

Hidegpadló:1cm kerámialap, 1cm PADLOPON simítás,6cm aljzatbeton, 1rtg tech.szig. fólia

            10cm NIKECELL LH lépésálló hőszig., 1rtg VILLAS vastaglemez talajnedv.szig.,

            6cm aljzatbeton , 10cm kavicsfeltöltés, homokfeltöltés 

 

Valaki meg tudná mondani, hogy ebbe a zacskóba rakott épületből marad-e valami a vályogházak érzéséből

( a gondokat leszámítva) és egyáltalán ilyen "csomagolás"mellett a 60-80 éves épület ki bír-e még legalább 5-6 évet, mielőtt a falai összeroskadnak?

( Koromnál fogva én még emlékszem a 70-es évek "zacskós" Technocol Rapid szipózására, ez az egész minden befóliázva arra emlékeztet.)

 

Üdvözlettel: Jánosom

Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.24 0 0 23767

Mi az az ok ami arra késztetheti az embert hogy egy festett felületre rávakoljon majd azt a felületet ismét lefesse? :-)

Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.21 0 0 23766

Szerintem statikusból kétfajta van, az egyik szerint dózer mind,  másik szerint meg mind jó,  ezek a házak ilyenek, repedtek és görbék a falak. :-)

Én is mikor kérdeztem hogy 50 évig jó lesz-e a tető akkor kiröhögött és mondta hogy ember, az új tetőknek annyi a tervezett élettartama....

Ezeket ahogy én is rájöttem zsákbamacskaként kell venni. Vagy jó lesz vagy se. De ezt csak az idő fogja megmondani és nem a statikus. Én hívtam statikust, a fórumokon több okosságot fogsz hallani. 
Statikus csak arra jó hogy tuti ne legyen életveszélyes és nagyon gázos az épület.

Lehet akárhogy vigyázol rá bír még 100 évet, de az is lehet hogy holnap kidől a fala... 


De használt házakra, mégha téglából is van azokra is igaz.

 

Ha nem vizes, ha nincs benne gomba, meg szubogárral teli födém akkor jóeséllyel nem nyúlsz mellé.  A vályog időben szól ha valami nem teszik neki. 

Persze ha nem tetőtér beépítést akarsz meg uszodát bele stb. :-)

 

Gyanúsat látsz rajta? Fénykép esetleg? Mit akarsz vele ( tetőcsere, hőszigetelés stb) vagy csak beköltözni?

 

Jó bár pont én mint laikus írok.... rám ne hallgass, én is kezdő vályogos vagyok.

Előzmény: babashow (23765)
babashow Creative Commons License 2016.07.18 0 0 23765

Sziasztok!

Kinéztünk egy vályog házat. Tudnátok ajánlani Csongrád megyében statikust, aki ért a vályog épületekhez?

Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.14 0 0 23764

AKkor amint ígértem, közzéteszem a statikai szakvéleményt.  A készítő céget kitakartam.

Mzm hozzászólásaiban is többször olvasni tanácsként hogy hívjon az ember statikust a gyanúsabb dolgokhoz vagy hasonló.

Nos a szakvéleményben Mzm is visszaköszön. :-)

 

http://indafoto.hu/csuklosbusz/statikai_szakvelemeny_valyogha

 

 

Amúgy a vizesedést nem tudom miért írja... műszerrel azt mérte száraz a fal.  A többit egyenlőre nem kommentálom, de van mit. 

Előzmény: Csuklósbusz (23759)
Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.14 0 0 23763

Nálam nem az összes részen terhel a tető a válaszfalakra.

 

Az egyik szoba fölött pont úgy van a letalpalás több helyen is hogy nem érint válaszfalat. 

 

Előzmény: natenedu (23761)
Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.14 0 0 23762

AKkor ezt buktam. Én ezeket úgy értelmeztem hogyha egy vályog vagy földfal túl van terhelve akkor lehet csak 50 év után mutatja ennek jeleit.

Ez így helytálló?

Illetve sok ilyennel találkoztál már?

Előzmény: mzm (23760)
natenedu Creative Commons License 2016.07.13 0 0 23761

Igen ez viszonylag "új" ház 78-79-ben épült, rendes alappal/falakkal. Csak a sátortető a bajom, azért is kérdeztem, hátha neked olyan megoldás van ahol máshogy van a teherelosztás.

Előzmény: Csuklósbusz (23757)
mzm Creative Commons License 2016.07.12 0 0 23760

Ne haragudj, de a TE mondatod, amin én meglepődtem, és kijelentettem, hogy ilyet nem mondtam, így szólt (én is visszakerestem a fórumon):

 

"mzm írt hogy 50 évig bírják átlag a túlterhelést a vályogfalak stb stb."

 

Amit én mondtam, az pedig:

 

"de mivel a földfal plasztikus anyag, egy ideig ellenáll a nyomóerőnek, de van egy időhatár, amikor már nem bírja a túlterhelést. Ez a tapasztalat szerint nagyjából 50 év".

 

A kettő nagyon nem ugyanaz.

És ne haragudj, de nem szeretnék egy videó alapján véleményt mondani a házadról. Nem vagyok híve a távdiagnosztikának.

Ja, és a sör is ugrott...

:-)

 

Előzmény: Csuklósbusz (23757)
Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.12 0 0 23759

Nálam a járda fölött van jóval a vízszigetelés szerencsére.

 

Felment a videó a youtube-ra, körbejárom a házat a repedéseket videózva akit érdekel: ( fogaskerék ikonnál kapcsoljátok be a feliratokat, illetve fel is gyorsíthatjátok hogy ne vegyen el 15 percet, hanem csak 7-et az életetekből):
+ alaprajz

 


Mzm gyakran szokta írni a nagyobb repedésekre hogy statikus. Én megtettem, mert ugye féltem hogy födémnyomás vagy valami hasonló.  

Aztán ha megjön az írásos statikai szakvélemény azt is közreadom. 

Előzmény: selgir (23758)
selgir Creative Commons License 2016.07.12 0 0 23758

ez azért így nem biztos, hogy rendben is van ám! mert lehet, hogy a járda éppen a szigetelést kerülte meg, tehát ment fel a nedvesség... szóval egy rosszul kivitelezett járda ronthat a helyzeten.

Előzmény: Csuklósbusz (23748)
Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.12 0 0 23757

A padlásfeljáró, fürdő falát akarom piszkálni.  Tető nem terhel rá.

 

 

Meglepődtem a statikuson, azt hittem azt fogja mondani hogy az ilyen földház az szar és le kell bontani.  De nem, azt mondta jólvanaz. :-)

 

 

Jól olvasom, neked vert falú házad van, rajta betontálcás födém + salak? Akkor az jó erős ház lehet... :-)

 

 

Mzm-re visszatérve meg, megtaláltam az 50 éves túlterheléses válaszát.

 

Na ebből a hozzászólásból vettem én azt hogy 50 évig bírják a túlterhelést a vályogfalak:

" de mivel a földfal plasztikus anyag, egy ideig ellenáll a nyomóerőnek, de van egy időhatár, amikor már nem bírja a túlterhelést. Ez a tapasztalat szerint nagyjából 50 év." 

 

Szóval mzm? :-)

 

De elég cserébe ha majd megnézed a házamat videón és véleményezed te is. :-) 

 

 

Előzmény: natenedu (23756)
natenedu Creative Commons License 2016.07.12 0 0 23756

"A tervezett faláttörésekre is igent mondott"

 

 

Hol szeretnéd a falat bolygatni? Ez sátortetős ház nem? Akkor viszont elvileg minden faladra támaszkodik a tető, kivéve a padlásfeljáró-fürdő falát.

Előzmény: Csuklósbusz (23753)
d_feco Creative Commons License 2016.07.11 0 0 23755

Milyen padló? Mert ha metlaki, laminált és tsai. akkor csere &|| nagyjavítás. Ha roncsolás nélkül felszedhető, akkor... Nem. Számold bele a körülményekbe azt is, hogy a padló alá sem árt a vízszigetelés... Ennek fényében csak ennyit tudtam nyilatkozni - és ez sem szentírás.

Előzmény: ArsLab01 (23754)
ArsLab01 Creative Commons License 2016.07.11 0 0 23754

Az aláfalazás munkálatai mennyire teszik tönkre a helyiségek padlóját, cserélni kell?

Előzmény: d_feco (23752)
Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.11 0 0 23753

 

Volt kint a statikus!! 

 


Azt mondta hogy semmi gond nincs a házzal, nyugodtan lakható. Szóban mondta, de majd küldi az írásos szakvéleményt is.

A tervezett faláttörésekre is igent mondott, illetve a nyílászáró cserékre is. Annyit mondott hogy lehetőleg faablakok legyenek az újjak is, illetve betonozni is lehet de hagyjak ki 5-10 centit a falnál. Ha meg tovább mozog akkor alá kell betonozni. Ennyi.

 

A tetőbe kell majd egy gerendát kicserélni a fedélszéknél mert el van repedve, mondta hogy fordítva rakták be és azért, nomeg ugye azért mert a ház egyik sarka annyit süllyedt hogy az ellentétes irányban eltörte a fedélszéket. 

 

SZóval akkor nyugodtan aludhatok, biztonságos a ház. :-)

 

 

A falak ferdeségére meg annyit mondott hogy ez ilyen, így lett építve de repedés nem utal rá így nem is fog bedőlni egyik sem.

 

Pedig teleraktam a házat kívül-belül ingával, egy rajzszögre kötöttem cérnát, a cérna végére egy kulcsot. A rajzszöget a fal tetejére rögzítettem, az ellensúlyt meg lelógattam majdnem a padlóig. Így szépen kirajzolódott hogy mennyire egyenes a fal.

Van olyan fal is ami szépen egyértelműen nagyjából egyenes, de mint amiről a múltkor is írtam azok meg egyértelműen dőlnek. 

