Stadler Rail AG: jogi lépések a Bombardier vádjai miatt
Budapest, 2005. április 18. - A Stadler Rail AG 100%-os tulajdonában lévő Stadler Bussnang AG, és annak legnagyobb magyar alvállalkozója a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. a MÁV tenderen második helyen végzett Bombardier utóbbi hetekben tanúsított magatartását minősíthetetlennek tartja, ezért bejelenti, hogy a Bombardier-nek a Stadler Rail AG üzleti jó hírnevét sértő, hamis állításai és jelenleg a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt lévő folyamat belső anyagainak kiszivárogtatása miatt az ügyet jogi útra tereli. A MÁV tenderen győztes Stadler Bussnang AG továbbá cáfolja azokat a híreket amelyek szerint a MÁV tender során eszközölt módosítások a Stadler érdekeit szolgálták. A szándékos hangulatkeltéssel szemben a tények a következők. A MÁV Rt., a közbeszerzési eljárás során a kiírás műszaki követelményrendszerét két esetben változtatta meg. Akkor ezeknek a módosításoknak az volt a magyarázata, hogy a módosított paraméterek több pályázó részvételét tegyék lehetővé, tehát hogy a Bombardier ne essen ki. Az egyik ilyen műszaki kritérium - melyet a Talent vonat nem tudott teljesíteni az eredeti kiírás szerint - az előírt fékút hossza, a másik pedig a zajszint nagysága. A Bombardier ajánlatának számos műszaki paramétere megkérdőjelezhető, úgymint a MÁV Rt. által megkövetelt 94%-os üzemkészség.
A Stadler továbbra is biztos a győzelmében és nem áll szándékában visszalépni a MÁV tendertől
Budapest, 2005. április 18. – A Ganz Transelektro Közlekedési Rt, mint a pályázatban nyertes Stadler Bussnang AG legnagyobb magyar alvállalkozója kijelenti, hogy sem a MÁV Rt. nem ajánlotta fel, sem a MÁV tender győztes Stadler Bussnang AG-nek nincs szándékában visszalépni az elővárosi motorvonat tendertől. A Ganz Transelektro Közlekedési Rt. ismételten kijelenti azt is, hogy a Stadler Bussnang AG a pályázati kiírásnak minden tekintetben megfelelő, kizárólag hiteles és pontos adatokkal pályázott. A Stadler Bussnang AG és a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. továbbra is meg van győződve arról, hogy a leggazdaságosabb és műszakilag legjobb ajánlatot adta be, amely alapján a MÁV a FLIRT típusú motorvonatot hirdette ki győztesként. A FLIRT motorvonatot utasbiztonsági és utaskényelmi tulajdonságai, valamint gazdaságos üzemeltetése teszik a legalkalmasabbá az elővárosi forgalom lebonyolítására. A FLIRT motorvonat a Stadler AG motorvonat termékcsaládjának legújabb generációs terméke, a jelenleg üzemben lévő 10 jármű mellett a társaság több, mint 140 vonatra rendelkezik megrendeléssel. A 30+30 motorvonat szállítására kiírt tenderen a Stadler Bussnang AG ajánlatával a MÁV Rt. 30 év alatt 27,5 millió eurót takarít meg.
A MÁV tenderén a Siemens és az Alstom kizárása után, a Bombardier, és a Stadler-Ganz konzorcium maradt versenyben. Az értékelés után a valamennyivel drágább Stadler motorvonatok kerültek ki győztesen, az üzemeltetés olcsóbbsága miatt. Tehát az értékelés súlyoztott pontversenyében a Stadler győzött. Ám az üzemeltetésre vonatkozó árakra a pályázat feltételei szerint a cégek bemondásos értékeit fogadták el. Tehát a Stadler saját bevallása alapján fogyaszt kevesebbet a Flirt, mint a Bombardier Tallentje. Viszont a Műegyetemen készült egy szimuláció, miszerint a Flirt ugyan tényleg kevesebbet fogyaszt, mint a Tallent, de nem annyival, és ha e szimulációnak az eredményét illlesztjük be az értékelő táblába, akkor a Bombardier jön ki győztesen. Ezért a Bombardier a közbeszerzési döntőbizottságnál beperelte a MÁV-ot, ami megtiltotta a szerződéskötést.
Holnap dönt az ügyben a közbeszerzési döntőbizottság.
Közben a szakma egyemberként a Stadler mögött áll, és politikailag is veszélyes lehet a félig magyar céget kijátszani.
Szóval ajánlom, hogy istenítsük itt a Flirtöt, tudja meg a döntőbizottság, hogy a nem objektív vélemények mind a Stadler mögött állnak!
Egyébként az osztrákoknál a Tallentek futnak, és álítólag nagyon megbízhtatlanok. Van egy fórum, ami a fekvemaradt Tallentekről szól. Ha valaki tudja az internetcímét, tán még sajtóhírt is lehetne csinálni.
Szóval rjunk ebben a fórumban le minden érvet a Stadler mellett!