 

Az alaprajzon jelöltem zöld nyilakkal a falak dőlési irányát, háromszöggel meg az egyenes falakat. A falakat mindkét oldalt megvizsgáltam "ingával". Vagyis amikor az egyik oldalt pl felfekszik a falra az inga, a másik oldalt meg pl 5 vagy 10 centire eláll akkor egyértelmű hogy meg van dőlve a fal. 

 

Amelyik fal meg van dőlve az mind befele dől, igaz van válaszfal is megdőlve. 

 

A statikus azt mondta hogy ezeket ilyenre építették és kész, de az ingákkal abszolúte nem is foglalkozott. 

 

De ha már ő azt mondta hogy jó akkor elvileg jónak kell lennie.  :-) De majd ha netalántán mégis rámdől akkor írok. xd

d_feco Creative Commons License 2016.07.09 0 0 23752

"Aláfalzás utólag szerintem kidobott pénz. Utólagos viz és falszigetelés dettó."

Ezzel nem értek egyet. Amióta az aláfalazás + vízszigetelés kombót megcsináltam, azóta nincs dohos szag a helyiségekben, illetve nem is nedvesedik a fal. Legalábbis látható mértékben nem nedvesedik. Ahol még elmaradásban vagyok ezzel, ott biza észre lehet venni a szagot, mindenféle szellőztetés ellenére. De már ott sem korhad a padlóként lerakott forgácslemez, mert azt átalakítottam padlófűtéssé, továbbá az a helyiség most nem lakott övezet - de ez lényegtelen is.

Előzmény: pintjano (23745)
d_feco Creative Commons License 2016.07.09 0 0 23751

Stimmel. Amúgy semerre nem jut ki a talajpára, csak nedvesség formájában fog létezni a ház alatt. Persze nem kell mindjárt egy teljes Niagarát odaképzelni, csak földnedves marad a föld. És nem a fal lesz  szörcsögősen vizes...

 

Az egész ház alatt legyen egybefüggő vízszigetelés - legalábbis ez így ildomos. A falakban, a padló alatt, szóval tényleg mindenhol.

 

A csempe szerepe a fröccsenő víztől való védelem + az esztétika. Ha nem plafonig érő medencét építesz a fürdőbe, akkor nem kelletik alá vízszigetelés. Ha nem csináltok dunsztosüveget a házból (hermetikusan záródó ajtó, ablak, párazáró fólia a padlásra, stb.) akkor nem lesz baj. Ellenben ha a falban megy a vízvezeték, akkor nem árt alaposan körbeszigetelni a főcsőcsapcsonkcsatlakozót a csapokat és társaikat. Ez utóbbi saját tapasztalat, a zuhanynál az a kevéske víz is látszott az ötvenes fal túlsó oldalán, ami befröcsögött a takaróbizbasz és a csempe közé - pedig oda vendégfalat is húztam. A csempe és a falikorong között meg szépen szivárgott a falba. Nem lehetett valami sok víz, de észre lehetett venni. Először azt hittem, hogy elbarmoltam a vízszerelés részét a fürdőnek. Pedig csak utat engedtem a víznek, tehát a burkolás lett elbaszarintva. Remélem szakember nem téved ide... Sziloplaszttal körbenyomtam, azóta nem látszódik a probléma. Lehet, hogy fennáll, de nem látszik, a fal külseje porszáraz - remélem a belseje is.

 

Ha a fal külső részén is terveztek javításokat, akkor onnan is le lehet kalapálni a vakolatot egy keskeny sávban, s már látszik is a vízszigetelés megléte/nemléte, de ha most nem nedves a fal a csempe alatt, akkor kár is aggódni. Tizenév alatt észrevehető lenne a probléma.

 

Elméletben igen, gyakorlatban még nem volt rá kedvem (lsd.: kredit, zseton, kavics, stb.), így erről nincs tapasztalatom.

 

De azt is vedd figyelembe, hogy én csak egy pék vagyok, aki nem tudja azt, hogy miképpen is kellene csinálni a dolgokat. Mindössze annyit tudok, hogy hogyan nem szabad...  Szoptam én eleget a 'mesteremberek' szakértelme miatt...

Előzmény: kbmm (23742)
d_feco Creative Commons License 2016.07.09 0 0 23750

Akkor megérett a cserére az a vízszigetelés, mondhatni: eljárt felette az idő. Úgy sejtem, hogy már nem mindenhol képes ellátni az eredeti funkcióját az a bitumenes izé. Vélhetőleg az olcsóbbik fajtát (cucializmus, hiánygazdaság, az van ami van, széles választék:D) sikerült beépíteni.  Nálunk az oromfal (vagymi) alatt volt hasonló gyártmány, már csak nyomokban létezett amikor muszájból bontogattam ezt+azt..

 

Jó gondolat, de minden ellen az a szelep sem véd. De saját tapasztalatomból okulva, szelepet rakjál be és ne csapot. A csap sec/perc alatt beáll a vízkőtől. Kb. mint itthon a mosógépnél a sarokszelep (pedig az is csap), ötévente egyszer kellene elzárni, de már akkor sem lehet...

 

Mindegy is ezen esetben. Öröm és bódottság.

Előzmény: Csuklósbusz (23741)
ax15 Creative Commons License 2016.07.09 0 0 23749

Azt azért hozzátenném, hogy

ott ez azért okozott gondot, mert aránylag magas a talajvíz (kb -2 m), és a talajpárát benyomta a házba.

Ellenben

nálunk egyáltalán nincs szigetelve a pince (betonozott falak) és tök száraz (23 éve épült).

A ház körül van egy széles betonjárda ami elvezeti a vizet (nem hagyja hogy a fal tövében kezdjen elszivárogni). Nagyon széles ereszünk van. Még a  fal tövére sem esik az eső, csak nagy szélben. Szakadó esőben körbe lehet járni szárazon a házat.

A csapadékvizet felfogjuk.

Nálunk a talajvíz 30 méter mélyen van és tiszta lyuk a mészkőszikla, amiből a domboldal áll.

 

Tehát helyi adottságfüggő, hogy a betonjárda okoz-e gondot - de általában szerintem inkább okoz.

Egy építész barátom mondta (40 éve), hogy a vizet hosszútávon úgysem tudom elszigetelni, olcsóbb távol tartani.

Előzmény: Csuklósbusz (23748)
Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.09 0 0 23748

Na ezt se gondoltam volna hogy a ház körüli járda még gondot is okozhat. Azt hittem vályogháznál alap dolog hogy járdát rakok a ház köré mert az csak védi.

 

Nembaj, betonozni nincs pénzem egyenlőre úgyse.  Majd lomtalanításkor gyűjtök sok linóleumot és azzal körberakom a házat mint járda. Az tuti védi az esőtől és így elvileg a parapethatástól is.

 

Aztán ha netalántán nem válik be azt csak fel kell tekerni. Ha egy 10 centis betonjárda nem válik be... nos azt nehezebb arrébbrakni.

Előzmény: ax15 (23747)
ax15 Creative Commons License 2016.07.09 0 0 23747

Apám a háza (egy pallér építette magának 100 éve téglából) köré jó vastag és széles betonjárdát készített. Volt ahol egy lépcsőnyi vastag volt.

Az új járdával érintkező falon belül megjelent a penész, ami addig sosem volt.

Bármit próbálkoztak nem segített.

Aztán egy építész mondta, hogy a járdát el kell bontani, + nem ártana drénezni.

Ez meg történt. Visszaállt a penész nélküli állapot.

Előzmény: Csuklósbusz (23746)
Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.09 0 0 23746

Beton kívül a fal mellett miért ront az állagán? Nem engedi oda a vizet nem?

 

 

AMúgy szerintem környékfüggő hogy milyen hatással van az aljzatbeton a házra. Mifelénk száraz homoktalaj van, egy sivataghoz hasonló de szó szerint.  A házak többsége le van betonozva belül és nincs probléma. A telibetonozott és csempézett fürdőkkel sincs gond. 

 

Gond akkor van ha ehhez még rossz felhasználó is társul. Eladja az ereszt vasba, nem rakják vissza a leesett cserepet, vagy pl úgy engedi le a hűtőgépet hogy kinyissa az ajtót, a vizet meg elissza a hajópadló alatti homokágy... mint ahogy az én házamban is csinálták.. xd. 

 

Sőt láttam már két csőtörést is vályogházban. Az egyikben 10 centit állt a víz a konyhában (elfagyott a csap) mire észrevették. Kirohadt a hajópadló de azon kívül a falazatnak semmi baja nem lett, még csak újravakolni sem kellett belül. De évek után is dohos lett. De semmi süllyedés, semmi nem lett belőle.

 

 

A másikban a falban volt csőtörés, csak kicsit folyt. A foltok hívták rá fel a figyelmet, a csőtörés helyétől 1,5 méterre is megjelentek sárgás foltok a falon. ( Sárgás.vasas kútvíz házi vízművel).
Időben észre lett véve, a csempe, semmi nem esett le, csak a fürdő mögött a fal lehámlott, ott omlott egy kicsit ki, meg a foltok helyén dobja le a festéket.

De viszont a javítás után 2 hónappal jöttek ki a jellegzetes 45 fokos páros repedések. Ha már olyan repedést látok akkor tudom hogy csőtörés.... 

 

SZóval tapasztalatom szerint a hirtelen áradást jobban viselik mint ha a falban szépen lassan ereszt a cső.

 

Persze ha pl napokig nem vagy otthon akkor valszeg szevasz van a háznak.

Előzmény: pintjano (23745)
pintjano Creative Commons License 2016.07.09 0 0 23745

Ha valahol nem dohos, nem vizes egy fürdő, konyha, ahol benn van a viz...örülni, és imádkozni sűrűn, hogy igy maradjon.

Mostanában elég sok vályogházat néztünk alaposan, mert csak arra lenne kevés pénzünk. Mind dohos volt, mert a viz megtalálta az útját...S Nagyecséren is van sok vályogház, kettő a miénk fiammal, de oda nejem nem igazán menne, szóval kedvéért. Ott nincs benn a viz egyikben sem, ami nincs lebetonozva az száraz és nem dohos, de amelyikben van aljzatbeton, az nagyon dohos. Igaz nincs alapjuk egyiknek sem

 

Aláfalzás utólag szerintem kidobott pénz. Utólagos viz és falszigetelés dettó.

 

Ha most egy fal, hajópadló jó állapotban van kár hozzányúlni... ezen csak rontani lehet.

Max felcsiszolni a padlót és méhviasz rá, a falat óvatosan lekaparni és meszelni...

 

Beton benn és kivül  a fal mellett is csak ront az állagán, ha még nem, örülni, amig nem változik...

Ha nincs benn a viz, az jó... Épiteni egy külön épületet és abba a fürdő és konyha, olcsóbb hosszú távon és főleg biztosabb, mint próbálkozni mindenféle dologgal.

 

Ha pedig már dohos és vizes, akkor felszedni a betont leszedni a csempét és mindent, ami idegen a vályogtól és hagyni néhány évet száradni, utána ha kiszáradt, hajópadló homokágyban, vagy esetleg

mázatlan tégla a fugák száraz homokkal kitöltve.

 

Ez az én véleményem és tapasztaltom, de persze mindenki azt ront, amit akar, vagy amire többnyire az asszony rá tudja beszélni

 

(Ecséren kérdeztem, attól akinek el van rontva betonnal a háza, miért betonozták, miért nem hagyták földesen? Mert a kényelem nagy úr volt akkor is, akinek volt pénze mind elrontotta, s csak hosszú évek után -több mint 70 éves- látja, érzi ő is kár volt. Takaritani tényleg könnyebb, mint tapasztani lócitrommal vagy tehénlepénnyel évente, de kénylemnek nagy ára van. Legtöbb ilyen házat már lebontották máshol, ott ha tető beázott, már rég ledőlt s csak egy fölkupac jelzi, hogy ott ház álott régebben.) üdv PJ

 

kbmm Creative Commons License 2016.07.08 0 0 23744

(olvasom olvasom, bujom a netet a temaban :) igazabol nem azert, hogy majd en nekiesek a valyognak, hanem hogy kepben legyek. szeretnem tudni, hogy minden rendben van-e a hazzal, vagy erhetnek meglepetesek. illetve ha vmilyen atalakitasi munkalatokra lenne szukseg, akkor nagyjabol tudjam, hogy mit kellene csinalnia a szakembernek, hogy jo legyen. nehogy a szakember atalakito munkaja utan erjen kellemetlen meglepetes :) ahogy olvasom eleg sok bosszusagot tudnak okozni a valyoghoz nem erto kulonbozo szakemberek :) (mondjuk en egy hagyomanyos teglalakas atalakitasanal is sokat bosszankodtam a "szakemberek" munkai miatt :) na ezt a valyognal szeretnem mindenkeppen elkerulni :) ) 

Előzmény: franyo01 (23737)
kbmm Creative Commons License 2016.07.08 0 0 23743

ja es d_feco: koszonom hogy megosztod a sajat tapasztalataidat! az gyakran tobbet er mint egy jottment szakember velemenye :) 

kbmm Creative Commons License 2016.07.08 0 0 23742

franyo01, d_feco: koszonom ismet a valaszokat.. 

 

azt hiszem eddig felre ertelmeztem ezt a fal alatti vizszintes szigeteles dolgot, de most mar lassan kezd a fejemben osszeallni a kep :)

 

szoval akkor lehet nyugodtan betonozni es szigetelni es jarolapozni a furdoszobat (elzarva alulrol a talajpara utjat), ha a mellette levo* valyogfalak alatt is van vizszintes szigeteles, ami ossze van kotve a padlo szigetelesevel (es igy a talajpara nem probal meg a padlo helyett a falon keresztul, azon felkuszva kijutni). ez igy stimm? (de akkor merre megy ki a talajpara? :) )

(*ilyenkor eleg ha csak kozvetlenul a furdoszoba falai alatt van szigeteles, vagy a haz osszes valyogfala alatt legyen? illetve a furdonel csak a kulso falak az erdekesek, vagy a belso valaszfalak is legyenek alaszigetelve?)

 

a falat pedig azert csempezzuk, hogy a furdoben kepzodo nagyobb para, es az esetleges felfroccseno viz ne rongalja a valyogfalat. stimm? (vagy van ennek is vmi koze a talajparahoz?) azt a reszet nem ertem, hogy elvileg a csempe es a fuga nem teljesen vizzaro. azon nem tud atszivarogni a viz mondjuk ha a kadban tusolunk? ott a csempe ala nem kell vmi szigeteles?

 

allitolag 2004ben felujitottak a hazat. egyetlen kotyogo csempet talalt a parom, amit levett, es teljesen szaraz volt alatta a fal (szerinte az azert kotyoghatott mert alatta vmi cso vagy vezetek vagy nem tudom pontosan mi van, es lehet h szereltek es rosszul raktak vissza vmit, es lejott a csempe, vagy ilyesmi)

 

ez akkor elvileg biztato. hatha van a fal alatt vizszintes szigeteles. nagyon remelem :) ez ugye csak ugy deritheto ki ha levesszuk a csempet meg habarcsot es keresunk a falban vmi kilogo foliat? :)

 

meg egy bonusz kerdes: ha mondjuk a valyogfalak mindenhol vizszintesen ala vannak szigetelve, akkor lehetne minden helyisegben betonozni (esetleg szigetelni?) a padlot? a hajopadlo alatt is? (mondjuk en annak orulnek ha csak homok lenne a hajopadlonk alatt.. de nem tudjuk biztosra)

Előzmény: d_feco (23740)
Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.08 0 0 23741

Nekem van a fal alatt vízszigetelés. Nade hogyan tudom vele összekötni pl a padló alattit ha betonozok és csinálok szigetelést ha a fal alatti nem is nyúlik túl, illetve ami kinyúlik is rögtön letörik ha megmozdítom?

 

Nekem falon belül van a vízvezeték, én egy szelepet tervezek a vízóraaknába amit el lehet zárni az udvaron ha nincs otthon az ember... 

 

Ilyenkor száraz időben van értelme falnedvesség mérővel nézegetni a falakat? Kiderül ha nem jó a vízszigetelés? Vizesedés nyoma nem látszik...

Előzmény: d_feco (23740)
d_feco Creative Commons License 2016.07.08 0 0 23740

A vendégfalról már az előttem való szólott. Az aláfalazás meg akkor szükségeltetik (szerintem), ha a meglévő falban - pontosabban a fal alatt nem található egybefüggő vízszigetelés. Ha ez létezik, akkor nincs sok teendő. Betonozni illetve a csempét felrakni ugyanúgy kell, mint a 'normális' esetben. A baj az, hogy a 'mesterek' elfelejtették a 'normális' esetet is, így inkább csak gányolnak - ha a tulaj beleegyezik. Lsd.: csempére csempe és társai.

 

A vízszigetelés megoldására vannak még egyéb módszerek is, pl. injektálás, lemezbeütés, stb. De ezek olyan eljárások, amik egyrészt drágák, másrészt bizonytalan eredményt adnak, harmadrészt esetleg nem kivitelezhetőek adott körülmények között. Ezért írtam azt, hogy hiánya esetén pótolni kell - hosszú távon megéri, s még mindig csak az ár/érték arányt vettem figyelembe. Nálunk nem raktak a falba se és az aljzatbeton alá sem, mert a mesterek szerint jó száraz az a vályogfal, nem kell az oda. Beton jobbról, beton balról, szennyvíz be, vízvezetékek be, kád, wc, mosdó be, vízszigetelés ohne. A csempe először egyesével, majd utána négyzetméteres táblákban le, a járólapok repedeztek, törtek és jöttek fel. A másik helységben meg szabályosan elrohadt a padló a fal mellett. Amikor a vízszigetelést beraktam, akkor egy mezei műanyag szemeteslapáttal 'bontottam' a falat, illetve ugyanennek segítségével szedtem fel a járólapokat... A gondok mintegy öt év után kezdődtek, eltekintve a fürdővel szomszédos folyamatos szoba dohszagától, illetve a falon jelentkező salétromtól. Szóval a vízszigetelést ki lehet hagyni, de az visszaüthet a későbbiek folyamán.

 

Ha kijön a kád és lefigyel a csempe, akkor már semmi akadálya a fal állagának a szemrevételezésének, hiszen a vakolatot amúgy sem árt javítani. Az, hogy mi van a járólapok alatt, az megint más tészta, de szerintem érdemes megnézni. Ha 'jómunkásemberek' végezték a lerakását, akkor bármi megeshet, még az is, hogy itt-ott csak a föld van - mint minálunk felé volt.

 

A helyes rétegrendről pedig valóban lehetne könyvet is írni. Ha van egybefüggő vízszigetelés a falban, akkor kelletik beton - ebben futnak a szennyvíz cuccai, rá vízszigetelés - összekötve a falban lévővel(!), arra ismét egy már centi beton, arra majd mehet a járólap. Ha hőszigetelést is szeretnétek a fürdőben, akkor az árnyalja egy kissé az összképet - mondhatni, hogy halványlila sincs róla. A falnál  a vakolatra mehet fel a csempe közvetlenül, tehát a csempe mögé nem nagyon kell vízszigetelés, de a fal alá nélkülözhetetlen. Viszont a nedves vályogfal hamar érzékeny búcsút mond a csempéknek...

 

A falon kívüli vízvezetéket pedig szó szerint kell érteni. Vagy marad a védőcső, illetve nélküle a mindennapos ima.

 

A leírtakhoz hozzáfűzöm azt is, hogy én nem vagyok szakember, mindössze csak túl sokat szoptam a 'hozzáértő szakembereknek' köszönhetőleg.