A Stadler megfelel a MÁV tender pénzügyi feltételeinek
Budapest, 2005. április 17. – A MÁV Rt. elővárosi motorvonat tenderével összefüggésben a nyertes Stadler Bussnang AG pénzügyi referenciájával kapcsolatban az alábbiakat közöljük. A tenderen résztvevő pályázók pénzügyi, gazdasági és műszaki alkalmasságának igazolására a MÁV Rt. a Közbeszerzési Értesítő 2004. évi 49. számában közzétett tender felhívásának 8. pontja alapján a pályázók utolsó 3 lezárt pénzügyi évi (2000., 2001., 2002.) auditált mérlegének (egyszerűsített mérlegének, beszámolójának vagy konszolidált mérlegének) benyújtását írta elő. Ennek megfelelően a Stadler Bussnang AG a pályázó társaság 100%-os tulajdonosa, azaz Stadler Rail AG konszolidált mérlegét nyújtotta be, ezzel megfelelve a MÁV Rt. által kért adatszolgáltatási feltételeknek. A megadott adatok alapján a MÁV Rt. a Stadler Bussnang AG-t a pályázaton történő részvételre alkalmasnak minősítette. A Stadler Bussnang AG hosszú évek óta Európa egyik meghatározó elővárosi vonatgyártó specialistájaként évente számos nemzetközi tenderen indul el. A svájci számviteli szabályok szerint a Stadler Bussnang AG nem köteles saját nyilvános pénzügyi beszámolót készíteni, így minden eddigi pályázatában anyacége csoportszintű konszolidált mérlegét nyújtotta be. A Stadler AG és annak magyar partnere a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. továbbra is biztos abban, hogy a leggazdaságosabb és műszakilag legjobb ajánlatot adta be, amely alapján a MÁV a FLIRT típusú motorvonatot hirdette ki győztesként. A FLIRT motorvonatot utasbiztonsági és utaskényelmi tulajdonságai, valamint dinamikai jellemzői, és gazdaságos üzemeltetése teszik a legalkalmasabbá az elővárosi forgalom lebonyolítására. A FLIRT motorvonat a Stadler AG motorvonat termékcsaládjának legújabb generációs terméke, a jelenleg üzemben lévő 10 jármű mellett a társaság több, mint 140 vonatra rendelkezik megrendeléssel.
Sajnos még nem biztos hogy jön a Flirt! A Szlovákoknál is tendergyőztes volt 2003-ban, de a tender elbirálóit a korrupcióval vádolták meg. A tender eredményét
megsemmisítették. Ezt követöen a Szlovák vasút kettévált, és csak 2006-2007-ben
írják ki újból a tendert! A MÁV is ebbe az irányba halad...
Először úgy tudom, hogy 30 jön, majd később még 30. De ebben nem vagyok biztos. Amit tudok, hogy ők a Budapest-Tatabánya/-Székesfehérvár/-Pusztaszabolcs vonalakon járnak elővárosi szerelvényként, de a pusztaszabolcsi nem megy le Dunaújvárosig, ha jól tudom.
Hogy mit tudok és mit nem, abban nem merek semmit sem mondani, inkább csak sejtéseim vannak. Az órákat a MÁV egykori gépészeti dszakigazgatója tartotta, aki később a vasúti tudomány fellegvárában is töltött be vezető szerepet:-))) gondolom így ráismersz a nevére ( segítségül itt a monogrammja K.M. :-))) ) Ő mesélt nekünk erről-arról. amiből sok mindent össze lehet rakni, de számomra az tűnik ki ebből az egészből, hogy a jó szándékot egy kicsit hanyattb@szták mindenféle hülye kísérőszöveggel.
"A jármű a Knorr-Bremse KKL jelű kompakt kormányszelepével rendelkezik. Ez egyenértékű a KE-kormányszeleppel, de építési mérete miatt jobban illeszkedik a korlátozott terekkel rendelkező alacsonypadlós járművekhez."
Személy szerint ennek a típusnak szurkoltam, már a kezdettől fogva. Részint a magyar érdekeltség miatt, és mert volt alkalmam az Innotranson közelről is megcsodálni. A konkurrenciákhoz mérten ezt találtam a legkomolyabb járműnek, mind a külső, mind a belső kialakítást tekintve. Talán ebben éreztem a legkevesebb kompromisszumot, és talán ez volt a legalkalmasabb az adott feladatra.
Voltak megoldások, amik elgondolkoztattak, főleg a vezetőállás mögött elhelyezett villamos berendezéseket tartamazó terek.
Más szempontból is érdekes ez a jármű. Az egyetemen az egyik tárgy keretében volt alkalmunk végigkövetni, ha csak tájékoztats szintjén a tendereztetés műszaki vonatkozásait. Mindenképpen érdekes az, ahogy az eredmény megszületett.
Mikor vitázunk ilyenek fékpróbájáról, futásáról, üzemkészségéről, karbantartásáról?
Nyomtáv 1 435 mm Max. menetsebesség 160 km/h Tengelyelrendezés Bo’+2'+2'+2'+Bo’ Legkisebb bejárható vágányív sugara - üzemi forgalomban (csatolt motorvonatok) 150 m - műhelymozgások során (nem csatolt motorvonatok, üresen) 100 m - ellenív R150 m - 6 m-es közbenső egyenes szakasszal Űrszelvény UIC 505-1 Vonó- és ütközőkészülék síkjában mért hosszúság 74 078 mm Kocsiszekrény szélessége 2 880 mm Beszállótér magassága a sínkorona felső élétől mérve 600 mm beszállótér-padlómagasság Kerékkarimán kifejtett maximális teljesítmény 2 600 kW Kerékkarimán kifejtett állandó teljesítmény 2 000 kW Legnagyobb indító vonóerő 47 km/h sebességig 200 kN Az indító gyorsulás legnagyobb értéke 47 km/h sebességig 1.2 m/s²