Előzmény: kbmm (23736)
Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.08 0 0 23739

Képek lemaradtak:

 

 

Előzmény: Csuklósbusz (23738)
Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.08 0 0 23738

Egy redőnygurtnira felakasztottam egy szöget, azzal néztem meg a fal ferdeségét.

Vertfalú a ház, de semmiféle repedés, semmi nem utal arra hogy az a fal beakarna dőlni....

 

 

 

 

 

 

Ti erre mit mondotok? Ilyenre építették és kész? :-)

 

Vagy a födémnyomásból adódó lehajlás hogyan néz ki? De érdekes hogy a tetőgerendáknál nem látok repedést a falon meg amúgy magán a falon sem. 

franyo01 Creative Commons License 2016.07.08 0 0 23737

Olvasd át a fórumot alaposan , bújd a netet és a könyveket . Inkább legyen kész később a házad minthogy ( bocsi ) vaktába bontogass ,építgess mindent .

 

Nagyon jó ez a fórum segítségnyújtásnak , de senki sem fog tudni látatlanba pontos leírásokat lépéseket adni . Ezek a régi házak mind más és más adottságokkal rendelkeznek . Meg kell tanulnod ha TE akarod csinálni . Nem akartalak elrettenteni , de én direkt nem is merek Neked tanácsot adni , át kell látnod hogy mi miért történik , oké hogy azért kérdezed mert nem tudod , de egy egész könyvet nem fog begépelni ide senki sem .

 

Tudtommal aláfalazás akkor kell ha újra építed a vízszintes vízszigetelést , valamint meg akarod erősíteni az alapodat ha van , és a fal szerkezetét .

 

Vendégfalat én akkor húznák , ha el akarom takarni a régi görbe falamat , vagy szerkezeti megerősítésként , pl valami nehezebb dolgot ráaggasztgatni a falra , sújelnyelésként . PL gázkazán , de átmenő menetes szárral is lehet nagyot tartani . Sok sok szemlélet van , és nagyon sok rossz megoldás is , amit elkövetnek még a szakemberek is ...

Előzmény: kbmm (23736)
kbmm Creative Commons License 2016.07.08 0 0 23736

osszezavartok ezzel a vendegfallal es alafalazassal :)

ugye ez nem kell minden esetben.. csak ha vmi gond lenne??

Előzmény: d_feco (23734)
kbmm Creative Commons License 2016.07.08 0 0 23735

d_feco, mzm:

 

sajnos fogalmam sincs mi van a furdoben a padlolap es a csempe alatt, vagy hogy hol futnak a csovek, de kezd kicsit aggasztani a dolog :)

 

igazabol latszolag teljesen hasznalhato allapotban van a furdo, de higieniai okokbol le szeretnenk cserelni a wct, kadat, mosdot, meg hat nekem a csempe sem tetszik (en lennek az asszony :D). de valoszinuleg a kad leszedese soran serulni fognak a csempek (meg ezek szerint lehet h a fal is), es nincs potcsempenk, tehat idealis lenne ujracsempezni az egeszet uj csempekkel. aztan ki tudja mi van a csempe alatt. nagy bontast epitest nem szerettunk volna..

 

kerlek erositsetek meg hogy jol ertem-e:

valyoghazban a furdoszobaban a padlot lebetonozzak (tehat akkor a furdoben nyugodtan lehet a padlot betonozni mindenfele kart okozas nelkul?), majd arra raknak vizszigetelest es arra jon a jarolap?

a falnal pedig a valyogfalon van a meszhabarcs vakolat, majd arra raknak vizszigetelest, es arra jon a csempe? ez igy jo?

 

es a csovek akkor lehetoleg ne a valyogfalban fussanak, hanem azokon kivul.. ? hol?

 

es akkor vendegfalat es alafalazast pontosan mikor alkalmaznak? ilyesmibe most nem kezdenenk bele ha nem muszaj, es jo megoldas a padlo betonozas, vizszigeteles es padlolapozas/csempezes, csak erdekelne :)

 

 

Előzmény: mzm (23724)
d_feco Creative Commons License 2016.07.08 0 0 23734

Vendégfal: igen. Ha jól emlékszem, mészhabarccsal.

Aláfalazás: igen. Ha ez mellett döntesz, akkor nem szabad az olyan kőmérges-babonáknak hinni, hogy nem kell oda vízszigetelőbizbasz mert elég száraz, vagy elég egy sor tégla kintről és bentről, majd felhajtjuk a fal mellé, úgy is jó száraz lesz, stb. Átlátszóra kell átalakítani a falat, és teljes szélességben berakni azt a k***szott vízszigetelő izét - amúgy ablakon kidobott pénz a beavatkozás.

Előzmény: kbmm (23733)
kbmm Creative Commons License 2016.07.08 0 0 23733

d_feco, mzm:

 

nagyon koszonom a segitsegeteket! azt nem mondom, hogy minden teljesen vilagos, meg emesztgetem az olvasottakat :)

 

abban tudnatok kerlek segiteni, hogy pontosan mit jelent a vendegfal huzasa es az alafalazas?

probaltam raguglizni, de nem teljesen vilagos, kerlek erositsetek meg, hogy jol ertem-e:

 

a vendegfal azt jelenti, hogy a valyogfal ele kerul egy teglafal, es a ketto kozotti rest is fel kell tolteni valamivel? (mivel? :) ) 

 

az alafalazas pedig azt jelenti, hogy a valyogfal aljat kiszedik es teglat raknak be a helyere??

 

 

 

pintjano Creative Commons License 2016.07.07 0 0 23732

Vert falú házról nem tudok semmit mondani, nem láttam közelről...

Más, de egy kicsit hasonló:amiben most lakom agyagba rakott kőfal. (ragd a követ, hadd haladjon a fal).  Ebbe néhol még a karó is belemegy, máshol -mert kemény andezit, s nem tufa-- iszonyat kemény. A falon nincs polc, lábakon áll minden.

üdv PJ

Előzmény: Csuklósbusz (23730)
d_feco Creative Commons License 2016.07.07 0 0 23731

Legközelebb kéretik a teljes bekezdést idézni, melynek első mondata felett nyilván elsiklottál:

 

"Ha nedves a fal és/vagy nincs megfelelő vízszigetelés, akkor első körben ezt kell pótolni, sokba kerül, de évtizedek alatt milliónyi bosszúságtól kíméli meg magát az ember. Utóbbi esetben ár/érték arányban a teljes falszélességben történő szakaszos aláfalazás a legjobb, ..."

Bár igaz, hogy azt nem emeltem ki külön, hogy a vízszigetelés falba való juttatására (véleményem szerint) ez a legjobb módszer az erősen nedvesedő, korszerűen csupabetonmindenhol vályogházak esetében. Ha még mindig nem értenél egyet ezzel a bekezdéssel, akkor légyszíves fejtsd ki, hogy mit is gondolok rosszul.

 

Válaszodat előre is köszönöm.

Előzmény: mzm (23724)
Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.07 0 0 23730

Épp ez az, nem vizes a fal, olyan mintha üreges lenne.

 

Ha vizes lenne akkor látszódna a fúrószáron. De amúgy ezen a területen amúgy sem jellemző a vizes vályogház.

 

De azért amikor egy 40 centis fúrószál minimális ellenállással becuppan, mikor máshol meg csikorog... az nem tudom hogy hogyan lehet.

 

Vagy úgyhogy a vert falnál a kalodákat tartó a falon átmenő távtartók helyeit nem csinálták be rendesen... ?


Nem tudom, csak annyit hogy van ennek a háznak egy titka amire még nem jöttem rá. :-)

Előzmény: pintjano (23729)
pintjano Creative Commons License 2016.07.07 0 0 23729

A száraz agyagfalban tényleg csikorog a fúró, ahol könnyen ment ott vizes és nem kicsit...

Az ülledákből látható, hogy mi az (mennyire agyagos)

Nagyecséren fekete vályogföld van, abból épült a házam... Ha homok van a ház körül, akkor máshonnan szállititták oda a fal anyagát. A beton a homokon is szárit kinn, vagyis magába szivja a vizet. Benn miért viselkedne máskánt?

 

Ujra hajópadló homokágyban üdv PJ

Előzmény: Csuklósbusz (23726)
ax15 Creative Commons License 2016.07.06 0 0 23728

Egyszer láttam egy videót erről.

Leragasztasz egy nagyobb nejlont a padlóra és reggel (24 óra múlva) megnézed hogy párás-e.

De lehet hogy lesz valakinek jobban számszerűsíthető ötlete.

 

Előzmény: Csuklósbusz (23726)
Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.06 0 0 23727

Illetve állandóan nyitvavannak az ablakok a házban, 25 fok feletti a belső hőmérséklet hetek óta.

Érdemes most nedvességmérést csináltatni beszúrható nedvességmérővel hogy kiderüljön jó-e a falak alatti vízszigetelés vagy az most teljességgel felesleges?

 

Mert penész látható pár helyen, csak nem tudom hogy a falból jön a víz, vagy csak ott csapódott le a pára.

Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.06 0 0 23726

Azt hogyan tudom megállapítani hogy mekkora a talajpára terhelés a vályogházamban?

 

Mert betonozni szeretnék.... tudom nem lenne szabad, de a faluban szinte senkinek nem lett belőle baja szóval a homoktalajon kicsi a terhelés elvileg.

 

Vagyis felszedem a rossz hajópadlót, alóla egy kis homokot is kiszedek, majd kiöntöm betonnal. Mindenféle szigetelés nélkül.

 

A beton a felületén enged át annyi párát hogy ne legyen gond?

 

 

Vagy az ilyen betonozás csak akkor okoz gondot ha valaki alá rak pl hőszigetelést vagy párazáró fóliát stb?

 

 

Amúgy csináltam ma próbafúrást 40 centis fúrószárral. Volt ahol szó szerint az akkus fúróval nem tudtam befúrni végig annyira ellenállónak bizonyult a fal, csikorgott benne a fúrószár, bár fogalmam sincs mitől csikoroghat egy földfalban,, illetve volt olyan hely is ahol becuppant a 40 centis fúrószár.. szinte minimális ellenállással bement mintha üregbe fúrtam volna, pl az egyik saroknál ilyen volt, megtöbb helyen a fal aljánál.

 

Ahol kemény volt a fal ott ilyen furatliszt jött:


Az feketés levest adott vízzel keverve:



Majd kiöntve ilyen lett:


Egérlyukból vett minta:

kiöntve:



Igazi vályog ( a jóval korábban épült, jelenlegi kiskonyha épületéből ami vályogtéglából van):



Vízzel keverve:


Kiöntve:





Szóval a feketés vert falam mi a frászból lehet? Fúró néhol alig viszi. Lehetséges valami salak? Vagy inkább homok, fekete föld és vályog keveréke szimplán.

Erre valaki egyszerű meghatározást nem tud? Mert igazából olyan sártapasztást, vakolatot kellene rárakni mint amiből van. Mert ahogy látom a full vályogvakolatot nem szerette.

ax15 Creative Commons License 2016.07.06 0 0 23725

Csak úgy általában.

Egy rokon arra akart rávenni hogy a meglévő csempéjére tegyem az újat mert azt olyan sík ...

Nem az enyém lett a feladat :))

Előzmény: kbmm (23719)
mzm Creative Commons License 2016.07.06 0 0 23724

Nem akartam beleszólni, de amit leírtál - egy bekezdés kivételével - teljesen korrekt.

Vályogházban nem szabad a vízvezetéket a falban vezetni, tartályt a falba rakni, a dupla csempézés meg....

na szóval...

 

Amivel nem értek egyet az a

"Utóbbi esetben ár/érték arányban a teljes falszélességben történő szakaszos aláfalazás a legjobb, s ha már erre kerül a sor, akkor lehet akár másfél méter magasan is aláfalazni - olcsóbb és gyorsabb (ezt csak saccolom), mint egy komplett vendégfal felhúzása + aláfalazás kombó, ráadásul a fürdőszoba nettó alapterülete sem lesz kisebb." mondat.

 

Már számtalanszor leírtam, hogy a falak nedvesedése ellen az aláfalazás mit sem ér, az az alapmegerősítés egyik módja. És sokkal drágább, mint a vendégfal, és nagyon sok kárt okozhat a vályogfalban. De nem is ez a lényeg.

 

kbmm dilemáira: a vályogházban a csempét nyugodtan fel lehet tenni a falra. Ha nem tetszik a régi (és általában az asszonynak soha nem tetszik) egyszerűen le kell szedni, a falat ki kell javítani - ha van elég elszánás, akkor az egészet mészhabarccsal bevakolni és mehet rá a csempe. A fürdőnél, a konyhánál (tehát ahol sok pár a keletkezik), a a lényeg, hogy a helyiség felől ne menjen be a pára a falba. Persze, a fal másik oldala szellőzzön, ott olyan felületkezelésnek kell lennie.

Amint írtam, semmilyen vizes cuccot nem szabad besüllyeszteni a falba (cső, idom, tartály, gumimatrac, kerti medence és társai... :-)

Ahogyan írtad, bármilyen kis hiba komoly kárt, akár a fal leomlását is okozhatja.

A dupla csempézés... ja az előbb elkezdtem a mondatot, de hadd ne fejezzem be... aki ilyet kitalál és csinál annak azonnal bevonnám a nem létező iparengedélyét... Nem csak vályogházban, de máshol se tudom elképzelni...

 

üdv

mzm

 

 

Előzmény: d_feco (23723)
d_feco Creative Commons License 2016.07.06 0 0 23723

Ha olyan a kivitelezése a meglévő fürdőszobának, mint amilyen nálunk volt, akkor ne számíts sok jóra. Erre írtam azt, hogy a jó eséllyel a fal is sérül, meg négyzetméteres táblákban lehet majd leszedni a csempét. Vagy csak leesik magától a messzetávolban. Esetedben nem tudom, hogy mennyire vizesedik a csempe alatt a fal - de szerintem te sem tudod. Ha van egybefüggő vízszigetelés a fal és a padló alatt, illetve nem nedves jelen pillanatban a régi csempe alatt a fal, akkor jó. Ha nedves, akkor előbb-utóbb le fogja dobni a vakolatot a csempével együtt, a két réteg  csempe még fel is gyorsítja ezt a folyamatot. A nedves-nem nedves témakör nem ugyanazt takarja, mint a lányok esetében, mert a csempe alá egy kissé nehezebb benyúlni, így jóformán csak a csempe eltávolításával derül fény a valóságra.

 

A régi csempére az új csempét meg azért találták ki, mert gyorsan kivitelezhető, kisebb rumlival jár és nem biztos, hogy olcsóbb. Panelban és téglaházban még elmegy, a vályogban meg a későbbiek folyamán gondot okozhat, azaz kétesélyes a dolog: vagy magával rántja a vakolatot, vagy nem. Helyzetedben az optimális megoldás a régi csempe eltávolítása, a fal nedvességégének és az egybefüggő vízszigetelés meglétének||hiányának szemrevételezése. Ha száraz a fal és van egybefüggő vízszigetelés, akkor a legolcsóbb esetben csak bekötni kell a vízvezetéket és mehet fel a vakolat és az új csempe, illetve a szerelvények. A falban menő vízvezetékek viszont nagyobb rizikóval járnak a vályog esetén, mintha égetett téglában futnának a csövek!!! Egy elb*szott elágazás, csatlakozás, oszt' mire hazaérsz||értek a munkából, vagy a nyaralásból, addigra összedőlt a fele ház. Ez az érvem a falba épített tartály ellenében is - mert ha valami ott tönkremegy, akkor a vízszámlán felül is lesz aggódnivaló és kiadás. Ha falon kívül lesz és eltakarod valamivel||hagyományos verziót építtetsz be, akkor baj esetén könnyebb intézkedni. Ráadásul olcsóbb is a javítás.

 

A vízvezetéknél még felmerül a védőcső beépítése is - hiba esetén eléggé praktikus tud lenni. Egyrészt védi a falat a komolyabb elázástól, másrészt a javítás olcsóbb lehet (nem kell szétbombázni az egész fürdőszobát, csak a negyedét), harmadrészt a páralecsapódás szemszögégből is praktikus. Ezt ki szokták spórolni a mesterek, mert macera.

 

Ha nedves a fal és/vagy nincs megfelelő vízszigetelés, akkor első körben ezt kell pótolni, sokba kerül, de évtizedek alatt milliónyi bosszúságtól kíméli meg magát az ember. Utóbbi esetben ár/érték arányban a teljes falszélességben történő szakaszos aláfalazás a legjobb, s ha már erre kerül a sor, akkor lehet akár másfél méter magasan is aláfalazni - olcsóbb és gyorsabb (ezt csak saccolom), mint egy komplett vendégfal felhúzása + aláfalazás kombó, ráadásul a fürdőszoba nettó alapterülete sem lesz kisebb.

 

A szerelvények (mosdó, bojler és egyéb súlyosabb tárgyak) felhelyezéséhez használjatok átmenőcsavarokat, laposvassal a túloldalon, a 'mellékelt' tiplik nem igazán tartanak a vályogfalban.

 

Remélem érthetőre sikerült ez a pár sor.

Előzmény: kbmm (23714)
kbmm Creative Commons License 2016.07.06 0 0 23722

irhatnatok, hogy kinel hogyan mivel van megoldva a furdoszoba burkolasa valyoghazban :)

kbmm Creative Commons License 2016.07.06 0 0 23721

meg akkor a falba epitett tartalynal a gipszkarton sem tul jo otlet, mert az is kenyes a vizre, es impregnaltat kellene furdobe rakni, de akkor az meg ugyanugy nem lelegzik. bar az nem kozvetlenul a valyogon lenne, hanem arrebb. vagy vmi teglasorral kellene gipszkarton helyett befalazni a tartalyt? 

kbmm Creative Commons License 2016.07.06 0 0 23720

na szoval most mintha azt olvastam volna, hogy a furdoszobaban a csempe sem tul jo otlet valyoghazban, mert az is zarja a para utjat? de kozben meg az sem jo ha barmifele viz eri a valyogfalat. akkor mindenkeppen vendegfalas megoldast szoktak alkalmazni a furdoszobaban? nem teljesen egyertelmu szamomra.

 

mi mar igy vettuk at a hazat, hogy a furdoben jarolap van a padlon es csempe a falon. szerintem nincs semmifele vendegfal. ez okozhat problemat? szeretnem elkerulni a vizesedest meg peneszesedest, meg ugy osszessegeben megovni a valyogfalakat.

 

kicsit osszezavarodtam. segitseg! :)

kbmm Creative Commons License 2016.07.06 0 0 23719

ugy altalanossagban kerdezed vagy most nalunk? :)

 

szoktak csempere csempezni, nalam a lakasban ugy csempeztek anno. azt nem tudom, hogy pontosan mivel ragasztottak, de szuperul tart minden.

 

a valyogfurdoben meg nem csinaltunk semmit, egyelore nezzuk mik a lehetosegek.

Előzmény: ax15 (23718)
ax15 Creative Commons License 2016.07.06 0 0 23718

A csempe mázas felére megfelelően ragad a csemperagasztó?

Előzmény: kbmm (23717)
kbmm Creative Commons License 2016.07.06 0 0 23717

a csempeknel nem tapasztaltunk kotyogast, stabilnak tunik minden. elvileg szerintem lehetne racsempezni, ha birna a valyogfal..

magat a valyogfalat nem szeretnenk piszkalni, ha a regi csempe leszedese a valyog rongalodasaval jar, akkor inkabb racsempeznenk, vagy ha az nem javasolt, mert nem birja, akkor megprobalok megbaratkozni a mostani csempevel.. :)

 

a beepitett tartalyt is ugy gondoltam, hogy a valyoghoz nem nyulnank. tehat nem a valyogot bontanank meg, hogy abba berakjuk a tartalyt, hanem a mostani csempezett falra/fal ele kerulne a tartaly, es azt fednenk be gipszkartonnal es csempevel. tehat igy nezne ki ott a fal: valyogfal + rajta a regi csempe + beepitheto tartaly + gipszkarton + csempe. ez igy mukodhet? vagy a gipszkarton nem olyan jo otlet?

Előzmény: franyo01 (23716)
franyo01 Creative Commons License 2016.07.06 0 0 23716

Szia !

 

Kezdeném a leg fontosabbal : nem vagyok szakértő.

 

Én nem csempéznék a csempére , de ha nagyon muszáj akkor is csak nagy elővigyázatossággal !

Amennyiben légüres tér van a csempe alatt ne csempézz rá , azaz ha megkopogtatod és úgymond ilyen dobozos kopogó hangot ad , valamint ha meg van repedezve , el van mozdulva , egymástól eltérő síkban vannak a csempék , azaz gyanítható hogy már elmozdult .

 

Eleve nagyobb sújt is el kell akkor bírni a vakolatnak , amihez nem volt idáig hozzászokva , meg ha 2 hónap után ledobja magát akkor kezdheted előről , ami fejfájással jár , nagy kupival + több 100 e ft . Tehát ha biztosra akarsz menni akkor régi csempe le , ragasztó le , és szakember kezdheti a felújítást .

 

Statikailag azért nem jó megbontani a vályogfalat 20-30 cm mélységben pl beépíteni a wc tartályt , mert a már 50-100 éve beállt falat bolygatot , kimozdítod az általa megnyugodott helyzetből , eséylt adva a meggyengített falnak az elmozduláshoz , repedésekhez . ( Ha mégis kibontod én téglapilléreken raknék oda is áthidalót mint a nyílászáróknál. )

 

 

Előzmény: kbmm (23714)
kbmm Creative Commons License 2016.07.05 0 0 23715

paralecsapodasra gondolsz? 

elvileg a ge.berit beepitheto tartalyanal azt irjak h paralecsapodas ellen szigetelt.. ?

Előzmény: selgir (23713)
kbmm Creative Commons License 2016.07.05 0 0 23714

koszonom a valaszt!

 

nem karomkodok :P gondolom a rettifikaltra irtad :)

szoval ott a nagyobb meretu (30x60 vagy 15-30x90cms) elvagott csempere vagy jarolapokra gondoltam.. :) 

azt elbirna a valyogfal?

 

ezt a regi csempere uj csempet dolgot gondolom pont azert talaltak ki h ne rongalodjon csere eseten a fal. pont amit te is irtal, hogy jo esellyel a vakolatnak kampec, meg a fal java reszenek is. egyszerubb megoldasnak tunik a csempere csempe megoldas, mint mindent szetszedni es ujraepiteni. kerdes, hogy birja-e a valyogfal ezt a plusz sulyt?

 

a beepitett tartalyos wc-s reszt nem teljesen ertem. milyen statikai problemak lehetnek?

az nem megoldas, hogy a mar csempezett valyogfal ele rakjuk a tartalyt, majd az ele egy gipszkartont es ra az uj csempet? ez arthat a valyognak? mittomen nem tud lelegezni vagy parat atereszteni vagy ilyesmi? 

 

a vendegfalas reszt meg emesztgetem (= guglizom h mi is az :) )

Előzmény: d_feco (23712)
selgir Creative Commons License 2016.07.05 0 0 23713

"falba épített tartályban"

 

meg ha télen jön bele a hideg víz, csöpögni fog rajta...

Előzmény: d_feco (23712)
d_feco Creative Commons License 2016.07.05 0 0 23712

Illene, de van aki cseréppel borította a falakat, illetve nagyméretű téglát rakott le padló gyanánt. Valahol lentebb a fórumban - sokezer hozzászólással lentebb megleled. A fröcsögő víztől mindenféleképpen óvni kell.
Ne káromkodj! :D


Nem tesz jót neki. Ki a bánatos ******öccse találta ki a régi csempére az új csempe dolgot? :[  Végül is... Évente új fürdőszoba...
Jó eséllyel a vakolatnak kampec, de lehet, hogy a régi csempe alatt lévő fal java részének is.
Valóban nem az. Nem árt.

 

Nem érdemes falba épített tartályban gondolkodni. Mind karbantartás/meghibásodás esetében, mind pedig beépítés közben macerás a dolog, a vályog esetében statikai problémákkal is lehet számolni - józan paraszti ésszel átgondolva.

 

Amire te gondolsz, arra az egyik legjobb megoldás a vendégfal (saját alap, blabla), vagy ahogy most már én csinálnám, 'aláfalazni' a csempe magasságáig, vízszigeteléssel - ahogy illik, aztán minden mehet tovább a 'normális' mederben.

Előzmény: kbmm (23710)
selgir Creative Commons License 2016.07.05 0 0 23711

penész sehol, kivéve az új ablaknál, mert a paraszt vékonyan nyomta be a purhabot... falak szigeteletlenek, energetikusok (?) sírnának, és mégis :D

 

Előzmény: vondra (23709)
kbmm Creative Commons License 2016.07.05 0 0 23710

sziasztok,

lenne nehany gyors (lehet h nemelyik bugyuta) kerdesem:

 

- valyoghaz furdoszobajat csempezni szokas?

- nagyobb nehezebb rettifikalt csempet elbir a valyogfal?

 

- ha regi csempere raknank uj csempet, azt elbirja a valyogfal? vagy elotte le kellene bontani a regi csempet?

- le lehet ugy szedni a regi csempet h ne rongalodjon a valyogfal?

- gondolom a furdoszobat csak festeni vmivel nem tul jo otlet? mindenkeppen csempezni kellene?

 

- a wc eseteben lehet falba epitett tartalyt hasznalni? ha a valyog ele kerul a tartaly majd azt befalazzuk gipszkartonnal az art a valyogfalnak?

 

remelem tud vki segiteni :)

vondra Creative Commons License 2016.07.05 0 0 23709

köszönöm a választ :)

Előzmény: selgir (23708)
selgir Creative Commons License 2016.07.05 0 0 23708

nekünk az egész ház stukatúrmennyezettel készült. semmi baj nincs a fürdőszobában sem:) itt-ott néha vékony repedések előjönnek, de leginkább azért, mert mászkálunk a padláson... a mész elfedi!

Előzmény: vondra (23706)
pete08 Creative Commons License 2016.07.04 0 0 23707

Szép Napot mindenkinek!Esetleg tudna valaki segíteni hogy tapasztott falra(nagyon jó állapotban van)lehet e csempét rakni,vagy egy idő után nem marad rajta?

vondra Creative Commons License 2016.07.04 0 0 23706

Üdv!

Egy kérdéssel, illetve tanács kéréssel fordulok a forumhoz.

Vályogházunk egyik részén deszkafödém van (alul felül deszka a gerendán), egy másik részén viszont felül deszka, alul nád.

A kérdésem hogy a nádazott rész pont a fürdőszobában van sajnos. Maradhat ez így vagy jobb lenne bontani és deszka födém valami "pára védőbb" borítással? Vagy maradhat így nem fog károsodni a nádazott rész. Be van vakolva/saralva a nád, de nem tudom melyik lenne hosszabb távon biztonságosabb a szerkezetnek, mivel úgytudom hogy az ilyen páradúsabb helységekbe mint a fürdő, jobb nem a szerkezetbe engedni a párát hanem benntartani és szellőztetni.

Ha valakinek van ötlete tanácsa, esetleg tapasztalata azt nagyon megköszönném. 

Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.03 0 0 23705

Köszönöm válaszod, minden bizonnyal erről lesz szó!

Nem is gondoltam volna hogy emelkedni is tud a fal..  de mivelhogy nemhogy a fagyhatár alá, hanem a talajszint alá sem nyúlik az alap így tutira ez lesz. Köszönöm mégegyszer.

 

Sőt ha ezt ilyen jól megoldottátok, akkor felrakom a ház alaprajzát, a repedések helyét jelölve hátha a többit is sikerül kilogikázni. 

A képen csak a jól láthatóan kívül-belül ugyanott tehát átmenő repedések vannak jelölve piros ceruzarajzzal. 

 

A barna számokhoz kép is van.

 

Az ereszek kifolyási helyét kékkel jelöltem, illetve festékszóróval hogy merre terül onnan el a víz. 

A nagy repedések pont annál a falnál vannak ahol a járda még védi is a falat, sőt arról nem is szokta telibekapni a házat az esőverés.

Az ott lévő ereszhez öntöttem vizet, az átfolyik a járdán tehát nem gyűlik a fal tövében. A járda végig kifele lejt.

Ennek ellenére a ház azon sarka lejjebb ment, a padlótól kezdve az ablakig és válaszajtóig minden lejt a járda felé a vízmérték szerint.
Nade ott a járda és ott nem kap vizet, akkor miért pont az a rész?  Vagy a ház többi része ment feljebb ahol nincs járda és víz is van bőven?

Képek az adott szoba repedéseihez:
1. számmal jelölt kép, ( a sarok befelé dől, és tényleg mintha feljebb lenne.)


2.-es kép ( ajtó teteje dől és ottvan mellette a repedés is ami átmenő a válaszfalon, illetve a födémen is látszanak repedések tehát az a fal inkább lejjebb mint mint feljebb)

 

3.-as kép a hátsó falat ábrázolja ami kívül és belül is befele dől, de belülről csak egyetlen egy repedés látszik rajta, az pedig a válaszfalnál a sarokban:

 

A 4.-es kép ugyanazt a falat ábrázolja de kívülről, ezt a falat telibekapja az eső és a szél is ezt nyomja, a vakolat le is vált így érdemi falrepedéseket nem lehet kivenni rajta mert ugye a vakolat meg van repedve de azért mert el van válva teljesen így a fal állapotára nem lehet belőle következtetni. De ez a fal kapja a legtöbb vizet. Belülről penészes is ahol kint nincs már vakolat.

 

 

SZóval lehetséges hogy a ház járdával nem ellátott része feljebb ment a fagytól és azért repedt szét az 1-es és a 2-es képen látható rész? Ott az ablak is nehezen nyitható mert deformálódott, de viszont a parapetfal nem középpen púpos hanem oldalra a sarok felé lejt. 

Szóval így hogy átlátni a ház környezetét is... szerintetek mitől repedt az 1.-es és a 2-es képnél, illetve a leghátsó fal mitől dőlhet befele?
Mivelhogy a külső részét éri a víz kifele kellene dőlnie nem?

Írtátok hogy a vízszintben futó repedés a legveszélyesebb a vályogháznál. Ha az a fal kiakar dőlni akkor láthatóak lennének ilyen repedések nem?

Előzmény: mzm (23703)
Mariusi Creative Commons License 2016.07.03 0 0 23704

 Bizony így van ahogy az előttem szóló is előadta.

 

Sőt a falakon kívül előfordul rosszul épített járdáknál, kis  teraszoknál, lépcsőknél, kamra ajtóknál  is..

 

  Megemeli a fagy, aztán már nem megy a helyére.

mzm Creative Commons License 2016.07.03 0 0 23703

Amiről itt írsz, az éppen hogy nem a falazat süllyedése, hanem emelkedése...

A jelenséget parapettörésnek nevezzük, és az oka az, hogy épület alapozási síkját nem vitték le a fagyhatár alá.

Nem csak vályogépületeknél, kő- ég téglaházaknál is gyakran megjelenik, de persze a földfalaknál sokkal látványosabb.

 

Ennek fizikai magyarázata a következő: jól ismert jelenség, hogy fagy hatására a víz térfogata megváltozik, kitágul. A talajban lévő víz térfogatával együtt a talaj is „duzzad”. Ez a folyamat olyan nagy mértékű, hogy amennyiben az épület alapozási síkja (azaz az alap alsó síkja) a fagyott rétegben helyezkedik el, magát az épület falait is megemeli.

Tipikus megjelenési formája ennek a károsodásnak az ablakok alatti, úgynevezett parapetfalak törése. Az ok a következő:  míg a tetőig felmenő falak 3-3,5 fél méteresek, vagy még magasabbak, a parapetfalak alig 80-90 centiméteresek. Azaz ezeken nincs akkora leterhelés, mint az épület falazatának többi részén. A fagy hatására a magas falak nem károsodnak, ám a parapetfalak nem tudnak ellentartani az alulról jövő nyomásnak – ekkor következik be a jellegzetes repedés, faltörés.

Az alábbi két ábra ezt magyarázza, és két fotót is felteszek. Az egyik a párkánylemez jellegzetes törését mutatja, a másik pedig pontosan egy olyan jelenséget (a párkánydeszka felhajlását), amit Te is lerajzoltál.

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Csuklósbusz (23701)
Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.02 0 0 23702

Megnéztem vízmértékkel a falakat. Tudom, földházban minden van csak egyenes meg párhuzamos nincs, de gondoltam hátha kiderül valami.

 

Annyi kiderült hogy a falak többségének a teteje befele lejt tehát fent vékonyabb mint lent. Gondolom ez így van rendjén. 

 

De az egyik főfal meg van dőlve a vízmérték szerint és szemmel is látható ha nagyon figyelem. Szerencsére befelé, a válaszfalak és a szoba felé tehát nem kifele. 

 

Erről a falról van szó,a vízmértékhez viszonyítsatok, az az egyedüli egyenes a képen:

 

Másik oldalról:

 

 

A kivétel erősíti a szabályt, az alsó lábazatvédő vékony betonréteg teteje érdekes módon az vízszintben van. Bárhol rátettem a vízmértéket, egyenes volt.

 

Belül egyetlen egy helyen van repedés a falon, az is a sarokban a válaszfalnál:

 

SZóval remélem ezzel nem lesz semmi gondom, remélhetőleg ezzel kezdték a verést és ez volt a próbafal, csak nem jött össze.

 

Mert kívülről is látható hogy befelé dől, a vízmértéket akárhol rakom rá ezt igazolja, de lakáson belül is ez a fal befelé dől, nem látványos, de a vízmérték szerint eléggé. 

 

Ha alul nézem akkor az alsó kiboltosulás még egyenlít rajta:

 

De feljebb nézve néhol szinte teljesen rásimul a falra a vízmérték de a dőlésszög is nagyobb:
A fal közepe táján jobban simul de majdnem végállásban van a dőlés:

 

Fent nem fekszik fel olyan jól, de ott is dől:

 

A fal más pontjain is ez a helyzet:

 

A válaszfal mellett a saroknál ahol a repedés is van ott is hasonló a helyzet:

 

De a fürdőben a válaszfalnál durvább a helyzet, de szerencsére felfelé keskenyedik:

 

AMúgy ezek a legdurvább repedések a falon ( de nem a befelé dőlő fallal határolt szobánál.. ):

 

 

 

Szóval semmi több és brutális nem látszik, csak ilyen "apróságok". 

Tehát süllyedések és nyílászáró torzulások, nyílászáróknál repedések.

De viszont van annyi trükkje hogy a vakolat vályogból van, a fal meg föld, vályog, homok keverékből tehát a kettő kb külön mozog. 
Pl kívül is van ami lepényszerűen el van válva, tehát alatta lehet öklömnyi nagyságú repedés is, kívülről az sem látszódna.
Meg belül is kopogtatva a falat nagyon sok helyen üreges.

 

Szóval fogalmam sincs mit lép majd erre a statikus. Szerintem alapmegerősítést stb elő fog írni. 

Nade ha nincs víz jóesetben akkor nincs süllyedés sem. 
Vagy azt mondja hogy életveszélyes és dózer. 

De viszont ezért írok ide hogy tapasztalatilag mi az ami nagyon veszélyes és mi az ami az ilyen házakkal jár együtt?

 

Csuklósbusz Creative Commons License 2016.07.02 0 0 23701

Vertfalú házamnál nézegettem az egyik ép ablakot és ott is látszik hogy bizony az épület süllyed. 

Az ablakpárkány alul homorú, tehát az ablak alatti földtömeg nem süllyed olyan mértékben mint a körülötte lévő teli fal. Szerintem a repedések is ezt mutatják.

 

 

A fényképen nem látszik annyira, de élőben látszik a homorúság. 

 

 

Ablakot szeretnék cserélni, hogyan érdemes hogy az új ablak ne nyomódjon össze??

 

Illetve a hátsó főfal olyan mintha befelé a ház felé dőlne. Kívül is meg belül is látszik egy nagyon picit a dőlés. Lehet elrontották a zsaluzást vagy létezik az hogy az egész ház, fal meg van dőlve? Nem feltűnő, csak ha nagyon nagyon figyeli az ember akkor.
Majd megnézem vízmértékkel is.
Hívtam statikust, jövő héten jön, de az a baj hogy szerintem Ő is csak vakarni fogja a fejét. 

 

Egyáltalán hívott valaki vályogházához statikust?

Mert szerintem hiába hívom, vagy azt mondja hogy dózer, vagy csak annyit hogy hát bizony ez süllyed mert nincs alapja és falazzak alá kész. De hogy mennyit fog még süllyedni, illetve mennyi az a süllyedés ami már nagy visszafordíthatatlan gondot okozhat azt szerintem ő sem fogja tudni. 

Szóval van értelme vagy ha már megvettem a házat akkor felesleges a statikus?

 

50 éves a ház, nem feltűnő, de ha nagyon nézegetem akkor látszik hogy az összes, még a válaszfalakon is felfedezhetőek süllyedés nyomai. Lehet hogy falsíkonként csak pl 2 db kis repedés van, de az mind a 45 fokos.

Alapja téglasáv a földfelszín felett, majd vízszigetelés, egy sor tégla és utánna a vert fal. 

 

Sőt a sok egérlyukat lehet megmagyarázza az hogy mivelhogy vertfal a zsalut a lyukakon keresztül fogatták meg, csak hogy lehullott a vakolat és azt megtalálták az egerek.

 

Mert nem vályog a fal, csak van belekeverve az is, meg szalmaréteg is van, fekete föld és homok. De ha szöget verek bele akkor kemény.

 

Minden nyílászárónál található repedés, minden sarokban egérlyuk, a vakolat meg lehullva kívül, főként alul a lábazatnál van felpuklisodva, de úgy mintha összement volna a ház.

 

Mert nekem csak akkor mondana jelentőset a statikus ha azt mondaná hogy a fal nem bírja el a födém terheit. Az összes többi szerintem minden ilyen háznál fennáll.

Jancsimiska Creative Commons License 2016.07.01 0 0 23700

Köszi, kipróbálom!

Előzmény: mzm (23699)
mzm Creative Commons License 2016.07.01 0 0 23699

Nagyon híg sarat fröcskölj rá, az se baj, ha megfolyik, lecsorog.

Arra figyelj, hogy az egész felület be legyen fröcskölve, ha kell, inkább kétszer csináld.

Amikor ez meghúzott - azaz már nem folyik, de nem is kőkemény állagú - akkor már rá tudod tenni a tapasztást, nem esik le.

remélem, tudtam segíteni.

üdv

 

Előzmény: Jancsimiska (23698)
Jancsimiska Creative Commons License 2016.07.01 0 0 23698

Sziasztok!

 

Egy téti tömésház belső tapasztásának javítása miatt keresem meg a tisztelt fórumlakókat - különösen mzm-hez intézem kérdésemet.

 

Sokat saraztam már, de javítani még nem javítottam. Elsősorban repedéseket, vakolatleválásokat kell javítani. Kikapartam, levertem, nedvesítettem, bekentem. De a sár simán lepereg: a falazat anyaga túlságosan homokos és úgy viselkedik mint a belisztezett vágódeszka.

 

Nincs nagyon kedvem rabicolni, és a pótlásra kerülő vakolat vastagsága sem nagyon engedné, ezért kérdezem, hogy lenne-e ötletetek, hogyan lehetne a megfelelő tapadást segíteni? A falazat anyagához jobban illeszkedő homokosabb sarat keverjek? Vagy lehet valahogy gúzolni?

 

Köszi a Választ!

 

JM.

0l0 Creative Commons License 2016.06.25 0 1 23697

Teljes biztonsággal ránézésre általában nem lehet megállapítani, ha a vakolat rendben van.

Én is bajban lennék ilyen helyzetben.

A vastagság sem feltétlenül jelent biztos pontot.

Olyan is van, ahol mondjuk bizonyos magasságig tégla utána vályog, de vannak normál tégla sorok bizonyos közönként.

A doh és a vizesedés szigetelési és szellőztetési hiányosságokat takar, nincs köze a falazóanyaghoz ilyen értelemben.

 

Előzmény: Arpi1980 (23692)
Csuklósbusz Creative Commons License 2016.06.25 0 0 23696

A födémbe (stukatúr) beköltözött darazsak okozhattak statikai gondot? Igaz már döglöttek... de azért nagyon sokan voltak...

Mert kibontottam a rejtélyes foltot:

 

 

 

Remélhetőleg a gerendákat nem rágták ki... xd.

 

Az otthagyott bútorokat is kipakoltuk, itt bent is látszik hogy meg van süllyedve... élőben nagyon látszik hogy a bal sarok meg van süllyedve... A padlót is görbítette magával.

 

Mi számít már súlyos süllyedésnek vályogháznál??

 

Egy vödör homokot behordtak az egerek:

Csuklósbusz Creative Commons License 2016.06.25 0 1 23695

Én is azt mondom így ránézésre hogy a magas lábazat meg a jellege miatt nagy valószínűleg vályog. 

De mint írták... a jó vastag falak tuti arra utalnak.

Előzmény: Arpi1980 (23693)
ax15 Creative Commons License 2016.06.24 0 1 23694

A vályognak legalább fél méter vastag a fala.

A penész, meg a dohszag nem feltétlen  jellemzője a vályogháznak

Előzmény: Arpi1980 (23692)
Arpi1980 Creative Commons License 2016.06.24 0 0 23693

Előzmény: Arpi1980 (23692)
Arpi1980 Creative Commons License 2016.06.24 0 0 23692

Szeretném megkérdezni, hogy hogyan lehet megállapítani egy házról, hogy vályog vagy égetet tégla a ház?
Egyszer voltam csak megnézni a házat és kívül belül száraz volt nem láttam belül sem foltokat sem penészt, dohos szag sem volt. Bár kívűl látszanak rajta nyomok.

slowitdown Creative Commons License 2016.06.22 0 0 23691

Sziasztok. Koszonom a valaszokat. Akkor tehat a pantolas felesleges - jegyzem. Nekunk az epitesz/epitesi vallalkozo ficko mondta, akit oda vittunk megnezni a hazat.

 

Van meg ket repedes belul a hazban, ezekrol is rakok kepet:

 

Ez itt a kemenynel van. Itt egykor lehetett egy cserepkalyha is. A kemenyt nem tervezem hasznalni, mert cirkofutest akarok majd kiepitettni. Mennyire szuntetheto meg az eredeti kemeny es ezaltal tuntetheto el ez a repedes szerintetek?

 

Ez pedig itt az egyik utcafronti szobaban van, nagyjabol a padlasfeljaro alatt. Ez az a bizonyos fofal keresztben.

Velemenyetek szerint mennyire kockazatosak ezek a repedesek?

 

 

Koszonom!

 

franyo01 Creative Commons License 2016.06.22 0 0 23690

Én is így gondolkoztam ...

 

A cikket úgy értelmeztem hogy befelé zárjuk el a pára útját és kifelé "tereljük" páraáteresztőbb vakolással, így a pára eleve nem a házban marad hanem megy ki a szabadba , ám ha befelé jön a pára azt ki kell engednünk az ablakon . (Elvégre az ideális páratartalom 50 % körül van ha jól tudom )

Előzmény: mzm (23686)
mzm Creative Commons License 2016.06.22 0 0 23689

A repedéseknek ezer és ezer oka lehet, ha varázsló lennék, se tudnám csak úgy ránézésre megállapítani, mikor, hol és miért van repedés.

Nem szabad általánosítani, az soha nem vezet semmi jóra, hidd el nekem.

 

Előzmény: Csuklósbusz (23678)
mzm Creative Commons License 2016.06.22 0 0 23688

"Mzm, nem tudom hol olvastam de majd megpróbálom megkeresni."

 

Ha megtalálod, esküszöm, jövök neked egy korsó sörrel...

:-)

Előzmény: Csuklósbusz (23684)
mzm Creative Commons License 2016.06.22 0 0 23687

Ott a pont... teljesen értelmetlen dolog.

 

Előzmény: pintjano (23683)
mzm Creative Commons License 2016.06.22 0 0 23686

A cikkben egészen pontosan ez van:

"Úgy tervezzük a falrétegeket, hogy a nagy pára-ellenállású anyagok mindig a fal belsőbb felületére kerüljenek. Például a párás fürdőszoba falán jó párazáró a teljes felületen alkalmazott csempézés, külső vakolatként viszont használjunk jó páraáteresztő vályogvakolatot."

Az első mondat úgy hülyeség, ahogy van - a második mondat azonban helyes. A fürdőszobában, ahol valóban nagy a páratartalom, a falat védnünk kell tőle - de ez nem igaz az összes vályogfalra.

Gondolj csak bele, mi lenne, ha minden falat belülről bevonnál valami olyan anyaggal, ami nem engedi át a párát. Éppen tegnap láttam egy ilyen házat, ami diszperzittel volt belülről kifestve: térdmagasságig jött le a vakolat a falról. Pedig még nem is vályogfal volt, csak ("csak") sóskúti mészkő. Ami, mint tudjuk, jóval kevesbbé nedvesedik, mint a vályogfal.

Mi ebből a tanulság?

A neten elég sok mindent lehet olvasni... csak nem biztos, hogy az helyes is.

 

 

Előzmény: franyo01 (23685)
franyo01 Creative Commons License 2016.06.22 0 0 23685

Olvastam egy cikket , ahol ha jól figyeltem 2x is elhangzott hogy bellülről legyen inkább a vályogházunk fala párafékezőbb .

 

 " a nagy pára-ellenállású anyagok mindig a fal belsőbb felületére kerüljenek "

 

http://tudatosvasarlo.hu/cikk/hogyan-vedjuk-meg-valyoghazat-belso-paratol

 

Ez most akkor azt jelenti hogy lehet cementesebb vakolat is bellül , de kívül legyen páraáteresztőbb ?

 

Kissé ez a cikk most összezavart engem , egyben megerősített abban hogy a pára az ellenségünk , és inkább a szabadba távozzon ne a szobába , ezért mehet a cementesebb vakolat bentre , elvégre ha befelé párolog a fal , ki kell engednünk az ablakon a szabadba nem ?

Csuklósbusz Creative Commons License 2016.06.20 -1 0 23684

Én teljesen laikus vagyok de sok házat néztem már és laktam is párban. Pl a vakolat sok helyen teljesen külön él a vályogtégláktól ( ha kopogtatod kong az ürességtől) így lehet tényleg csak a vakolat van megrepedve. 

 

De szerintem csak simán megsüllyedt egy kicsit.  A vályogházak ilyenek, élnek, mozognak stb. 

Majd ha lapul kifele az ablakod akkor lehet esetleg egy kicsit aggódni. De az én házamhoz képest semmiség a tied.

Pántolás meg ilyenek??? Az ilyen házaknál csak az ima segít. :-)

 

Nomeg azért a vizet minnél messzebbre... most több a hirtelen nagy mennyiségű eső, így lehet messzebbre kell vinni az ereszt, ami esetleg 50 évig jó volt, mostmár nem.

 

Mzm, nem tudom hol olvastam de majd megpróbálom megkeresni.

 

 

Amúgy úgy ahogy a beton is öregszik nem lehet hogy a vályog is idővel elveszti pl a szilárdságát?

 

Mert pl az üveg is folyékony, a nagyon öreg házakban alul vastagabb az üvegtábla mint felül. 

 

Szerintem a vályog sem örök élet még ha nem kap vizet akkor sem. Tömörödik,, deformálódik, azért a pára ki/be meg az évek csak kifognak azon is.

Láttam olyan házat is ahol nincs víz, mégis azt látom mintha lapulna összefele, nincs repedés de elferdül pl az ablak meg hasonlók.

Csak nem kutatja senki, meg nem is tudják mert minden ház más és más összetevők... 

Előzmény: slowitdown (23682)
pintjano Creative Commons License 2016.06.20 0 0 23683

Vájogházban pántolni?????

üdv PJ

Előzmény: slowitdown (23682)
slowitdown Creative Commons License 2016.06.20 0 0 23682

Koszonom a valaszt az azbesztpalaval kapcsolatban. A repedesre mit tudnal mondani? Az epitesi vallalkozo akivel megnezettuk azt mondta, 2 dolog lehet. Vagy egy sima repedes csak a vakolatban, vagy egy repedes a falban, amit egy egyszeru pantolassal meg lehet csinalni. Teny, hogy ez a repedes csak kivulrol latszik, belulrol nyoma sincs.

Előzmény: Csuklósbusz (23678)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!